• 0

mijn eerste aangifte ik ga het zelf proberen, iemand enige tips?

Beste Medeondernemers,

Ik ben een nieuwkomer op dit forum, en recent na een ontslag de bouwwereld opnieuw ingestapt maar als ondernemer. Ik heb niet echt een goede start vandaar dat ik onder andere mijn btw aangifte die voor 30 oktober binnen moet zijn zelf ga proberen. Hierbij had ik allereerst de volgende vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen:

1. Ik heb nu de gratis versie van snelstart vanuit waar ik mijn aanifte wil doen, ik heb alle bonnen en een aantal verkoopfacturen verzameld, dien ik de bonnen te rangschikken op datum alvorens in te boeken, of doet snelstart dit automatisch?

2. Ik ben me nog aan het inlezen in snelstart, maar heb voornamelijk grondstoffen die ik inkoop om mee te werken zoals veel verf,dit hoort toch in de 7 rubriek bij voorraad?

Dank voor de eventuele reacties, dat ik een paar tientjes over houd per maand voor de boekhouding/aangifte is echt fijn, wij kunnen dit als familie echt gebruiken!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik vrees dat je SnelStart nog niet kunt gebruiken voor je aangifte. Om dit te kunnen doen heb je namelijk BAPI-certificaten nodig, en ik vermoed dat jij die niet hebt.

Je kunt natuurlijk wel je boekhouding in SnelStart doen en dan handmatig de aangifte invoeren in jouw persoonlijke domein van de BelastingDienst (zoals je afgelopen keer ook gedaan hebt).

M.b.t. jouw vragen:

1. Hoewel niet strikt noodzakelijk zou ik zelf de bonnen zoveel als mogelijk op datum invoeren. Dat ziet er netter uit en de stukken zijn eenvoudiger terug te vinden.

2. Dat ligt er aan. Als jij de verf inkoopt en meteen verwerkt zou ik het gewoon als kosten opnemen (in de 4000- of 5000-serie). Als je verf inkoopt om op voorraad te houden (wat mij niet logisch lijkt, tenzij je een winkel/groothandel hebt) zou ik met de 7000-serie werken.

M.b.t. de paar tientjes in de maand, realiseer je wel dat boekhouden net als schilderen ook een vak is. Een goede boekhouder kan zijn eigen kosten terugverdienen. Als je zelf gaat lopen dokteren loop je het risico dat corrigeren duurder is dan het zelf in één keer goed invoeren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Medeondernemers,

Ik ben een nieuwkomer op dit forum, en recent na een ontslag de bouwwereld opnieuw ingestapt maar als ondernemer. Ik heb niet echt een goede start vandaar dat ik onder andere mijn btw aangifte die voor 30 oktober binnen moet zijn zelf ga proberen. Hierbij had ik allereerst de volgende vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen:

1. Ik heb nu de gratis versie van snelstart vanuit waar ik mijn aanifte wil doen, ik heb alle bonnen en een aantal verkoopfacturen verzameld, dien ik de bonnen te rangschikken op datum alvorens in te boeken, of doet snelstart dit automatisch?

2. Ik ben me nog aan het inlezen in snelstart, maar heb voornamelijk grondstoffen die ik inkoop om mee te werken zoals veel verf,dit hoort toch in de 7 rubriek bij voorraad?

Dank voor de eventuele reacties, dat ik een paar tientjes over houd per maand voor de boekhouding/aangifte is echt fijn, wij kunnen dit als familie echt gebruiken!!

Je aangifte moet niet alleen voor 30 oktober binnen zijn, maar de betaling moet ook voor 30 oktober binnen zijn.

Door je nu te verdiepen in een boekhoudprogramma verlies je kostbare tijd, het is nu al 27 oktober.

Als je nu in een Excel sheet de ontvangen BTW en betaalde BTW invoert, het verschil ertussen opgeeft als de BTW aangifte, ben je vanavond klaar en kun je hopelijk betalen, want dat betekend dat je geld hebt verdiend.

En dan zou ik wel de raad van Dennis opvolgen en wat geld uitgeven aan een boekhouder, en daar heb je dan nu weer twee maanden tijd voor om die uit te zoeken, zodat in december alle boekingen onder de loep worden genomen en een eventuele correctie plaats kan vonden.

:)

Link naar reactie
  • 0

Kleine correctie: de deadline is 31 oktober (a.s. donderdag) - dan moet de aangifte en de eventuele betaling binnen zijn.

Geeft een dag extra in dit geval, bij mij is er 1x een BTW betaling op de 1e bijgeboekt, ik had een maand later een waarschuwingsbrief van de belasting, het werd 1x door de vingers gezien omdat het nooit eerder was gebeurt, beter een dag te vroeg betaald dan een dag te laat. Houd enige rekening met de overschrijvingstijd van rek.nr. naar rek.nr.

Link naar reactie
  • 0
...het werd 1x door de vingers gezien omdat het nooit eerder was gebeurt, beter een dag te vroeg betaald dan een dag te laat.

Als je altijd alles keurig op tijd gedaan hebt en alleen aangifte doet, en daarna wacht tot de aanslag in de bus krijgt kun je een telefonisch kort uitstel van maximaal 4 maanden krijgen. Doordat je wacht tot je de aangifte binnen hebt worden in dat geval alle meldingen en boetes geschrapt. Dit zal dus misschien maar een keer mogelijk zijn, maar toch - kan handig uitkomen! ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Allereerst mijn grote dank voor de reacties. Ik ga voor het volgende kwartaal toch maar op zoek naar een goede boekhouder.

Zoals een van jullie aangaf is het nogal wat hoofdpijn om me te verdiepen in een boekhoudpakket, dus ik ga zoeken naar een format voor een excel sheet en anders zelf een proberen te maken waarmee ik ook een suppletie kan vinden, heeft iemand van jullie anders enig idee waar ik een format zou kunne vinden?

Ik dacht eerst wat tientjes te besparen omdat het zo moelijk is, maar deze hoofdpijn van de boekhouding is nog erger dan die tientjes inderaad. Het vervelende is dat de activiteiten erg zijn afgenomen nu ik veel concurrentie van oost europeanen heb. Ik heb niets tegen buitenlanders, maar het vervelende is dat er veel zwart wordt gewerkt waardoor ik als gezinszijnde blij mag zijn als ik met hard werken 1400 a 1500 euro over hou, dit meen ik echt, en ik ben bang dat het staks nog erger wordt als de bulgaren en roemenen er in 2014 bijkomen en hun ook als zelfstandigen zo aan de slag kunenn via het kvk, nogmaals ik heb niks tegen buitenlanders, maar de overheid moet toch wel een beetje de eigen secotr beschermen, net zoals de landbouw en de vliegtuigindustrie wordt beschermd, is het toch ook belangrijk dat klein zelfstandigen worden beschermd, of is dit niet belangrijk omdat het gaat om kleine jongens(zelfstandigen) terwijl de grote jongens bakken met geld verdienen, denk aan leurlings ofzo van het cda, die nu bij klm/schiphol zit en een paar ton verdient

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar