• 0

Aangezien deze vraag in andere topic volledig ondergesneeuwd is en ik nog maar beperkt aantal reacties op gehad had even een nieuw topic hiervoor.

Situatie:

ik heb 2 bedrijven:

1. eenmanszaak (bestaat sinds 1999)

2. CV (bestaat sinds 2013)

In eenmanszaak zitten veel schulden waaronder BBZ, lening bij ouders en nog ruim 10K aan openstaande facturen.

In eenmanszaak zit voor paar honderd euro aan kantoor meubilair, paar honderd aan magazijn stellingen en voor een 5.000 euro aan voorraad (levert bij gedwongen verkoop als partij hooguit 1500 euro op)

Verder is er software ontwikkeld die voor 90 a 95% klaar is en welke 1500 euro gekost heeft waarvan de helft nu betaald is en de andere helft nog betaald moet worden. (software is zeer specifiek voor dit bedrijf gemaakt en moeilijk voor andere doeleinden te gebruiken

In de CV zijn geen schulden maar verder ook geen goederen.

Bedoeling was dat de software + kantoor en magazijn inventaris + resterende voorraad in CV ondergebracht zou worden.

Nu moet ik waarschijnlijk met bedrijf stoppen.

Wat ik wil doen is de software +resterende voorraad + eventuele andere zaken en handelsnaam van de CV mogelijk wil overdragen aan mijn ouders.

Eventueel zouden zij hiervoor een (symbolisch) bedrag kunnen betalen wat dan niet daadwerkelijk betaald wordt maar in mindering op de openstaande lening gebracht zal worden. Verder zou hij mogelijk b.v. het resterende openstaande bedrag voor ontwikkeling software kunnen betalen. (ik denk dat een marktconform bedrag voor hele inboedel en overige zaken een 2.000 euro zou zijn aangezien als er een opkoper komt er waarschijnlijk minder voor betaald zal worden)

Is dat mogelijk en waar moet ik op letten?

Dan nog een 2de vraag.

Ik heb dus lening bij mijn ouders en BBZ van de gemeente.

In BBZ is door gemeente bepaald dat lening van mijn ouders achtergesteld is.

Mijn ouders weten dat maar hebben daar nooit officieel toestemming voor gegeven. Moeten mijn ouders dat accepteren of kunnen ze dat negeren?

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Het uit het bedrijf halen van zaken uit een bedrijf vlak voordat je het bedrijf gedwongen moet stoppen is waarschijnlijk niet toegestaan. Bij faillissement zal de curator zeggenschap willen hebben over het leeg maken van het bedrijf, om de verschillende concurrente schuldeisers onderling niet te benadelen. Ik kan me voorstellen dat bij WSNP iets soortgelijks speelt.

2. Die achtergesteldheid was waarschijnlijk een voorwaarde van de gemeente bij het verstrekken van het krediet. Die verstrekking was iets tussen jou en de gemeente. Jij bent daarmee akkoord gegaan. De lening van je ouders staat daar buiten. Ik neem aan dat je zelf je ouders hebt verteld dat je bij de gemeente een nieuwe lening aanging en dat jij met je ouders niet vooraf afspraken hebt gemaakt over de schuldpositie van hun lening en het aan hun vragen om toestemming bij het afsluiten van een nieuwe lening?

• 0

1. Het uit het bedrijf halen van zaken uit een bedrijf vlak voordat je het bedrijf gedwongen moet stoppen is waarschijnlijk niet toegestaan. Bij faillissement zal de curator zeggenschap willen hebben over het leeg maken van het bedrijf, om de verschillende concurrente schuldeisers onderling niet te benadelen. Ik kan me voorstellen dat bij WSNP iets soortgelijks speelt.

bij faillissement is redelijk duidelijk. maar Bij eerst een jaar minnelijk moeten proberen en pas daarna is het me dus volstrekt onduidelijk? Komt er tijdens zo een minnelijk traject b.v. al een bewindvoerder?

En dan nog, als ik de zaken voor een redelijk tarief overdraag (100 tot 150% van wat er b.v. door een opkoper betaald zou worden) dan zou dat toch geen probleem mogen zijn.

Daarbij zou ik dus pas over ruim een jaar in WSNP terecht kunnen dus is ook niet vlak van te voren. Maar hierover zou ik dus graag duidelijkheid hebben.

Bijkomend is is dat voorraad en inventaris aan de gemeente verpand is en als BBZ dus opgezegt wordt zij dat kunnen uitwinnen. Ondertussen is echter 90% van de voorraad die verpand was reeds verkocht en heb ik begrepen dat gemeenten toch geen uitwinnen van dergelijke zaken uitvoeren.

Linkom of rechtsom zou de bewindvoerder of curator of wat dan ook eigenlijk geen beschikking krijgen over die goederen.

2. Die achtergesteldheid was waarschijnlijk een voorwaarde van de gemeente bij het verstrekken van het krediet. Die verstrekking was iets tussen jou en de gemeente. Jij bent daarmee akkoord gegaan. De lening van je ouders staat daar buiten. Ik neem aan dat je zelf je ouders hebt verteld dat je bij de gemeente een nieuwe lening aanging en dat jij met je ouders niet vooraf afspraken hebt gemaakt over de schuldpositie van hun lening en het aan hun vragen om toestemming bij het afsluiten van een nieuwe lening?

die achtergesteldheid was inderdaad voorwaarde van gemeente. Ik zou dus officieel mijn ouders pas mogen aflossen als ik de gemeente hebt afgelost.

Ik heb hun geen toestemming gevraagd voor het afsluiten van nieuwe lening nee.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar