• 0

Filmopnamen kosten geld?

Hallo allemaal,

 

Dit leek mij het meest toepasselijke onderwerk om deze vraag te posten.

 

Wij krijgen regelmatig de vraag of er in onze miniatuurwereld gefilmd mag worden voor bedrijfsfilms en voorlichtingsfilms voor de (semi)overheid. Tot nu toe hebben we altijd een vermelding gevraagd van waar de opnamen zijn gemaakt. Echter het aantal verzoeken neemt toe en eigenlijk hebben we er verder weinig (financieel) resultaat van. Wat is nu gebruikelijk? brengt men normaliter kosten in rekening aan een commercieel bedrijf dat opnamen maakt in een ander bedrijf (in dit geval een toeristische attractie). En zo ja, wat zou een schappelijke prijs zijn?

 

Voor de achtergrond : het betreft opnamen in de miniatuurwereld van Miniworld Rotterdam. Zie ook www.miniworldrotterdam.com

 

Alvast dank voor jullie reactie!

 

Groeten,

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hangt natuurlijk van de overlast af. Maar 1000-1500 per draaidag excl. begeleiding is wel gangbaar voor een bijzondere locatie. De ene productie heeft ook natuurlijk een groter budget dan de ander.

Je moet maar zo denken, zij verdienen er ook aan en waarom zou jij je locatie dan gratis ter beschikking moeten stellen ?

Je kunt ook eens bij een locatie bureau informeren.

Link naar reactie
  • 0

Moet de ruimte leeg zijn als er gefilmd word? Kortom; heb je er bijvoorbeeld derving aan qua inkomsten ook? Want dan zou de derving de vraag kunnen zijn wat je vraagt voor een opname.

 

Voor de rest; het is voor ons wat natte vinger werk om een getal te noemen; zoals Peter Bonjemoor al aangeeft, zou je gewoon een X-prijs kunnen vragen en als je merkt dat het te hoog is, gaan zakken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken miniworld rotterdam, ik ben er al 2x geweest met mijn neefje.. erg leuk.. ik kan ook wel begrijpen dat bedrijven jullie realistische miniatuur scenes/maquettes willen gebruiken in bedrijfsfilms. In zo'n miniatuur wereld kan je natuurlijk heel andere shots maken als in de echte wereld om nog maar te zwijgen over vergunningen en beperkingen opgelegd door eigenaren of gemeentes..

 

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als het aantal verzoeken gaat toenemen dat het gevoel van "we zijn vereerd u te ontvangen" naar "het is toch wel lastig zo'n flimploeg over de vloer. Daarbij die "met dank aan" vermelding in de aftiteling levert dat nu echt publicitieit en naamsbekendheid op?

Ik kijk met enige regelmaat op jullie site en zie dan altijd nieuwe projecten waar bedrijven aan meebetalen. je zou dus ook heel simpel van bedrijven die bij jullie willen filmen een flinke donatie te vragen zonder daar nu direct een kostenplaatje bij te zien.

 

Maar als je het iets meer onderbouwd zou willen aanpakken dan zijn mijn eerste gedachten als boekhouder natuurlijk: breng eens in kaart hoeveel manuren je zo ongeveer in het voorbereiden en begeleiden van zo'n filmopname stopt. Ik vind het niet meer dan redelijk dat je daar een vergoeding voor vraagt, evenals voor het exclusief gebruik van de locatie, bijv omdat jullie dan niet aan maquettes of scenes kunnen werken als er gefilmd word. (ik neem aan dat het buiten normale openingsuren gebeurd omdat anders de betalende klanten er weer last van hebben)

Maar goed kostenplaatje maken is leuk en aardig om enig houvast te hebben wat je kunt (moet) vragen, maar uiteindelijk zit er denk ik meer waarde aan echte publiciteit voor mini world die ook bezoekers trekt. en dan denk ik dat je naast een dagvergoeding ook zou kunnen kijken naar:

 

- kortingsbonnen voor toegang voor personeel van het bedrijf, (niet het videoproductiebedrijf maar de onderneming die centraal staat).

- een gezamenlijke kortingsactie bij hun producten.

waarbij de korting feitelijk grotendeels gedekt kan worden uit de vergoeding die ze betalen, maar er daadwerkelijk meer bezoekers komen die het weer doorvertellen enz. enz..

- Kan miniworld ook dienen als locatie om de bedrijfsfilm voor het eerst te presenteren aan personeel of klanten, al dan niet tegen meerprijs, en eventueel gecombineerd met leuke rondleiding voor (de kinderen van)de gasten.

 

- Vraag of jullie n alle ruwe beelden van de opnames of desnoods een aantal fragmenten kan krijgen voor eigen promotieactiviteiten of voor gebruik op de website. (bereidheid tot afstaan van beelden kan ook misschien leiden tot lagere financiële vergoeding)

 

Als ik nog denk aan het faciliteren van het filmen.

- Kun je extra diensten aanbieden zoals het laten rijden van treinen op instructie van de filmploeg, juiste moment, juiste snelheid, belichting aanpassen naar wens

- Kun je bepaalde objecten bijplaatsen in de scenes. zoals billboards, een vrachtwagen met reclame van het bedrijf. Dat zouden zowel speciaal gemaakte items kunnen zijn die door de opdrachtgever betaald worden en daarna ook in de miniworld gebruikt kunnen worden. Maar ook neutraal witte vrachtwagens of reclameborden kunnen zijn waar later dan de bedrijfsreclame in geprojecteerd kan worden als de film gemonteerd word.

 

Dit zijn zomaar wat "wilde ideeën" waarbij ik vooral zou zoeken naar wederzijds voordeel zonder dat de "klant" die wil komen filmen meteen het gevoel heeft de hoofdprijs te moeten betalen en jullie niet worden "afgescheept" met een "met dank aan" regeltje in de aftiteling. Het zal vast zoeken zijn naar de juiste balans, maar publiciteit of extra bezoekers via kortingen die leidt tot een grotere bekendheid van miniworld lijkt me waardevoller als 1000, 1500 of 5000 euro voor een dag filmen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij ons in de hangaar en op het vliegveld worden regelmatig filmopnamen gedaan (tja, Hilversum om de hoek hé) en vroegáh deden wij het ook voor een vermelding op de aftiteling.

 

Echter worden die aftitelingen steeds korter en vielen wij altijd buiten de boot.

Daarnaast duren die opnamen altijd veel langer dan gepland.

 

Dus rekenen wij nu een prijs per uur voor de lokatie, en hoeven niet op de aftiteling.

 

Prijzen? tja is afhankelijk van wat ze van plan zijn.

 

Een kort reclame filmpje met alleen een achtergrond kost minder per uur dan 3 volle dagen de cast van de film moordwijven of zoals laatst voor de serie moordvrouw op locatie.

 

Wij bekijken het per 'geval' en hangen daar een prijskaartje aan.

 

Grt en succes,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Reken maar dat er kosten voor gevraagd worden! Die beginnen met gemak bij een euro of 1000 kan ik uit ervaring zeggen. Ik zou eens informerend rondbellen en wat andere attracties vragen. Ik denk dat je aardig schrikt van de tarieven.

 

Het lijkt me wel verstandig om verschillende pakketten aan te kunnen bieden, of de prijs af te laten hangen van het doel. Zo kun je bijvoorbeeld wel studenten te vriend houden, maar een groot bedrijf/overheid heeft vaak een flink budget voor dit soort projecten. En wees ook zeker niet bang om extra kosten te rekenen als er meer moeite is van jullie kant.

Link naar reactie
  • 0

Beste Allemaal,

 

Dank voor jullie uitgebreide informatie. Zeer waardevol. Met alles wat ik lees in combinatie met mijn eigen gedachtevorming heb ik nu een goed beeld van welke mogelijkheden er zijn. Mijn belangrijkste afweging was al of het ons bedrijf voldoende oplevert. Hetzij door hogere naamsbekendheid en hiermee hogere bezoekersaantallen. Hetzij met een directe omzet. Het is per geval een afweging tussen de kosten en de baten.

 

Dank voor jullie waardevolle reacties!!

 

Groeten,

Marc

Link naar reactie
  • 0

Ik maak zelf bedrijfsfilms en promotievideo's en als filmmaker vind ik het niet vreemd als je er geld voor vraagt.

De gemaakte video dient vaak een commerciëel doel en dan vind ik het niet vreemd om te moeten betalen voor een dergelijk unieke lokatie. Maar als je gelijk Hollywood-bedragen gaat vragen, komt er niemand meer filmen ;-)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

ben beginnende maker van o.a. bedrijfsfilms

Mijn prijs is volgens sommigen te laag, 5-600 euro voor een video van 30-50 seconden, heeft iemand hier ervaring mee en kan mij zeggen wat de gebruikelijke marktprijs is voor zo een video.

Alvast bedankt!

 

Gr Philip

 

 

[Mod edit: bedrijfsnaam en link verwijderd, kunnen in profielinfo en signature]

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

ben beginnende maker van o.a. bedrijfsfilms

Mijn prijs is volgens sommigen te laag, 5-600 euro voor een video van 30-50 seconden, heeft iemand hier ervaring mee en kan mij zeggen wat de gebruikelijke marktprijs is voor zo een video.

Alvast bedankt!

Gr Philip

 

Philip, lees dit artikel eens: http://www.frankwatching.com/archive/2013/09/23/online-video-wat-kost-het-nu-echt/

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.