• 0

gebruik stichting derdegelden

Ik doe onderzoek naar een businessmodel waarbij betaling van klanten tijdelijk worden beheerd door de onderneming. De meest logische stap leek me dus een stiching derdegelden op te zetten zodat deze gelden buiten de onderneming blijven.

 

 

Ik begrijp dat deze constructie veel wordt gebruikt bij notarissen en advocaten. Maar volgens de ING kunnen zij ook alleen een bankrekening openen voor derdegelden als je notaris of advocaat bent.

 

Zijn andere banken flexibeler of haal ik dingen door elkaar: een stichting derdegelden kan wel een normale zakelijke rekening openen bij een bank en dit is dan een derdegelden rekening omdat een derdegelden stichting de eigenaar is.

 

Een niet-derdegelden rechtspersoon kan alleen een speciale derdegelden bankrekening openen als hij advocaat of notaris is.

 

Hoe doen reisbureau's dit trouwens? Die zetten gelden van klanten gewoon op hun normale bankrekening of gebruiken ze een stichting of betalen ze een hoop geld om lid te zijn van een garantiefonds?

 

OK. Ik vond net deze link en die discussie geeft al aan hoe het in de reisbranche zit.

 

Maar blijft dus de vraag: kan een bedrijf dat geen advocaat of notariskantoor is een derdegelden rekening openen (behalve bij ING) of moet daarvoor een aparte stichting worden opgezet?

 

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=19&t=133271

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe doen reisbureau's dit trouwens? Die zetten gelden van klanten gewoon op hun normale bankrekening of gebruiken ze een stichting of betalen ze een hoop geld om lid te zijn van een garantiefonds?

 

Dat laatste. Ze betalen een hoop geld om lid te mogen zijn van een beroepsorganisatie met garantiefonds. En voor deelname aan dit garantiefonds is ook een bankgarantie vereist

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan een stichting opzetten en die stichting kan een rekening openen voor derdengelden, maar als het bestuur bestaat uit mensen van de onderneming die het geld tijdelijk stalt (als zekerheid bij een onverhoopt faillissement) dan valt het niet buiten bereik van de curator. Is mij verteld...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan een stichting opzetten en die stichting kan een rekening openen voor derdengelden, maar als het bestuur bestaat uit mensen van de onderneming die het geld tijdelijk stalt (als zekerheid bij een onverhoopt faillissement) dan valt het niet buiten bereik van de curator. Is mij verteld...

 

of erger; buiten bereik van de ondernemer. Bij relatief veel (in ieder geval veel meer dan mensen denken) wordt bij een onderneming in zwaar weer of tijdelijke geldnood gewoon gebruik gemaakt van de gelden op die 'veilige' rekening. Kan het even niet meer vinden maar bij een intern onderzoek onder notarissen (lijken het meest veilig) bleek in 20111 iets van 30% ook van tijd tot tijd deze rekening te gebruiken als korte termijn financier. Maar goed, niet zo relevant voor TS zolang de klanten een stichting voor de derdengelden nog als een veilig iets beschouwt natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0
Bij relatief veel (in ieder geval veel meer dan mensen denken) wordt bij een onderneming in zwaar weer of tijdelijke geldnood gewoon gebruik gemaakt van de gelden op die 'veilige' rekening. Kan het even niet meer vinden maar bij een intern onderzoek onder notarissen (lijken het meest veilig) bleek in 20111 iets van 30% ook van tijd tot tijd deze rekening te gebruiken als korte termijn financie

 

Off topic: bij mijn weten is dat reden om uit je ambt gezet te worden en het levert bij rechtspersonen hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders op. Iets dat in Amersfoort enige tijd geleden ook is gebeurd bij een gerechtsdeurwaarder die tijdelijk van de derdenrekening had "gesnoept".

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bij Free Record Shop werden de tegoeden van cadeaubonnen ook door een derde onderneming verwerkt: Plastix. Die onderneming is niet failliet gegaan, maar de aanspraak is wel verdampt toen FRS omviel. En de wederopstanding leidt niet tot een nieuwe aanspraak.

 

Vraag is dan: hoe kan je je klanten verzekeren van een zorgvuldig beheer? Zeker als zelfs notarissen snoepen van derdenrekeningen....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

OK. Bedankt allemaal voor de feedback.

 

Tja, tegen echt misbruik is natuurlijk geen kruid gewassen maar je creeert toch een beetje extra zekerheid richting de klant.

Goed (en logisch) om te weten dat je de nodige afstand moet creeren tussen bestuurders van bedrijf en bestuurders van bedrijf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.