• 0

Nieuw project starten met bestaand bedrijf, wat is het beste?

Beste lezer,

 

een tijd geleden heb ik een vrij uniek idee bedacht. Na eens gesproken te hebben met persoon B die al jaren ondernemer is in die bepaalde branche, wilde persoon B heel graag samen met mij dat idee gaan realiseren. Persoon B heeft al een lopend bedrijf waar ook delen van onze bedrijfsprocessen zullen plaatsvinden. Mijn idee wordt er een soort 'uitbreiding' op. Die 'uitbreiding' ga ik dan met persoon B uitvoeren.

Inmiddels is het zover en goedgekeurd qua vergunningen (niet nodig) dat we kunnen starten. Alleen ik heb mijn vragen over de samenwerking:

 

Het voorstel van persoon B

Persoon B stelt voor: alles onder persoons B bestaande VOF doen en ik met mijn eigen VOF gewoon een VAR verklaring regelen en facturen sturen. En ik krijg bijvoorbeeld 20% van de omzet, en persoon B dan ook. (Wat gebeurd er met het geld wat overblijft?)

Ook kan ik volgens persoon B dan van al mijn kosten zoals telefoonabonnement en andere dingen mijn BTW aftrekken en ook als kosten opgeven m.b.t. winstbelasting. Dat begrijp ik niet helemaal, aangezien wel alles onder de VOF van persoon B gebeurt.

Aangezien ik nog niet veel inkomsten heb val ik waarschijnlijk ook onder de KOR, dus ik hoef volgens persoon B waarschijnlijk geen BTW te betalen.

 

Qua kosten maken moeten we het nog bespreken, maar waarschijnlijk zal hij het meeste op zich nemen. En zelfs de kosten die ik maak kon ik weer bij persoon B declareren.

 

 

De situatie

Ik heb op dit moment een VOF (met 2 anderen die ook niks doen ermee, ik zou ze kunnen uitschrijven zodat het van mezelf is), maar eigenlijk gebeurt er niks op en heb ik geen BTW nummer meer na 2 keer nihilaangifte. Tijdens de oprichting was het maar voor een beperkt aantal uren dus we staan niet als ondernemer aangemerkt. Ik neem aan dat dan ook moet veranderen?

Ik heb nog geen lopend bedrijf en ook geen baan. Ondertussen heb ik soms een beetje inkomsten uit neveninkomsten. Het is even kijken wat de toekomst brengt. Wat als ik ooit een baan krijg of via mijn eigen bedrijf/persoonlijk meer geld zal verdienen? Is het dan nadelig dat ik het via die constructie doe? Persoon B heeft geen baan of tweede bedrijf nodig. Zijn bedrijf loopt gewoon goed en groeit nog steeds.

 

De situatie van de ander is dus heel anders dan mijn situatie. Dat lijkt me wel belangrijk. Doe ik het wel goed op deze manier?

 

De goede manier?

Nu vraag ik mij af: dit is wel een goede manier?

Zo ja, welke VAR verklaring moet ik dan regelen? Ik heb gekeken en volgens mij is het de VAR-wuo: winst uit onderneming. Ik doe mijn namelijk klussen grotendeels zonder gezag.

 

Ik heb gepoogd alle relevante dingen op te noemen. Ik denk dat alle punten belangrijk zijn voor de keuze die ik moet maken.

Ik vraag het nu aan jullie zodat ik tenminste wel een eerlijke samenwerking kan krijgen.

 

Even een overzicht van de situatie nu en toekomst qua personen:

Huidige situatie

Ik: Op dit moment beetje inkomsten uit neveninkomsten. Geen loondienst, geen uitkering, geen lopend bedrijf (een inactief VOFje, zonder btw nr maar wel kvk inschrijving sinds 4 jaar)

Ander: lopend bedrijf (VOF) waar al zijn inkomsten uitkomen.

Toekomstige situatie

Ik: hopelijk wordt dit een succes, maar zal zeer waarschijnlijk nog zelf erbij moeten ondernemen of een baan zoeken. Hoeveel uur? Kan ik nog niet iets over zeggen.

Ander: zal gewoon bezig blijven met zijn VOF en ons idee. Heeft geen ander bedrijf of baan nodig. Werkt gewoon meer dan fulltime eraan en zal zo blijven.

 

Bij voorbaat dank,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag K^

 

welkom op HL. Ik heb hieronder even wat quotes van jou voorzien van mijn reacties. Bedenk je bij mijn reacties dat ik afga op jouw info. Mogelijk zijn er nog zaken onderhandelbaar/bespreekbaar/aanpasbaar maar zoals jij het nu opgeschreven hebt, van mij het volgende:

 

Persoon B stelt voor: alles onder persoons B bestaande VOF doen en ik met mijn eigen VOF gewoon een VAR verklaring regelen en facturen sturen. En ik krijg bijvoorbeeld 20% van de omzet, en persoon B dan ook. (Wat gebeurd er met het geld wat overblijft?)

 

1. Gevoel voor humor heeft Persoon B wel. Lekker alles onder zijn VOF en als de samenwerking misloopt sta jij met lege handen. Anders gezegd: als hij jou niet meer als toegevoegde waarde ziet dan sta jij met lege handen!!!! Niets is van jou. Absoluut onder geen beding en pas als sint juttemis een feestdag wordt, kun je een dergelijke deal maken.

 

Iets minder erg:

2. wie zijn de anderen in zijn VOF?

3. Gewoon een VAR regelen werkt niet zo simpel. Als jij maar een opdrachtgever hebt dan krijg je waarschijnlijk de VAR die je niet wilt (loondienst).

4. hoezo 20% van de omzet? Stel dat de omzet 500.000 is. Dan beur jij 100.000. Maar als de winst (voor jouw aandeel) 300.000 is beurt persoon B dus 200.000. Lekkere verdeling.... ::)

 

Ook kan ik volgens persoon B dan van al mijn kosten zoals telefoonabonnement en andere dingen mijn BTW aftrekken en ook als kosten opgeven m.b.t. winstbelasting. Dat begrijp ik niet helemaal, aangezien wel alles onder de VOF van persoon B gebeurt.

 

ALS, en ik schrijf het niet voor niets met hoofdletters, jij als ondernemer gezien wordt dan klopt zijn stelling wel. Maar je schiet met een dergelijk argument niets op. Wat is de meerwaarde die persoon B hier probeert uit te drukken? Die is er niet. Of je nu samen met hem onderneemt of zonder hem. Als je ondernemer bent dan heb je recht op die aftrekposten. De situatie zoals hij die voorstelt draagt daar helemaal niets aan bij!

 

Aangezien ik nog niet veel inkomsten heb val ik waarschijnlijk ook onder de KOR, dus ik hoef volgens persoon B waarschijnlijk geen BTW te betalen.

 

ook dat is geen enkele reden om alles naar zijn VOF over te doen.

 

Qua kosten maken moeten we het nog bespreken, maar waarschijnlijk zal hij het meeste op zich nemen. En zelfs de kosten die ik maak kon ik weer bij persoon B declareren.

 

trap er niet in! Als jullie samen iets gaan doen dan doe je dat samen en dus ook samen in een rechtsvorm. Nooit vertrouwen op constructies waarbij een hoop BS-argumenten gegeven worden terwijl jij de controle over je product/idee kwijt bent. Als hij wil investeren dan neemt hij die kosten sowieso op zich. Dat kan ook in een echt samenwerkingsverband met een eigen rechtsvorm.

 

De situatie

Ik heb op dit moment een VOF (met 2 anderen die ook niks doen ermee, ik zou ze kunnen uitschrijven zodat het van mezelf is), maar eigenlijk gebeurt er niks op en heb ik geen BTW nummer meer na 2 keer nihilaangifte. Tijdens de oprichting was het maar voor een beperkt aantal uren dus we staan niet als ondernemer aangemerkt. Ik neem aan dat dan ook moet veranderen?

 

VOF opdoeken. Als je er niets mee doet waarom bestaat die VOF nog? Weet jij wel wat de andere twee mogelijk uitspoken met de VOF achter jouw rug om? Abonnement op een krant die je niet leest, stop je toch ook?!

 

Ik heb nog geen lopend bedrijf en ook geen baan. Ondertussen heb ik soms een beetje inkomsten uit neveninkomsten. Het is even kijken wat de toekomst brengt. Wat als ik ooit een baan krijg of via mijn eigen bedrijf/persoonlijk meer geld zal verdienen? Is het dan nadelig dat ik het via die constructie doe? Persoon B heeft geen baan of tweede bedrijf nodig. Zijn bedrijf loopt gewoon goed en groeit nog steeds.

 

totaal niet relevant. Zoals gezegd: als je met persoon B iets wilt doen (waar ik nu sowieso al grote vraagtekens bij zou zetten als ik jou was) dan doe je dat samen in een VOF en een BV.

 

De goede manier?

Nu vraag ik mij af: dit is wel een goede manier?

Zo ja, welke VAR verklaring moet ik dan regelen? Ik heb gekeken en volgens mij is het de VAR-wuo: winst uit onderneming. Ik doe mijn namelijk klussen grotendeels zonder gezag.

 

nee, dit is een hopeloze manier. Vergeet die VAR. Dat kun je niet even 'regelen' als je de regels volgt. Maar dat is niet eens relevant.

 

Je geeft nooit jouw idee uit handen! Je onderneemt altijd met controle over jouw idee/product. Investeerders zijn prima en ze zijn vaak nodig, maar niet als het zo opgezet wordt dat jij geen invloed hebt.

 

Veel wijsheid toegewenst en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag K^

 

welkom op HL. Ik heb hieronder even wat quotes van jou voorzien van mijn reacties. Bedenk je bij mijn reacties dat ik afga op jouw info. Mogelijk zijn er nog zaken onderhandelbaar/bespreekbaar/aanpasbaar maar zoals jij het nu opgeschreven hebt, van mij het volgende:

 

Persoon B stelt voor: alles onder persoons B bestaande VOF doen en ik met mijn eigen VOF gewoon een VAR verklaring regelen en facturen sturen. En ik krijg bijvoorbeeld 20% van de omzet, en persoon B dan ook. (Wat gebeurd er met het geld wat overblijft?)

 

1. Gevoel voor humor heeft Persoon B wel. Lekker alles onder zijn VOF en als de samenwerking misloopt sta jij met lege handen. Anders gezegd: als hij jou niet meer als toegevoegde waarde ziet dan sta jij met lege handen!!!! Niets is van jou. Absoluut onder geen beding en pas als sint juttemis een feestdag wordt, kun je een dergelijke deal maken.

 

Iets minder erg:

2. wie zijn de anderen in zijn VOF?

3. Gewoon een VAR regelen werkt niet zo simpel. Als jij maar een opdrachtgever hebt dan krijg je waarschijnlijk de VAR die je niet wilt (loondienst).

4. hoezo 20% van de omzet? Stel dat de omzet 500.000 is. Dan beur jij 100.000. Maar als de winst (voor jouw aandeel) 300.000 is beurt persoon B dus 200.000. Lekkere verdeling.... ::)

 

1. Bedankt. Dat bevestigt precies mijn vermoeden: nergens rechten op. Niet goed dus.

2. Die anderen zijn zijn ouders en zus. Het bedrijf heeft hij gekregen van zijn ouders. En zijn zus doet andere activiteiten die grotendeels samenhangen met het hoofdbedrijfsonderdeel.

3. Dat vermoeden had ik ook.

4. Ik vond het ook een vreemd voorstel. En inderdaad totaal niet eerlijk.

Het is gewoon zo: ik ben de man met ideeen en kennis (op het gebied van wat we willen doen). Maar geen geld, netwerk, investeerders achter de hand of echt ervaring met ondernemen. Daarom ben ik in een kwetsbare positie en in zekere zin afhankelijk van hen. Maar dat betekent niet dat ze daar misbruik van hoeven te maken of kunnen maken. Daar ben ik (en zo te zien terecht) bang voor. Daarom vraag ik hier voor raad.

 

Ook kan ik volgens persoon B dan van al mijn kosten zoals telefoonabonnement en andere dingen mijn BTW aftrekken en ook als kosten opgeven m.b.t. winstbelasting. Dat begrijp ik niet helemaal, aangezien wel alles onder de VOF van persoon B gebeurt.

 

ALS, en ik schrijf het niet voor niets met hoofdletters, jij als ondernemer gezien wordt dan klopt zijn stelling wel. Maar je schiet met een dergelijk argument niets op. Wat is de meerwaarde die persoon B hier probeert uit te drukken? Die is er niet. Of je nu samen met hem onderneemt of zonder hem. Als je ondernemer bent dan heb je recht op die aftrekposten. De situatie zoals hij die voorstelt draagt daar helemaal niets aan bij!

 

Duidelijk

 

En ik weet niet of ik het goed begreep. Maar het zou zelfs zo zijn dat ik dan via hun VOF zelfs mijn telefoonrekening betaald krijg. Dat vond ik op zijn zachts gezegd wel een beetje apart. Nu laat ik mij daardoor niet verleiden, maar kan daar een bepaalde gedachte achter zitten?

Aangezien ik nog niet veel inkomsten heb val ik waarschijnlijk ook onder de KOR, dus ik hoef volgens persoon B waarschijnlijk geen BTW te betalen.

 

ook dat is geen enkele reden om alles naar zijn VOF over te doen.

 

Ook duidelijk.

 

Qua kosten maken moeten we het nog bespreken, maar waarschijnlijk zal hij het meeste op zich nemen. En zelfs de kosten die ik maak kon ik weer bij persoon B declareren.

 

trap er niet in! Als jullie samen iets gaan doen dan doe je dat samen en dus ook samen in een rechtsvorm. Nooit vertrouwen op constructies waarbij een hoop BS-argumenten gegeven worden terwijl jij de controle over je product/idee kwijt bent. Als hij wil investeren dan neemt hij die kosten sowieso op zich. Dat kan ook in een echt samenwerkingsverband met een eigen rechtsvorm.

 

Ik heb dus voorgesteld om samen een VOF te starten (of eventueel bij hem erin, ik weet niet wat het beste is. Maar samen een losse VOF starten leek mij gewoon de beste keuze.)

 

De tegenargumenten waren o.a.:

"We hebben nu al een telefoon, een auto, een pand, materiaal, machines, etc in de huidige VOF. Dat kunnen we allemaal gebruiken en hoeven we niet extra aan te schaffen. Als we dan een nieuwe VOF starten zijn we weer extra kosten kwijt voor bijvoorbeeld een auto. Het is toch onzin om dan een andere auto op de nieuwe VOF te zetten? Als we samen een VOF starten hebben we dubbele, onnodige kosten..."

 

Ik heb natuurlijk mijn vraagtekens. Klopt dat wel?? Natuurlijk is het een voordeel als we de bestaande auto etc kunnen gebruiken, maar er is toch vast een manier dat het gaat via onze losse VOF zonder extreme extra kosten/dubbele auto kosten?

 

De situatie

Ik heb op dit moment een VOF (met 2 anderen die ook niks doen ermee, ik zou ze kunnen uitschrijven zodat het van mezelf is), maar eigenlijk gebeurt er niks op en heb ik geen BTW nummer meer na 2 keer nihilaangifte. Tijdens de oprichting was het maar voor een beperkt aantal uren dus we staan niet als ondernemer aangemerkt. Ik neem aan dat dan ook moet veranderen?

 

VOF opdoeken. Als je er niets mee doet waarom bestaat die VOF nog? Weet jij wel wat de andere twee mogelijk uitspoken met de VOF achter jouw rug om? Abonnement op een krant die je niet leest, stop je toch ook?!

 

Klopt. Hij bestaat nog omdat zodra ik een kans zie wel wil kunnen ondernemen, al is het voor mezelf. Ik zal de andere vennoten sowieso eruit laten stappen en misschien zelfs dan direct opdoeken. Of hierna eventueel de inschrijving aanpassen naar eenmanszaak om zo de mooie bedrijfsnaam te kunnen houden en ik die kan gebruiken indien ik start. Op dat moment even langs de belastingsdienst voor de uren etc door te geven en weer een BTW nummer te krijgen als het serieus dreigt te worden.

 

Ik heb nog geen lopend bedrijf en ook geen baan. Ondertussen heb ik soms een beetje inkomsten uit neveninkomsten. Het is even kijken wat de toekomst brengt. Wat als ik ooit een baan krijg of via mijn eigen bedrijf/persoonlijk meer geld zal verdienen? Is het dan nadelig dat ik het via die constructie doe? Persoon B heeft geen baan of tweede bedrijf nodig. Zijn bedrijf loopt gewoon goed en groeit nog steeds.

 

totaal niet relevant. Zoals gezegd: als je met persoon B iets wilt doen (waar ik nu sowieso al grote vraagtekens bij zou zetten als ik jou was) dan doe je dat samen in een VOF en een BV.

 

Dat dacht ik ook. Zijn tegenargument was zoals bovenstaande: zo krijgen we dubbele kosten, want de bestaande vof van persoon B had al allerlei faciliteiten die we kunnen gebruiken zonder dat we extra moeten investeren.

Waar ik dus mijn twijfels bij heb of dat wel zo is.

 

De goede manier?

Nu vraag ik mij af: dit is wel een goede manier?

Zo ja, welke VAR verklaring moet ik dan regelen? Ik heb gekeken en volgens mij is het de VAR-wuo: winst uit onderneming. Ik doe mijn namelijk klussen grotendeels zonder gezag.

 

nee, dit is een hopeloze manier. Vergeet die VAR. Dat kun je niet even 'regelen' als je de regels volgt. Maar dat is niet eens relevant.

 

Je geeft nooit jouw idee uit handen! Je onderneemt altijd met controle over jouw idee/product. Investeerders zijn prima en ze zijn vaak nodig, maar niet als het zo opgezet wordt dat jij geen invloed hebt.

 

Veel wijsheid toegewenst en succes

Joost

Bedankt. Zeer duidelijk. Ik weet nu in ieder geval wat ik niet moet doen. Ben benieuwd of zijn argumenten zoals hierboven beschreven dan ook wel kloppen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.