• 0

Airmiles tickets als kostenpost opvoeren

Ik moet binnenkort voor een zakenreis naar Azie en ben voornemens mijn stuwmeer aan airmiles in te zetten om een ticket te boeken. Deze airmiles heb ik in het verleden prive gespaard dus niet vanuit mijn huidige bedrijf. Mijn vraag is tegen welke kosten ik de tickets kan opvoeren voor de belastingdienst. De werkelijke waarde (het normale tarief voor deze vlucht onder gelijke voorwaarden op het moment van boeking, te valideren op de website van KLM) of helemaal niets?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zet een bepaalde hoeveelheid AirMiles in. Laten het eens 8.000 AirMiles zijn, die je kunt inwisselen voor een ticket ter waarde van 759,- euro's.

Dan heb je dus eigenlijk gewoon 759,- privé-euro's gestort op je zakelijke rekening en daar een ticket van gekocht, althans, daar valt het mee gelijk te stellen. Zorg wel dat je een en ander goed onderbouwt, dus stop printjes van vliegmaatschappij waaruit de ticketprijs blijkt in je map en bewijsmateriaal van de transactie waarbij je airmiles inruilt voor air.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hier is zeker wel wat voor te zeggen. Het is namelijk zo dat wanneer je (als ondernemer) een vakantiereis krijgt aangeboden (bijvoorbeeld als bonus van een leverancier), dan moet je de waarde hiervan bij de winst optellen.

Dit vanwege het privévoordeel (je hoeft dan niet zelf je vakantie te betalen is de redenering).

 

Dus nu zou je het kunnen omdraaien:

Nu gaat het om een zakenreis en dan zou je kunnen stellen dat hier een privénadeel ontstaat.

Je moet nu namelijk wel zelf je vakantie betalen, hoewel je deze in de eerste instantie als privépersoon bij elkaar gespaard had met airmiles.

En dat zou je dan van de winst moeten kunnen aftrekken.

 

Ik denk wel dat het tot de nodige discussie zou komen bij een eventuele controle, want de betaling in geld ontbreekt natuurlijk. Dat zou mijns inziens opgevat kunnen worden als “de kosten drukken niet op de ondernemer” of dergelijke. Dan valt er wel het een en ander uit te leggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me wel tricky hoor - ergens breng je prive 'goederen' in in je onderneming, maar wat is een airmile waard?

 

Je zou het gelijk kunnen stellen aan de normale prijs van dat ticket als je het via de website van KLM zou aankopen, maar die prijs is ook niet constant. Wellicht de dagprijs van het ticket op het moment dat je de airmiles ervoor omruilt?

 

 

Het lastige aan airmiles is dat ze meestal omgekeerd gebruikt worden: verkregen bij zakelijke vluchten en dan prive gebruikt voor een vakantie. Uiteraard is dat ook een vorm van inkomen, maar zouden veel mensen dat doorgeven aan de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, ik vind ‘em ook tricky. Ik denk dat ik het persoonlijk ook nooit zo zou doen, maar ik heb dan ook geen stuwmeer aan airmiles dus ik heb makkelijk praten.

 

Ik kan alleen vertellen wat de regeling in dit soort situaties is (in de omgekeerde situatie dan, wanneer je dus een privévoordeel geniet):

Wanneer je een vakantiereis aangeboden krijgt, dan gaat het om het bedrag dat je “gewoonlijk voor een vakantie zou uitgeven”. Dus als je een hele dure reis aangeboden krijgt (geheel verzorgd op een toplocatie aan de andere kant van de wereld in een 5-sterren hotel bijvoorbeeld), maar je boekt normaal gesproken een all-inclusive naar Turkije voor 500 euro, dan kan het volstaan met de waarde van “Turkije”.

 

Dezelfde methodiek lijkt mij hier ook van toepassing:

Dus de waarde van een normaal vliegticket naar de bestemming.

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij iets voor een weddenschap .... Waar komt webcare mee als antwoord.

 

Mijn idee: de waarde van een normaal ticket niet. Je kunt in ieder geval niet meer aftrekken dan het je gekost heeft. Dus ten hoogste, de waarde van het bedrag dat het je aan korting oplevert als je miles for cash gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

ik gok toch even op de werkelijke gemiddelde waarde van één airmile, dus één cent.

 

Airmiles: De waarde varieert tussen een ½ eurocent (bijv. bij inwisseling voor brandstof bij Shell) tot meerdere eurocenten (bijv. bij inwisseling voor een verblijf bij Landal GreenParks). In de meeste gevallen komt de waarde uit op 1 eurocent.

 

ik sluit me dus aan bij Marcel S.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ik gok toch even op de werkelijke gemiddelde waarde van één airmile, dus één cent.

 

Airmiles: De waarde varieert tussen een ½ eurocent (bijv. bij inwisseling voor brandstof bij Shell) tot meerdere eurocenten (bijv. bij inwisseling voor een verblijf bij Landal GreenParks). In de meeste gevallen komt de waarde uit op 1 eurocent.

 

ik sluit me dus aan bij Marcel S.

 

Dus als jij een ticket boekt dat gemiddeld 200 euro kost, maar jou feitelijk maar 100 euro, dan trek je 200 euro af?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties tot zo ver! Ben benieuwd naar de reactie van de Belastingdienst. Overigens zijn de KLM Flying Blue miles niet helemaal te vergelijken met de airmiles die je spaart bij AH of Shell. Een business class ticket naar Azie kost 200.000 airmiles + € 380,- belastingen en vertegenwoordigt dan een waarde bij de betreffende vlucht van: € 3.910,- (incl. Belastingen). Oftwel 2 cent per airmile. De vraag is dus of ik € 3.910,- als kosten kan opvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel interessante casus. Stel je rijdt veel zakelijk en tanked altijd bij Shell dan kan je lekker snel airmiles opsparen. Ik denk dus dat je bewijs zou moeten hebben dat de airmiles volledig dankzij prive uitgaven zijn opgespaard. En in hoeverre dat mogelijk is?

 

Andere optie wat me te binnen schiet is factuur krijgen waarop het volle bedrag staat en dat dan dus betalen met geld + airmiles. Maar ik denk niet dat KLM zo een factuur kan leveren.

 

Ik persoonlijk zou het gokje niet durven nemen en ben heel benieuwd naar de Belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Excuses dat ons antwoord even op zich liet wachten.

 

Zoals Marcel in het eerste antwoord al stelde kan de inzet van privé gespaarde airmiles gezien worden als privé-storting. Hierbij gaan we ervan uit dat er sprake was van een puur zakelijke reis.

 

Hoe de airmiles gewaardeerd moeten worden, is op dit moment nog niet helemaal helder. Vandaar dat ons antwoord wat langer uitbleef. We gaan dit nog verder uitzoeken, en komen er nog op terug.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Omgekeerd ben ik dan wel benieuwd hoe het zit met airmiles die je hebt gespaard op (bijvoorbeeld) brandstof die je zakelijk hebt getankt en betaald en die je inzet voor een aanschaf in prive. Geldt de waarde van die airmiles dan als prive onttrekking?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Formeel gesproken denk ik eigenlijk dat, wanneer je als ondernemer tankt en daardoor bijvoorbeeld een tegoed aan airmiles verwerft dat je vervolgens in privé opmaakt, je een privévoordeel (en die is dan dus eigenlijk belastbaar) hebt genoten.

 

In theorie dan, want ik kan mij niet voorstellen dat het beleid is om achter dit soort kleinigheden “aan te gaan”.

 

En wederom gaat het mijns inziens dan om de normale waarde van het voordeel:

Als je dus (puur fictief) voor 1000 airmiles een haardroger hebt verworven en een haardroger normaal gesproken 50 euro kost, dan is het voordeel 50 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

edit:"Ik vind het wel interessante casus. Stel je rijdt veel zakelijk en tanked altijd bij Shell dan kan je lekker snel airmiles opsparen. Ik denk dus dat je bewijs zou moeten hebben dat de airmiles volledig dankzij prive uitgaven zijn opgespaard. En in hoeverre dat mogelijk is?"

 

In het verleden is al gesproken over de belastbaarheid van airmiles. Als ze in de consumptieve sfeer zaten waren ze niet belast – werd gezien als korting in natura -; als ze verstrekt werden als vergoeding voor een beleggingsproduct wel. Er was sprake van inkomen. Er was een lump-sum heffing bij de financiele instelling. (dit alles onder de ib64)

 

Ik geloof niet dat de regelgeving voor consumptieve airmiles anders is geworden en dat airmiles die met zakelijke kilometers zijn verdiend zijn als een korting in natura gezien worden. Geheel prive dus. Ik zou de gok wagen en doen zoals boven is aangegeven namelijk storting vanuit prive. Let wel dat je als ondernemer kosten maakt dit kosten zijn die een redelijk denkend ondernemer zou maken. Een ‘luxe’ ticket met dito prijskaartje kan tot correctie leiden.

 

Link naar reactie
  • 0

Omgekeerd ben ik dan wel benieuwd hoe het zit met airmiles die je hebt gespaard op (bijvoorbeeld) brandstof die je zakelijk hebt getankt en betaald en die je inzet voor een aanschaf in prive. Geldt de waarde van die airmiles dan als prive onttrekking?

 

Ik denk dat het niet gaat over die airmiles, maar over frequent flyer miles van KLM.

 

Nu heb ik geen idee of dat fiscaal wat uit maakt, maar in de praktijk zijn 'airmiles' vooral dingen die je bij benzine en boodschappen krijgt en kunt besteden aan allerlei zaken (gek genoeg niet meer aan vliegtickets). Frequent flyer miles zijn een ander product dat je voornamelijk kunt besteden aan (korting op) vluchten van KLM en skyteam partners... dus min of meer alleen bij het bedrijf waar je ze van gekregen hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ben nog steeds benieuwd naar de reactie van de Belastingdienst. Voor de waardering van de aangeschafte ticket met flying blue airmiles, heb ik op het moment van boeking een screendump gemaakt van het normale tickettarief dat voor dezelfde vlucht, klasse en voorwaarden van kracht is.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft even geduurd maar er is uitsluitsel over de waardering van de airmiles.

 

In de parlementaire toelichting bij artikel 5.10 lid 1 letter e is gesteld dat airmiles horen bij ‘vermogensrechten die zijn bestemd voor het doen van consumentenaankopen zoals cadeaubonnen,…’. Op grond daarvan kan het betalen van een vliegticket voor een zakelijke reis met airmiles die in privé gespaard zijn, gezien worden als een privéstorting.

 

De hoogte van de privéstorting wordt bepaald door het bedrag dat door de inlevering van de airmiles niet in geld betaald hoeft te worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

De hoogte van de privéstorting wordt bepaald door het bedrag dat door de inlevering van de airmiles niet in geld betaald hoeft te worden.

 

Daar geloof ik eerlijk gezegd niet echt in. Stel je voor dat dit de situatie is (de BTW buiten beschouwing latend):

 

De aangesloten winkelier (laten we zeggen Blokker, om maar iets te roepen) heeft een actie.

De nieuwste hightech laptop van HP voor (adviesprijs) 3000,- euro of 1000 airmiles…

 

Dan zou de koper/ondernemer dus als privéstorting (na aankoop en betaling met je 1000 privé-airmiles) 3000,- euro als investering kunnen verantwoorden.

En het feit dat dezelfde HP laptop bij BCC (met laagste prijs garantie) en ook bij de MediaMarkt in de schappen ligt voor 1750,- euro zou dan niet ter zake doende zijn…?

Lijkt mij sterk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Na wat zoeken over cadeaubonnen kwam ik bij dit topic uit, waar ik een vergelijkbare vraag over heb.

 

De belastingdienst geeft in dit topic bovenstaand in een bericht een antwoord dat prive gespaarde airmiles die zakelijk ingewisseld worden, als prive storting gezien worden.

 

Geldt dit hetzelfde voor cadeaubonnen welke in prive gespaard zijn?

 

Bij veel aankopen of producten krijg je tegenwoordig spaarpunten of actiecodes welke op verpakkingen staan afgedrukt.

Als je met deze gespaarde codes/punten/zegels cadeaubonnen krijgt, en je levert deze cadeaubon in bij een zakelijke aankoop, is dit dan ook als prive storting aan te merken?

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst geeft in dit topic bovenstaand in een bericht een antwoord dat prive gespaarde airmiles die zakelijk ingewisseld worden, als prive storting gezien worden. Geldt dit hetzelfde voor cadeaubonnen welke in prive gespaard zijn?

Ja.

 

Het ligt er aan ligt of dat je kunt aantonen of de 'spaarpunten' zijn te herleiden tot het bedrijf of niet. Zo had je volgens mij ooit een Air Miles Business Card (weet niet of die nog bestaat). In zo'n geval vallen de puntenin de winst van de onderneming - en is het dus geen privéstorting. Als je echter niet kunt aantonen dat de zegels, punten, e.d. zakelijk zijn, dan is het gewoon een privéstorting.

 

Nu is het vervelende dat je eigenlijk de waarde in het economisch verkeer moet aanhouden op het moment dat je die punten ontvangt. Ik kan me voorstellen dat veel bedrijven die punten niet in hun boekhouding opnemen (en dus alleen extracomptabel), of pas bij het inwisselen ervan in de winst laten vallen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.