• 0

Tijdelijke emigratie en fiscale gevolgen

Dag mensen,

 

Bij deze een aangepaste post daar ik begreep dat mijn vorige post niet gericht was op een ondernemersvraag. Excuus hiervoor.

 

Ik heb sinds 2 jaar een eigen zaak in de juridische dienstverlening en heb nu de mogelijkheid om zes maanden in Zwitserland tijdelijk te werken vanaf 1 november, met wellicht uitzicht op langer.

 

Nu vraag ik mij af waar mijn inkomsten uit loon belast zijn uit zwitserland. Ik ontvang nog inkomsten uit mn bedrijfje en neem aan dat deze belast dienen te worden in Nederland? Ik neem aan dat betreffende het loon daar automatisch belasting wordt afgetrokken door mijn werkgever. Echter dien ik dit jaar ook belasting te betalen in Nederland over dit loon, of is dat een puur zwitserse zaak? En volgend jaar als ik mij besluit om ingeschreven te blijven staan in Nederland. Dien ik dan belasting te betalen over dit loon tevens in Nederland? Het beste zou zijn om dit te voorkomen daar de belastingtarieven in Zwitserland gunstiger zijn alleen weet ik nog niet of ik na mei nog werkzaam ben in Zwitserland. Uiteraard heb ik rondgekeken op de site van de belastingdienst maar kwam ik er niet helemaal uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat ik de vraag anders stellen:

 

Wat zijn de gevolgen voor de belastingaangifte in Nederland op het gebied van inkomsten uit mijn onderneming (welke ik continueer in mijn periode in het buitenland). Uiteraard wil ik gebruik maken van de voordelen hier in Nederland (MKB winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek etc.).

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten uit jouw onderneming vallen onder de Nederlandse inkomstenbelasting mits er sprake is van een vaste inrichting in Nederland. Ik vermoed dat jij een eenpitter bent en dat er - zodra jij in Zwitserland zit - er in Nederland geen sprake van een vaste inrichting zal zijn. Het aanhouden van een kantoortje met inboedel en een server zijn hiervoor niet voldoende.

Link naar reactie
  • 1

Ik neig ernaar te zeggen dat je jouw zelfstandigenaftrek behoudt mits je de eerste 10 maanden van dit jaar minimaal 1225 uren aan je onderneming besteed hebt.

 

Het is wel zo dat elk uur dat je in loondienst werkt je niet met je onderneming bezig bent. Dit zou wel eens kunnen betekenen dat je niet duurzaam (niet in milieutechnische zin) met je onderneming bezig bent. Nu is het niet zo dat een loondienstverband en een onderneming niet samen gaan echter de inspecteur zou het standpunt in kunnen nemen dat je geen ondernemer bent omdat je niet meer aan de eisen voldoet. Je ondernemingsuren moeten wel bepaalde ‘substance’ hebben. Als dit niet het geval is, is er helemaal geen sprake meer van een onderneming. Ik kan je dus geen uitsluitsel geven; ik ben niet jouw inspecteur.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel. Aan die 1225 uren ben ik al gekomen. Dat is het probleem niet. Echter wat ik me me nu afvraag is het volgende. Je gaf eerder aan dat doordat er geen vaste inrichting is de inkomsten die ik voor mijn eigen zaakje houd in Zwitserland aldaar belast worden.

 

Echter levert dit geen problemen op voor het gebruik kunnen maken van de aftrekposten daar ik niet gehele jaar 2013 mij in Nederland bevind daar de laatste twee maanden in 2013 ik in Zwitserland bevind?

 

Dankjewel voor je hulp. Ik kom er gewoon even niet uit en kan de logica niet zo 1,2,3 meer zien!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jouw faciliteiten niet in gevaar komen (maar heb natuurlijk niks te zeggen). Ik kijk namelijk naar de periode dat je wel in Nederland je onderneming hebt en hier ook woont. Dan ben je binnenlands belastingplichtig en gelden de faciliteiten voor jou (mits aan de voorwaarden voor de faciliteiten voldaan). Als je dan naar het buitenland gaat blijf je wel activiteiten in Nederland ontplooien maar aangezien je in Nederland geen vaste inrichting hebt kan Nederland niet meer heffen op basis van onze wet. Het heffingsrecht is aan Zwitserland toegewezen (evenals voor jouw loon maar dat valt buiten het bestek van dit forum).

 

Per 1 november houd jij op belastingplichtig te zijn in Nederland; geen binnenlandse belastingplicht en geen buitenlandse belastingplicht over Nederlands inkomen. Je zult een m-aangifte moeten doen die dus betrekking heeft over jouw inkomen over de eerste tien maanden. I.c. is dit dus alleen ondernemersinkomen. Er vindt dan een eindafrekening plaats waarvoor een conserverende aanslag wordt opgelegd. Van belang is of er stille reserves in jouw onderneming zitten.

 

Wellicht handig dat je een belletje naar de fiscus pleegt. Voor een eerste start kijk dan eens even hier:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/internationaal_verhuizen/emigreren/wat_moet_u_doen_als_u_emigreert/wat_moet_u_doen_als_u_emigreert

 

Succes in Zwitserland.

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal is er geen sprake van (fiscale) emigratie als je een half jaar in het buitenland verblijft. Van fiscale emigratie bij een periode van minder dan 12 maanden is namelijk pas sprake als je aannemelijk kunt maken dat je in Zwitserland over je inkomen belast bent (geweest). De belastingheffing moet dan wel vergelijkbaar zijn met de Nederlandse inkomstenbelasting en heffingsgrondslagen.

 

Voor een passend antwoord op jouw persoonlijke situatie kun je het beste even bellen met BelastingTelefoon Buitenland: (055) 5 385 385.

 

Met vriendelijke groet,

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.