• 0

Incasso niet betalende debiteur in de USA

Ik heb een niet betalende debiteur die in de USA is gevestigd. De openstaande posten betreffen deels gemaakte uren, deels voorgeschoten vliegtickets/hotel kosten. Het totale openstaande bedrag is ongeveer 6700 Eur.

 

De klant reageert niet op mijn verzoeken tot betaling. Nu wil ik toch de druk wat gaan opvoeren en een incasso procedure starten. Wie kan mij adviseren in wat te doen? Welke incasso bureaus zijn in staat om overzees dit proces uit te voeren? Liefst op basis van no-cure no-pay natuurlijk....

 

Graag tips & tricks.

 

Alvast bedankt.

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overigens betekent “no cure no pay” niet altijd wat cliënten verwachten.

 

Verwacht hieromtrent is meestal dat de debiteur de kosten van het incassobureau gefactureerd krijgt.

 

Soms houdt een incassobureau echter tevens een deel van de openstaande vordering in als succesfee. Je krijgt dan minder dan de uit handen gegeven vordering uitgekeerd, en moet een deel als verlies nemen.

 

Bekijk daarom altijd de algemene voorwaarden van het incassobureau.

Link naar reactie
  • 0

Overigens betekent “no cure no pay” niet altijd wat cliënten verwachten.

 

 

 

 

 

Soms houdt een incassobureau echter tevens een deel van de openstaande vordering in als succesfee. Je krijgt dan minder dan de uit handen gegeven vordering uitgekeerd, en moet een deel als verlies nemen.

 

 

Zijn toch 2 compleet andere cases? Wat heeft no cure ,no pay te maken met de kosten als er wel geincasseerd is?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

Zijn toch 2 compleet andere cases? Wat heeft no cure ,no pay te maken met de kosten als er wel geincasseerd is?

 

Danny

 

Het pay-gedeelte van no cure no pay verschilt van incassobureau tot incassobureau. Soms betaalt de opdrachtgever niets bij succes en betaalt de debiteur alle kosten. In andere gevallen betaalt zowel de debiteur als de opdrachtgever bij succes, hetgeen negatiever voor de opdrachtgever is dan wanneer deze niets zou moeten betalen. TS heeft het over "liefst op basis van no cure no pay". Dit vormde voor mij aanleiding bovenstaande te meldden.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het pay-gedeelte van no cure no pay verschilt van incassobureau tot incassobureau. Soms betaalt de opdrachtgever niets bij succes en betaalt de debiteur alle kosten.

 

 

Het No cure No pay gedeelte heeft toch niets te maken met kosten bij behaalde successen? No cure no pay staat voor dat er geen kosten betaald hoeven te worden als er niets geincasseerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Het No cure No pay gedeelte heeft toch niets te maken met kosten bij behaalde successen? No cure no pay staat voor dat er geen kosten betaald hoeven te worden als er niets geincasseerd wordt.

 

Ja, dat begrijp ik. En dat impliceert wel kosten bij een behaald succes. En de hoogte van deze kosten verschilt per incassobureau hetgeen een aandachtspunt oplevert. Het risico van het werken volgens no cure no pay dient immers ook verdisconteerd te worden. Het kan de opdrachtgever zo 25% van de vordering van opdrachtgever kosten, wat als ongewenst ervaren kan worden. Deze dient dit gedeelte immers als verlies te boeken. Het is puur een aandachtspunt voor TS.

Link naar reactie
  • 0

In mijn leveringsvoorwaarden staat dat alle kosten voor incasso op de klant worden verhaald. Dus ook de succes fee. Dus dat is niet perse een probleem. Alleen wanneer incasso mislukt wil ik niet alsnog 10-25% van het te incasseren bedrag voor mijn rekening krijgen.

 

Dus beide aangehaalde punten zijn van toepassing:

1. Geen extra kosten bij mislukken van incasso (no cure no pay)

2. Verleggen van incasso kosten naar debiteur.

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie
  • 0

In mijn leveringsvoorwaarden staat dat alle kosten voor incasso op de klant worden verhaald. Dus ook de succes fee. Dus dat is niet perse een probleem.

 

En daar sla je de plank mis.

 

Incassokosten zijn bij no cure no pay veelal reeds gemaximaliseerd voor de debiteur. De debiteur mag geen kosten gefactureerd krijgen boven de maximale incassokosten volgens de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten. Als een no cure no pay-aanbieder dus succes heeft en reeds de maximale incassokosten aan de debiteur heeft gefactureerd + 25% van de uitstaande vordering van jou, dan mag jij deze 25% niet doorfactureren aan je debiteur. Deze is immers reeds aan een maximum gehouden. Deze 25% vormt dan verplicht verlies voor jou.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga uit van een overeenkomst volgens Nederlands recht. Dus een overeenkomst met je in Amerika gevestigde afnemer volgens Nederlands recht.

 

Je AV voorzien in de mogelijkheid de incassokosten op de debiteur te verhalen. Hier is niets vreemds aan. Ook zonder deze melding in de AV mag dit. Wat niet mag is je debiteur meer factureren dan het maximum volgens de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.

 

Geen nood, er zijn zat incassobureaus die werken op basis van no cure no pay, zonder bij succes een gedeelte van de vordering in te houden. Dit is wat ik in mijn eerste post bedoelde.

Link naar reactie
  • 0

In mijn leveringsvoorwaarden staat dat alle kosten voor incasso op de klant worden verhaald. Dus ook de succes fee. Dus dat is niet perse een probleem.

 

En daar sla je de plank mis.

 

Incassokosten zijn bij no cure no pay veelal reeds gemaximaliseerd voor de debiteur. De debiteur mag geen kosten gefactureerd krijgen boven de maximale incassokosten volgens de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.

 

Volgens mij raak jij de plak ook niet helemaal correct ii. Die maximering geld alleen dwingend voor Business to Consumer.transacties.

Bij Business to Business transacties mag je via de overeenkomst wel afwijken van deze norm. Dus als de algemene voorwaarden op de juiste wijze zijn verstrekt zijn volgens mij de incassokosten gewoon verhaalbaar.

 

Link naar reactie
  • 0

De staffel buitengerechtelijke incassokosten (BIK) vanaf 1 juli 2012

 

Wanneer de schuldenaar een consument is, zijn partijen voor het vaststellen van de vergoeding voor incassokosten voor geldvorderingen uit overeenkomst gebonden aan deze rekenwijze. Wanneer de schuldenaar geen consument is, maar handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan bij overeenkomst van de wettelijke normering van de incassokosten worden afgeweken. Zijn er over de incassokosten geen afspraken gemaakt, dan is de wettelijke regeling over de incassokosten van toepassing.

Trisum - The strategic interactive immersive experiences company

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.