• 0

BTW volgens margeregeling?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als mijn BV iets aanschaft en de keus heeft om dat met BTW te doen, of met BTW volgens margeregeling, wat is dan beter? Dat wil zeggen, wat zijn de consequenties van het een en van het ander?

 

Iets wat je koopt met gewone BTW, daar kan je de BTW van terugvorderen. Met iets waarvan de verkoper de BTW volgens de margeregeling afdraagt kan jij als zakelijke koper niets terugvorderen. Dat is volgens mij de enige consequentie (en het grote verschil tussen de twee voor de zakelijke afnemer).

 

Misschien dat dit voor BV's en auto's anders werkt, dat weet ik niet. Ik heb een eenmanszaak en handel in huis-tuin-en-keuken tweedehands.

Link naar reactie
  • 0

Als je als BTW-plichtige onderneming b.v. een marge-auto koopt, en je zou die auto later ook weer als marge-auto kunnen verkopen, is er niks aan de hand. Maar ik betwijfel of dat regulier is.

 

Volgens mij mag je alleen zelf van de margeregeling gebruikmaken als het verkopen van tweedehands goederen tot de hoofdactiviteiten van je bedrijf behoort. Als je incidenteel iets tweedehands verkoopt moet je de btw over het hele bedrag afdragen.

 

Maar nogmaals: met auto's worden er vaak uitzonderingen gemaakt dus dat kan hier ook weer het geval zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine,

 

Het antwoord is al gegeven. Margeproduct betekent dat jij geen BTW kunt terugvragen. Echter, die betaal je ook niet, dus de aankoop gaat voor het bedrag wat je betaald hebt de kosten in of op de balans als investering.

 

Met BTW betekent dat je de aan jou gefactureerde BTW terugkrijgt van de fiscus.

 

Nu vermoed ik dat het om een auto gaat. Klopt dat? Dan is er wel meer waar je op moet letten.

 

Gr. Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Jawel. De verkoper is ook verplicht een factuur met BTW aan de zakelijke koper te geven.

 

Bijna goed. Op de factuur staat het woord marge en niet het exacte BTW bedrag

 

Dus weet je dan niet de btw en dus niet de inkoopprijs. In dit geval maakt het voor mij qua cash niet uit, dus ik doe maar marge. Scheelt me het voorschieten van de btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.