• 0

Automatische incasso en bevestiging door de klant

Hallo,

 

Graag wil ik een vraag stellen over automatische incasso via een bank en de bevestiging van de machtiging door de klant. De bank geeft in zijn voorbeeld machtiging aan dat er een handtekening gezet dient te worden (mogelijk ook in verband met SEPA?) Echter, tegenwoordig kan je vaak online akkoord gaan met een abonnement zonder het zetten van een handtekening. (Online wordt dan alleen door de klant het abonnement bevestigd via de bevestigingsknop) Vervolgens wordt dan bijvoorbeeld maandelijks een automatische incasso uitgevoerd. Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken naar het uitvoeren van automatische incasso zonder handtekening, waarop moet je hierbij letten en wat is de impact van de mogelijke problemen zijn?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Automatische incasso wordt een Europees product, hetgeen aanzienlijke veranderingen met de huidige status quo impliceert.

Handtekening was al verplicht, ook al werd dit niet altijd opgevolgd (ook bij incasso-opdracht opgeven is het geen vereiste in internet bankieren), en wordt echt een strikte verplichting.

 

Telefonische machtiging is vanaf 1 februari volgend jaar verleden tijd. Evenals machtiging via internet (al komt er mogelijk een digitale ondertekeningingsmogelijkheid met de muis of een e-mandate, maar dat is nog niet zeker).

 

Klanten moeten machtigingsformulier opgestuurd krijgen en deze ondertekend terugsturen. Vervolgens moet opdrachtgever deze controleren (handmatig). Daarna moet klant 14 dagen voor het afschrijven genotificeerd worden van de aanstaande incasso.

 

Gaat e.e.a. niet volgens de regels? Dan kan klant de 13 maanden daarna de betaling storneren.

Link naar reactie
  • 0

Rare regels naar mijn idee. Hoe kan ik klanten 14 dagen van te voren zeggen dat ik ga incasseren als ze binnen 8 dagen moeten betalen. Ik heb zelfs klanten waarbij ik dezelfde dag dat er geleverd is, nog afschrijf! Zo maken banken en Brussel het steeds lastiger voor de ondernemer!

Link naar reactie
  • 0

Dat hele incasseren is natuurlijk zo fraude gevoelig als wat.

Zo ken ik een ondernemer die dacht dat met het verhuren van opslagboxen met een incasso makkelijk klaar was.

 

Tot dat hij achter het net viste omdat mensen eerst een box huren borg betalen en vervolgens de incasso binnen de 52 dagen laten terugdraaien.

Link naar reactie
  • 0

Telefonische machtiging is vanaf 1 februari volgend jaar verleden tijd. Evenals machtiging via internet (al komt er mogelijk een digitale ondertekeningingsmogelijkheid met de muis of een e-mandate, maar dat is nog niet zeker).

 

Klanten moeten machtigingsformulier opgestuurd krijgen en deze ondertekend terugsturen. Vervolgens moet opdrachtgever deze controleren (handmatig). Daarna moet klant 14 dagen voor het afschrijven genotificeerd worden van de aanstaande incasso.

 

Gaat e.e.a. niet volgens de regels? Dan kan klant de 13 maanden daarna de betaling storneren.

 

Mag je er dan eigenlijk vanuit gaan dat ook deze regel weer bedoeld is ten gunste van de multinationals die werken met een heel juridisch apparaat en geavanceerde IT systemen en het voor de 'middenstander' weer bijna onwerkbaar wordt ?

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het begrepen heb is de bedoeling, of althans het gevolg, hiervan dat er geen “spookincasso’s” meer mogelijk zijn. Zoals vorige maand bijvoorbeeld, toen bij mijn rekening ineens X euro werd afgeschreven voor een automatisch incasso naar een energiemaatschappij waar ik nooit van gehoord had.

 

Uiteraard kan/kon ik het geld (laten) storneren maar toch.

Vanaf volgend jaar is dit (naar verluidt dan) niet meer mogelijk want allebei partijen moeten de zakelijke incasso’s melden bij hun bank.

 

Daar staat dan wel weer tegenover dat (althans bij ABN-AMRO) de kosten van het melden van een onterecht incasso van 0 euro nu naar 60 euro (ja ja, je leest het goed…!) gaat.

Maar dat is bedoelt voor bedrijven die eerst wel een automatisch incasso aan hun bank doorgeven en achteraf daar toch niet mee eens zijn. Althans is dat mij door De Bank verteld.

 

Het blijft dus opletten met deze opdrachten vanaf volgend jaar. Gelukkig maak ik er zelf geen gebruik van, zou ik bijna zeggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Automatische incasso wordt een Europees product, hetgeen aanzienlijke veranderingen met de huidige status quo impliceert.

Handtekening was al verplicht, ook al werd dit niet altijd opgevolgd (ook bij incasso-opdracht opgeven is het geen vereiste in internet bankieren), en wordt echt een strikte verplichting.

 

Klanten moeten machtigingsformulier opgestuurd krijgen en deze ondertekend terugsturen. Vervolgens moet opdrachtgever deze controleren (handmatig). Daarna moet klant 14 dagen voor het afschrijven genotificeerd worden van de aanstaande incasso.

 

Gaat e.e.a. niet volgens de regels? Dan kan klant de 13 maanden daarna de betaling storneren.

 

Dat zal volgens mij een enorme impact hebben op al die bedrijven / verenigingen / stichtingen etc die via een website nieuwe leden werven en dan d.mv. incasso hun abonnementsgelden incasseren. Het hele 'bedrijfsmodel' moet dan op de schop of in elk geval procesmatig anders ingericht. Lijkt me meer impact hebben dan het 'euro' en 'jaar 2000' probleem.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het juist anders: als je als bedrijf onterecht een incasso doet, dan ben je 60 euro verschuldigd om dat terug te gaan draaien.

 

Nee, dat is niet wat mij verteld werd:

Wanneer je (als klant) aan je bank een automatische incasso-opdracht (met een leverancier) doorgeeft en je komt daar later op terug (dat heet dan dat je een MOI doet - Melding Onterechte Incasso) dan kost het je als klant 60 euries.

Het storneren zelf kost 35 cent per ding (is nu 25 cent).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het juist anders: als je als bedrijf onterecht een incasso doet, dan ben je 60 euro verschuldigd om dat terug te gaan draaien.

 

Nee, dat is niet wat mij verteld werd:

Wanneer je (als klant) aan je bank een automatische incasso-opdracht (met een leverancier) doorgeeft en je komt daar later op terug (dat heet dan dat je een MOI doet - Melding Onterecht Incasso) dan kost het je als klant 60 euries.

Het storneren zelf kost 35 cent per ding (is nu 25 cent).

 

 

 

Ah, helder dus als 'consument' moet je heel bewust een handtekening plaatsen voor het verrichten van automatische incasso's. Denk nog steeds dat het een flinke impact gaat hebben op alle organisaties die hun inkomstenstromen hebben afgestemd op automatische incassos.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe regels hebben inderdaad een enorme impact.

 

Voorheen was automatische incasso in sommige Europese landen geheel niet mogelijk. Deze landen gaan er op vooruit. In Nederland was het al jaren mogelijk, maar de nieuwe regels zorgen wel voor een beperking van de huidige mogelijkheden. Ik denk als gevolg van het standaardiseren, en niet zozeer om het minder aantrekkelijk te maken.

 

Hoe je het wendt of keert, momenteel kan er van willekeurige rekeningen binnen het mandaat van de automatische incasso-overeenkomst afgeschreven worden. Rekeningnummer, naam incassant en bedrag is alles dat ingevuld moet worden in internet bankieren. Los van uitgebreide storneringsmogelijkheden neemt dit risico’s mee en maakt het fraudegevoelig.

 

De nieuwe regels zijn een gegeven. Die kan je als ondernemer niet beïnvloeden. Rest dus opvolgen of alternatieven inzetten.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik krijg hier stapels verzoeken binnen inzake de `bedrijven euro incasso`. Met de vraag een machtiging te verlenen en deze aan te melden bij mijn bank. In dat geval vervalt de terugboek mogelijkheid.

 

Lees;

-Veel ongevraagd werk, ik kan niet alles ineens afhandelen omdat ik niet weet hoeveel verzoeken er nog komen.

-Meer zekerheid voor mijn leveranciers waar niets tegenover staat.

-Meer risico voor mij in het geval ik een factuur betwist, zonder dat het iets oplevert.

 

Zonder actie van mijn kant kunnen mijn leveranciers op basis van de overeenkomst die ik al met ze heb (automatische NL incasso) gewoon blijven afschrijven. Dit word dan een `euro incasso` met de bestaande terugboek mogelijkheid.

 

Hoe gaan mede-ondernemers hiermee om?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.