• 0

ondernemen in Belgie wonen in Nederland

Hallo allemaal.

 

Graag win ik wat advies in over mijn situatie.

Vorig jaar ben ik begonnen als ondernemer. Heb me ingeschreven als freelancer/ zzp'er met als doel aan het werk te gaan in de ICT branche. Vorig jaar gelukkig wel wat klussen gehad t/m december. In december heb ik me maar uitgeschreven omdat ik geen klus meer had om toch gebruik te maken van mijn opgebouwde ww. Vanaf maart heb ik me weer ingeschreven en heb een klus gekregen in Belgie. Zoals het er nu voor sta blijf ik daar het hele jaar wel werken.

Uiteraard heb ik een VAR, factureer ik met BTW verlegd en vul ik naast de aangifte omzetbelasting kopje 3b ook een icl formulier in. Om promotie te maken voor mijn bedrijf heb ik ook een website.

Mijn vraag is nu alleen in welk land moet ik inkomstenbelasting betalen, en is kans aanwezig dat ik niet als ondernemer wordt gezien. De bedoeling is wel dat wanneer ik weer stop met deze klus ik me weer ga uitschrijven om weer gebruik te maken van mijn ww. Kan dit ook zomaar?

 

Groetjes Truus

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Goed dat je al een var hebt. Ik ga er vanuit dat het een VAR-wuo is.

Aangezien je in Nederland woont ben je binnenlands belastingplichtig over je wereldinkomen. Je inkomen wordt gezien als winst uit onderneming.

 

Of het heffingsrecht ook daadwerkelijk aan Nederland is toegewezen blijkt uit het Verdrag tussen Nederland en Belgie. Jouw inkomsten zouden kunnen vallen onder ondernemingswinst of zelfstandig beroep. Het heffingsrecht is dan aan Belgie toegewezen mits het werk daar vanuit een vaste inrichting wordt gedaan. Als jij alleen jouw ict-werkzaamheden daar verricht – en daar bijvoorbeeld geen kantoor hebt – dan is er geen vaste inrichting en mag Belgie niet heffen. Ergo Nederland heft als winst uit onderneming.

 

Overigens heb ik nog wel een vraag over de VAR. Uit jouw verhaal maak ik op dat je nu maar 1 klant hebt. Heb je hierover tijdens de aanvraag van de VAR iets vermeld en toch de VAR gekregen? Heb je andere opdrachten in de pijplijn ? Kun je nu opdrachten erbij doen? Hoe was het vorig jaar met de VAR-aanvraag?

 

Je kunt nu wel een VAR hebben maar als je achteraf niet aan de eisen voldoet kan het zijn dat er correcties volgen. Dan kan het zijn dat jouw hele operatie toch niet als winst uit onderneming wordt gezien. Sterker nog, als jij ziet aankomen dat jouw feitelijke omstandigheden niet aansluiten bij wat jij op de VAR hebt opgegeven moet je dit bij de inspecteur melden.

 

Of je weer terug de ww in kunt weet ik niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een VAR WUO.

Mijn inkomen wordt ook gezien als winst uit onderneming. Naast de uitkering die ik kreeg natuurlijk.

Mijn bedrijf is in Nederland gevestigd. Het is het huisadres.

 

De reden van het aanmaken van dit onderwerp is dat ik twijfel of het allemaal wel goed gaat.

Jij geeft aan dat ik maar 1 klant heb. Dat is idd zo, maar ik ben altijd wel op zoek naar andere klanten.

Vorig jaar had ik ook de VAR WUO, anders krijg ik de opdracht niet. Overigens weet ik niet wat ze in Belgie met mijn VAR moeten, en of dit verplicht is.

Ik stuur hun facturen en ze betalen mij. Wanneer dit project klaar is moet ik weer op zoek gaan naar wat anders.

 

Wat ik graag wil weten is;

- Elk kwartaal dien ik netjes mijn aangifte omzetbel in. De kosten zoals mijn telefoon vraag ik de BTW van terug.

Onderaan de streep krijg ik altijd BTW terug omdat ik mijn inkomsten verleg. Mag dit, en wordt ik wel gezien als ondernemer?

- Daarnaast heb ik vorig jaar mijn aangifte ib zelf ingediend. Ik ben ervan uitgegaan dat ik onder de Nederlandse wetgeving val. Vorig jaar heb ik in Nederland en Belgie een klus gehad. Dit jaar is het alleen Belgie ( 1 klus) Valt het dit jaar gewoon onder de Nederlandse wetgeving?

- Omdat ik dit jaar maar een opdrachtgever heb wil ik niet in de problemen komen. Hierover heb ik al de belastingdienst gebeld. Deze wisten me niet exact te vertellen of ik nu wel of niet als ondernemer wordt gezien. Ik zou niet weten wat ik anders moet doen. Elke klus is er toch een? De 1225 uur ga ik makkelijk maken dit jaar. Hier kan ik toch ook gebruik van maken?

- Kom ik niet in de problemen dat ik me elke keer uitschrijf wanneer ik geen klus heb? Dit moet ik wel doen anders is er geen inkomen en kan ik niet gebruik maken van mijn ww.

 

Dank,

Truus

Link naar reactie
  • 0

Truus, geen stress!

Ik werk ook in de ICT, woon in NL en werk al 12jaar in Belgie voor (heel) grote multinationals. Heb in NL een eenmanszaak en factureer vanuit van mijn NL kantoor aan de Belgische klanten. Soms 1 klant per jaar, soms 2. Meer niet. Ik ken het ondernemen in Belgie vrij goed denk ik zelf. Wel besteed ik alle administratieve taken (behalve dus factureren) uit aan een accountant in NL. Ik heb al reeds meerdere steekproeven gehad van de belastingdienst, maar dit is gewoon in orde. Ik heb geen VAR, nooit gehad en intereseert de Belgische klant geen fluit. Kennen ze ook niet. Zij gaan voor kwaliteit! Elk jaar krijg ik van de klanten een vraag: betaalt u de belasting in NL? Ja zeg ik dan. Oke is dan het antwoord! En er wordt niet meer over gesproken. Contracten kunnen op een bierviltje. Je kennis en kunde verspreid zich vrij snel via mondreclame. Ik besteed geen euro aan reclame, maar wordt meerdere malen per maand gepolst of ik interesse heb om een project voor hun te doen.

 

Dus, tip: Als dit project in Belgie is afgelopen, zoek nieuwe projecten in Belgie! Schrijf je niet uit, maar tijdens je huidige project kun je al iets anders zoeken en zo een perfecte aansluiting van diverse klanten realiseren. Maar blijf ondernemer voor de NL belastingdienst! Ondanks de iets stijgende trend zijn onze fiscale voordelen vele malen beter als de Belgische! Kan zijn dat het tarief er iets lager is, maar de werksfeer, collegialiteit (ook met gewone werknemers), beleefdheid, loyaliteit en laagdrempeligheid naar het managment toe, is ongekend en voor mij een reden in Belgie te ondernemen! Daarbij loopt de Vlaamse economie als een tierelier!

 

Mgr,

Michel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord,

 

Wat ik graag wil weten of het zo wel mag.

Mag ik btw terugvragen. Mag ik zomaar mijn onderneming stopzetten en weer een ww aanvragen.

Ben ik ondernemer, dus mag ik de ondernemersaftrek toepassen.

De onzekerheid is ontstaan door alle verhalen wat ik hoor.

Zoals verplicht 3 opdrachtgevers, etc.

 

Ik doe het nu al een tijdje en wil bij een controle geen boetes en gezeur.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Truus

 

Ik maak me wel zorgen over het 'aan en uit zetten' van je onderneming. Dat doet bij mij veel eerder denken dat je in feite korte projecten in verkapte dienstbetrekking verricht. Het herhaaldelijk in en uitschrijven van je onderneming zet in elk geval een streep door continuïteit en ook deels door het ondernemersrisico (waar de fiscus vanuit gaat als je ondernemer bent). Heb je geen opdracht dan ga je naar het UWV voor de WW en heb je wel een opdracht dan krijg je betaald.

 

Voor de omzetbelasting zie ik het probleem niet zo. BTW verleggen voor je diensten aan een BE ondernemer is prima en het terugvragen van BTW op je uitgaven ook.

 

Of je elke keer in en uit de WW kunt kan het UWV je beter zeggen dan ik.

 

Ik denk dat je zeker een risico neemt met je handelswijze. Ten eerste omdat ik vraagtekens zet bij je IB-ondernemerschap en ten tweede omdat je ook het risico loopt dat de fiscus vindt dat er sprake is van een verkapte dienstbetrekking. Dat de opdrachtgever in BE zit, is daarvoor niet relevant. Niet dat de NL fiscus loonbelasting kan heffen van een BE ondernemer maar wel omdat ze je inkomen kunnen aanmerken als inkomsten uit een buitenlandse dienstbetrekking.

 

Ik zou toch eens de casus in detail na laten kijken. Wellicht zijn er details die wij hier niet kennen of wellicht is er een oplossing voor de valkuilen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hier was ik al bang voor.

Bedankt Joost voor je schrijven.

 

Een paar dingen snap ik niet.

Jij zegt dat het kan dat ik niet voor een ondernemer wordt aangezien.

Waarom mag ik dan wel btw terugvragen?

Ze kunnen mijn inkomen zien als verkapte dienstbetrekking, ze kunnen de loonbelasting niet uit België halen. Waar halen ze die dan vandaan? Ik neem aan dat ik dat dan moet betalen?

Wanneer het een Nederlands bedrijf is hoef ik dit niet te betalen maar het bedrijf zelf? Daar is dan toch de var wuo voor?

 

Dit is de casus, meer is er niet. Ik ben ooit begonnen als zzp'er omdat ik een nieuwe baan zocht.

Dit bedrijf nam alleen freelancers aan. Vandaar mijn inschrijving.

Wanneer ik niet als ondernemer wordt gezien kan ik ook niet gebruik maken van de ondernemersaftrek en mkb vrijstelling zeker.

 

Kunnen ze dit ook allemaal corrigeren met terugwerkende kracht?

 

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en aanbevelingen

Link naar reactie
  • 0

Dag Truus

 

Er is een verschil tussen ondernemer zijn voor de BTW en de IB, zie mijn column.

 

Bovendien toetst de fiscus aan die voorwaarden ook los van elkaar waarbij het uitgangspunt ondernemerschap of freelancer is indien je een KvK inschrijving hebt. De feiten en dus check op een mogelijk verkapt dienstverband gebeurt wellicht later pas.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, duidelijk Joost

 

De enige vraag die overblijft is dus wanneer ik onder verkapte loondienst val, waar halen ze mijn loonbelasting dan vandaan?

Uit mijn eigen onderzoek komt dit naar voren.

De aangifte inkomstenbelasting moet ik niet als ondernemer invullen maar als particulier.

De inkomsten uit mijn projecten vul ik in bij overige inkomsten.

Zo krijg ik geen ondernemersaftrek en mkb aftrek.

Overigens mag ik wel de kosten zoals hotelovernachtingen en autokosten aftrekken van mijn omzet.

Heb ik het hier goed?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ze het een verkapt dienstverband vinden dan kunnen ze dat belasten in je IB aangifte als inkomen uit buitenlandse dienstbetrekking. Dus niet via de loonheffing maar via de IB.

 

Ik ga niet zeggen of je je IB aangifte zo moet invullen als je schrijft. Mijn reactie moet je zien als waarschuwing van wat er mogelijk kan gebeuren. Of het klopt is afhankelijk van alle feiten, aan de fiscus en aan jou.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Truus1,

Als eerste is het een mooi houvast dat – aldus MichelW– de Belgische markt het goed doet. Dat moet toch perspectieven geven voor jou als ondernemer.

 

En ja, als jij niet kwalificeert als ondernemer dan gelden ook de door jou aangehaalde faciliteiten niet. Voor o.a. de zelfstandige aftrek geldt naast het ondernemer zijn ook nog de 1225-uurs eis die je al hebt aangehaald.

 

Als je ondernemer bent zijn de kosten die zakelijk (een redelijk denkend ondernemer zou deze kosten ook kunnen maken) zijn – zoals jouw hotelovernachting - van jouw winst aftrekbaar.

 

Tot slot nog even dit. Of jij door de Nederlandse fiscus wordt gezien als ondernemer is van diverse factoren afhankelijk. Deze factoren kunnen elkaar tot op zekere hoogte compenseren. Als je jouw inkomsten uit 2013 in jouw IB-aangifte verwerkt als winst uit onderneming en je krijgt hier een dispuut met de fiscus over, houdt dan in gedachte dat gebeurtenissen in 2014 ev medebepalend kunnen zijn voor jouw status als ondernemer voor het jaar 2013. Het is dus zaak dat je – ook al heb je onenigheid over het jaar 2013 – ook in latere jaren probeert aan de ondernemerscriteria te voldoen. De rechter heeft zich hierover uitgelaten. Weliswaar ging het hier om een zaak waarbij de vraag centraal stond of er winst te verwachten was (er was jarenlang een negatief resultaat) – 1 van de eisen van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting is ‘ winst maken/winst verwachten’ – maar deze ' latere jaren' zou ik zeker in stelling brengen als de nood aan de man mocht komen.

 

Succes met je zaak en het gesprek met de BD.

 

Link naar reactie
  • 0

Eric,

Bedankt voor de reactie en aanbevelingen.

Ik weet dat wanneer ik in aanmerking wil komen voor de ondernemersvoordelen aan moet kunnen tonen dat ik echt als ondernemer werkzaam ben. Ik snap Joost zijn gedachten ook dat wanneer ik na elke klus stop om ww aan te vragen de kans aanwezig is dat het ondernemerschap wordt afgekeurd. Overigens heb ik deze ww wel opgebouwd.

Stel het wordt afgekeurd en ik pak mijn winst en verliesrekening erbij.

Daarop staat dat ik voor 50000 heb gefactureerd

en voor 10000 kosten heb gemaakt.

Dan is mijn vraag wat er gebeurd. Moet ik dan over 50000 belasting betalen of over 40000.

Ik zou denken over 50000 euro. Zoja hoe kan ik beste mijn kosten verrekenen?

 

Dat de kans aanwezig is dat ik niet als ondernemer wordt gezien kan ik vrede mee hebben, ik heb namelijk ook gebruik gemaakt van de ww. Maar de kosten die ik heb gemaakt voor de opdrachten, wat gebeurd daarmee????

Link naar reactie
  • 0

Het is een VAR WUO.

Mijn inkomen wordt ook gezien als winst uit onderneming.

 

Maar zo werkt het niet helemaal.

Een VAR wordt afgegeven op basis van jouw aanvraag (misschien met een licht toetsing door de BD), dus eigenlijk op basis van jouw verwachtingen vooraf.

Je inkomen wordt beoordeeld op basis van feiten en omstandigheden, in de eerste plaats n.a.v. je aangifte en de informatie die de BD heeft/krijgt over jou.

 

Zoja hoe kan ik beste mijn kosten verrekenen?

 

Als blijkt dat jij in loondienst ergens bent, dan kan je daar niets mee. Voor eigen rekening dus. Hetzelfde als wanneer ik in Groningen werk en een baantje in Limburg heb. Behalve wanneer je met ‘de baas’ afspraken over vergoedingen maakt dan natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Dit antwoord geeft me weer vraagtekens.

Als ik wordt gezien als iemand in loondienst, in mijn geval buiten Nederland hoe kan ik dan wel btw terugvragen?

In principe mag dus iedereen in loondienst btw terugvragen? Ik bereken bijvoorbeeld ook hoeveel % ik zakelijk heb gereden en vraag aan de hand daarvan de btw terug van de tankbonnen. Voorheen was dat 75% van de btw op tankbonnen. Dat zou iedereen dus mogen die in loondienst werkt?

Het enige verschil is dat ik facturen heb verstuurd en een btw aangifte indien. Al dan niet terecht.....

 

In de colum van Joost kwam ik dit stuk niet tegen.....

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Truus, geen stress!

Ik werk ook in de ICT, woon in NL en werk al 12jaar in Belgie voor (heel) grote multinationals. Heb in NL een eenmanszaak en factureer vanuit van mijn NL kantoor aan de Belgische klanten. Soms 1 klant per jaar, soms 2. Meer niet. Ik ken het ondernemen in Belgie vrij goed denk ik zelf. Wel besteed ik alle administratieve taken (behalve dus factureren) uit aan een accountant in NL. Ik heb al reeds meerdere steekproeven gehad van de belastingdienst, maar dit is gewoon in orde. Ik heb geen VAR, nooit gehad en intereseert de Belgische klant geen fluit. Kennen ze ook niet. Zij gaan voor kwaliteit! Elk jaar krijg ik van de klanten een vraag: betaalt u de belasting in NL? Ja zeg ik dan. Oke is dan het antwoord! En er wordt niet meer over gesproken. Contracten kunnen op een bierviltje. Je kennis en kunde verspreid zich vrij snel via mondreclame. Ik besteed geen euro aan reclame, maar wordt meerdere malen per maand gepolst of ik interesse heb om een project voor hun te doen.

 

Dus, tip: Als dit project in Belgie is afgelopen, zoek nieuwe projecten in Belgie! Schrijf je niet uit, maar tijdens je huidige project kun je al iets anders zoeken en zo een perfecte aansluiting van diverse klanten realiseren. Maar blijf ondernemer voor de NL belastingdienst! Ondanks de iets stijgende trend zijn onze fiscale voordelen vele malen beter als de Belgische! Kan zijn dat het tarief er iets lager is, maar de werksfeer, collegialiteit (ook met gewone werknemers), beleefdheid, loyaliteit en laagdrempeligheid naar het managment toe, is ongekend en voor mij een reden in Belgie te ondernemen! Daarbij loopt de Vlaamse economie als een tierelier!

 

Mgr,

Michel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Ik ben zelf systeembeheerder van beroep, nu ben ik op zoek naar klusje in Belgie.

 

Ik heb net mijn werk kwijt en gaat lang voor mij duren om een ww te krijgen. Kunt mij misschien mij helpen om klusje te doen in Belgie, kan ik ook u helpen als u hebt werk voor mij?

 

mvg, Tah

Link naar reactie
  • 0

Truus, geen stress!

Ik werk ook in de ICT, woon in NL en werk al 12jaar in Belgie voor (heel) grote multinationals. Heb in NL een eenmanszaak en factureer vanuit van mijn NL kantoor aan de Belgische klanten. Soms 1 klant per jaar, soms 2. Meer niet. Ik ken het ondernemen in Belgie vrij goed denk ik zelf. Wel besteed ik alle administratieve taken (behalve dus factureren) uit aan een accountant in NL. Ik heb al reeds meerdere steekproeven gehad van de belastingdienst, maar dit is gewoon in orde. Ik heb geen VAR, nooit gehad en intereseert de Belgische klant geen fluit. Kennen ze ook niet. Zij gaan voor kwaliteit! Elk jaar krijg ik van de klanten een vraag: betaalt u de belasting in NL? Ja zeg ik dan. Oke is dan het antwoord! En er wordt niet meer over gesproken. Contracten kunnen op een bierviltje. Je kennis en kunde verspreid zich vrij snel via mondreclame. Ik besteed geen euro aan reclame, maar wordt meerdere malen per maand gepolst of ik interesse heb om een project voor hun te doen.

 

Dus, tip: Als dit project in Belgie is afgelopen, zoek nieuwe projecten in Belgie! Schrijf je niet uit, maar tijdens je huidige project kun je al iets anders zoeken en zo een perfecte aansluiting van diverse klanten realiseren. Maar blijf ondernemer voor de NL belastingdienst! Ondanks de iets stijgende trend zijn onze fiscale voordelen vele malen beter als de Belgische! Kan zijn dat het tarief er iets lager is, maar de werksfeer, collegialiteit (ook met gewone werknemers), beleefdheid, loyaliteit en laagdrempeligheid naar het managment toe, is ongekend en voor mij een reden in Belgie te ondernemen! Daarbij loopt de Vlaamse economie als een tierelier!

 

Mgr,

Michel

 

 

 

Zo is het, dat VAR gezeur kennen we hier helemaal niet, ik ken mensen die als zelfstandigen al jaren in één winkel

werken.

Maar ja hier worden dan ook echte centjes verdiend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.