• 0

rechtsvorm bij een startende website

Beste Higherlevel members, Ik ben momenteel bezig met zoeken naar de beste rechtsvorm voor het oprichten van een website. Daar zocht ik wat hulp bij. Zelf heb ik al veel gezocht op deze website, de KvK en Belastingtips.nl. Het gaat om onderstaande situatie:

Wij 4 broers willen straks een website gaan lanceren. De bedoeling is dat er 1 broertje zich in begin volledig bezig houd met de site. De andere 3 willen zich naast hun eigen werk gaan inzetten voor de site. De bedoeling is wel (mits het nodig is) volledig te gaan werken voor de site. Nu verwachten wij wel winst te gaan maken met de site. Wij vragen ons af welke rechtsvorm wij moeten kiezen om alle 4 aanspraak te maken op de winst.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43284-rechtsvorm-bij-een-startende-website/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoeveel winst verwacht je bij welke omzet?

bedankt voor het snelle reageren,

Hier kan ik nog niet precies een antwoord opgeven. De bedoeling is om klein op te starten en hopen dat de andere 3 broers z.s.m. kunnen instromen. Eerste vereiste is om een winst te maken om er 1 salaris van te kunnen betalen.

• 0
Wij vragen ons af welke rechtsvorm wij moeten kiezen om alle 4 aanspraak te maken op de winst.

Gewoon een VOF?

Eerste vereiste is om een winst te maken om er 1 salaris van te kunnen betalen.

Een IB ondernemer heeft geen salaris, maar geniet winst.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

Wij vragen ons af welke rechtsvorm wij moeten kiezen om alle 4 aanspraak te maken op de winst.

Gewoon een VOF?

Eerste vereiste is om een winst te maken om er 1 salaris van te kunnen betalen.

Een IB ondernemer heeft geen salaris, maar geniet winst.

Oké maar 2 Broers zijn momenteel ZZP`er. Kunnen zij naast hun eigen onderneming ook eigenaar worden van de VOF?

• 0
Oké maar 2 Broers zijn momenteel ZZP`er. Kunnen zij naast hun eigen onderneming ook eigenaar worden van de VOF?

Ja, dat kan.

• 0

Ja, dat kan.

Bedankt Norbert Bakker

Opstarten dus als VOF en dan kan het ene broertje er een salaris van pakken? De andere 3 blijven gewoon werken waar ze nu ook werken. Mocht de site zijn verwachting behalen kunnen de andere 3 broers instromen en salaris er uit halen? En alle 4 hebben altijd recht op de winst?

• 0
Opstarten dus als VOF en dan kan het ene broertje er een salaris van pakken? De andere 3 blijven gewoon werken waar ze nu ook werken. Mocht de site zijn verwachting behalen kunnen de andere 3 broers instromen en salaris er uit halen? En alle 4 hebben altijd recht op de winst?

Niemand pakt salaris uit een VOF, je verdeelt alleen de winst. Daarbij kun je overeenkomen dat de winst verdeeld wordt naar verhouding van de inzet.

• 0

Niemand pakt salaris uit een VOF, je verdeelt alleen de winst. Daarbij kun je overeenkomen dat de winst verdeeld wordt naar verhouding van de inzet.

Super bedankt

Dat zou ideaal zijn, wij geloven dat het eerste broertje in ieder geval gelijk een uitkering op de winst kan krijgen elke maand.

• 0

Je hoeft niet per se een VOF op te richten. Een samenwerking tussen eenmanszaken of een CV kan ook, maar dat hangt een beetje af van de inbreng. Indien alles (incl.het bedenken en maken van de website) zo een beetje van dat ene broertje komt en de anderen alleen wat hand- en spandiensten en/of geld inbrengen, dan kan een VOF minder voor de hand liggen.

• 0

Je hoeft niet per se een VOF op te richten. Een samenwerking tussen eenmanszaken of een CV kan ook, maar dat hangt een beetje af van de inbreng. Indien alles (incl.het bedenken en maken van de website) zo een beetje van dat ene broertje komt en de anderen alleen wat hand- en spandiensten en/of geld inbrengen, dan kan een VOF minder voor de hand liggen.

bedankt

Iedereen doet eigenlijk net zoveel werk momenteel voor de site. Hebben afgesproken dat iedereen hetzelfde deel krijgt van de winst.

Het opstarten van de site doen wij met z`n allen, alleen gaat er 1 broertje direct volledig aan het werk voor de site de anderen blijven eerst werken waar ze nu werken.

De eerste winst die gemaakt gaat worden gaat dan gelijk naar dat broertje (wel zo eerlijk).

Mocht er meer winst gemaakt worden word hetgene verdeeld onder alle 4 broers.

• 1

De winstverdeling binnen een VOF kan het beste als volgt plaatsvinden:

1. vergoeding over het ingebrachte kapitaal / kapitaal op de beginbalans ieder jaar

2. vergoeding voor de verrichte arbeid

3. verdeling van de overwinst /verlies.

Ik begrijp dat het idee van jullie gezamenlijk is en dan 1 broertje het nu verder gaat uitwerken. Prima toch om dan in een VOF te starten?

Zorg dat de afspraken op papier worden gezet, zodat hier later geen onenigheid over kan ontstaan.

Succes!

Groet,

Barbara Rijskamp

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

• 0

Zorg dat de afspraken op papier worden gezet, zodat hier later geen onenigheid over kan ontstaan.

Het kan echt niet vaak genoeg gezegd worden! Zet afspraken op papier! En zorg dat jullie dat papier ook allemaal hetzelfde begrijpen. Als een van jullie vieren denkt 'ik snap niet helemaal wat er staat, maar het zal vast wel goed komen' is de kans aanwezig dat je daar later ruzie over gaat krijgen.

Daarnaast zou ik bij een keuze voor een rechtsvorm ook meenemen welke risico's er gelopen worden. Wordt het bijvoorbeeld een webshop in chemische wapens? Dan loop je aanmerkelijk meer risico dan bij een forum over de ondernemerschap. Dan kan een BV wellicht interessant zijn om te zorgen dat de privé-situatie niet ten onder gaat aan zakelijke beslissingen van 'die andere broer'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar