• 0

Nieuwe regels voor uitstel aangifte inkomstenbelasting

Onze vrienden van de blauwe brigade hebben weer iets bedacht waar de toegevoegde waarde weer ver van te zoeken is.

 

Als je komend jaar (in 2014 dus) uitstel wil vragen voor je aangifte IB van 2013 dan krijg je dat standaard NIET als je niet of niet op tijd aangifte gedaan hebt in 2012, 2011 of 2010.

 

Nu heb ik in een van die jaren te laat aangifte gedaan (op 2 september aangifte gedaan i.p.v. voor 1 september) en daar heb ik niks negatiefs over gehoord van de belastingdienst. Ik maak al ruim 15 jaar mijn aangifte in de zomer klaar en doe de aangifte dan in augustus.

 

Dit voelt een beetje als: "goh, u reed 2 jaar geleden 53 km per uur in de bebouwde kom, dat viel toen weg in verband met meetcorrectie, maar we sturen u nu alsnog een boete van 25 euro".

 

Dit is de brave burger/ondernemer pesten.

 

Als je mensen wil opvoeden (vergelijkbaar met puppies!) kondig je aan: doet u in de toekomst 1 dag te laat aangifte IB, let dan op want dan verspeelt u het recht om uitstel aan te vragen.

 

Misschien dat het webcare-team van de belastingdienst hier iets zinnigs op te zeggen heeft.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

??? ::) :P

 

Mooie is dat.

 

Ik krijg vandaag 2 brieven van Belastingdienst toeslagen dat ze voor de 3e achtereenvolgende keer wegens drukte niet binnen de gestelde termijn van 6 weken kunnen reageren op mijn bezwaar en daarom voor de 3e keer verzoeken of ik uitstel wil verlenen tot - ditmaal - 5 december. Hoppa, weer bijna 2 maanden verder .

 

Met een lekker dreigend zinnetje er bij dat als ik ze geen uitstel geef "zijn wij mogelijk niet in staat om een zorgvuldige beslissing op uw bezwaar te kunnen nemen" Duh :P

 

Maar het meest frustrerende is nog wel dat zo'n brief en verzoek dus binnenkomt op 18 oktober, terwijl de op 3 augustus jl wederom met 6 weken verlengde bezwaartermijn dus al op 13 september was verstreken! Ruim een maand over tijd dus verzoek om weer met 6 weken te verlengen op basis van 2 gepostdateerde brieven d.d. 21 oktober.

 

Maar als jij of ik 1 of 2 dagen te laat zijn ... dan zwaait er wat!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nou daar is het webcare team niet voor nodig hoor.. gewoon even het nieuwsbericht van eind augustus nog eens goed doorlezen en je komt tot de conclusie dat het om een 2 uit 3 criterium gaat.

 

als je 2x in de afgelopen 3 jaar te laat aangifte hebt gedaan, dan krijg je geen uitstel. als je bij maar 1 aangifte te laat bent dan is er dus niets aan de hand en krijg je gewoon het standaard uitstel.

 

Voorbeeld:U wilt uitstel voor de aangifte 2013.

 

U krijgt geen uitstel als u te laat aangifte hebt gedaan over 2012 en ook over 2011 en/of 2010.

U krijgt wel uitstel als u op tijd aangifte hebt gedaan over 2012, maar te laat aangifte hebt gedaan over 2011 en 2010.

U krijgt wel uitstel als u te laat aangifte hebt gedaan over 2012, maar op tijd aangifte hebt gedaan over 2011 en 2010.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Roel, ik had geen weet van het betreffende nieuwsbericht.

 

Dat ze iets veranderen heb ik weinig moeite. Maar ik mis de meerwaarde om terug te gaan in het verleden met een nieuwe regel. Had gewoon lekker gestart met volgende aangiftes. Iets met spijkers en laag water of koeien en bibsen.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

??? ::) :P

 

Mooie is dat.

 

Ik krijg vandaag 2 brieven van Belastingdienst toeslagen dat ze voor de 3e achtereenvolgende keer wegens drukte niet binnen de gestelde termijn van 6 weken kunnen reageren op mijn bezwaar en daarom voor de 3e keer verzoeken of ik uitstel wil verlenen tot - ditmaal - 5 december. Hoppa, weer bijna 2 maanden verder .

 

Met een lekker dreigend zinnetje er bij dat als ik ze geen uitstel geef "zijn wij mogelijk niet in staat om een zorgvuldige beslissing op uw bezwaar te kunnen nemen" Duh :P

 

Maar het meest frustrerende is nog wel dat zo'n brief en verzoek dus binnenkomt op 18 oktober, terwijl de op 3 augustus jl wederom met 6 weken verlengde bezwaartermijn dus al op 13 september was verstreken! Ruim een maand over tijd dus verzoek om weer met 6 weken te verlengen op basis van 2 gepostdateerde brieven d.d. 21 oktober.

 

Maar als jij of ik 1 of 2 dagen te laat zijn ... dan zwaait er wat!

 

En ik krijg afgelopen dinsdag een e-mail van Toeslagen waarin ze vragen om gegevens van een klant over 2012. En of ik maar even binnen 1 werkdag wil reageren met de gevraagde informatie....

 

@ Norbert: je kunt de brieven ook negeren en ze gewoon een brief sturen waarin je ze in gebreke stelt en alsnog een termijn van twee weken geeft om te beslissen op je bezwaar. Doe je dit niet dan ga je in beroep bij de rechtbank tegen het uitblijven van een beslissing. In de regel volgt dan wel snel een beslissing (is mijn ervaring met meerdere clienten).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Bijzonder is dat deze regel nieuw is en dat de belastingdienst nu terugkijkt of je in het verleden te laat was met je aangifte. Maar aan het verleden kun je niets meer wijzigen. Er wordt zelfs teruggekeken naar 2010. Dus deze regel had in 2009 aangekondigd moeten worden.

 

De belastingdienst verandert de spelregels tijdens het spel.

 

Is dit juridisch toegestaan ?

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, de eerste voorwaarde om geen uitstel te krijgen, is dat je over het afgelopen jaar te laat was (of gaat zijn). Bovendien is deze regel al in 2012 bekend gemaakt, maar is de uiteindelijke invoering met een jaar opgeschoven naar komend jaar. Dus het komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.