• 0

Btw/ btw verlegd / waarom btw

Hallo,

 

Ik ben me aan het verdiepen in we aantal zaken voor onze zaken. Waaronder de btw is mij niet duidelijk.

 

Mijn vriend en ik zijn al heel wat jaren zzp'ers.

Ik als journalist/ fotografe, mijn vriend als klusser.

 

De administratie doe ik.

Wat mij opvalt is dat ik naar mijn opdrachtgevers altijd met btw een factuur stuur.

Dit zijn veel bedrijven.

Mijn vriend stuurt altijd met btw verlegd. Dit moet van zijn opdrachtgevers. Op een opdrachtgever na. Deze geeft aan dat het inclusief btw moet, dat is wanneer hij tapijten moet leggen. Wanneer hij vloeren moet leggen van pvc dan moet het weer wel met btw verlegd. Waarom??

Tegenwoordig wijlen de bedrijven die de btw verlegd willen hebben wel dat ik op de factuur aangeef wat 6 en 21% is. Waarom dan niet gewoon factureren met btw?

Waarom kan ik niet factureren met btw verlegd? Dat zou een stuk makkelijker zijn.

 

Volgend jaar gaat mijn vriend zelf een grote klus regelen voor een tandartspraktijk.

Hoe gaat dit dan met de btw? Verleggen kan niet omdat hij is vrijgesteld zegt hij.

Moet hij dan met 21 of 6% factureren? En wanneer hij onderaannemers aanneemt, verplicht de btw verleggen en tegen welk tarief?

Groetjes Mieke

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je vriend als onderaannemer in de bouw werkt kan hij inderdaad de BTW verleggen naar de aannemer die hem inhuurt.

Als hij zelf de (hoofd)aannemer is, dan kan hij dus niet de BTW verleggen en moet hij deze gewoon op zijn factuur vermelden.

 

Deze onderaannemingsregeling is alleen op specifieke sectoren van toepassing - helaas voor jou niet voor de journalistiek/fotografie.

 

Voor meer informatie: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/verleggingsregeling_ob2021z12fd.pdf

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 1

Hallo Mieke,

 

Welkom op Higherlevel, je eerste vraag is niet meteen de makkelijkste, het kortste antwoord op jou vraag waarom soms btw word verlegd en soms niet is dat het zo in de wet geregeld is.

 

Het verleggen van btw is dus ook aan specifieke regels gebonden en alleen als de transactie aan de voorwaarden voldoet moet de btw verlegd worden. De verleggingsregeling binnen Nederland geld voor de bouw, scheepsbouw en schoonmaakbedrijven en heeft als achtergrond dat er in het verleden erg veel is gefraudeerd met inschakelen van ondernaannemers (koppelbazen) die na uitvoering van de werkzaamheden verdwenen of failliet gingen en geen btw en sociale lasten afdroegen. Om dit probleem op te lossen is gekozen de btw naar de hoofdaannemer te verleggen zodat deze verantwoordelijk word voor de afdracht en de fraudeconstructies niet meer werken.

Op de site van de belastingdienst kun je lezen hoe de verleggingsregeling werkt en wanneer je die moet toepassen bij onderaanneming

 

Wat wel belangrijk is dat jij (of je vriend) zelf bepalen of een opdracht onder de regels van verlegging vallen en niet teveel je oren laat hangen naar wat de opdrachtgever wil. Als je namelijk de btw verlegd en dat had niet gemogen dan kan de belastingdienst alsnog bij jou/jullie komen naheffen en daarna mag je zelf gaan proberen je btw alsnog bij de opdrachtgever te verhalen.

Je geeft aan dat bij tapijtleggen de btw niet word verlegd en dat bij pvc vloeren weer wel. op basis van wat je hier schrijft is niet te bepalen of er iets fout zit. Het is mogelijk dat het in beide gevallen correct gebeurd, maar dat hangt af van de exacte situatie.

Even twee voorbeelden.

Als je bij Kwantum tapijt koopt dan kun je dit ook laten leggen, daarvoor betaal je extra, op de site staat vermeld dat je het leggen wel aan kwantum betaald maar dat het leggen door een derde word uitgevoerd en dat je met hen rechtstreeks afspraken maakt. Je betaald alleen aan kwantum en krijgt een aparte overeenkomst met het klusbedrijf dat het tapijt komt leggen.

 

Bij de PVC vloeren kan het zo zijn dat het bedrijf dat de vloeren verkoopt ze ook zelf legt en af en toe (of altijd) extra personeel inhuurt om het te gaan leggen, in dat geval kan er dus sprake zijn van personeel in- en uitlenen en is daarom mogelijk de onderaanneming van toepassing. (of dat echt zo is durf ik niet zo te zeggen)

 

De reden dat jij geen verlegde btw mag toepassen is heel simpel omdat de regeling niet voor jou type werkzaamheden geld.

 

Als jou vriend volgend jaar een tandartspraktijk gaat verbouwen, is hij dus de hoofdaannemer en de tandartspraktijk de opdrachtgever. Daarom word er geen btw verlegd, maar er moet wel btw berekend worden (die de tandarts inderdaad niet kan terugvragen). Verleggen van btw gebeurd namelijk alleen maar tussen hoofdaannemer en onderaannemer en nooit tussen hoofdaannemer en opdrachtgever.

Voor deze klus zal waarschijnlijk het 21% btw tarief gelden omdat het een verbouwing van een bedrijfspand zal gaan en daar de tijdelijke regeling niet voor geld

 

Er is op dit moment namelijk een tijdelijke regeling van kracht waarbij de uitsluitend voor renovatie en herstelwerkzaamheden aan woningen het verlaagde btw tarief geld voor de arbeidsuren. Het materiaal moet in deze regeling wel gewoon tegen 21% doorbelast worden.

Dit is dus ook de reden dat sommige (hoofd)aannemers nu vragen om de factuur duidelijk(er) te splitsen in de arbeidsuren en de materialen.

 

Ik hoop dat dit een beetje inzicht geeft in het hoe en waarom van de btw en dat de links je verder kunnen helpen in het begrijpen en doorzien wat je wanneer moet toepassen.

Persoonlijk vind ik dat de regels voor de btw in de bouw wel erg complex aan het worden zijn, en dat juist bij een groep zzp-ers die vaak een broertje dood hebben aan kantoorwerk en liever met hun handen werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

Bedankt voor je tijd en antwoord.

Het wordt me al wat duidelijker!

 

Over de voorbeelden wil ik nog wat vragen.

De kwantum, hier spreekt de particulier dus af met de Kwantum dat een ander bedrijf het komt leggen.

Het bedrijf neemt contact op met de particulier legt de vloer.

Hier is de Kwantum dus geen hoofdaannemer dus moet het bedrijf Kwantum met btw factureren.

Juist? Tegen welk percentage dan? De materialen levert Kwantum de diensten factureert het bedrijf voor 6% aan Kwantum?

De particulier moet profiteren van de 6% en dat gebeurd nu niet.....

 

Mijn vriend geeft aan dat de tapijtlegger hem inhuurt en zelf ook tapijt legt, maar dat je bij tapijt niet mag verleggen.

Wat nu?

 

Wanneer mijn vriend begint aan de klus wil hij ook mensen inhuren.

Dit moet dus ingevuld worden bij 2a tegen 21% en mag bij 5b weer afgetrokken worden?

Dit heb ik juist.....

 

Fijne avond groet miek

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kwantum, hier spreekt de particulier dus af met de Kwantum dat een ander bedrijf het komt leggen.

Het bedrijf neemt contact op met de particulier legt de vloer.

Hier is de Kwantum dus geen hoofdaannemer dus moet het bedrijf Kwantum met btw factureren.

Juist?

 

Juist, jouw vriend factureert de Kwantum voor zijn diensten.

 

Tegen welk percentage dan? De materialen levert Kwantum de diensten factureert het bedrijf voor 6% aan Kwantum?

De particulier moet profiteren van de 6% en dat gebeurd nu niet.....

 

Nee, het verlaagde BTW-tarief voorziet in vloeren die bouwkundig onderdeel gaan uitmaken van de woning. De Belastingdienst definieert bouwkundig als vloeren die bij verwijdering schade aan de hele vloer aanbrengen. Het leggen van tapijt valt daar niet onder en valt dus gewoon onder het hoge BTW-tarief.

 

Mijn vriend geeft aan dat de tapijtlegger hem inhuurt en zelf ook tapijt legt, maar dat je bij tapijt niet mag verleggen.

Wat nu?

 

Stofferen is niet bouwkundig, valt dus niet onder bouwwerkzaamheden en de werkzaamheden worden dus niet verlegd. Gewoon factureren met 21% BTW dus.

 

Wanneer mijn vriend begint aan de klus wil hij ook mensen inhuren.

Dit moet dus ingevuld worden bij 2a tegen 21% en mag bij 5b weer afgetrokken worden?

Dit heb ik juist.....

 

Nee, hij factureert de hele klus aan de tandarts en berekent hiervoor 21% BTW (rubriek 1a).

De mensen die hij inhuurt factureren hem inclusief 21% BTW. Die 21% betaalt hij aan deze mensen en vraagt hij terug bij 5b (voorbelasting).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

Bedankt!

 

Een ding heb je verkeerd volgens de belastingdienst.

Omdat ik jouw verhaal over het niet verleggen van de btw van onderaannemers die werken voor mijn vriend in de bouw niet begreep heb ik de belastingdienst gebeld.

Deze gaven aan dat de btw gewoon verlegd moet worden naar mijn vriend omdat het onder bouw valt.

De belastingdienst zei wel dat er met 21% gefactureerd moet worden omdat het een zakelijk pand is en de tandarts de opdrachtgever is. Maar zoals ik al aangaf kunnen de mensen die we inhuren ons factureren met btw verlegd. Wij moeten het dan invullen bij 2a. Dit bedrag x 0.21 invullen in het vakje ernaast en dit bedrag weer bij 5b aftrekken.

 

Waarom zou het volgens jouw niet verlegd mogen?

 

Groetjes Miek

Link naar reactie
  • 0

Deze gaven aan dat de btw gewoon verlegd moet worden naar mijn vriend omdat het onder bouw valt.

 

Dat ligt er maar helemaal aan. Wat ik begreep is dat jouw vriend het pand van een tandarts gaat stofferen. In dat geval is er geen sprake van bouwwerkzaamheden en is het dus gewoon allemaal met 21% BTW, ook voor de mensen die jouw vriend inhuurt.

In het geval dat de tandarts een gebouw laat renoveren of laat bouwen en jouw vriend een van de spelers in deze keten is dan is er wellicht (twijfel ik nog over, maar goed) sprake van bouwwerkzaamheden en in dat geval kan er sprake zijn van verlegging.

 

Maar in wezen is dat niet het probleem van jouw vriend maar het probleem van de mensen die hij inhuurt. Die moeten vaststellen op wat voor een wijze zij de dienst met BTW belasten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Neeeeeee, hij gaat het niet stofferen maar opknappen. Stofferen doet hij heel soms.

Hij gaat het schilderen, stuken, een aantal muren gaan eruit.

Hier huurt hij dan mensen voor in. Dit is dan toch gewoon btw verlegd voor hun.

Andersom doet mijn vriend dit nu ook vaak. Hij stuurt dan altijd facturen met btw verlegd.

Wanneer er dus tapijt gelegd moet worden niet. En zoals ik van jouw begreep klopt dat.

 

Nog een vraag voor wellicht in de toekomst is, wanneer hij een klus krijgt voor een woning. Hij factureert de particulier dan. Zoals ik begreep met diensten 6% en materialen 21%. Wanneer er dus tapijt wordt gelegd moet dit geheel worden meegenomen voor 21%, zowel diensten en het materiaal. Hoe moet dit ooit allemaal op de factuur komen?

 

Laatste punt is dat het voor kan komen dat hij iemand meeneemt voor een klus waar hij onderaannemer is.

Hij factureert de aannemer met btw verlegd. Degene die hij meeneemt factureert hem met btw verlegd.

Ik moet dat dan invullen bij de aangifte 2a. Welk percentage moet er dan staan. Het gaat om uren van bijvoorbeeld een woning die onder de 6% valt. Moet er dan gewoon 21% staan omdat het van bedrijf naar bedrijf gaat of moet er 6% staan omdat het om een woning gaat.

 

Groetjes Miek

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry Dennis,

 

Hier was ik weer. Ik heb net weer de belastingdienst gebeld met de vraag of je bij onder aanneming voor tapijt leggen de btw nu wel of niet moet verleggen naar de hoofdaannemer.

