• 0

Goedendag,

Ik heb mijn vraag bij het UWV neergelegd maar daar kon men mij niet zo uitsluitsel geven. Ik wacht dus nog op antwoord maar wellicht weet iemand hier het antwoord:

Ik heb al twee jaar een eenmanszaak en werk daar 10 uur per week voor. Tot vorig jaar oktober had ik ook een dienstverband voor 36 uur per week maar dit is beëindigd ivm reorganisaties. Nu heb ik voor die 36 uur een uitkering en mag ik daarnaast mijn bedrijf voortzetten (van het UWV) voor 10 uur per week met behoud van uitkering.

Nu wil ik graag per 1 januari 2014 de eenmanszaak omzetten naar een BV. Ik zal dan nog steeds 10 uur werkzaam zijn in die BV maar mijn vraag is hoe het UWV hier tegen aankijkt? Veranderd er dan niets voor het UWV of kijkt men er dan anders tegenaan omdat het een BV wordt?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43191-veranderen-van-ondernemingsvorm-en-uwv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0
Veranderd er dan niets voor het UWV of kijkt men er dan anders tegenaan omdat het een BV wordt?

In principe verandert er niets voor het UWV zolang jij je aantal uren niet uitbreidt. De uitkeringsrechten staan los van de rechtsvorm waarin jij opereert als zelfstandige

Waar je wel tegen aan loopt is dat de belastingdienst ook bij een dienstverband van 10 uur uitgaat van een gebruikelijk loon voor de DGA. Stem jij dit vooraf niet af met de belastingdienst ( = vooraf schriftelijk toestemming vragen om DGA salaris te mogen verlagen, niet toe te passen of part time toe te passen) dan geldt gewoon het volledig gebruikelijk loon.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Bij mij rijst wel de vraag waarom de keus om een emz naar een bv te veranderen. Verdien je met die 10 uur per week zoveel dat het fiscaal aantrekkelijker wordt?

Er zijn uiteraard diverse andere redenen om een EMZ om te zetten naar een BV, zoals risico, oppotten winsten, pensioenopbouw in eigen beheer, eenvoudig overdragen (delen) eigendom, et cetera. En omdat TS op grond van het aantal uren niet in aanmerking komt voor zelfstandigen- en startersaftrek, vervalt het voornaamste fiscale voordeel van de EMZ al.

• 0

Ach ja, tuurlijk. Even niet aan gedacht. Sorry voor mijn ietwat botte vraag.

Toch maar even op doorgaan, aangezien TS heel misschien niet helemaal weet wat de gevolgen zijn voor het omzetten van een emz naar bv, dus mijn vraag blijft van wat de reden er achter is.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Dank voor het antwoord.

De reden dat ik het overweeg heeft te maken met aansprakelijkheid en niet omdat ik denk er financieel beter van te worden.

Welke aansprakelijkheid bedoel je hier? Voor het niet kunnen nakomen van financiële verplichtingen of voor claims van klanten en derden voor vermeende schade?

Dat laatste is ook verzekerbaar, en mogelijk zelfs tegen lagere kosten dan het oprichten en in stand houden van een BV.

(Sterker nog: als het betreffende risico voor jouw branche/activiteiten eenvoudig en goedkoop verzekerbaar is en je doet dit ook binnen je BV niet, kan dat zelfs bestuurdersaansprakelijkheid opleveren op grond van "onbehoorlijke taakvervulling"... en ben je alsnog volledig privé aansprakelijk )

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar