• 0

Productaansprakelijkheid vraagje bij inkoop van andere verkoper

Ik heb een vraag over productaansprakelijkheid waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. Stel dat ik als eenmanszaak een aantal artikelen bij een webshop in het buitenland, maar binnen de EU, koop en deze zelf weer ga doorverkopen aan consumenten. Wie is er dan uiteindelijk product aansprakelijk?

 

Maakt het dan eventueel ook nog uit waar de webshop, waarbij ik de artikelen aanschaf, zijn artikelen inkoopt (bijvoorbeeld buiten de EU)?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Ronald, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Ik heb een vraag over productaansprakelijkheid waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. Stel dat ik als eenmanszaak een aantal artikelen bij een webshop in het buitenland, maar binnen de EU, koop en deze zelf weer ga doorverkopen aan consumenten. Wie is er dan uiteindelijk product aansprakelijk?

 

De importeur of fabrikant die het product op de Europese markt heeft gebracht.....

tenzij

- jij verkoopt onder private label (m.a.w. met eigen merk, verpakking etc) en je je dus zelf manifesteert als de fabrikant

- het product door jou wordt aangepast, gerepareerd of geassembleerd : gebreken die daardoor onstaan zijn jouw verantwoordelijkheid

 

Maakt het dan eventueel ook nog uit waar de webshop, waarbij ik de artikelen aanschaf, zijn artikelen inkoopt (bijvoorbeeld buiten de EU)?

 

Nee. Voor jou voor productenaansprakelijkheid niet relevant, maar uiteraard wel voor garantie, imago en veiligheidskwesties. Als jij weet dat jouw leverancier de goederen betrekt uit - bijvoorbeeld - China, is het ook jouw verantwoordelijkheid om na te gaan of de CE markering ook echt gestaafd kan worden met bijvoorbeeld een deugdelijk testrapport. Neemt de keuringsdienst van Waren jouw goederen in beslag omdat ze gevaarlijk zijn, dan gaat jouw reputatie naar de knoppen, en krijg jij als verkoper ook de boete

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
uhm in de eerste link van google wordt uitleg gegeven over productaansprakelijkheid.

 

Bij mij is - als ik de LMGTFY aanklik -de eerste link die van antwoord voor bedrijven, die - correct - vermeld dat de productenaansprakelijkheid bij de producent ligt of bij de importeur die het goed op de EU markt heeft gebracht, en dus niet bij overige onderdelen van de verkoopketen

 

Vermoedelijk doel jij op de 2e link van euronorm.net. Dat heeft betrekking op het ondeugdelijke product zelf : voor die kosten (van vervanging of reparatie) kun je de hele keten - dus ook verkoper - aansprakelijk stellen. Maar de productaansprakelijkheid = de schade door het ondeugdelijke product aan andere zaken of personen, ligt bij fabrikant of importeur. Euronorm.net zaait verwarring door productaansprakelijkheid en verantwoordelijkheid voor vervanging, reparatie of ontbinden koop van een ondeugdelijk product op 1 hoop te gooien.....

 

Bij toeval(?) derde keer op 1 dag dat ik dit op dit forum typ : productaansprakelijkheid is de schade door een ondeugdelijk product aan andere personen of zaken, niet het ondeugdelijke product zelf

 

 

De consument kan iedereen in de keten aansprakelijk stellen.

 

Je kunt iedereen aansprakelijk stellen.. Maar de verkoper mag de productaansprakelijkheidsclaim doorverwijzen naar fabrikant of importeur. De verkoper hoeft de claim niet zelf in behandeling te nemen, want is uitdrukkelijk zelf niet productaansprakelijk

 

TS laatste woorden gaan over inkoop buiten de EU, importeur wordt gezien als producent

 

TS laatste woorden gaan over zijn leverancier die de goederen inkoopt van buiten de EU, en dus importeur is. Voor TS betekent dat geen productenaansprakelijkheid

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

haha klopt. Maar de consument kan jouw als verkoper aansprakelijk stellen en jij zelf moet het dan zelf maar zien te verhalen op je buitenlandse leverancier. Stel ik koop een kinderstep en het wiel breekt af. Mijn kind valt en breekt een paar tanden. TS verwijst mij door naar de webwinkel waar hij het heeft gekocht en je raad het al deze zwijgt in alle talen. Vervolgens ga ik zoeken naar waar die step vandaan komt en dit blijkt ergens in China te zijn. TS blijft aansprakelijk en moet zelf maar zien te verhalen bij zijn leveranciers

Link naar reactie
  • 0

haha klopt. Maar de consument kan jouw als verkoper aansprakelijk stellen en jij zelf moet het dan zelf maar zien te verhalen op je buitenlandse leverancier. Stel ik koop een kinderstep en het wiel breekt af. Mijn kind valt en breekt een paar tanden. TS verwijst mij door naar de webwinkel waar hij het heeft gekocht en je raad het al deze zwijgt in alle talen. Vervolgens ga ik zoeken naar waar die step vandaan komt en dit blijkt ergens in China te zijn. TS blijft aansprakelijk en moet zelf maar zien te verhalen bij zijn leveranciers

 

Het kwartje valt nog niet helemaal ::) :)

 

Verkoper is verantwoordelijk voor het afgebroken wiel. Als blijkt dat dat wiel is afgebroken door een ontwerp- of productiefout is de verkoper niet aansprakelijk voor de tandjes. Verkoper is wel verplicht medewerking te verlenen aan het achterhalen van de importeur. Die is vervolgens door jou aansprakelijk te stellen voor de tandartskosten, niet de verkoper dus.

 

Kan de verkoper daarentegen niet aannemelijk maken van wie hij het goed heeft betrokken, dan loopt die verkoper grote kans zelf als importeur aangemerkt te worden. Dan is de verkoper wel aansprakelijk voor de tandjes.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag over productaansprakelijkheid waar ik niet direct een antwoord op kan vinden. Stel dat ik als eenmanszaak een aantal artikelen bij een webshop in het buitenland, maar binnen de EU, koop en deze zelf weer ga doorverkopen aan consumenten. Wie is er dan uiteindelijk product aansprakelijk?

 

Maakt het dan eventueel ook nog uit waar de webshop, waarbij ik de artikelen aanschaf, zijn artikelen inkoopt (bijvoorbeeld buiten de EU)?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Met een aansprakelijkheidsverzekering van 5euro ben je totaal verzekerd.

Leidend groothandels- en inkoperbedrijvengids - netwerkadressen voor het zoeken en vergelijken van groothandels, leveranciers, importeurs en fabrikanten uit Nederland, Belgie en Europa. Met TradeBadge Leveranciersgoedkeuring. - www.itru.nl

Link naar reactie
  • 0

haha klopt. Maar de consument kan jouw als verkoper aansprakelijk stellen en jij zelf moet het dan zelf maar zien te verhalen op je buitenlandse leverancier. Stel ik koop een kinderstep en het wiel breekt af. Mijn kind valt en breekt een paar tanden. TS verwijst mij door naar de webwinkel waar hij het heeft gekocht en je raad het al deze zwijgt in alle talen. Vervolgens ga ik zoeken naar waar die step vandaan komt en dit blijkt ergens in China te zijn. TS blijft aansprakelijk en moet zelf maar zien te verhalen bij zijn leveranciers

 

Het kwartje valt nog niet helemaal ::) :)

 

Verkoper is verantwoordelijk voor het afgebroken wiel. Als blijkt dat dat wiel is afgebroken door een ontwerp- of productiefout is de verkoper niet aansprakelijk voor de tandjes. Verkoper is wel verplicht medewerking te verlenen aan het achterhalen van de importeur. Die is vervolgens door jou aansprakelijk te stellen voor de tandartskosten, niet de verkoper dus.

 

Kan de verkoper daarentegen niet aannemelijk maken van wie hij het goed heeft betrokken, dan loopt die verkoper grote kans zelf als importeur aangemerkt te worden. Dan is de verkoper wel aansprakelijk voor de tandjes.

 

 

Ik denk dat ik wel het zelfde bedoel. Misschien is de woordkeuze een beetje krom. Neemt niet weg dat het antwoord met een klein beetje inspanning te vinden was.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle berichten. Uiteraard is het niet de bedoeling om "rommel" te gaan verkopen en uiteraard ligt de garantie richting consument bij mij als verkoper. Het gaat mij inderdaad om het eventuele kwijtraken van tandjes of erger. Als ik Norbert goed begrijp kan ik als ik productaansprakelijk gesteld word dit "doorschuiven" richting webshop waarbij ik de producten heb aangekocht. Uiteraard klant netjes helpen en doorverwijzen etc.

Dat betekend dan m.i. ook dat een bedrijfsaansprakelijksverzekering volstaat.

 

Hoeveel moeite moet ik doen als verkoper om te controleren of het product ook aan alle Europese regelgeving voldoet. Kan/mag ik er niet vanuit gaan dat als het binnen de EU verkocht wordt dat het ook binnen de EU weer doorverkocht mag worden?

 

Deze vragen zijn niet om een vaag handeltje o.i.d. op te zetten maar juist om het richting klant en voor mezelf goed geregeld te hebben.

Link naar reactie
  • 0
Met een aansprakelijkheidsverzekering van 5euro

 

Hangt helemaal van het risico en soort product af. Een handelaar in en importeur van tassen en lederwaren vanuit china betaalt nog geen 50 cent, terwijl een importeur van "moving" automotive parts richting de 20-30 Euro gaat.... als er überhaupt al een dekking te vinden is .

 

Op basis van de zelfde omzet (zeg € 100.000,-) betaalt de ene dus nog geen € 50 per jaar terwijl de ander 2000-3000 euro kwijt is.

 

En ook hier gaat de nieuwe bedrijfsregeling brandregres vanaf 2014 een rol in spelen. De kans op brand door een ondeugdelijke handtas is immers een stuk lager dan dat van een defecte motor of brandstofleiding

 

ben je totaal verzekerd.

 

Geen enkele verzekering werkt "totaal". Bij productaansprakelijkheid is met name van belang welke verplichtingen jij als verkoper of importeur hebt ten aanzien van controle op veiligheid en deugdelijkheid.

 

"Ja maar als het product niet deugt, daar ben ik toch juist voor verzekerd?". Veel gehoorde vraag. Je bent verzekerd voor onvoorziene schade als gevolg van een onvoorziene product- of ontwerpfout. Als jij als importeur je waren totaal niet controleert en ook op geen enkele wijze bij de fabrikant nagaat of dat CE markering stickertje er voor de fun zit, of ook echt klopt, dan ben je niet alleen een naïeve ...of zelfs slechte.. ondernemer, maar - mogelijk - ook niet verzekerd.

 

Stel je dus vooraf goed op de hoogte van de verplichtingen die jij als ondernemer in/met zo'n verzekering hebt. Niet alleen de harde verplichtingen in de polisvoorwaarden, maar juist ook de ongeschreven regels wat redelijk en billijk is.

Een goede adviseur, bank of verzekeraar zal vooraf duidelijk aangeven wat je wel en niet mag verwachten van een verzekering en wat een verzekeraar wel en niet verwacht van jou als klant.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.