Deze man wist met 100% te vertellen dat dit moet omdat het gaat om werkzaamheden aan/ in onroerende zaken.

Hij gaf ook aan dat de belastingdienst actief is op dit forum. Wellicht kunnen hun een antwoord geven. Dan staat het zwart op wit.

 

Voor de regeling 6 of 21% gaf hij aan dat het om 21% btw gaat. Hier heb je dus wel gelijk in.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kunnen hun een antwoord geven. Dan staat het zwart op wit.

 

Zo werkt het niet helemaal:

 

Als de verleggingsregeling in een bepaalde situatie onzeker is, dus bijvoorbeeld wanneer een aannemer en onderaannemer oneens zijn over de toepassing hiervan, dan kan je de inspecteur die bevoegd is ten aanzien van de aannemer vragen om uitsluitsel.

Zijn uitspraak is dan bindend voor beide partijen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry Dennis,

 

Waarom? Nergens voor nodig hoor!

 

Deze man wist met 100% te vertellen dat dit moet omdat het gaat om werkzaamheden aan/ in onroerende zaken.

 

Ik ben blij dat hij het zeker weet :-\ Ik was (en ben) voorzichtiger ;)

In het geval dat de tandarts een gebouw laat renoveren of laat bouwen en jouw vriend een van de spelers in deze keten is dan is er wellicht (twijfel ik nog over, maar goed) sprake van bouwwerkzaamheden en in dat geval kan er sprake zijn van verlegging.

 

Ik zie niet zoveel tegenstrijdigheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Gelukkig:)

 

Jij geeft dit aan:

Mijn vriend geeft aan dat de tapijtlegger hem inhuurt en zelf ook tapijt legt, maar dat je bij tapijt niet mag verleggen.

Wat nu?

 

Stofferen is niet bouwkundig, valt dus niet onder bouwwerkzaamheden en de werkzaamheden worden dus niet verlegd. Gewoon factureren met 21% BTW dus.

 

Maar goed. We overleggen wel met de opdrachtgever. Anders maar via de belastingdienst.

 

Het tapijt laten we maar voor wat het is.

 

Wat me nu onduidelijk is, dat wanneer mijn vriend de aannemer is voor de tandarts, dan kan hij geen btw verleggen, maar factureert met 21%. De onderaannemers moeten dan toch wel verleggen naar mijn vriend toe?

 

Laatste punt is dat het voor kan komen dat hij iemand meeneemt voor een klus waar hij onderaannemer is.

Hij factureert de aannemer met btw verlegd. Degene die hij meeneemt factureert hem met btw verlegd.

Ik moet dat dan invullen bij de aangifte 2a. Welk percentage moet er dan staan. Het gaat om uren van bijvoorbeeld een woning die onder de 6% valt. Moet er dan gewoon 21% staan omdat het van bedrijf naar bedrijf gaat of moet er 6% staan omdat het om een woning gaat.

 

Ga denk ik maar een cursus belastingdienst doen!!!! haha

Link naar reactie
  • 1

Wat me nu onduidelijk is, dat wanneer mijn vriend de aannemer is voor de tandarts, dan kan hij geen btw verleggen, maar factureert met 21%. De onderaannemers moeten dan toch wel verleggen naar mijn vriend toe?

 

Nu duidelijk is dat er heel wat meer gebeurt dan stofferen geldt inderdaad dat jouw vriend met 21% factureert naar de tandarts en zijn onderaannemers de BTW verleggen naar jouw vriend.

 

Laatste punt is dat het voor kan komen dat hij iemand meeneemt voor een klus waar hij onderaannemer is.

Hij factureert de aannemer met btw verlegd. Degene die hij meeneemt factureert hem met btw verlegd.

Ik moet dat dan invullen bij de aangifte 2a. Welk percentage moet er dan staan. Het gaat om uren van bijvoorbeeld een woning die onder de 6% valt. Moet er dan gewoon 21% staan omdat het van bedrijf naar bedrijf gaat of moet er 6% staan omdat het om een woning gaat.

 

Als het om een woning gaat die ouder is dan twee jaar dan is het percentage omzetbelasting op arbeid 6%. Dus ook van bedrijf naar bedrijf. Als het factuurbedrag € 1.000,00 is voor enkel arbeid en de BTW is naar jouw vriend verlegd vul je dus bij 2a in:

 

- € 1.000,00 ---> € 60,00

 

En die € 60,00 tel je op bij de voorbelasting die je terugvraagt in 5b. Het kost je dus niets.

Het bedrag dat jouw vriend factureert aan de aannemer wordt ingevuld bij 1e.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Interessant forum! Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden. Het gaat om het volgende. Ik ben zzp-er, maar omdat een klus mij te groot is heb ik een andere zzp-er gevraagd mij te helpen. De btw wordt dus naar mij verlegd. Volgens mij moet alle btw naar mij verlegd worden, volgens de onderaannemer wordt de btw over het materiaal niet verlegd. Volgens hem moet ik nu dus de btw over het materiaal wel aan hem betalen (en later weer terugvragen in de btw-aangifte). Wat is nu juist? Ik verneem het graag. Alvast hartelijk bedankt.

 

Link naar reactie
  • 0

Interessant forum! Ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden. Het gaat om het volgende. Ik ben zzp-er, maar omdat een klus mij te groot is heb ik een andere zzp-er gevraagd mij te helpen. De btw wordt dus naar mij verlegd. Volgens mij moet alle btw naar mij verlegd worden, volgens de onderaannemer wordt de btw over het materiaal niet verlegd. Volgens hem moet ik nu dus de btw over het materiaal wel aan hem betalen (en later weer terugvragen in de btw-aangifte). Wat is nu juist? Ik verneem het graag. Alvast hartelijk bedankt.

 

 

Welkom op dit forum.

 

Alle BTW verleggen naar jou toe.

Belastingdienst omschrijft hetzelfde.

 

Link naar reactie
  • 0

wel de linkjes helemaal lezen die geplaatst word, daar staat je antwoord. ;D

 

Verleggingsregeling ten onrechte niet toegepast

 

Bent u de onderaannemer en hebt u de verleggingsregeling niet toegepast terwijl u dat wel had moeten doen? Dan hebt u ten onrechte een factuur met btw verstuurd. U moet deze btw dan toch aangeven en betalen. Bent u de aannemer en hebt u een factuur ontvangen met btw, terwijl de verleggingsregeling van toepassing is? Dan mag u deze btw niet aftrekken als voorbelasting.

 

Kortom factuur met btw niet accepteren en een btw verlegd factuur vragen.. anders draai je zelf voor die btw op..

Link naar reactie
  • 0

Hallo leden van higherlevel

 

Ik heb een vraag over de btw.

Als ondernemer moet ik elk kwartaal btw afdragen over mijn diensten als freelancer.

Ik factureer alleen aan bedrijven.

Ik draag het af, hun vragen het terug. Kortom, de fiscus schiet er niks mee op.

 

Om deze reden ben ik gaan Googelen om te vinden wat het nut is van factureren met btw. Ik vond o.a. dat de eindgebruiker/ consument de btw betaald.

 

Mijn vragen:

- wanneer ik een website laat bouwen door een bedrijf krijg ik een factuur met btw. Deze vraag ik terug.

Ik ben wel de eindgebruiker, en hoe ik het net las mag je als eindgebruiker geen btw terugvragen.

Wat doe ik fout?

 

- op pagina 1 van dit topic schrijft Roel dat de tandarts de eindgebruiker is omdat zijn pand wordt verbouwd. Hij kan de btw dus niet terugvragen.

Hij is toch ook een bedrijf, hoezo geen btw teruggave?

 

Tot horens

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik draag het af, hun vragen het terug. Kortom, de fiscus schiet er niks mee op.

 

Totale onzin, BTW is zo ongeveer de grootste inkomstenbron van de staatskas. "BTW terugvragen" is een misvatting, daarmee wordt de aftrek van voorbelasting bedoeld. Dwz het verrekenen van ontvangen BTW met betaalde BTW. Het positieve verschil is voor de fiscus, heb je meer BTW betaald dan ontvangen dan krijg je geld terug, over de periode waarover je aangifte gedaan hebt. In beginsel doe je het dan slecht want dan heb je meer kosten dan omzet.

 

Stel je koopt in het een kwartaal voor 100 Euro+21 Euro BTW goederen, verkoopt ze voor 200 Euro+42 Euro BTW dan krijgt de fiscus van jouw 42-21 = 21 Euro.

