• 0

Gebruikersovereenkomst software

Hallo,

 

Ik heb een programma geschreven, in eerste instantie bedoeld voor het bedrijf waar ik nu werk. Het is volledig geschreven in eigen tijd, dus ik ben de eigenaar van het programma, en krijg er ook voor betaald. Nu wil de directie van het bedrijf dat ik een gebruikersovereenkomst opstel, om 'de juridische kanten af te dekken'. Nu ben ik een techneut, zonder al te veel kennis van juridische zaken. Ik ben ook bang dat als ik zelf iets in elkaar fröbel, men mij achteraf een poot uitdraait als het toch niet zo blijkt te werken als gedacht. M.a.w. als er fouten in de software zitten. Het is een programma's om acceptgiro's uit te printen voor een provinciale organisatie, dus er is nogal wat geld mee gemoeid (+- 200.000 acceptgiro's per jaar).

 

Nu is mijn vraag, heeft iemand een gebruikersovereenkomst voor software beschikbaar, die ik zou kunnen gebruiken?

 

Groeten,

 

Arno

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe bedoel je "het is volledig geschreven in eigen tijd, dus ik ben eigenaar van het programma, en krijg er ook voor betaald.

Kun je dat uitleggen ?

Wat is jou functie binnen de organistie ?

Heb jij een eigen bedrijf die de organisatie straks een factuur stuurt voor het programmeer werk ?

Heb jij de software zelf ontwikkeld of is dit in opdracht van jouw werkgever ?

Zijn er van te voren afspraken gemaakt over het eigendomsrecht van de software ?

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel je "het is volledig geschreven in eigen tijd, dus ik ben eigenaar van het programma, en krijg er ook voor betaald.

Kun je dat uitleggen ?

Wat is jou functie binnen de organistie ?

Heb jij een eigen bedrijf die de organisatie straks een factuur stuurt voor het programmeer werk ?

Heb jij de software zelf ontwikkeld of is dit in opdracht van jouw werkgever ?

Zijn er van te voren afspraken gemaakt over het eigendomsrecht van de software ?

 

Ik bedoel dat het programma niet is geschreven onder werktijd, (anders zou m.i. het bedrijf automatisch eigenaar worden) maar in eigen tijd. Er is vooraf wel een bedrag afgesproken maar er is niks contractueel vastgelegd. Mijn functie binnen de organisatie lijkt me niet zo relevant, ik werk in ieder geval niet op een software-ontwikkel afdeling of iets dergelijks.

Ik heb de software zelf ontwikkeld, na voorstel van mijn kant. Er zijn geen afspraken gemaakt over eigendomsrecht, maar ik neem aan dat ik de eigenaar blijf. Ik ben in loondienst van het bedrijf, en betaling zal plaatsvinden via de salarisadministratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, theoretisch gezien misschien wel, ware het niet dat er (op het declaratieformulier waar ik een kopie van bewaar) een andere omschrijving gegeven wordt waarvoor er 'overgewerkt' wordt :) .

 

Ik hoop de eigendomskwestie ook in de gebruikersovereenkomst af te vangen, om dit soort geharrewar hierover achteraf te voorkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

de kernvraag is dus: ben jij inderdaad eigenaar van de software?

het is geen zwart/wit zaak, er zitten vele haken en ogen aan. ik raad je aan het opstellen van de grbuiksovereenkomst met een ter zake kundig jurist af te stemmen. het intellectueel eigendomsrecht valt inderdaad bij de schrijver, maar dat is niet genoeg. als de functionele specificaties door jou opgesteld zijn, in je rol als werknemer, is de werkgever ook deels eigenaar. zoek een jurist die berstand en ervaring heeft van ip (intellectual property) en het opstellen van eigendoms en gebruiksrechtovereenkomsten. mocht je niet iemand weten weten, tell me, dan kan ik je eventueel doorverwijzen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het in de arm nemen van een jurist lijkt me een kostbare kwestie. Dit is (denk ik) een éénmalig gebeuren geweest, waar ik éénmalig betaald voor wordt. Ik denk dat het dan ook niet lonend is om iemand in te huren. Het is in elk geval een les voor me dat ik een eventuele volgende keer vooraf goede afspraken maak en de boel vastleg.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu wil de directie van het bedrijf dat ik een gebruikersovereenkomst opstel, om 'de juridische kanten af te dekken'.

Het kan goed bedoeld zijn, maar ik krijg hier toch een beetje een bijsmaak van. Er worden terecht al kanttekeningen geplaatst bij het auteursrechtelijke aspect. De vraag of jij volledig als rechthebbende kwalificeert verdient goed de aandacht. Een ander punt betreft de arbeidsrechtelijke aspecten. Zeker net zo belangrijk!

 

Zoals Venture Capital terecht al opmerkt zou ik hier toch een jurist bij betrekken, alle aspecten en de voorgeschiedenis eerst eens goed doornemen en in samenspraak een (gebruiks)overeenkomst opstellen.

 

Je vraagt je af wat de kosten hiervan zijn, zo kostbaar hoeft dit niet te zijn. Daar komt bij dat de kosten al heel snel tegen de baten opwegen als jij de handen vrij hebt om met jouw applicatie de markt op te gaan. Wil je meer weten neem dan eens contact op om de kwestie eens verder door te spreken. Daarvoor rekenen wij sowieso niets.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.