[Artikel] Het basisinkomen (discussietopic over wat, hoe, voors en tegens)

Aanbevolen berichten

Ik noem de aow'ers, waar we heel duidelijk zien dat vanaf hun 65e, nu 66, actief (actiever?) worden in het verenigingsleven, mantelzorg, oppaswerk, goede doelen, etc.

Fijn dat naast de mogelijkheid op misbruik ook erkend wordt dat veel mensen van hun basisinkomen genieten en dan iets teruggeven aan de maatschappij op vrijwillige basis.

 

Er zijn vier miljoen Nederlanders actief in de mantelzorg, lang niet allemaal AOWers. Er is een collectief scheppend vermogen waarvan slechts een deel direct in het geldverkeer betrokken is. Een eigenaardig neveneffect is dat die vrijwilligers van onderaf betaald werk wegduwen, oa in natuurbeheer en bij musea.

 

Zie je ook bij stagiairs en artsen in opleiding.

 

Geld als glijmiddel van de economie mag wel eens kritisch bekeken worden. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

En juist díe effecten zullen wellicht nog het meeste invloed uitoefenen op het gedrag van mensen.

En wellicht ook niet. Misschien moeten ze dat eens uitzoeken...in een pilot bijvoorbeeld ;)

We zouden kunnen beginnen bij de mensen waar het verlies aan aftrekposten en toeslagen precies opweegt tegen het basisinkomen en kale belastingtarieven. Dan kost het zowel de overheid als de piloteer op zich niets, en kun je des te beter de gedragseffecten meten. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Vandaag op de correspondent.nl: "Basisinkomen, de utopie van gratis geld 13 vragen en antwoorden"

 

Citaat :

 

Als er al zo lang voor gepleit wordt, waarom is het basisinkomen dan nog niet ingevoerd?

 

Weinig mensen weten dat de Verenigde Staten aan het begin van de jaren zeventig op het punt stonden een basisinkomen in te voeren. In het revolutiejaar 1968 schreven vijf prominente economen een open brief aan het Congres. ‘Een rijk land als de Verenigde Staten moet iedereen de zekerheid van een basisinkomen geven,’ schreven ze in een artikel dat op de voorpagina van The New York Times verscheen. De brief werd door maar liefst 1.200 collega-economen ondertekend.

 

En ja hoor: in augustus van het jaar erop stelde president Richard Nixon een bescheiden basisinkomen voor. ‘De belangrijkste sociale wetgeving in de geschiedenis van onze natie,’ noemde hij het zelfs. Uit een inventarisatie van het Witte Huis bleek dat 90 procent van alle kranten enthousiast reageerde op het plan.

 

Het is een bijna vergeten stukje geschiedenis. Maar wie deze periode bestudeert, realiseert zich al snel dat het heel anders had kunnen lopen. Het scheelde een haar of de VS had een basisinkomen ingevoerd - en de kans is groot dat andere landen dan waren gevolgd. Uiteindelijk liep de discussie in de VS stuk op het belangrijkste bezwaar tegen het basisinkomen: je moet werken voor je geld. Wie gelooft dat het basisinkomen een idee is waar de tijd nu echt voor is gekomen, moet zich dan ook realiseren dat het begint met een andere definitie van ‘werk.’

 

En bedenk: iedere mijlpaal van beschaving - van de invoering van de democratie tot de afschaffing van de slavernij - leek eens een totaal onrealistische utopie. Natuurlijk, de Zwitsers wezen in juni 2016 het basisinkomen af in een landelijk referendum. Maar in 1959 zei een meerderheid van de Zwitserse mannen ook ‘nee’ tegen het stemrecht voor vrouwen. In 1971 volgde een tweede referendum en toen stemde een meerderheid voor.

 

Ik denk dat we het Zwitserse referendum dus niet moeten zien als het einde van de discussie over het basisinkomen, maar als het begin.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

En ja hoor: in augustus van het jaar erop stelde president Richard Nixon een bescheiden basisinkomen voor. ‘De belangrijkste sociale wetgeving in de geschiedenis van onze natie,’ noemde hij het zelfs. Uit een inventarisatie van het Witte Huis bleek dat 90 procent van alle kranten enthousiast reageerde op het plan.

En ja hoor: ze vergeten in dit stukje eenzijdige propaganda te vermelden waarom hij zich uiteindelijk tégen zijn eigen plan keerde. Dat was namelijk een stukje geschiedenis.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

ze vergeten in dit stukje eenzijdige propaganda te vermelden waarom hij zich uiteindelijk tégen zijn eigen plan keerde

 

Meh... gelukkig is die aartconservatieve mythe al eerder ontkracht, onder andere door Rutger zelf in zijn boek. Hij heeft er een heel hoofdstuk aan gewijd, waarvan hier nog een interessante samenvatting

 

Lang verhaal kort: de zogenaamde data van Speenhamland klopt van geen kant.

In the 1960s and 1970s, historians took another look at the Royal Commission Report on Speenhamland and discovered that much of the text had been written before any data was even collected. Of the questionnaires distributed, only 10% were ever filled out. Furthermore, the questions were leading, with the answer choices all fixed in advance. And almost none of the people interviewed were actual beneficiaries. The evidence, such as it was, came mostly from the local elite, and especially the clergy, whose general view was that the poor were only growing more wicked and lazy.

 

Conclusie: "the Royal Commission Report was based on bogus science yet still managed to redirect President Nixon’s course of action 150 years later."

 

Martin Anderson (de adviseur van Nixon die zo sterk tegen het plan was dat hij bereid was eenzijdige propaganda te misbruiken om het tegendeel te bewijzen) was overigens niet de enige die de zogenaamde lessen van Speenhamland misbruikte om de geschiedenis naar zijn hand te zetten. Ene Karl Marx deed destijds hetzelfde door de verkeerde en op fictieve feiten en vooringenomen standpunten gebaseerde conclusies te verwerken in "Das Kapital".

 

Het zou mooi zijn als deze discussie over basisinkomen verschoond blijft van vooringenomen standpunten vooringenomenheid ::) ::)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

 

Het zou mooi zijn als deze discussie over basisinkomen verschoond blijft van vooringenomen standpunten ::) ::)

 

 

Hi,

 

Interessante propositie maar praktisch wellicht onuitvoerbaar.

Dat zou betekenen dat me geen voor- of tegenstander mag zijn als men een reactie formuleert.

Zolang men zich baseert op controleerbare, externe bronnen vind ik er helemaal niets mis mee als men al een standpunt heeft als men een reactie begint te formuleren.

Dat is juist wat men volgens mij een discussie noemt.

 

Maar wie ben ik :) ,

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie

(Bizar hoe het kan verkeren. Reaganism kwam een decennium later: 'de armen zijn waardeloos & hoe meer je verdient, des te minder belasting je zou moeten betalen'. Een soort anti-BI-stroming die de 'hard werken'-mythe aanhangt, maar ongelijke startposities negeert.)

Onder het BI is er nog steeds een sterke tweedeling arm en rijk mogelijk, dat is nou net de clue.

Als je hard werkt verdien je veel, als je niet werkt verdien je weinig. (noem het maar basis)

 

 

Het verschil zit hem er met name in, wat te doen als je vanuit niet werken een beetje gaat werken, of bijvoorbeeld werk wilt doen dat wel bijdraagt aan de maatschapppij, maar niet aan het BNP.

Een verschil dus in het enge welvaartsbegrip BNP tegenover het ruimere welvaartsbegrip.

 

In ons huidige enge (als in: nauwe, maar de andere uitleg past ook mooi) welvaartsbegrip, metende in het BNP, mag je (1) niet werken als dat geen direct inkomen oplevert (vrijwilligerswerk of mantelzorg mag niet), en (2) als je een beetje bijverdient ga je daar in het geheel niet op vooruit. Je gaat er pas op vooruit als je meer verdient dan de norm van het sociaal minimum.

 

Een goed ingericht BI zou dat, en alleen dat verschil in opvatting aanpakken

Link naar reactie

+1

 

Precies dat!

 

Zoals je het omschrijft, klinkt het als het beste van 2 werelden: geen armoedeval, wel beloond voor inspanning en geen straf voor nuttige, mooie bijdragen aan de maatschappij die niet direct bijdragen aan BNP. Het vraagt wel wat vertrouwen, want het grootste emotionele tegenargument schijnt de angst voor luiheid te zijn.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Het vraagt wel wat vertrouwen, want het grootste emotionele tegenargument schijnt de angst voor luiheid te zijn.
Daar zit nu net de krux van het probleem ... De onbekende luiheidsfactor.

 

Hoeveel luie mensen zullen er zijn als dat basisinkomen een feit is. Dat zij er zullen zijn, daar is iedereen wel van overtuigd, maar die zijn er nu ook al. Daar staat tegenover dat dat basisinkomen beslist geen vetpot zal zijn. Wie extra welvaart wil, zal extra werk moeten verzetten. Dat betekent dat inkomensverschillen ook met het basisinkomen een normaal verschijnsel zal zijn.

 

Nu nog de hamvraag beantwoorden, hoe en door wie dat betaald gaat worden.

 

Wij kunnen in ieder gaan ervaren hoe lui de Finnen gaan worden ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik vind luiheid een moeilijk woord in deze. Zelf denk ik dat we langzaam aan het gegeven moeten wennen dat niet iedereen werkt en dat werken niet synoniem staat voor een bijdrage leveren aan de samenleving.

 

Zelf ben ik fervent voorstander van een goed basisinkomen omdat naar mijn mening de kwaliteit van de samenleving bepaald wordt door de onderste laag. Uiteindelijk zullen de hogere lagen alleen maar (meer) profijt hiervan hebben. En wellicht wordt het verschil tussen rijk en "arm" dan groter, voor zover je dan nog kunt spreken van "arm" want die laag bestaat dan in principe niet meer.

 

Dit laatste punt zie je ook weer terug in de wereldeconomie, zolang er nog arme onderontwikkelde landen zijn zullen we als "rijke" landen en als mensheid afgeremd worden in de vooruitgang. Ga eerst gericht werken aan een eerlijke verdeling van de welvaart!

 

Maar zolang de top zichzelf nog rijkelijk beloond, maak ik me geen illusies!

Link naar reactie

... voor zover je dan nog kunt spreken van "arm" want die laag bestaat dan in principe niet meer.

Ik vind "arm" een nog moeilijker woord in deze.

 

Zelf ben ik fervent voorstander van een goed basisinkomen omdat naar mijn mening de kwaliteit van de samenleving bepaald wordt door de onderste laag.
Dat hang ervan af hoe groot - beter gezegd hoe klein - die onderste laag is. Misschien moeten wij niet alleen het woord "arm" maar ook het woord "werk" herdefiniëren.

 

... zolang er nog arme onderontwikkelde landen zijn zullen we als "rijke" landen en als mensheid afgeremd worden in de vooruitgang. Ga eerst gericht werken aan een eerlijke verdeling van de welvaart!
Wel eens een arm onderontwikkeld land bezocht? Over verdeling van de welvaart gesproken ... Om nou te kunnen zeggen dat iedereen daar arm is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

... voor zover je dan nog kunt spreken van "arm" want die laag bestaat dan in principe niet meer.

Ik vind "arm" een nog moeilijker woord in deze.

 

Zelf ben ik fervent voorstander van een goed basisinkomen omdat naar mijn mening de kwaliteit van de samenleving bepaald wordt door de onderste laag.
Dat hang ervan af hoe groot - beter gezegd hoe klein - die onderste laag is. Misschien moeten wij niet alleen het woord "arm" maar ook het woord "werk" herdefiniëren.

 

... zolang er nog arme onderontwikkelde landen zijn zullen we als "rijke" landen en als mensheid afgeremd worden in de vooruitgang. Ga eerst gericht werken aan een eerlijke verdeling van de welvaart!
Wel eens een arm onderontwikkeld land bezocht? Over verdeling van de welvaart gesproken ... Om nou te kunnen zeggen dat iedereen daar arm is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Daarom zet ik "arm" ook tussen quotes ;)

 

Ik zou eerder pleiten voor herdefinitie van "bijdrage leveren aan de samenleving". Dit wordt mijns inziens nog te vaak geassocieerd met werken. Daarnaast moet eens geaccepteerd worden dat sommige mensen nu eenmaal niet (meer) meekunnen in de huidige maatschappij. Niets mis met die mensen, maar ga dan kijken of de maatschappij wellicht anders ingeregeld kan worden. Nu moet ik bijvoorbeeld denken aan een zin van Klein Orkest.

En alleen als je geld hebt, dan is de vrijheid niet duur.

 

Verder ligt er maar aan wat je onder arm verstaat. Als je ziet in welke eenvoud mijn schoonfamilie leeft dan kan ik vaststellen dat zij daarmee een bijzonder rijk leven hebben omdat ze niet gestuurd worden door het kapitalisme. Zij kennen wel degelijke andere zorgen, maar niet de door kapitaal gedreven zorgen die wij in het westen kennen.

Maar goed, niet iedereen is "arm" in derdewereldlanden. Maar als we spreken over een oneerlijke verdeling dan steken dat soort landen er juist bij uitstek boven uit. Daar is het verschil tussen "rijk" en "arm" helemaal buiten alle proporties.

 

Link naar reactie

 

Nu nog de hamvraag beantwoorden, hoe en door wie dat betaald gaat worden.

 

Wij kunnen in ieder gaan ervaren hoe lui de Finnen gaan worden ...

 

 

Ik ben er benieuwd naar, al gaat het maar om een vrij kleine groep in finland, en bovendien om mensen die toch al werkeloos zijn.

 

Dat laatste is nogal belangrijk: Als je het voor iedereen invoert zullen er mogelijk mensen stoppen met werken, zeker als ze een laag inkomen verdienen en in principe van dat basisinkomen met een beetje bijklussen kunnen leven.

 

 

En wie het gaat betalen: Als je zoiets neutraal wilt doen voor de staatsbegroting zul je het moeten halen uit belastingen. Dat betekent dus hogere tarieven in alle schijven. Er is dan een break-even punt waarop je evenveel basisinkomen krijgt als extra inkomstenbelasting betaalt, maar de vraag is hoe hoog dat uitvalt. Mocht het boven modaal uitvallen dan gaat de meerderheid erop vooruit, en zou het electoraal haalbaar moeten zijn ;)

Link naar reactie
En wie het gaat betalen: Als je zoiets neutraal wilt doen voor de staatsbegroting zul je het moeten halen uit belastingen. Dat betekent dus hogere tarieven in alle schijven.
Allemaal heel mooi, maar nog steeds geen berekening ... nog steeds niets meer dan eindeloos naar het koffiedik zitten staren ... en die zegt niets terug. Tenzij je sjamaan bent, maar die is hier ook nog niet verschenen.

 

Dan kom ik weer terug op het antwoord van prinsrachid « Antwoord #596 Gepost op: 5 november 2016, 16:59 » "AOW voor 67-plussers is al amper betaalbaar te houden, dus AOW voor alle 18-plussers is dat zeker niet."

 

Er is dan een break-even punt waarop je evenveel basisinkomen krijgt als extra inkomstenbelasting betaalt, maar de vraag is hoe hoog dat uitvalt. Mocht het boven modaal uitvallen dan gaat de meerderheid erop vooruit, en zou het electoraal haalbaar moeten zijn ;)
Dat kan nooit boven modaal uitvallen, want de bovenmodale groep is niet zo groot als men denkt. Electoraal eveneens niet haalbaar, want daarmee jaag je deze groep het land uit en daarmee ook de financiering van het hele systeem.

 

Zo langzamerhand vormt bij mij het beeld dat de voorstanders van het basisinkomen deze zijn gaan zien als een soort van perpetuum mobile ...

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Mijns inziens is het amper betaalbaar geworden door het doorgeslagen kapitalisme. We zijn niets anders geworden dan werkslaven voor de grote multinationals. En door allerlei maatregelen word je min of meer gedwongen te werken tot het einde van je leven en wordt je opgebouwde kapitaal beperkt tot de EU-grenzen.

 

Nogmaals, ik ben jaloers vanwege de Britten voor hun Brexit. Het wordt alleen nog maar erger in de EU als mannetjes als Pechtold hun zeggen krijgen dat er nog meer macht en regie naar Brussel gaat.

 

Link naar reactie
Nogmaals, ik ben jaloers vanwege de Britten voor hun Brexit. Het wordt alleen nog maar erger in de EU als mannetjes als Pechtold hun zeggen krijgen dat er nog meer macht en regie naar Brussel gaat.
Als eens nagedacht waarom Engeland met hand en tand Great Britain bij elkaar wilt houden, maar geen tweede viool partij in de EU wilt spelen. Die analogie vind ik treffend.

 

Binnen het kader hiervan is het volgende wellicht interessant om kennis van te nemen: Tragische tweede viool.

 

Ook bij deze ... het wordt alleen maar erger voor de Schotten en de Noord-Ieren en zeker niet als laatste Greater London als Engeland haar zin krijgt. Niet bepaald iets om jaloers op te zijn. Overigens kan jaloersheid ook gezien worden als het onvermogen om de eigen tekortkomingen te accepteren.

Binnen het kader van de Brexit kunnen wij met hetzelfde gemak ook stellen dat Engeland jaloers is op de EU ... namelijk de verzekering van het alleenrecht op de partner(s) waardoor je meer zeker bent van de voortzetting van je eigen belangen. Binnen de EU wordt dat knap lastig gemaakt.

 

We zijn niets anders geworden dan werkslaven voor de grote multinationals. En door allerlei maatregelen word je min of meer gedwongen te werken tot het einde van je leven en wordt je opgebouwde kapitaal beperkt tot de EU-grenzen.
Een ietwat tragische gedachtegang ... Wie of wat dwingt u om hier - of waar dan ook - tegen uw zin te blijven wonen en werken?

 

Ter overdenking: In the end ... we only regret the chances we didn't take ... and the decisions we were affraid to make.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Allemaal heel mooi, maar nog steeds geen berekening ... nog steeds niets meer dan eindeloos naar het koffiedik zitten staren ... en die zegt niets terug. Tenzij je sjamaan bent, maar die is hier ook nog niet verschenen.

 

Dan kom ik weer terug op het antwoord van prinsrachid « Antwoord #596 Gepost op: 5 november 2016, 16:59 » "AOW voor 67-plussers is al amper betaalbaar te houden, dus AOW voor alle 18-plussers is dat zeker niet."

Laten we vooral scherp voor ogen blijven houden dat ook bovenstaande quote nog geen enkele berekening met zich meebrengt.

 

Ik heb hier wel degelijk berekeningen langs zien komen: mensen die nu ook al op wat voor manier een zak(je) geld krijgen, komen in aanmerking voor een basisinkomen. Voor de rest verandert er niet zo heel veel in het hele inkomenshuis.

Dat wordt nu ook al betaald, dus dat zal met een BI ook betaald kunnen worden.

Strepen we alleen nog tegen elkaar weg: de extra BI's vanwege de vermeende mensen die nu werken die dan daar mee stoppen, tegenover de voordelen van het wegvallen van veel bureaucratie en een controlerend apparaat.

Link naar reactie

Wat ik jammer vind in deze discussie dat het toch altijd weer over geld gaat en dan in het bijzonder over het rondpompen van geld. Dat is nu wat mij betreft een reden waarom het zo fout gaat.

 

Wat nu als je als overheid voorziet in een rijk palet van basisvoorzieningen, ik noem maar eens:

* gratis OV

* gratis studie

* gratis zorgverzekering

* gratis sport

* gratis cultuur

* gratis tv/internet

* gratis huisvesting voor mensen met een uitkering

* gratis stroom/gas ed (tot op zekere hoogte)

* gratis verzekeringen zoals WA en overlijdensrisico

* schaf de kinderbijslag af en zorg ervoor dat het geld echt besteed wordt aan de kinderen

* dat al die opgepotte miljarden in de sociale woningbouw nu eens gebruikt voor het bouwen van betaalbare woningen

* dat al die opgepotte miljarden in de pensioenfondsen eens gebruikt worden voor de ouderen die afhankelijk zijn van mantelzorg

* de huizenbezitters compenseren voor de veel te hoge grondprijzen waar de gemeenten flink van geprofiteerd hebben

 

Dat kost zeker geld, maar het zal zeker minder kosten dan wat het nu doet. Hiermee kan het basisinkomen wat werkelijk uitbetaald wordt weer flink omlaag waarmee het betaalbaar wordt. Je moet er enkel, en dat is de moeilijkste stap, ervoor zorgen dat het balletje gaat rollen en dat bepaalde diensten dus weer teruggaan van privaat naar overheid.

 

Noem me een idealist of naief, maar ik weet zeker dat het gaat werken. Dat het socialisme/communisme een keer gefaald heeft wil niet zeggen dat het een slecht systeem is en evenmin zul je me niet horen zeggen dat alles in het kapitalisme verrot is. Maar het moet toch wel mogelijk zijn een samenleving op te bouwen met een degelijke ondergrens waar mensen naar behoefte kunnen participeren en dat daarnaast tot op zekere hoogte mogelijkheden zijn voor eigen initiatieven en daarmee wensen. Probleem van het kapitalisme is dat rijkdom onbegrensd is en dat het een logaritmische schaal kent.

 

Mijn insteek is dus om te zorgen voor een degelijke basis zodat burgers voorzien worden van enkele voorname eerste levensbehoeften. Dat is wat mij betreft dan een stukje basisinkomen maar dan in natura.

 

Link naar reactie
Noem me een idealist of naief, maar ik weet zeker dat het gaat werken.
Dus toch behept met het perpetuum mobile syndroom.

 

Maar het moet toch wel mogelijk zijn een samenleving op te bouwen met een degelijke ondergrens waar mensen naar behoefte kunnen participeren en dat daarnaast tot op zekere hoogte mogelijkheden zijn voor eigen initiatieven en daarmee wensen.
Vast wel, maar ik weet ook niet goed hoe. Probleem is dat het resultaat van duizenden jaren kunstmatige monetaire selectie zich niet zomaar laat veranderen, laat staan uitwissen. De opkomst en ondergang van het communisme is daar m.i. toch wel een mooi voorbeeld van. Het (west-Europese) socialisme geef ik een betere uitgangspositie ... nog steeds het beste tussen twee uitersten ... communisme en kapitalisme.

 

Probleem van het kapitalisme is dat rijkdom onbegrensd is en dat het een logaritmische schaal kent.
Een mooie volzin, maar niet altijd (en overal) met elkaar verenigbaar, ook niet altijd significant en zeker niet altijd waar.

 

... en mocht uw uitspraak ergens en op een bepaald moment toch tijdelijk waar zijn ... vormt dat dan per definitie een probleem?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Dat is het probleem: 99% van de rijkdom zit bij 1% van de mensen...of laat het 95/5 of 90/10 zijn..

 

Het is aangetoond dat er sprake is van de economie van de normale mens en de economie van de rijke mens en die twee laten zich niet verenigen.

 

Dat is wat het kapitalisme ons gebracht heeft, puur eigenbelang en gericht op een zo hoog mogelijke winst.

 

Vind je het hier in West-Europa dan echt socialistisch? Ik vind van niet. Er zijn ouderen die niet meer goed verzorgd worden en die het slechter hebben dan zware criminelen in de gevangenis. Er zijn kinderen die niet meer of amper kunnen studeren en met de nieuwe regels zal het nog meer een elite aangelegenheid worden. De verschillen is inkomens en welvaart zijn schrikbarend hoog. Noem dat maar socialistisch. Ik heb daar een andere mening over.

 

Dat het communisme gefaald heeft in Oost-Europa kwam door vulgaire macht en onderdrukking. Dat heeft niets met het systeem te maken. Tevens is kapitalisme het dominante systeem als het om geld gaat dus het was op voorhand al nooit een eerlijke "strijd". Het communisme is wel vatbaarder voor misbruik van macht en het valt eerder op, maar hier in het westen zie je de vormen van deze vulgaire macht en onderdrukking ook al langzamerhand opkomen met de EU als toppunt.

 

Maar ik zit al te wachten op je opmerking: "Ja maar ik heb jaren geleefd onder het juk van het communisme dus ik zal het wel beter weten". Soms is er sprake van verkeerde ervaring heb ik ooit een verstandig mens horen zeggen ;)

 

Link naar reactie

Dat is het probleem: 99% van de rijkdom zit bij 1% van de mensen...of laat het 95/5 of 90/10 zijn..

 

Het is aangetoond dat er sprake is van de economie van de normale mens en de economie van de rijke mens en die twee laten zich niet verenigen.

 

Dat is wat het kapitalisme ons gebracht heeft, puur eigenbelang en gericht op een zo hoog mogelijke winst.

 

 

De onbalans tussen rendement op arbeid en vermogen is het in de VS bijvoorbeeld heel extreem.

De Dow Jones steeg sinds 1980 ca 2200% (incl inflatie correctie), het gemiddelde 'household income' ca 30%.

1 van de redenen dat bijv Sanders 'Wallstreet' wil gaan belasten: als de koersen stijgen profiteert de 'echte economie' nauwelijks, als de koersen zakken is Mainstreet de sjaak.

 

De mens is ergens ook gewoon ronduit egoïstisch. Daarom hebben we een rechtstaat nodig als lagen vernis over de potentiële barbaar in ons zelf.

 

Maar goed, dat gaat over iets anders.

 

Ik heb de cijfers niet, maar in ieder gesloten systeem is een balans te vinden.

Als het simpel en overzichtelijk zou zijn zou het in een vierkante 2 koloms matrix berekening passen waarbij het evenwicht (dmv hoogte van basisinkomen en belastingen) uit de hoge hoed zou moeten komen.

Was het maar zo simpel :p

Het past niet in een 2x2 kolom èn het systeem is niet geheel gesloten.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

De mens is ergens ook gewoon ronduit egoïstisch. Daarom hebben we een rechtstaat nodig als lagen vernis over de potentiële barbaar in ons zelf.

Tsja ... Waarschijnlijker is dat de mens ergens ook gewoon ronduit egoïstisch is gemaakt. Gezien dat egoïsme en potentiële barbarisme wordt het misschien ook wel eens tijd dat de Verlichting er ook wordt bijgehaald.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

 

Er is dan een break-even punt waarop je evenveel basisinkomen krijgt als extra inkomstenbelasting betaalt, maar de vraag is hoe hoog dat uitvalt. Mocht het boven modaal uitvallen dan gaat de meerderheid erop vooruit, en zou het electoraal haalbaar moeten zijn ;)
Dat kan nooit boven modaal uitvallen, want de bovenmodale groep is niet zo groot als men denkt. Electoraal eveneens niet haalbaar, want daarmee jaag je deze groep het land uit en daarmee ook de financiering van het hele systeem.

 

Ik weet niet precies wat 'men' denkt. Feitelijk zitten we al in een situatie waarbij de 25% best verdienden pakweg 2/3e van alle inkomstenbelasting (en premies) betalen. Maar als je de mediaan neemt is het wellicht ook nog best krom: de best verdiendende 50% betalen samen ruim 85% van de belastingen. In die zin denk ik niet dat een iets zwaardere belastingdruk echt zo'n enorm verschil gaat maken, mensen die daar problemen mee hebben zijn al (fiscaal) vertrokken.

 

Ergens heb ik wel interesse in de uitkomst van onderzoeken hiermee. Ik ben geen principieel voor- of tegenstander, maar wel benieuwd naar hoe het in de praktijk werkt.

 

Het heeft ook praktische voordelen, bijvoorbeeld een aanzienlijk inperking in de administratieve last van het huidige systeem met uitkeringen en toeslagen.

 

Ook zie ik wel een voordeel voor het starten van bedrijven: Dat kan je in zo'n situatie ook doen als je de eerste jaren te weinig winst maakt om van te leven maar uiteindelijk wel een redelijke winst gaat behalen. Mocht dat onverhoopt niet lukken ben je ook niet meteen geruineerd of iets dergelijks, een belangrijke factor waarom veel mensen die wel zouden willen (en kunnen) ondernemen het er niet op wagen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.