• 0

Wat kost een L/C in China

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp wat je bedoelt! maar... allerlei factoren maken dat je wat milder wil/moet zijn.

Via L/C betalen zij het resterend bedrag vóórdat het wordt verscheept. Ben ook wat voorzichtig vandaar mijn vraag hier op HL

L/C??? Gewoon cash laten betalen, zoals het andersom ook gebruikelijk is. 100% betaling voordat de spullen het schip op gaan. China is geen ontwikkelingsland meer.......

Link naar reactie
  • 0

Wat is die L/C hier waard? Wat zegt je bank ervan?

 

Bank inderdaad gebeld voor informatie. zij controleren eerst de L/C waarna er eventuele aanpassingen gedaan moeten worden daarin. Als de bank L/C oké vindt dan kan de betaling plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou alleen een gevalideerde L/C accepteren. Dat betekent dat dan de koper het geld op een handelsrekening van de bank moet storten, waarna uitlevering kan plaatsvinden en jij verzekerd bent van ontvangst van je geld. Je kunt dan nog afspreken dat je het geld pas na 30 dagen ontvangt. In feite is dat geld dan voor jou gereserveerd en kunnen ze je geen kunstje meer flikken. Valideren is iets tussen banken onderling, in opdracht van de koper. Dus jij krijgt dan vrijgave voor levering van je bank.

Link naar reactie
  • 0

 

De Kosten voor verscheping zijn voor hem!

Waar je vorige antwoord mij wel op brengt is, is dat in het contract gesproken wordt over L/C. Ik moet duidelijk krijgen welke vorm het wordt en het in het contract krijgen zodat daar geen problemen van komen. Waarschijnlijk bedoel je voor mij de eerste vorm (zie hieronder)

 

Onderstaand pluk ik net van internet:

 

 

Er zijn drie vormen van documentaire accreditieven:

 

1-Bij het kasaccreditief betaalt de adviserende bank onmiddellijk na controle en goedkeuring van de voorgeschreven documenten het betreffende bedrag.

 

2-Bij het negotiatie-accreditief trekt de exporteur een wissel op de bank van de importeur of een derde partij. Vervolgens claimt de bank van de exporteur het betaalde bedrag bij de bank van de importeur of een derde partij. De remboursbank is een door de openende bank aangegeven partij, bij wie de negotiërende bank het betaalde bedrag kan claimen

 

3-Bij het acceptaccreditief vindt de betaling niet plaats bij inlevering van de documenten, maar op een in het accreditief genoemd tijdstip

 

Link naar reactie
  • 0

Neem even met je accountant (of Joost Rietveld) op welke voor jou het veiligst is. Zeker als het om duizenden euro's gaat is het niet onbelangrijk om zaken zeker te stellen. Je kunt idd ook overeenkomen dat het geld ten goede van jou staat geblokkeerd, maar dat de koper de goederen hier op de kade bij ontvangst laat controleren en zodoende ook verzekerd is van levering. De koper dient ook voor verdere verzekering zorg te dragen. Let daarbij op dat je niet de dupe mag worden van een verzekeringscase. Als een container overboord slaat en jij krijgt je geld niet omdat bla bla bla etc, dan heb je nog niks.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik zou je adviseren om aan deze kant het L/C te openen zodat je in je eigen taal met je eigen bank kunt "onderhandelen". Dit geeft net wat meer zekerheid wat er in de het L/C staat.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
We hebben het niet over de verzekering gehad. Bedankt voor het meedenken!

 

Is bij een duidelijke incoterm zoals FOB ook niet nodig: het risico gaat over van verkoper op koper zodra het goed geladen is in of op het schip... ongeacht of het goed daarna overboord slaat of niet. Maar tot aan daadwerkelijke betaling loop jij wel debiteurenrisico/ sellers interests. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie: check de inhoud van de L/C!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je adviseren om aan deze kant het L/C te openen zodat je in je eigen taal met je eigen bank kunt "onderhandelen". Dit geeft net wat meer zekerheid wat er in de het L/C staat.

 

Niet het juiste advies: TS is de leverancier en wil zijn debiteurenrisico afdekken door een documentair krediet(LC), af te geven door de huisbank van de kopende partij!

 

TS zal aan moeten geven wat de voorwaarden moeten zijn waaraan het LC moet voldoen wil hij leveren. Hij kan hiervoor het beste zijn bank om advies vragen! (omdat het beste een lastige materie kan zijn)

Link naar reactie
  • 0

We hebben het niet over de verzekering gehad. Bedankt voor het meedenken!

 

Is bij een duidelijke incoterm zoals FOB ook niet nodig: het risico gaat over van verkoper op koper zodra het goed geladen is in of op het schip... ongeacht of het goed daarna overboord slaat of niet. Maar tot aan daadwerkelijke betaling loop jij wel debiteurenrisico/ sellers interests. Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie: check de inhoud van de L/C!

 

Technisch gezien is dit helemaal juist. Maar vanuit risico-oogpunt van de verkoper gezien is dit niet voldoende.

 

Als je een L/C hebt voor een verkoop naar een ver land en de L/C is niet gevalideerd, loop je wel degelijk risico dat je je geld niet krijgt als er iets "vreemds" gebeurd. Als de koper om welke reden dan ook, niet blijkt te kunnen betalen, wordt het een heel moeilijke zaak om nog aan je geld te komen. Dat ligt veel moeilijker dan onderling zaken doen in het westen. Opzettelijk misbruik is hierbij ook mogelijk en in China heb je geen poot om op te staan.

 

Check daarom ook of de Chinese partij werkelijk over een importvergunning beschikt, zoals in China is verreist. Probeer alle haken en ogen (risico's) uit te schakelen.

Link naar reactie
  • 0
Technisch gezien is dit helemaal juist. Maar vanuit risico-oogpunt van de verkoper gezien is dit niet voldoende.

 

You're absolutely right P.J. Kwestie van beroepsdeformatie :-[. Sellers interest-dekking koper dekt alleen de debiteurenrisico's af bij schade of verlies, niet bij niet afleveren door importproblemen of non betaling door o.a. niet gevalideerde L/C. (In dat geval zijn ook de kosten voor retourzending en de lokale opslagkosten voor rekening koper zelf. )

Kortom: blind vertrouwen op een Chinese L/C is niet verstandig

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.