Polen!?

Aanbevolen berichten

Is een van jullie wel eens in polen geweest? (noorden?)

 

Zit er aan te denken om half augustus even in Polen (noorden) een paar honderd km weg te trappen op mijn mountainbike! Bijvoorbeeld van Poznan naar Alsztijn!

 

Hoe is het gesteld met het weer, the landscape en onderdak???? Neem geen tent mee, alleen een rugzakje met wat kleren en that's it!

 

Op internet is veel te vinden maar wil even wat ervaringen horen!

 

Ben benieuwd

 

Kanban

Link naar reactie

Ik ben zelf vrij vaak in Polen geweest en daar ook een tijdje gewoond.

 

Op de fiets is zeker mogelijk, maar je moet wel een beetje oppassen. Op een aantal plekken zijn wel aparte fietspaden, maar niet overal, langs de zee of in een stad wat meer als elders. Langs de wegen is er op de hoofdroutes een aparte strook met onderbroken strepen, maar die mag ook gebruikt worden om een 'derde rijbaan' te creeren. Dus dat de ingehaalde auto's naar rechts uitwijken, om ruimte te maken voor de inhaler. Daarbij gaat de tegenliggende verkeer dan ook een beetje naar rechts (voor de kijker links).

 

Maar zelfs op de route van Berlijn naar Warschau wordt wel gefietst, dus het kan wel degelijk. Ik zou in ieder geval je licht goed nakijken als je ook in de schemering of donker wilt rijden. Wat reflecterende dingetjes of een beetje heldere kleur jas/t-shirt.

 

Van Poznan naar Olsztyn kan wel leuk zijn, want als ik het een beetje goed heb kom je dan ook door een paar natuurparken en Olsztyn ligt meende ik aan de rand van de mazuren, een merengebied dat erg mooi moet zijn. Voor de rest is noord-polen redelijk vlak met een landbouw-karakter, maar er zitten ook zeker andere stukjes tussen.

 

Onderdak:

Ik zou voor de grotere steden gaan met een universiteitshotel, want dan kan je redelijk goedkoop overnachten. Poznan heeft er natuurlijk eentje Bydgoszcz weet ik zo niet, maar me dunkt wel. Misschien kom je nog langs Torun, die ook een uni heeft. Of anders ga je voor de politechnika's die neem ik aan ook wel een soort hotel heeft. Deze hotels worden namelijk gedurende het jaar verhuurd aan studenten, en gedurende de zomer (tot oktober) worden ze verhuurd aan studenten met vakantie, touristen enz. Eten kun je wel buiten de deur, er is soms ook een kookgelegenheid, en voor de rest zijn er gedeelde douche's en WC's. Verschilt per stad, maar je moet rekenen op zo'n 10 euro per nacht. Als het goedkoper is is het meegenomen. De goedkoopste hotels kosten ook rond die prijs, maar dan zul je moeten zoeken. Voor 20 euro moet je zeker altijd wel iets leuks kunnen vinden.

Campings zijn er wel maar weinig en vrij kamperen is ook niet toegestaan, dus daar zou ik niet voor gaan.

 

Bij iemand in huis (misschien wordt je uitgenodigd) kan leuk zijn, maar ik ben zelf niet zo avontuurlijk, ook al omdat je wellicht risico loopt, maar ook omdat daar ook eventueel 'plichten' aan verbonden zijn (eten met hun, drinken) en als Poolse mensen gasten in huis hebben wordt alles uit de kast gehaald, of gekocht.

 

Wellicht leuk voor een keertje.

 

Langs zee heb je ook wel kamers die wat 'professioneler' zijn.

 

Ik ben twee weken terug uit Polen en toen was het weer uitstekend, maar nu niet zo meende ik.

 

Zuid en midden hebben een stabiel landklimaat (eventueel tot 35 graden in de zomer) en het noorden een wat kouder en wisselvalliger zeeklimaat (20-25 graden in de zomer). Jij zit dan neem ik aan altijd een beetje op de grens.

 

Nou, als je meer wilt weten, laat maar horen.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Mwa, corruptie valt wel mee, maar een beetje op je hoede zijn is nooit erg.

 

 

leuke link:

http://www.pilot.pl/index.php3?z_city_id=0&katalog=n12_&max_katalog=n14_&x_obr=82&y_obr=134&x_15=&y_15=&form_t=0&tool=1&info=&lang=en

Vanuit Poznan kom je meteen al door een paar nationale parken.

 

Er zitten uni's in: Poznan, Bydgoszcz, Torun en Olsztyn, met studenten hotels dus, maar je kunt in elke beetje grote plaats wel wat krijgen tegen een redelijke prijs, zolang je maar niet naar de grote hotel-ketens gaat want daar betaal je de gangbare prijzen zoals in Nederland (hoewel wellicht de helft minder in vergelijking met A'dam bijvoorbeeld).

In Warschau kost een gemiddeld hotelletje zo'n 50 euro meende ik, en alles buiten Warschau is meestal goedkoper, hoewel ook Poznan erg rijk is en dus zijn de prijzen hoog, maar eenmaal onderweg naar Olsztyn, zul je denk ik nooit vreselijk hoge prijzen moeten betalen)

 

http://www.polishworld.com/pwenglish/pwedu/pweduuniver_1.html voor overzicht uni's

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb ooit twee Polen uit Polen gehaald om mijn huis te stucadoren (velly cheap) en nu je het er over hebt, die hebben mij ooit uitgenodigd om hun land te bezoeken.

En gezien de goede berichten van AOS moet ik dat maar eens gaan doen. Ohhhh ... misschien kan ik ze bellen voor Kanban, kan hij gelijk pitten. Maar ik weet niet meer precies in welk plekkie ze wonen. Ga er wel vanuit dat die gasten van veel bier houden en veel aspirientjes wegslikken.

Anniewees .... ook een idee is om in Polen een website te lanceren. Met "Hollandse Kanban op de fiets in Polen, wil graag slaapplaats".

Die tip heb ik van een vrindje van zrski (toch ?), dat schijnt heel goed te werken! En als ik het goed begrijp kan AOS dan je teksten in het Pools vertalen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Op zich geen gek idee als je niet teveel geld wil uitgeven aan hotelletjes.

 

Ik kan wel wat vertalen als Kanban daar behoefte aan heeft.

 

Wellicht hebben ze bij www.wp.pl gratis hosting voor pagina's, ze hebben meende ik ook gratis e-mail.

 

Now we're on the subject:

 

Er is trouwens een (ANWB)-camping in Pakosc, vlakbij Bydgoszsc, die wordt gerund door een Nederlander. Vaak zijn in Polen ook huisjes bij zo'n camping dus daar kun je wellicht ook zonder tent naar toe.

 

 

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

hosting:

 

http://strony.wp.pl/

 

 

Beetje hetnet achtig zeg maar.

 

En in het regelement staan geen kosten.

Dus als je hulp nodig hebt bij het aanmelden.

 

Trouwens ik zag dat er bij wp.pl ook een forum is, dus wellicht kun je beter daar (in het Engels) de zaak neerzetten.

Dan weet je zeker dat je daar waar je slaapt ook engels kan spreken.

 

Zo'n pagina duurt toch weer even voordat men het gezien heeft.

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Waauuwww jullie zijn echt heel aardig! Geloof dat ik straks een hele kolone achter me aan krijg! Kan ik mooi meeliften in een vrachtwagen hehehe hoef ik niet te fietsen........ohhh wacht ff daar ging ik geloof ik voor.............eeeehhhmmm ::)

 

Wordt ik die steden binnengehaald met spandoeken "WELKOM KANBAN EN ZIJN FIEEEEETTTSSSS

 

Goed bedankt anny-en-wees!

 

 

Evert

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Good thinking.

Kunnen we er geen SFT-tje van maken (Sponser Fiets Tocht), dat je dan behalve slaapplaats ook geld ophaald voor .... ehhhhh .... give it a shot ... ik kan wel wat gebruiken!

 

Maar ff zonder dolleh .... als HL een middel is om elkaar te helpen dan ook zeker met funny stuf (ja toch, niet dan).

Ik ga vanavond kijken of ik Smek (zo heet die Pool - die Engels spreekt bydewee) kan bereiken. Je weet maar nooit, hebbie in ieder geval een veilig iemand met spandoek, bier en aspirines die op je staat te wachten.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.