• 0

Stichting overzetten naar V.O.F.

Hallo,

Ik ben voorzitter van een stichting dat een non profit magazine maakt. Sinds kort wil ik de stichting overzetten naar een V.O.F. omdat ik de commerciele kant op ga. Helaas weet ik niet precies hoe ik dit moet aanpakken. Ik zou graag weten hoe ik dit kan doen waarop ik moet letten?

Met vriendelijke groet,

Jimmy

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4333-stichting-overzetten-naar-vof/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat versta je onder "omzetten" en waarom kies je voor een VOF? Verder is het van belang om meer te weten over de huidige activiteiten van de stichting. Kun je hierover wat meer duidelijkheid verschaffen?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Ik wil de rechtsvorm van stichting veranderen in een V.O.F. met twee andere venoten. De stichting had als doel een online magazine op het internet voor een specifiek doelgroep te maken. In de afgelopen vier jaar is het een winstgevende tak geworden denk aan online banners en email marketing. Omdat ik me nu ga richten op commerciele activiteiten denk aan ict diensten voor de mkb en zelf in me onderhoud wil voorzien wil ik de stichting stoppen (met goedkeuring van alle bestuursleden) vanwege het feit dat het niet meer levensvatbaar is als stichting met de oude doestelling: informeren en amuseren.

Gr. Jimmy

• 0

Je zult allereerst moeten bekijken of de statuten de mogelijkheid bieden aan het bestuur om de stichting te ontbinden. Bestaat die mogelijkheid niet dan biedt de wet met artikel 2:301 Burgelijk Wetboek nog een mogelijkheid, dat is de ontbinding door de rechtbank. Daarvoor moet er wel aan een aantal eisen zijn voldaan. Kort gezegd zijn er twee ontbindingsgronden: (blijvend) onvoldoende vermogen en/of het doel van de stichting is bereikt of onbereikbaar. Is het bestuur zelfstandig niet bevoegd tot ontbinding dan rest alleen de ontbinding via de rechtbank. Daartoe moet het bestuur een verzoekschrift indienen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal je advies meenemen en zal op korte termijn de stichting opzeggen.

Graag gedaan. Nog even ter aanvulling, een stichting is geen abonnement op Kijk. Bij ontbinding komt iets meer kijken dan een opzeggen, er zal een vereffening plaats moeten vinden. Succes.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar