• 0

ondernemingsvorm kiezen

Beste forumleden,

Ik heb een vraag met betrekking tot een nieuw te kiezen ondernemingsvorm / samenwerkingsverband.

Korte introductie:

Wij hebben een B.V. welke de functie van groothandel / producent heeft. Wij leveren hierbij enkel aan wederverkopers.

Een van de wederverkopers is de laatste jaren erg groot geworden (circa 25% van onze omzet daar waar de twee na grootste slechts 5% vertegenwoordigd). Deze wederverkoper is zo groot geworden door grotendeels onze inbreng / initiatieven.

Recentelijk zijn wij er achter gekomen dat deze wederverkoper achter onze rug spullen heeft ingekocht die voorheen bij ons gekocht werden. Uiteraard hebben wij deze wederverkoper hierop aangesproken (want hoewel er geen 'juridische' verplichtingen bestaat, was er sprake van een gentlemans agreement dat alles bij ons wordt ingekocht) hij heeft ons op het hart gedrukt dat dit niet meer zal voorkomen. Enkel deze toezegging is wat ons betreft niet voldoende en wij zijn dan ook op zoek naar een oplossing welke ons hier beter in beschermd.

Verder heeft deze wederverkoper een bod gekregen op zijn onderneming. Hoewel dit bod is afgewezen heeft het ons wel aan het denken gezet. Als deze onderneming wordt verkocht dan is de kans aanwezig dat de nieuwe eigenaar niet alles meer bij ons zal inkopen en zijn onze inspanningen deels voor niets geweest.

Om ons hier toch tegen te beschermen spelen wij met een idee om een nieuwe onderneming op te richten waarvan wij (als b.v.) 50% eigenaar zijn en de wederverkoper (onze klant) eveneens 50% eigenaar is. Vanuit dit "nieuwe" bedrijf wordt in het vervolg gefactureerd aan de klanten. De wederverkoper staat hier gewillig tegenover en heeft toegezegd hier volledig aan mee te werken.

Belangrijke kanttekening:

Daar wij groothandel zijn en met deze nieuwe onderneming eigenlijk een grote concurrent worden van onze andere klanten, mag onder geen beding bekend worden dat wij deels eigenaar zijn van dit bedrijf. Een standaard b.v. wekle wij nu ook hebben is dan mijn insziens al geen optie aangezien het eenvoudig is op te vragen in wiens handen het eigendom van de b.v. is. Een samenwerkingsverband waarbinnen e.e.a. duidelijk wordt omschreven lijkt mij ook niet geschikt omdat dit bij bedrijfsverkoop ons niet geheel beschermd.

Nu vraag ik mij af wat een geschikte vorm is waarbij wij niet bekend wordenmaar wel voldoende beschermd worden op bovengenoemde punten.

Alvast mijn dank voor nuttige reactie!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik blijf het een rare uiteenzetting vinden. Voorkomen dat je grootste klant verkocht wordt en jullie de omzet verliezen, maar er geen moeite mee hebben om in concurrentie te treden met je eigen klanten? Dat kost je toch ook weer klanten op termijn...

Enfin, denk eens aan een CV, commanditaire vennootschap met jullie BV als stille vennoot. Verdiep je er wel in want jullie invloed blijft dan beperkt.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier toch wel iets van een dubbele moraal:

Recentelijk zijn wij er achter gekomen dat deze wederverkoper achter onze rug spullen heeft ingekocht die voorheen bij ons gekocht werden.

Daar wij groothandel zijn en met deze nieuwe onderneming eigenlijk een grote concurrent worden van onze andere klanten, mag onder geen beding bekend worden dat wij deels eigenaar zijn van dit bedrijf.

Het is niet aan mij om aan zedenleer te doen, maar zoals ook blijkt uit jullie eigen ervaring houd je zulke zaken niet lang voor je.

Verder heeft deze wederverkoper een bod gekregen op zijn onderneming. Hoewel dit bod is afgewezen heeft het ons wel aan het denken gezet. Als deze onderneming wordt verkocht dan is de kans aanwezig dat de nieuwe eigenaar niet alles meer bij ons zal inkopen en zijn onze inspanningen deels voor niets geweest.

Wat is de reden waarom de onderneming nu bij jullie inkoopt? Als jullie het huidige voordeel weten te behouden zie ik geen reden waarom een nieuwe eigenaar (let wel: dit is dus geen nieuwe onderneming!) niet bij jullie zou blijven inkopen.

Uiteraard hebben wij deze wederverkoper hierop aangesproken (want hoewel er geen 'juridische' verplichtingen bestaat, was er sprake van een gentlemans agreement dat alles bij ons wordt ingekocht) hij heeft ons op het hart gedrukt dat dit niet meer zal voorkomen. Enkel deze toezegging is wat ons betreft niet voldoende en wij zijn dan ook op zoek naar een oplossing welke ons hier beter in beschermd.

Waarom is het nu wel gebeurd? En waarom formaliseer je de toezegging niet door een exclusieve leveringsovereenkomst af te sluiten?

Om ons hier toch tegen te beschermen spelen wij met een idee om een nieuwe onderneming op te richten waarvan wij (als b.v.) 50% eigenaar zijn en de wederverkoper (onze klant) eveneens 50% eigenaar is. Vanuit dit "nieuwe" bedrijf wordt in het vervolg gefactureerd aan de klanten. De wederverkoper staat hier gewillig tegenover en heeft toegezegd hier volledig aan mee te werken.

Dus, als ik het goed begrijp, zal deze nieuwe BV ook de klanten van jullie huidige klant gaan bedienen. En waarom zouden deze klanten bij een andere leverancier gaan afnemen? Ik bedoel, ik ben klant bij leverancier x voor een bepaald product. Nu zegt leverancier x dat hij dat product nier meer levert, maar dat het wel bij leverancier y gekocht kan worden. Dat kost je geheid omzet, mensen gaan dan verder kijken dan alleen leverancier y. Leverancier x heeft deze klanten nu in zijn portefeuille, waarom zou je dat op het spel zetten?

Nu vraag ik mij af wat een geschikte vorm is waarbij wij niet bekend worden maar wel voldoende beschermd worden op bovengenoemde punten.

Hier is van alles op te bedenken, binnen de Nederlandse rechtsvormen zou je bijvoorbeeld een stille partner in een cv kunnen worden. Wat verstandig is, zowel fiscaal- en civielrechtelijk, en hoe je het moet regelen is een traject waar een advies op maar essentieel in is. Dat kan niet in een openbaar forum als HigherLevel. Een goed gesprek met een fiscalist lijkt mij een eerste stap.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar