• 0

vof eensmanszaak freelancer

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraag en ben niet bekend met deze materie. Ik heb me ingelezen, maar loop nog tegen het een en ander aan. Ik wil graag met een collega een bedrijf beginnen. We handelen in kunst en dit gaat zo goed dat het tijd wordt dat we ons gaan inschrijven. Echter, onze input in onze activiteiten is zeer verschillend. Ik werk er sowieso qua uren meer in en ben ook degene die de strategie bepaalt. Mijn collega is meer degene die de hand en span diensten verricht. Dus ook minder uren werkt. Er is eigenlijk sprake van een soort gezagsverhouding. Deze willen we ook zo houden. Dus we zitten met de volgende opties.

 

1. Ik richt een eenmanszaak op en huur hem in als zzp'er.

2. We zetten een vof op ---> ik behoud de winst en betaal hem naar het aantal uren dat hij werkt.

 

Alleen ik weet niet welke gevolgen elke beslissing heeft. Wat is belasting technisch het beste. Wat is het makkelijkste qua administratie e.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

3. je richt een eenmanszaak op en neemt hem in dienst als werknemer

4. je richt een eenmanszaak op en neemt hem in dienst als werknemer via een payrollbedrijf

 

Daar al aan gedacht?

 

1. Ik richt een eenmanszaak op en huur hem in als zzp'er.

 

Gezagsverhouding en verplichting tot verrichten persoonlijke arbeid = vermoeden dienstverband. Werkt de collega echt zelfstandig, mag hij het werk ook door een ander laten doen en heeft hij ook meerdere opdrachtgevers? Komt hij in aanmerking voor een VAR? Zo niet dan loop jij het risico dat het alsnog een dienstverband is met alle bijbehorende kosten en plichten

 

2. We zetten een vof op ---> ik behoud de winst en betaal hem naar het aantal uren dat hij werkt.

 

Dat kan niet, de beloning voor vennoten is winst, niets anders. (of je loopt weer dat enorme risico van verkapt dienstverband)

Je verdeelt dus per definitie samen de winst, waarbij je in het VOF contract wel een verdeelsleutel kunt overeenkomen op basis van zijn uren. Beide zijn eigenaar van de VOF en gelijkwaardig bevoegd. Is die bevoegdheid ongelijkwaardig, dan is er mogelijk weer sprake van verkapt dienstverband

 

Alleen ik weet niet welke gevolgen elke beslissing heeft. Wat is belasting technisch het beste. Wat is het makkelijkste qua administratie e.d.

 

Administratie en belastingtechisch zijn in dit geval niet de belangrijkse issue's: wel of geen (verkapt) dienstverband is dat wel

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie.

 

Ik heb idd gedacht aan optie 3 en 4. Echter, bij payroll zijn de kosten natuurlijk hoger. Op zich wel een goede optie. En als ik hem in dienst neem, moet ik dan niet voldoen aan talloze regelgeving??

 

En als ik het zo lees, dan is de optie hem als zzp'er inhuren gewoon niet haalbaar. En een verdeelsleutel mbt de VOF. Hoe kan deze er dan uitzien in mijn situatie? Dus het is niet mogelijk om een verdeelsleutel op te stellen gebaseerd op het aantal uren? Ik dacht echt dat ik dat ergens heb gelezen.

 

En als het gaat om payroll. Moet ik dan nog aan bepaalde regelgeving voldoen. Of kan hij gewoon bij mij werken en neemt het payroll bedrijf alle zaken over? Arbeidsovereenkomsten, premies etc.

Link naar reactie
  • 0
Dus het is niet mogelijk om een verdeelsleutel op te stellen gebaseerd op het aantal uren?

 

Dat kan wel, zoals ik ook in mijn reactie vermeldt. Maar winst verdelen op basis van het aantal gewerkte uren is iets anders dan iemand een vast bedrag per uur betalen en de rest van de - eventuele - winst zelf houden. (Dat is geen winst verdelen, dat is verkapt dienstverband ) Essentiële verschil daartussen is dat als de winst toeneemt, de beloning via de verdeelsleutel ook toeneemt, en als de winst afneemt, daalt de beloning ook. Geen winst = geen te verdelen beloning, en verlies maken = verlies delen.

 

Je loopt bij verkapt dienstverband dus ook het risico dat je de uren moet betalen als er geen winst is!

 

Ik heb idd gedacht aan optie 3 en 4. Echter, bij payroll zijn de kosten natuurlijk hoger. Op zich wel een goede optie. En als ik hem in dienst neem, moet ik dan niet voldoen aan talloze regelgeving??

Of kan hij gewoon bij mij werken en neemt het payroll bedrijf alle zaken over? Arbeidsovereenkomsten, premies etc.

 

Inlenersaansprakelijkheid, o.a. arbobesluit (veilige werkplek etc), that's it.

 

Alle overige risico's en administratie, arbeidsovereenkomst, verloning etc. liggen bij het payrollbedrijf, daar betaal je die kosten juist voor.

 

En als je eenmaal weet of deze samenwerking goed werkt kun je uiteraard later alsnog besluiten om hem rechtstreeks in dienst te nemen. Zoveel risico en kosten loop je daar als werkgever ook weer niet in als je je zaakjes goed regelt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gaat om ongeveer 20 uur per week. Maar dat ik alles bepaal is ook een groot woord. Veel zaken gaan gewoon ook in samenspraak. Ik snap dat de grens moeilijk te bepalen is. Is dus een vof écht geen optie?? Met een verdeelsleutel waarbij je kijkt wat ik en mijn collega qua uren per maand hebben gewerkt. En dan de winst evenredig verdelen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Blauwie123,

Het is mogelijk (en zelfs aan te raden) de winstverdeling binnen de Vof als volgt te verdelen:

1. eerst rentevergoeding over het ingebrachte kapitaal / beginkapitaal

2. dan een arbeidsbeloning volgens afspraak (bij jullie dus obv aantal uren)

3. dan een verdeling van de overwinst. Of verlies, want dat kan ook. Meestal op 50/50-basis.

Alle afspraken goed vastleggen in een Vof-contract en jullie zijn beiden ondernemer.

 

Jullie zijn dan samen verantwoordelijk voor het resultaat van de onderneming en delen samen in de overwinst. Is dat de bedoeling?

 

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.