Verkoop je niets dan krijg je na het kwartaal 21 Euro terug. Verkoop je de spullen in het volgende kwartaal voor 200 Euro+42 Euro BTW dan krijgt de fiscus van jou 42 Euro. Kortom, geven met links, terughalen met rechts......

 

Mijn vragen:

- wanneer ik een website laat bouwen door een bedrijf krijg ik een factuur met btw. Deze vraag ik terug.

Ik ben wel de eindgebruiker, en hoe ik het net las mag je als eindgebruiker geen btw terugvragen.

Wat doe ik fout?

 

Als je de website zakelijk gebruikt (bv. een webshop of bedrijfswebsite) mag je de BTW aftrekken als voorbelasting, dan ben jij niet de eindgebruiker maar jouw klanten. Als je de website prive gebruikt om bv. je vakantiefoto's te delen heb je geen recht op aftrek.

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn vragen:

- wanneer ik een website laat bouwen door een bedrijf krijg ik een factuur met btw. Deze vraag ik terug.

 

Als ondernemer lijkt het alsof je de eindgebruiker bent, maar jouw klanten zijn de eindgebruikers, mede door gebruik te maken van je website, komen er klanten naar je toe, jij factureert die klanten weer met een factuur waarop vermeld staat de BTW, die je vervolgens weer afdraagt.

 

Direct krijg je de BTW terug die je betaald hebt, indirect betalen de klanten de BTW, waardoor je toch meer BTW afdraagt dan dat je terugvraagt, als het goed is. En dat is weer goed voor Nederland. :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Komt ie:

Als iT man factureer ik 1210 incl btw. Aan bedrijf B.

1000 voor mij, 210 voor de fiscus.

Bedrijf B betaald mij 1210 en vraagt 210 terug van de fiscus.

Fiscus houdt hier aan over: 0

 

Bedrijf B komt via mijn website bij mij.

Wie betaald nu dan de btw van mijn diensten?

Wat is nu het nut van dat ik bedrijf B met btw factureer?

 

In het voorbeeld van Roel is de tandarts eindgebruiker en mag geen btw terugvragen.

Tandartsen zijn toch ook bedrijven?

 

Link naar reactie
  • 0

Als iT man factureer ik 1210 incl btw. Aan bedrijf B.

1000 voor mij, 210 voor de fiscus.

Bedrijf B betaald mij 1210 en vraagt 210 terug van de fiscus.

Fiscus houdt hier aan over: 0

In principe heb je gelijk, als je je blik beperkt tot deze twee bedrijven. Maar bedrijf B levert natuurlijk ook weer aan iets of iemand. Daarmee gebeurt hetzelfde. Totdat je uiteindelijk bij een particulier uitkomt (of een bedrijf zonder btw-nummer). Die kan vervolgens de btw niet terug vragen en díe betaalt dus alle btw.

 

Bovendien vergeet je dat de meeste bedrijven met winst verkopen, dus blijft er voor de fiscus zelfs bij handel tussen bedrijven iets aan de strijkstok hangen. Jij vraagt 1000 euro met 210 euro btw aan je klant, maar je klant verkoopt het misschien weer door voor 1100 euro met 231 euro btw. Op deze manier draagt jouw klant alsnog 21 euro btw af. Hij heeft immers 100 euro "waarde toegevoegd". En 21 euro is de 21% "belasting over de toegevoegde waarde".

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Totdat je uiteindelijk bij een particulier uitkomt (of een bedrijf zonder btw-nummer). Die kan vervolgens de btw niet terug vragen en díe betaalt dus alle btw.

Of bij een tandarts die een van BTW vrijgestelde dienst levert en geen recht heeft op aftrek van voorbelasting.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vroeger was BTW nog een afkorting. Het stond toen voor "Belasting Toegevoegde Waarde"...

 

En ja, toegevoegde waarde is gewoon het verschil tussen de waarde die een ondernemer voor iets betaalt en wat hij ervoor ontvangt. Uiteindelijk is het vooral een belasting op consumptie, betaald door de consument en niet de producent.

 

Tegenwoordig heet het officieel Omzetbelasting, maar BTW is nog steeds een gangbare term. Zie voor meer informatie Wikipedia over Omzetbelasting.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.