• 0

BBZ per persoon of per onderneming?

Hoi, ik zal me even voorstellen, ik ben een startende zelfstandige ondernemer. Ik wil graag in de detailhandel een winkel beginnen in verkoop van levensmiddelen. Dit wil ik samen met een compagnon gaan doen. Het wordt een V.O.F. als rechtsvorm.

 

De situatie is als volgt: ik en mijn compagnon zijn beiden uitkeringsgerechtigd en hebben ieder een bijstandsuitkering (WWB). We wonen echter in verschillende delen van het land. Ik woon in een heel andere gemeente dan mijn compagnon. We willen de winkel beginnen in een andere stad dan we beiden wonen.

 

We hebben samen een bedrijfsplan geschreven en dit is getoetst bij het IMK. Beiden gemeenten hebben ieder de helft van deze onderzoekskosten betaalt (is iets in de orde van 1600,- per gemeente). De uitkomst is dat er wordt geadviseerd een lening te nemen van 50.000 euro om de onderneming te starten (gezien (hogere) aanloopkosten, etc.).

 

Het advies is verder positief, alleen lijkt die 50K een probleem te zijn, omdat de BBZ max. 34.816 euro aan een startende ondernemer verstrekt. De gemeenten moeten het rapport nog krijgen, dus die kunnen en willen nog niets zeggen. Om goed beslagen ten ijs te komen en weten hoe het juridisch zit heb ik er vragen over, vanwege de uitspraak van het IMK.

 

We vragen ons af of het klopt wat het IMK zegt dat we dan via crowdfunding het bedrag van 34.816 moeten aanvullen tot 50.000 euro.

 

Ik heb op de site van de overheid de wet en regelgeving inzake BBZ tot me genomen maar daar staat nergens aangegeven dat het max. bedrag van de lening voor een startende ondernemer per onderneming is, wel per startende ondernemer/ persoon.

 

In ons specifiek geval is de situatie geschetst als volgt:

 

- We willen een winkel beginnen met V.O.F. als rechtsvorm.

- We wonen beiden in verschillende gemeenten

 

Weet iemand wat er nu geldt inzake wet en regelgeving BBZ? Is het niet zo dat mijn gemeente aan mij als startende ondernemer max. 34.816 kan geven, en aan mijn compagnon eveneens max. 34.816 euro in die andere gemeente? Want dan is het namelijk geen probleem en kan elke gemeente in dit specifiek geval ons elk 25.000 geven om alsnog de winkel te kunnen beginnen.

 

Misschien lees ik erover heen, maar ik lees nergens dat ze dat bedrag per onderneming verstrekken op de site van rijksoverheid. Het betreft deze link: http://wetten.overheid.nl/BWBR0015711/geldigheidsdatum_17-10-2013

 

Wie o wie heeft hier ervaring mee en kan ons opweg helpen? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je nu al zo op de kast vliegt tegenover iemand die je belangeloos wil helpen, hoe reageer je dan op mensen die wel tegen je zijn?

 

Weet je wel zeker dat je dat wil gaan ondernemen met het vooruitzicht dat je daarmee een inkomen rond bijstandsniveau gaat verwerven?

 

Op de kast vliegt? Sorry, ben me van geen kwaad bewust. Ik ben toch echt vriendelijk en prijs zelfs de hulp die hier wordt gegeven diverse malen. Dat ik daar een bepaalde draai aan wil geven hoe ik het wil is mijn goed recht. En dat wordt ook geaccepteerd, dus ik weet even niet goed wat je nou met je reactie wil. Je ziet dingen die er niet zijn.

 

En waaruit maak jij op dat er vooruitzichten zijn op een inkomen op bijstandsniveau? Kun je dit onderbouwen of is dit een aanname van jou zelf?

Link naar reactie
  • -1

De context van het bedrijfsplan is niet aan de orde. Je wilt een gedegen advies op de vraag of het IMK de regels juist hanteert toch?

 

Zoals ik het lees speelt er meer dan alleen deze vraag. Succes verder en denk ook eens aan andere vormen van financiering!

 

Danny

 

Waarom wil je mij eigenlijk belangeloos helpen en zinspeel je er op als ik vragen mag? Gewoon interesse. Voor niets gaat de zon op zeggen ze wel eens. Wat beweegt jou mij te willen helpen? Of ben je bezig met een koude vorm van acquisitie? Mag je ook gerust zeggen hoor. Ik ben benieuwd wat jouw drijfveer is, doe je dit echt puur hobbymatig? Gezien je weblinks zit er een BV achter. Vandaar de vraag.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je mij eigenlijk belangeloos helpen en zinspeel je er op als ik vragen mag?

 

Even voorop gesteld dat jij met een vraagstelling komt. Ik zit hier op HL omdat ik het leuk vind mijn(beperkte) kennis te delen over bepaalde onderwerpen. Dat doe ik als afleiding tussen het werk door, tijdens een treinreis of gewoon als ik zin heb.

 

 

Voor niets gaat de zon op zeggen ze wel eens. Wat beweegt jou mij te willen helpen? Of ben je bezig met een koude vorm van acquisitie?

 

Inderdaad. Voor niets gaat de zon op! Maar wel op HL,daar gaat de zon elke dag voor niks op. Zie de andere duizenden ondernemers die hier belangeloos adviezen geven. En ja, daar komen soms klanten uit. Is dat koude acquisitie? prima,dan heet dat zo. Mijn insteek is niet om hier klanten te werven, en dat is het ook niet van de andere 99% HL leden. Die zitten hier om kennis te delen en omdat ze het hart op de goede plek hebben.

 

Ik heb welgeteld 1 a 2 betaalde klanten overgehouden aan een flinke tijd hier op HL. Als ik dat zou doorrekenen kom ik uit op € 0,86 ct per besteed uur aan advies hier en begeleiding die ik naderhand kosteloos gedaan heb.

 

Als je dan dat wegzet tegen mijn koude acquisitie skills doe ik het erg beroerd zeg...Wellicht moet ik dan HL lid Hans van de Bergh om tips gaan vragen. Dat is namelijk DE acquisitie man hier op HL. Maar als ik zijn opbrengsten die hij binnen haalt via HL deel door zijn tijd hier en kosteloze adviezen is hij nog slechter dan ik in acquisitie!

 

Dat was uiteraard positief bedoeld Hans:) net als al die andere HL leden die zich belangeloos inzetten hier op HL. Jij hebt daar totaal geen enkel besef van. Ik ga geen namen noemen want dan vergeet ik er zeker een paar, maar er zitten hier een paar HL verslaafden die zoveel tijd in HL stoppen dat ze er bijna betaald voor zouden moeten worden! MAar nee, die vakidioten doen het voor niks,die zon gaat elke dag voor niks op...

 

 

Ik ben benieuwd wat jouw drijfveer is, doe je dit echt puur hobbymatig? Gezien je weblinks zit er een BV achter. Vandaar de vraag.

 

Hobby,verslaving of tik. Geef het beestje maar een naam. Geen idee wat het is,help graag andere mensen. Ja,zonder financiele gedachte erbij.

 

 

 

Ik heb nu je vragen beantwoord,hopelijk naar tevredenheid. Wellicht kan je dan een antwoord geven op de vraag die je ontwijkt:

 

 

Zoals ik het lees speelt er meer dan alleen deze vraag.

 

 

 

 

Ik richt me weer op andere topics, maar eerst ga ik even de columns lezen van Hans, de acquisitie expert hier!

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • -1

Even voorop gesteld dat jij met een vraagstelling komt. Ik zit hier op HL omdat ik het leuk vind mijn(beperkte) kennis te delen over bepaalde onderwerpen. Dat doe ik als afleiding tussen het werk door, tijdens een treinreis of gewoon als ik zin heb.

 

Oh, je komt anders niet zo over aangezien je wel erg belang hebt bij het adviesrapport. Je dringt je zo op is mijn mening, vandaar ook dat ik mijn twijfels heb bij jouw bedoelingen.

 

Inderdaad. Voor niets gaat de zon op! Maar wel op HL,daar gaat de zon elke dag voor niks op. Zie de andere duizenden ondernemers die hier belangeloos adviezen geven. En ja, daar komen soms klanten uit. Is dat koude acquisitie? prima,dan heet dat zo. Mijn insteek is niet om hier klanten te werven, en dat is het ook niet van de andere 99% HL leden. Die zitten hier om kennis te delen en omdat ze het hart op de goede plek hebben.

 

Ik heb welgeteld 1 a 2 betaalde klanten overgehouden aan een flinke tijd hier op HL. Als ik dat zou doorrekenen kom ik uit op € 0,86 ct per besteed uur aan advies hier en begeleiding die ik naderhand kosteloos gedaan heb.

 

Als je dan dat wegzet tegen mijn koude acquisitie skills doe ik het erg beroerd zeg...Wellicht moet ik dan HL lid Hans van de Bergh om tips gaan vragen. Dat is namelijk DE acquisitie man hier op HL. Maar als ik zijn opbrengsten die hij binnen haalt via HL deel door zijn tijd hier en kosteloze adviezen is hij nog slechter dan ik in acquisitie!

 

Zo, je maakt er werk van! ;) Zegt ook wel weer iets...

 

Je geeft me echt de indruk dat ik toch echt jou het e.e.a. moet mailen, want anders kan je me geen antwoorden geven en me absoluut niet helpen. Jij oppert de expert te zijn met 7 jaar ervaring?

 

 

Ik heb nu je vragen beantwoord,hopelijk naar tevredenheid. Wellicht kan je dan een antwoord geven op de vraag die je ontwijkt:

 

Zoals ik het lees speelt er meer dan alleen deze vraag.

 

 

Ik denk dat jij juist degene bent die constant een antwoord geven ontwijkt en maar blijft zinspelen op het mailen van het adviesrapport.

 

Je valt op door je manier van antwoorden en je wekt argwaan doordat jij juist blijft ontwijken en ik eerst moet voldoen aan jouw voorwaarden. Dan pas wil je me wél helpen, en dát is wat argwaan wekt. Achteraf gezien heb ik een verstandig besluit genomen jou niets te mailen.

 

Dit is geen persoonlijk verwijt naar jou maar een signaal dat er in jouw communicatie het e.e.a. schort waardoor je argwaan wekt. Je zegt belangeloos te zijn maar stelt ondertussen voorwaarden aan het geven van antwoorden? Zeg nou zelf, dit klopt toch niet?

 

 

Ik richt me weer op andere topics, maar eerst ga ik even de columns lezen van Hans, de acquisitie expert hier!

 

Danny

 

 

Dit zeg je ook constant als het je niet bevalt. Dus ik zou zeggen: voeg daad bij woord! Bedankt voor je hulp en doe je voordeel met de gegeven kritiek. Succes!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Draadje gaat op slot. Dit heeft niks meer met ondernemerschap en elkaar helpen (of geholpen willen worden) te maken.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.