• 0

welke ondernemingsvorm moet ik kiezen?

Hallo,

Wij zijn twee eenmanzaken (architecten) die eigenlijk momenteel vooral projecten samen uitvoeren. Het betreft een specifieke markt, namelijk het ontwerpen van interieurs voor ouderen met dementie binnen zorginstellingen. We zijn sterk groeiende en hebben zojuist drie nieuwe opgaves binnen gekregen en zoeken een vorm waarin we ook formeel samen kunnen werken. In een huidige opdracht heeft 1 partij het werk aangenomen en dan factureren we heen en weer. Maar dat begint een beetje ondoenlijk te worden.

Nu zijn er volgens ons een paar opties om een samenwerking aan te gaan over gebleven: een maatschap, een cooperatie of een stichting. Voor een BV menen we nog te klein te zijn, maar is wellicht nog wel wat voor de toekomst. Een VOF is afgevallen omdat we daarbij hoofdelijk aansprakelijk zijn en we willen in gelijke delen aansprakelijk zijn en ook nog e.a. af kunnen dekken.

Bij de kvk adviseren ze een maatschap. Daarin kunnen we dan samenwerken en via een contract e.a. onderling regelen. Dat riep bij mij wel een aantal vragen op:

- kun je contracten afsluiten op naam van de maatschap of doe je dat uit naam van de twee eenmanszaken?

- hoe gaat het met beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, kunnen die op de persoon blijven staan of moet die voor het maatschap afgeloten worden.

- een maatschap is een rechtsvorm, geen rechtspersoon. Wat zijn daar nog voor- en nadelen van?

- hoe gaat het belastingtechnisch. Ik begreep omzetbelasting via de maatschap en inkomsten op de persoon. Verder nog dingen om rekening mee te houden?

- kan een maatschap een bankrekening openen?

- iemand nog voorbeeld contracten (die niet op de kvk staan) van een maatschapcontract (bij voorkeur uit onze branche)?

Bij de kvk zouden ze niet een cooperatie adviseren, maar ziet hier iemand soms nog wel de voordelen van in?

Verder zouden we ook een stichting kunnen starten. Het doel zou dan zijn de kwaliteit van leven van ouderen met dementie te verbeteren. Maar ik heb het gevoel dat een stichting nogal wat voeten in de aarde heeft. In ieder geval moet je langs de notaris. Maar daarbij stel je statuten op, heb je een bestuur nodig, hoe gaat het dan met verzekeringen ed. Wellicht is dit iets voor de toekomst als we nog wat groter worden. Of zijn er nu al mensen die dit zouden adviseren. Wat zijn voor- en nadelen in deze situatie?

Ik hoop dat er iemand is die ons kan adviseren in het maken van een keuze.

Groet,

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43283-welke-ondernemingsvorm-moet-ik-kiezen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste AnjaD,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Een VOF is afgevallen omdat we daarbij hoofdelijk aansprakelijk zijn en we willen in gelijke delen aansprakelijk zijn en ook nog e.a. af kunnen dekken.

Wellicht is een LLP dan ook nog het overwegen waard. Het combineert de IB voordelen van de VOF met de rechtspersoonlijkheid van een BV

hoe gaat het met beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, kunnen die op de persoon blijven staan of moet die voor het maatschap afgeloten worden.

Op de maatschap.

Verder zouden we ook een stichting kunnen starten. Het doel zou dan zijn de kwaliteit van leven van ouderen met dementie te verbeteren. Maar ik heb het gevoel dat een stichting nogal wat voeten in de aarde heeft.

Een stichting kan geen winstoogmerk hebben; dat bijt dus al. En je wilde geen VOF vanwege de hoofdelijke aansprakelijkheid; terwijl bij een stichting de bestuurders juist weer wel hoofdelijk aansprakelijk zijn.

Maar daarbij stel je statuten op, heb je een bestuur nodig, hoe gaat het dan met verzekeringen ed.

Niet veel anders dan bij een maatschap of VOF, behoudens de gang naar de notaris dan..maar dat zijn ook de kosten en inspanningen niet. Zolang je geen ANBI bent worden er ook geen specifieke eisen aan het bestuur gesteld, je kunt gewoon beide bestuurder met volledige bevoegdheid zijn en met salaris.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Hallo Norbert,

Dank voor je snelle reactie. Zou je meer kunnen vertellen over de vorm LLP? Die kwamen wij eigenlijk nergens tegen. Wat is dat precies en wat zijn de voor- en nadelen? Ook als je dat afzet tegenover een maatschap. En wat zijn precies de IB voordelen van een VOF en hoe verhouden die zich tot een eenmanszaak (die we dus nu zijn) en in het maatschap ook blijven?

Als ik jouw reactie goed lees zie je dus niet zoveel in een stichting? Een goed punt betreffende hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders van een stichting. Een voordeel van een stichting was nog dat we makkelijker voor subsidies in aanmerking konden komen (van fondsen en andere stichtingen).

Verzekeringen is nog wel een 'ding' we hebben nu beide een beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar we moeten dan dus een derde verzekering afsluiten voor het maatschap?

Dank voor de reactie!

• 0

Bij de kvk zouden ze niet een cooperatie adviseren, maar ziet hier iemand soms nog wel de voordelen van in?

Ik wil wel een poging wagen.

Allereerst moet je weten dat een coöperatie een relatief onbekend ondernemingsvorm is. Ik ben nog geen studie tegengekomen waar ingegaan wordt op coöperaties. Derhalve is deze ondernemingsvorm ook relatief onbekend bij bv de KVK, adviseurs en ook de belastingdienst.

Langzamerhand is er wel veel meer info te verkrijgen over deze ondernemingsvorm.

De coöperatie is een bij notariële akte opgerichte vereniging.

De belangrijkste coöperatie is de Rabobank. Maar er zijn vele coöperaties, van oudsher uit de land- en tuinbouw maar ook veel dienstverleners gaan over op deze rechtspersoon. De belangrijkste reden hiervoor is dat het een Nederlandse rechtsvorm is waarbij in- en uittreding zeer gemakkelijk is.

Zoals hierboven al blijkt, heeft de coöperatie meerdere verschijningsvormen. De belangrijkste zijn inkoopcoöperaties, verkoopcoöperaties (ondernemerscoöperaties), eigenaarscoöperaties en werknemerscoöperaties. Elke coöperatie kan weer fiscaal anders behandeld worden (dat maakt het ook zeer lastig)

In jullie geval kan een verkoopcoöperatie (met gezamenlijke kostendeling) handig zijn. Om fiscaal aantrekkelijk te kunnen ondernemen is het wel belangrijk dat de coöperatie naast de aparte eenmanszaken dient te staan en de coöperatie een klant is van jullie eenmanszaken. Laat je daarin goed voorlichten.

Succes met de afweging.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0

Wellicht is een LLP dan ook nog het overwegen waard. Het combineert de IB voordelen van de VOF met de rechtspersoonlijkheid van een BV

Als rechtsvorm is de LLP mij wel bekend, echter geen ervaring mee. Het is te vergelijken met een ondernemerscoöperatie, echter de LLP is een buitenlandse ondernemingsvorm (met naar het mij lijkt ook verplichten aldaar en extra kosten/risico's). Ik weet daar echter te weinig van om daarover iets te kunnen vertellen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

• 0
Een voordeel van een stichting was nog dat we makkelijker voor subsidies in aanmerking konden komen (van fondsen en andere stichtingen).

Dat kan meestal alleen met een ANBI-status. Dan moet je een bestuur met gescheiden bevoegdheden hebben (meestal minimumeis 3 bestuurders) en je kunt als bestuurder geen salaris ontvangen!

Verzekeringen is nog wel een 'ding' we hebben nu beide een beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar we moeten dan dus een derde verzekering afsluiten voor het maatschap?

Als jullie beiden naast de maatschap nog eigen zelfstandige activiteiten blijven ondernemen is dat wel het meest verstandige.

In theorie zou je de Maatschap ook als medeverzekerde op de bestaande polissen kunnen opnemen, of andersom: de beide eenmanszaken als medeverzekerde op de polis van de maatschap, maar dat is - afgezien van eventueel afwijkende activiteiten - vragen om moeilijkheden bij schade en regres. Bespaar je die ellende en verzorg voor een aparte entiteit gewoon een aparte dekking. Wellicht dat verzekeraar en/of adviseur ook nog wel een commerciële korting wil verlenen voor 3 dekkingen bij dezelfde risicodrager.

Dank voor je snelle reactie. Zou je meer kunnen vertellen over de vorm LLP?

Zie dit topic, en met name ook de reactie van HeRaFin daarin

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Laat je je adviseren door de KvK? Persoonlijk zie ik de KvK net als de Belastingdienst: het is niet je adviseur. OK, je kunt er terecht voor informatie, maar wat het BESTE is, daar zijn zij niet voor.

Het advies van hen om een maatschap op te richten, klinkt in mijn oren niet slecht. Maar, zoals je zelf al schrijft, komt er nog heel wat om de hoek kijken. Immers, ik begrijp dat de eenmanszaken naast de maatschap blijft bestaan? Op zich is dit wel mogelijk, maar zorg voor goede afspraken en zorg dat de belastingen goed worden ingeregeld.

Vanaf deze plek is het moeilijk adviseren. Je hebt namelijk ook cijfers nodig. Mijn advies: schakel een goed accountantskantoor in waar zowel accountants als belastingadviseurs werkzaam zijn. Maak vooraf prijsafspraken en check af en toe via dit forum of hun adviezen kloppen.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar