• 0

Zakelijke lening en privé opname

Hallo,

 

Ik wilde vragen in hoeverre rente van een zakelijke lening aftrekbaar is indien hieruit vervolgens een privéopname is gedaan voor bijna de helft van het leningbedrag? Dit heeft plaats gevonden in 2012.

Inmiddels is er in dit boekjaar al de helft van de lening afgelost.

 

Alvast bedankt voor reactie!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Peter,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Duidelijk wat je zegt. Nu is dit jaar de helft van de lening afgelost en kan ik niet zeggen...probleem opgelost. Want dat zou eigenlijk het onttrokken geld vanuit privé weer terug moeten worden gestort naar zakelijk?

Wat ook nog door mijn hoofd speelde...eenmanszaak...zakelijk is privé dus geen probleem, maar dat gaat hiervoor niet op zeker? :-\

 

En hoe boek ik dan de rente die ik niet af mag trekken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het dagelijkse kost dat mensen voor hun bedrijf een lening nemen en een deel als 'salaris' gebruiken.

 

Binnen een rechtspersoon, bijvoorbeeld een BV, zijn de loonkosten zakelijk. Een lening die gebruikt wordt om salaris uit te keren is in dat geval gewoon zakelijk en de rentekosten zijn gewoon aftrekbaar.

 

Bij een IB-ondernemer is er geen sprake van salaris, zijn er dus geen loonkosten als het gaat om onttrekking en is de rente die over dat deel van de lening betaalt wordt gewoon privé en niet zakelijk aftrekbaar. Indien de lening wordt aangegaan om loonkosten van personeel te kunnen voldoen is deze wel zakelijk en is deze dus weer wel aftrekbaar.

 

Overigens, als het dagelijkse kost is om te lenen om in je inkomen te voorzien gaat er iets fundamenteel niet goed in je bedrijfsvoering...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het dagelijkse kost dat mensen voor hun bedrijf een lening nemen en een deel als 'salaris' gebruiken.

 

Binnen een rechtspersoon, bijvoorbeeld een BV, zijn de loonkosten zakelijk. Een lening die gebruikt wordt om salaris uit te keren is in dat geval gewoon zakelijk en de rentekosten zijn gewoon aftrekbaar.

 

Bij een IB-ondernemer is er geen sprake van salaris, zijn er dus geen loonkosten als het gaat om onttrekking en is de rente die over dat deel van de lening betaalt wordt gewoon privé en niet zakelijk aftrekbaar. Indien de lening wordt aangegaan om loonkosten van personeel te kunnen voldoen is deze wel zakelijk en is deze dus weer wel aftrekbaar.

 

Overigens, als het dagelijkse kost is om te lenen om in je inkomen te voorzien gaat er iets fundamenteel niet goed in je bedrijfsvoering...

 

Als je een bedrijf start met een lening dan is het toch niet raar dat je privé ook geld nodig hebt? Een bedrijf draait meestal geen winst vanaf de eerste dag. Wil niet zeggen dat ik me bedrijf zo voer maar zo zie ik het vaak gebeuren. En ik durf te zeggen dat men die privé opnames niet altijd scheidt van het zakelijke.

Link naar reactie
  • 0

En ik durf te zeggen dat men die privé opnames niet altijd scheidt van het zakelijke.

 

Dan durf ik, met Peter, te stellen dat dit fiscaal gezien niet mag >;(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En ik durf te zeggen dat men die privé opnames niet altijd scheidt van het zakelijke.

 

Dan durf ik, met Peter, te stellen dat dit fiscaal gezien niet mag >;(

 

Ik spreek het ook niet tegen :p en snap het wel gezien de fiscale voordelen die je natuurlijk geniet.

 

Heel logisch

 

Maar...hoe ver gaat deze regel. Nu heb ik het over deze ene grote contante opname. Maar er worden veel meer kleinere prive opnames gedaan. Moet ik deze in de berekening zakelijk / prive allemaal meetellen?

 

Ja, aangezien je fiscaal voordeel hebt bij een zakelijke lening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.