• 0

BTW bij import vanuit China via Alibaba/eBay

Beste HL'ers,

 

Dit onderwerp is al vaak besproken, maar ik kom er nog niet uit :-[. Heb inmiddels meerdere keren de belastingdienst, Douane, PostNL en mijn boekhouder gesproken maar het is helaas nog niet duidelijk.

 

Het gaat om het volgende. Voor mijn webshop koop ik goederen in bij Nederlandse en Europese groothandels en in China via eBay en Alibaba. De goederen uit China komen bijna altijd via de brievenbus binnen zondere inklaringkosten en BTW. Ik heb van deze goederen geen factuur, maar wel een email van de bestelling, paypal transactie overzicht en het creditcard overzicht. Hoe moet ik met deze goederen omgaan?

Van de Douane kreeg ik in eerste instantie te horen dat ik het maar moet laten zitten omdat het om peanuts gaat. Mijn boekhouder zei dat ik het gewoon moet aangeven bij de BTW aangifte, en dat ik ook gewoon de voorbelasting kan aftrekken zonder bon.

Weer de douane gebeld, en die verwezen me weer door naar PostNL, met de mededeling dat PostNL het moet aangeven. PostNL zeg dat ik gebruik moet maken van de verleggingsregeling. Ik weet het inmiddels niet meer.

 

Wie heeft hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht een idee om te beginnen met een andere boekhouder ;)

 

Hoe wil die namelijk iets als voorbelasting aftrekken ??? je hebt immers niks betaald...........

 

En niet betaalde BTW kan je ook niet terug vragen

Zou als het inderdaad om kleine bedragen gaat het zo verder laten. Kosten gewoon inboeken. En volledige BTW bij verkoop afstaan. het saldo wat de BD aan het einde mist zijn dan de eventuele invoerrechten maar dat is waarschijnlijk peanuts....

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je reactie.

 

Mijn boekhouder zei dat ik zelf 21% moet afdragen. Dus gewoon opgeven bij de BTW aangifte dat ik goederen buiten Europa heb ontvangen en zelf het BTW bedrag berekenen en afdragen.

 

Het gaat inderdaad om kleine bedragen.

Link naar reactie
  • 0

Weer een mini stapje verder. Douane zegt het bij PostNl ligt en dat ik ik voor iedere zending een verzoek tot herziening moet indienen. PostNL zegt dat ik voor zendingen tot 22 euro helemaal geen BTW hoef te betalen en dat ik alleen de inklaringskosten heb.

 

 

Link naar reactie
  • 0

21% af te dragen over de aankoop van de goederen en daarna weer als voorbelasting aftrekken. Dus dan komt het inderdaad neer op 0.

 

Daar komt het formeel wel op neer. Of je er gedonder mee krijgt als je nalaat betwijfel ik - het is niet zo dat je de belastingdienst hiermee benadeeld. Het lijkt vrij logisch om dit gewoon over te slaan omdat het nettoresultaat nul is.

 

Als je een keer een zending hebt waar de douane wel 21% btw over heft (die je dan dus ook moet betalen), dan kun je die uiteraard wel terugvragen als voorbelasting.

 

Zendingen met een waarde tot 22 euro worden normaliter inderdaad zonder btw naheffing doorgelaten. Ik denk dat dit vooral een praktische overweging is omdat het niet loont die 4 euro btw te gaan verhalen voor iedere ontvanger.

Link naar reactie
  • 0

Die regel tot 22 euro is alleen van toepassing voor particulieren. Dus óf het is voor de PostNL niet duidelijk dat de zending voor een bedrijf bedoeld is óf de PostNL controleert dat helemaal niet en rekent geen BTW onder de 22 euro. In beide gevallen lijkt het me de aansprakelijkheid van de importeur (maar dat heb ik niet uitgezocht dus pin me hier niet op vast).

 

Je kunt echter geen BTW die je niet hebt betaald als voorbelasting aftrekken (in dit geval). Je draagt dus wel de BTW af op de verkopen van het product maar hebt niks af te trekken als voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk is het gewoon gebrek aan controle. Men kijkt naar de waarde die op het groene doaunepapiertje staat, als die lager is dan 22 euro wordt sowieso geen heffing geheven, tenzij men een goed vermoeden heeft dat die waarde aangifte vals is.

 

Het is in de praktijk niet zo dat men voor een zending van pakweg 15 euro nog gaat kijken of de geaddresseerde een bedrijf of natuurlijk persoon is. Misschien zou dat technisch gezien wel moeten, maar ze doen het, voor zover mij bekend, nooit.

Link naar reactie
  • 0

Die regel tot 22 euro is alleen van toepassing voor particulieren. Dus óf het is voor de PostNL niet duidelijk dat de zending voor een bedrijf bedoeld is óf de PostNL controleert dat helemaal niet en rekent geen BTW onder de 22 euro. In beide gevallen lijkt het me de aansprakelijkheid van de importeur (maar dat heb ik niet uitgezocht dus pin me hier niet op vast).

 

 

De 22 euro regel, dat dat alleen is voor particulieren heb ik dus ook gevraagd, en dat was niet zo volgens de pakkettendienst. Volgens de Douane wel, dus ik ga maar uit van de Douane ;). Volgens Douane moet ik alles aangeven, ook al is het $3,-. Dat is een heel gedoe, maar eigenlijk wel de manier hoe het zou moeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

21% af te dragen over de aankoop van de goederen en daarna weer als voorbelasting aftrekken. Dus dan komt het inderdaad neer op 0.

 

Daar komt het formeel wel op neer. Of je er gedonder mee krijgt als je nalaat betwijfel ik - het is niet zo dat je de belastingdienst hiermee benadeeld. Het lijkt vrij logisch om dit gewoon over te slaan omdat het nettoresultaat nul is.

 

Als je een keer een zending hebt waar de douane wel 21% btw over heft (die je dan dus ook moet betalen), dan kun je die uiteraard wel terugvragen als voorbelasting.

 

Zendingen met een waarde tot 22 euro worden normaliter inderdaad zonder btw naheffing doorgelaten. Ik denk dat dit vooral een praktische overweging is omdat het niet loont die 4 euro btw te gaan verhalen voor iedere ontvanger.

 

Tijdje terug had ik een pakketje waar BTW op zat. Wel zo makkelijk voor je administratie. En de inklaringskosten vielen ook nog wel mee gelukkig.

 

Dat van die 22 euro vertelde ze me ook al bij de pakkettendienst. Ik gaf aan dat ik een bedrijf heb, maar dat maakte niet uit volgens de pakkettendienst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.