• 0

Fiscale Oudedags Reserve vraagjes

Ik ben bezig met het afronden van de jaarstukken van mijn eenmanszaak en mijn aangifte inkomstenbelasting over 2012.

In het verleden heb ik echter nooit iets gedaan met de FOR, en ik begrijp dat dit wel verstandig is.

 

De afgelopen uren heb ik zoveel gelezen over de FOR op Higherlevel, dat het me allemaal een beetje begint te dazen, dus ik hoop dat ik in Jip en Janneke taal wat antwoord op mijn vragen kan krijgen.

 

Ik heb over het jaar 2012 een winst van ongeveer € 23.000

Dit betekent dus dat ik, en dat weet ik wel, € 2.760 mag toevoegen aan de FOR.

 

Wel of niet op de balans?

Nu lees ik allerlei verschillende berichten over wel of niet op de balans zetten. De één zegt dat je het wel op de balans moet zetten, en een memoriaalboeking in je eenmanszaak moet doen: Kapitaal -- Aan/ FOR, en dat beide rekeningen gewoon onderdeel van het eigen vermogen zijn. De ander zegt dat je dit niet in je eenmanszaak boekhouding verwerkt, en dit alleen in de aangifte inkomstenbelasting vermeldt. Een volgende zegt weer dat je het wel in je jaarrekening vermeldt, maar niet op je balans, maar op een aparte pagina waar je tot uiting laat komen dat je ondernemingsvermogen voor xxxx bedrag bestaat uit FOR. Wat is nu juist?

 

Aankopen lijfrente / banksparen?

Verder heb ik begrepen dat je het beste een lijfrente kunt aankopen voor het opgebouwde bedrag. Ik neem aan dat ik die lijfrente in privé moet aankopen, en niet via mijn eenmanszaak. Klopt dit? En klopt het ook dat ik hier dus niets van opneem in de jaarrekening van mijn eenmanszaak? Want ik heb ook berichten gelezen over dat aankoop van een lijfrente de stand van de FOR juist verlaagd. Dat zou betekenen dat je er wel iets mee doet in de jaarrekening van de eenmanszaak.

 

Wat is daarnaast beter? Een lijfrente aankopen, of banksparen? Of maakt dit eigenlijk geen verschil uit?

 

En als er nog verdere tips zijn, dan houd ik mij natuurlijk aanbevolen hiervoor.

Wat ik al zei, er zijn zoveel berichten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en ik wil het in 1x goed doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, het moet op de (fiscale) balans.

Je mag commercieel de fiscale balans gebruiken, echter ik boek hem niet in de administratie.

 

Of het verstandig is om een FOR toe te passen, dat is maar de vraag.

Door diverse fiscale regels toe te passen wordt je belastbaar inkomen wellicht voor het grootste gedeelte verlaagd.

Een FOR heeft weer diverse verplichtingen, maar vroeg of laat moet deze belast worden.

 

De vraag is of die laat lager belast wordt dan vroeg. Dat is een keuze die aan jou is, maar bedenk goed waar je aan begint.

(in de toekomst kijken is verrekte lastig, maar wellicht heb je ook nog verrekenbare verliezen of zijn er leuke dingen te doen met middeling)

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wat ik al zei, er zijn zoveel berichten, dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en ik wil het in 1x goed doen.

 

Als het jouw wens is om het in een keer goed te doen en je ziet door de bomen het bos niet meer, wat is er dan mis met deze kennis inkopen? FOR en hoe deze het besten om te zetten is en blijft namelijk een lastig onderwerp.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En dan zoek je op fistron en zie je dat het iemand is die het zelf hoort te weten.

 

Dat zou je i.d.d. verwachten. Maar niet iedere administrateur geeft ook advies of heeft kennis van FOR.

 

Ik hoop alleen dat deze vraag wel ECHT voor Fistron zelf bedoelt is en niet voor een klant. Ok?

 

Ik neem aan dat ik die lijfrente in privé moet aankopen, en niet via mijn eenmanszaak. Klopt dit?

 

Dat klopt

 

Wat is daarnaast beter? Een lijfrente aankopen, of banksparen? Of maakt dit eigenlijk geen verschil uit?

 

Zijn synoniemen van elkaar. Lijfrentes bestaan in 2 vormen: verzekerde lijfrentes (met of zonder garantierendement, risicodekkingen tbv o.a. premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid of uitkering kapitaal aan nabestaanden) of bancaire lijfrentes zonder al deze toeters en bellen.. Je kunt op expiratiedatum switchen: bijvoorbeeld nu opbouw sparen of beleggen via bancaire lijfrente en op pensioendatum een levenslange verzekerde lijfrente uitkering aankopen tegen koopsom.

 

In tegenstelling tot wat wel eens gedacht wordt, worden beide vormen van lijfrentes zowel door banken als verzekeraars aangeboden. Banksparen kan dus ook bij de verzekeraar en lijfrente verzekeren ook bij de bank. Bank en verzekeraar zijn meestal toch 2 koppen van het zelfde financiële monster :)

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook al hou ik me inderdaad bezig met administratievoering (en hoop ik dat binnenkort te intensiveren), op fiscaal gebied heb ik nog niet of nauwelijks ervaring. Wat mijn administratieklanten betreft, op fiscaal en aangifte gebied stuur ik ze dan ook allemaal door naar een fiscale collega van me.

 

Ik ben dus puur een boekhouder, en wil natuurlijk wel meer ervaring opdoen op fiscaal gebied. Maar goed, daar moet ik mijn weg nog in gaan vinden.

 

Dus op het gebied van FOR, en dat is iets wat mijn eigen eenmanszaak nu bezig houdt, en waar ik zelf mee probeer uit te komen, ook uit kostenbesparing, dat ik dit zelf niet door een fiscaal adviseur moet laten behandelen, probeer ik dit nu zelf op te pakken. Dus voor nu is het voor eigen gebruik, en ja, later kan ik deze tips natuurlijk toepassen als ik ooit nog eens fiscale zaken voor klanten ga doen.

 

Verder bedankt voor de antwoorden tot dusverre.

 

Dat roept nog wat aanvullende vragen op voor mijn zekerheid:

 

1. Aankoop van lijfrente (dus in privé) verlaagt dus niet de stand van de FOR?

 

2. De stand van de FOR wordt pas verlaagd bij bedrijfsbeeindiging of pensioen?

 

3. Moet ik dit jaar (dus in 2013) nog een lijfrente aankopen als het gaat om de FOR van 2012. Ik heb namelijk ergens bij de Belastingdienst gelezen dat de fiscale voordelen alleen opgaan als de lijfrente in het opvolgende jaar wordt aangekocht.

 

Link naar reactie
  • 0

Bovenop de vorige vraagjes die ik nog heb, kom ik hij het invullen van mijn belastingaangifte over 2012 toch nog het volgende tegen in de toelichting op de oudedagsreserve.

 

Afname oudedagsreserve

In de volgende situaties neemt de oudedagsreserve af of wordt deze opgeheven:

 

U koopt een lijfrente voor een inkomensvoorziening en u verzoekt ons om de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen.

.

 

Dus ook al koop ik een lijfrente (in privé zoals eerder bevestigd), dan kan de stand van de FOR worden verlaagd wanneer dit aan de Belastingdienst kenbaar wordt gemaakt? En hoe maak ik dat kenbaar?

 

En wat gebeurt als het saldo van de FOR ervoor zorgt dat het gewone Eigen Vermogen hierdoor negatief wordt?

Ik heb namelijk een eigen vermogen aan het einde van het boekjaar van € 1.560 en ik mag voor dit jaar € 2.697 aan de FOR toevoegen. Dat zou dus betekenen dat ik in mijn aangifte bij de FOR het laatste bedrag opneem en als gewone eigen vermogen een negatief bedrag van € 1.137. Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Ik had gehoopt dat er nog wat meer duidelijkheid zou komen over mijn laatste vraagjes die ik heb gesteld.

Ik recapituleer ze hieronder nog even:

 

1. Aankoop van lijfrente (dus in privé) verlaagt dus niet de stand van de FOR?

 

2. De stand van de FOR wordt pas verlaagd bij bedrijfsbeeindiging of pensioen?

 

3. Moet ik dit jaar (dus in 2013) nog een lijfrente aankopen als het gaat om de FOR van 2012. Ik heb namelijk ergens bij de Belastingdienst gelezen dat de fiscale voordelen alleen opgaan als de lijfrente in het opvolgende jaar wordt aangekocht.

 

4.

Afname oudedagsreserve

In de volgende situaties neemt de oudedagsreserve af of wordt deze opgeheven:

 

U koopt een lijfrente voor een inkomensvoorziening en u verzoekt ons om de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen.

 

Dus ook al koop ik een lijfrente (in privé zoals eerder bevestigd), dan kan de stand van de FOR worden verlaagd wanneer dit aan de Belastingdienst kenbaar wordt gemaakt? En hoe maak ik dat kenbaar?

 

5. En wat gebeurt als het saldo van de FOR ervoor zorgt dat het gewone Eigen Vermogen hierdoor negatief wordt?

Ik heb namelijk een eigen vermogen aan het einde van het boekjaar van € 1.560 en ik mag voor dit jaar € 2.697 aan de FOR toevoegen. Dat zou dus betekenen dat ik in mijn aangifte bij de FOR het laatste bedrag opneem en als gewone eigen vermogen een negatief bedrag van € 1.137. Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0
1. Aankoop van lijfrente (dus in privé) verlaagt dus niet de stand van de FOR?

Wel als je een verzoek tot omzetting FOR naar lijfrente indient bij je aangifte: dan wordt de FOR verlaagd met de storting. Hoe precies boekhoudkundig te verwerken weet ik niet, wellicht dat iemand anders dat deel van jouw vraag kan/wil beantwoorden

 

2. De stand van de FOR wordt pas verlaagd bij bedrijfsbeeindiging of pensioen?

Niet als je het goed doet.

 

3. Moet ik dit jaar (dus in 2013) nog een lijfrente aankopen als het gaat om de FOR van 2012. Ik heb namelijk ergens bij de Belastingdienst gelezen dat de fiscale voordelen alleen opgaan als de lijfrente in het opvolgende jaar wordt aangekocht.

Dat gaat alleen op voor aankopen lijfrente uit de prive jaarruimte. Voor omzetting FOR naar lijfrente gelden andere regels, dat mag op ieder moment.

 

Dus ook al koop ik een lijfrente (in privé zoals eerder bevestigd), dan kan de stand van de FOR worden verlaagd wanneer dit aan de Belastingdienst kenbaar wordt gemaakt?

Yep

 

En hoe maak ik dat kenbaar?

Zie de toelichting bij antwoord voor bedrijven :

U geeft op uw aangiftebiljet inkomstenbelasting aan dat u een bedrag wilt toevoegen aan uw oudedagsreserve. Bij uw aangifte voegt u een verzoek voor het omzetten van uw fiscale oudedagsreserve in lijfrente. U kunt aanvragen voor omzetting doorlopend indienen.

 

5. En wat gebeurt als het saldo van de FOR ervoor zorgt dat het gewone Eigen Vermogen hierdoor negatief wordt?

Dat kan niet. Want de FOR dotatie in enig jaar mag niet boven het eigen vermogen uitkomen. Bij een EV van € 1560 is de maximale FOR dotatie dus € 1.560.

Je mag het meerdere uiteraard - mits voldoende jaarruimte - wel privé in de lijfrente storten, alleen gelden daar dan de particuliere regels voor zoals geen terugwenteltermijn: betaald in 2013 is dan aftrek in 2013, en de FOR dotatie 2012 verlaagt de jaarruimte voor 2013...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom dank voor de antwoorden.

Het begint me nu allemaal wat meer duidelijk te worden, gelukkig.

 

Toch roepen ook deze antwoorden weer enkele vragen op, maar ik denk juist dat dit logisch is, omdat ik het onderste uit de kan wil halen, en de FOR echt helemaal wil doorgronden. Dit wordt echt een interessant onderwerp, waar ik me verder in wil verdiepen, en dat als gevolg van de heldere antwoorden tot nog toe.

 

De laatste vragen die nu in me opkwamen zijn:

 

1. Aankoop van lijfrente (dus in privé) verlaagt dus niet de stand van de FOR?

 

Wel als je een verzoek tot omzetting FOR naar lijfrente indient bij je aangifte: dan wordt de FOR verlaagd met de storting. Hoe precies boekhoudkundig te verwerken weet ik niet, wellicht dat iemand anders dat deel van jouw vraag kan/wil beantwoorden

 

Dit laatste stukje zou mooi zijn als iemand hier nog een antwoord op zou hebben.

Maar als ik alles zo lees, zou je zeggen dat ik er boekhoudkundig niets mee hoef, omdat de toevoeging van de FOR ook niet in de boekhouding wordt verwerkt.

 

5. En wat gebeurt als het saldo van de FOR ervoor zorgt dat het gewone Eigen Vermogen hierdoor negatief wordt?

 

Dat kan niet. Want de FOR dotatie in enig jaar mag niet boven het eigen vermogen uitkomen. Bij een EV van € 1560 is de maximale FOR dotatie dus € 1.560.

Je mag het meerdere uiteraard - mits voldoende jaarruimte - wel privé in de lijfrente storten, alleen gelden daar dan de particuliere regels voor zoals geen terugwenteltermijn: betaald in 2013 is dan aftrek in 2013, en de FOR dotatie 2012 verlaagt de jaarruimte voor 2013...

 

Ik heb ergens in een ander topic op dit forum gelezen dat als je aan de FOR toevoegt dat dit altijd voor de volle 12% moet, en nooit meer of ook niet minder. Als ik dan weer even mijn situatie bekijk met een eigen vermogen aan het einde van mijn boekjaar van € 1560 en een winst van € 22475 dan trek ik de conclusie dat ik dus niet aan de FOR mag toevoegen, omdat het bedrag aan toevoeging ervoor zorgt dat mijn eigen vermogen negatief wordt. Als ik het dan goed lees dan mag ik dus ook niet aanvullen tot de maxinale dotatie van € 1560 omdat ik hiermee de 12% regel foutief toepas. Klopt mijn conclusie???

 

6. Dan in de lijn van mijn vorige vraag schiet me een nieuwe vraag te binnen.

Stel ik ben een paar jaar verder, ik heb enkele jaren FOR kunnen aftrekken, maar mijn zaak loopt toch slechter dan verwacht, ik heb ook nog eens meer geld uit de zaak gehaald dan er is in gekomen (ik moet toch leven), en mijn eigen vermogen wordt sowieso negatief. Stel dat ik al FOR had opgebouwd omdat dit in een eerder jaar mogelijk was, hoe moet ik daar dan nu mee omgaan?

 

Moet ik nu altijd een stuk laten vrijvallen zodat mijn eigen vermogen weer terug naar NUL gaat, of zover mogelijk richting de NUL gaat? Hoe zit dat dan als ik eventueel de jaarruimte heb gebruikt in mijn aangifte zoals Norbert Bakker noemt in zijn antwoord?

 

7. En waar kan ik meer informatie vinden over die terugwenteltermijn die Norbert Bakker noemt? Of is dit ook makkelijk uit te leggen door iemand?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik alles zo lees, zou je zeggen dat ik er boekhoudkundig niets mee hoef, omdat de toevoeging van de FOR ook niet in de boekhouding wordt verwerkt.

Ik verwerk FOR-mutaties altijd WEL in de boekhouding. Ik hou een grootboekrekening aan voor de FOR en eentje voor het 'overige eigen vermogen'. Idem dito als ik overige wettelijke reserves tegen zou komen (wat me nog niet gebeurd is). Dat hoeft vast niet per se, er zijn namelijk vrijwel geen wettelijke regels die bepalen wat er wel of niet in een boekhouding moet. Maar de stand van de FOR en het totale eigen vermogen is best bepalend voor hoeveel er eventueel aan een FOR toegevoegd moet worden of vrij moet vallen, dus het is belangrijk om dat in de gaten te houden. Als iemand dat EN in zijn boekhouding EN in zijn ib-aangiftes heeft staan, is de kans dat die informatie kwijtraakt hopelijk alweer de helft kleiner.

 

 

 

Ik heb ergens in een ander topic op dit forum gelezen ...

Dat is het natuurlijk extra tof als je daar een bron bij hebt. Dan kunnen mensen de stelling op die draad van het forum beoordelen en misschien inderdaad concluderen dat zaken dáár niet goed staan (of dat ze misschien wel kloppen, maar dat die draad zeven jaar oud is en de regels inmiddels veranderd zijn). Gezien de kennisbank die HL inmiddels is, zou ik het heel gaaf vinden als mensen onjuiste adviezen naar boven wisten te vissen.

 

 

Ik raad je aan om de Wet Inkomstenbelasting 2001 er even heel goed op na te lezen. De artikelen omtrent de FOR staan vanaf artikel 3.67 en verder. Eigenlijk wordt daar antwoord gegeven op al je vragen, zij het in wat cryptische tekst, want het is een wet.

 

 

Concreet: de toevoeging is 12% van de winst en maximaal 'wat er nog bij past' gezien de stand van de FOR en het EV. In jouw geval: de winst is 22.475. 12% daarvan zou 2697 zijn. Dat is de berekende toevoeging op grond van art. 3.67 lid 1.

Art 3.67 lid 2: "de toevoeging bedraagt ten hoogste het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar de oudedagsreserve bij het begin van het kalenderjaar te boven gaat."

In normaal Nederlands: je ondernemingsvermogen (inclusief FOR) aan het einde van het jaar was 1560. De FOR aan het begin van het jaar was 0 (dat is een aanname van mij, klopt dat?). Het bedrag "waarmee het ondernemingvermogen bij het einde van het kalenderjaar de oudedagsreserve bij het begin van het kalenderjaar te boven gaat" is dus 1560 - 0 = 1560.

 

Kortom, je conclusie klopt niet.

 

6. Dan in de lijn van mijn vorige vraag schiet me een nieuwe vraag te binnen.

Stel ik ben een paar jaar verder, ik heb enkele jaren FOR kunnen aftrekken, maar mijn zaak loopt toch slechter dan verwacht, ik heb ook nog eens meer geld uit de zaak gehaald dan er is in gekomen (ik moet toch leven), en mijn eigen vermogen wordt sowieso negatief. Stel dat ik al FOR had opgebouwd omdat dit in een eerder jaar mogelijk was, hoe moet ik daar dan nu mee omgaan?

 

Moet ik nu altijd een stuk laten vrijvallen zodat mijn eigen vermogen weer terug naar NUL gaat, of zover mogelijk richting de NUL gaat? Hoe zit dat dan als ik eventueel de jaarruimte heb gebruikt in mijn aangifte zoals Norbert Bakker noemt in zijn antwoord?

 

Een eenmaal opgebouwde FOR neemt alleen onder bepaalde voorwaarden af, zie wettekst, en anders niet.

Stel dat jij dit jaar 1560 in je FOR stopt en eind 2014 is je totale ondernemingsvermogen (incl. FOR) 1200. Dan staat er op je fiscale balans (en of je dat in je boekhouding verwerkt mag je zelf weten maar ik zou het dus zeer zeker aanraden) een FOR van 1560 en een post 'overig ondernemingsvermogen' van -360, waarmee het totale ondernemingsvermogen 1200 is.

Dat jij in een eerdere aangifte gestorte lijfrentepremies hebt afgetrokken op basis van je jaarruimte, heeft daar niets mee te maken.

 

 

 

 

7. En waar kan ik meer informatie vinden over die terugwenteltermijn die Norbert Bakker noemt? Of is dit ook makkelijk uit te leggen door iemand?

Art. 3.124 en verder Wet IB, en dan met name 3.127. De belastingdienst heeft op haar website volgens mij wel foldertjes en rekenvoorbeelden, en als je Googlet op 'jaarruimte reserveringsruimte' ben je zo ook weer een middag zoet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

... Dit wordt echt een interessant onderwerp, waar ik me verder in wil verdiepen, en dat als gevolg van de heldere antwoorden tot nog toe.

Waarom ga je geen cursus volgen dan?

 

Ik denk dat TS best geïnteresseerd zou kunnen zijn in een cursus over de FOR. Heb je een goede tip voor een cursus die aansluit op zijn kennisniveau en kennisbehoefte?

 

Of, nog constructiever, zal ik een cursus geven? Is daar interesse in?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

En of ik een middagje zoet zal zijn.....

Bijzonder interessant, leerzaam, en telkens meer helder en dus ook toepasbaar in mijn boekhouding en aangifte.

 

Een cursus is altijd een goed idee, maar je ziet het, het eigen vermogen is laag, de liquiditeit is dus ook laag (meer geld uit de zaak gehaald dan erin kwam), en een cursus kost altijd geld.

 

Ik ga me eerst nog eens verder verdiepen in al die wetteksten, en zal ongetwijfeld met aanvullende vragen komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het moet op de (fiscale) balans.

Je mag commercieel de fiscale balans gebruiken, echter ik boek hem niet in de administratie.

 

Klopt jouw handelen (wat jij commercieel en fiscaal noemt) met de "aanbeveling" van kvk ?

 

U of uw accountant vermeldt de hoogte van de oudedagsreserve op de balans in uw jaarrekening

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, het moet op de (fiscale) balans.

Je mag commercieel de fiscale balans gebruiken, echter ik boek hem niet in de administratie.

 

Klopt jouw handelen (wat jij commercieel en fiscaal noemt) met de "aanbeveling" van kvk ?

 

U of uw accountant vermeldt de hoogte van de oudedagsreserve op de balans in uw jaarrekening

 

 

Ik heb begrepen door alle verhalen heen dat het volstaat om dit op een aparte bijlage/pagina in de jaarrekening te vermelden, zodat het niet per definitie op de bladzijde van de balans staat als aparte post.

Link naar reactie
  • 0

als je in het stukje van de kvk het woordje 'fiscale' toevoegt voor het woordje 'balans', dan klopt het weer.

 

Er is bij mijn weten geen wettelijke regel dat een FOR op de commerciele balans genoemd zou moeten worden. De objectieve waarde van een onderneming wordt er mijns inziens niet door beïnvloed. Dat de eigenaar van de onderneming bij verkoop nog een sloot belasting moet betalen kan wellicht invloed hebben op wat hij voor de onderneming wil hebben, maar dat vind ik subjectief.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

... Dit wordt echt een interessant onderwerp, waar ik me verder in wil verdiepen, en dat als gevolg van de heldere antwoorden tot nog toe.

Waarom ga je geen cursus volgen dan?

 

Ik denk dat TS best geïnteresseerd zou kunnen zijn in een cursus over de FOR. Heb je een goede tip voor een cursus die aansluit op zijn kennisniveau en kennisbehoefte?

 

Of, nog constructiever, zal ik een cursus geven? Is daar interesse in?

 

Ik denk dat het makkelijk zat is om een cursus over fiscale onderwerpen te vinden; daar hoef ik geen suggestie voor te doen, dus die bal hoef je niet bij mij te leggen. Of die aansluit bij zijn behoefte? Waarschijnlijk niet, zoals met elke cursus; er is altijd of een overlap met de aanwezige kennis of een tekort anders was de cursus niet nodig.

 

Elke keer als een adviseur/administrateur een vraag stelt wordt het topic gesloten. Hier blijft hij gewoon open staan omdat de moderator er vanuit is gegaan dat de vragen ECHT voor zijn eigen situatie bedoeld zijn. Vervolgens wordt het onderwerp FOR uitgediept.

 

Sterker nog, Fistron besluit ook nog met:

“Ik ga me eerst nog eens verder verdiepen in al die wetteksten, en zal ongetwijfeld met aanvullende vragen komen.”

 

Zijn zijn eigen problemen (de reden waarop dit topic niet op slot ging) met de FOR nog niet opgelost dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de vraag naar het nut van dit topic heel relevant is, zeker met de verwijzing naar 'andere adviseurs mogen dit ook niet'. Als TS nog met aanvullende vragen komt, is het zomaar mogelijk dat ik bij mezelf zeg "het is nu wel welletjes" en besluit niet te reageren. Dat zien we dan vanzelf. Ik heb een groot vertrouwen in de mods en als zij menen dat dit topic open mag blijven, dan respecteer ik dat. Als ik het toch anders zie, kan ik dat aan de mods gaan melden, of ik kan het topic negeren.

 

 

Mijn opmerking over de cursus was overigens serieus. TS kan natuurlijk een module 'winstbepaling in de inkomstenbelasting' gaan volgen, maar je geeft zelf al aan dat hij waarschijnlijk een hoop al weet en dat hetgeen hij wil weten, waarschijnlijk onderbelicht blijft. Er zijn 1000 opleidingsinstituten die fiscale cursussen aanbieden. Maar een verdiepende middag/avond over de FOR heb ik tot nu toe niet gezien. Vandaar ook mijn vraag of daar eventueel behoefte aan zou bestaan.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.