• 0

Boekhouder maakt fouten...

Beste allemaal,

 

Ik probeer mijn nachtmerrie even kort te vertellen. In september 2009 ben ik een eenmanszaakje begonnen. Ik gaf demonstraties bij mensen thuis waar ik redelijk mee verdiende en wilde alles volgens regels doen. Dus ik had me ingeschreven bij de KvK. In het begin liep het aardig, gaf netjes op tijd mijn spullen bij de boekhoudster af, betaalde belasting enz.

 

Ook ik kreeg last van de crisis, ik verkocht een duur product en de avonden werden steeds minder. April 2012 eens met de boekhoudster rond de tafel en haar advies was, stoppen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb mijn KvK in getrokken per juni 2012, zij heeft toen alles afgehandeld. Aan het einde van het jaar de jaarrekening laten maken waar ik niets hoefde te betalen want dat had ik in juni al gedaan en begin dit jaar hebben wij al onze financiële administratie ook aan haar gestuurd voor de aangifte.

 

Het begon ermee dat ik eind maart nog altijd niets van de boekhoudster had vernomen, ik belde haar en ze zij me, nee niks aan de hand, ik heb voor jullie uitstel gevraagd. Oke, ik kon weer slapen. In ieder geval tot ik in juni een brief kreeg van de belastingdienst dat ze mijn aangifte nog niet hadden ontvangen, ik had 5 dagen de tijd. Ze had al mijn spullen en dit werd dus snel geregeld. Haar excuses, ze zou ons geen rekening sturen. Dit vonden we al wat vreemd.

 

Juli 2013, weer een brief van de belasting. Ze hadden een fout ontdekt in mijn opgave over 2011. Er was namelijk een kleine ondernemersregeling gebruikt en dat mocht niet omdat ik mijn producten in Duitsland inkocht. Er zou zonder tegenbericht een naheffing volgen over de omzetbelasting van € 702.00, nogmaals excuses van de boekhoudster, het klopte, ze gaf toe dat ze een fout had gemaakt. Ik vroeg haar nog en over 2012, komt dat ook nog? Nee was haar antwoord want ik had in 2012 te weinig uren gemaakt en daarom had ze deze korting niet toegekend.

 

Gisteren, 2 mooie blauwe enveloppen. 1 x naheffing omzetbelasting van € 702,00 zoals verwacht over 2011. 1 x naheffing omzetbelasting € 568,00 over 2012 betalen voor 9 november.

 

Ik heb totaal geen kaas gegeten van het hele belastingstelsel. Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen.

Er spoken een paar vragen door mijn hoofd, waar heb ik al die tijd voor betaald? Ik heb een negatief inkomen gehad, daarom heb ik mijn zaak opgedoekt. Er zijn meerdere mensen die dit product verkopen die nooit wat hoefde af te dragen. Bij mij was het ieder kwartaal en ieder boekjaar raak. Heb ik iets fout gedaan? Heeft mijn boekhoudster wat fout gedaan? Kan ik haar aansprakelijk stellen?

 

Ik moet sowieso morgen de belastingdienst bellen of ik hiervoor een betalingsregeling kan treffen, we hebben dit geld niet.

Kan iemand mij advies geven, ik weet echt niet wat ik hiermee moet.

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JOPIEb,

 

Welkom op HL! Ik begin maar met een verontschuldiging, want de bedragen zijn totaal bijna €1.300, dat vind ik een redelijk overzichtelijk bedrag als het gaat om terugbetaling. Wel lees ik dat hier ook een boekhoudster wat heeft zitten slapen waar het de fiscale regelgeving betreft en ik vind dan ook - maar dat is uitsluitend op basis van jouw verhaal en dat is maar één kant van het verhaal - dat je daar de boekhoudster ook ter verantwoording voor zou moeten roepen. Dus een stukje schadecompensatie plus hulp bij een eventuele afbetalingsregeling zou haar dan niet misstaan.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Ik heb haar in juli na de eerste brief van de belasting, meerdere keren gebeld, gemaild en zelfs sms-jes gestuurd. Ze gaf pas heel laat thuis. Uiteindelijk haar antwoord en excuses gehad.

 

Nu heb ik haar weer geprobeerd te bellen en uiteindelijk een mail gestuurd. Ik hoop dat ze nu wel snel reageert.

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel handig om te begrijpen dat je helemaal zelf als belastingplichtige verantwoordelijk bent voor je eigen belastingaanslagen, -aangiften en -betalingen.

 

Of je dit wel/niet door iemand anders laat doen en/of deze persoon er een zooitje van maakt is geen zaak van de overheid: dat is puur een zaak tussen jullie.

Je moet dus zelf je naheffingen tijdig betalen, ook had je adviseur/intermediair/boekhouder (of wat dan ook) in de eerste instantie iets anders aangegeven.

Ook eventuele boeten moet je zelf betalen. Uiteraard kan je proberen om het een en ander te verhalen (maar dat zal vaak niet heel eenvoudig zijn) en je moet het zeker ter sprake brengen als je vind dat daar een reden voor is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Dat had ik inderdaad begrepen dat dat mijn eigen verantwoording is. Ik heb ook altijd netjes betaald. Maar ik heb heel sterk het vermoeden dat zij zelf niet mijn aangifte heeft gedaan maar dat ook zelf heeft uitbesteed. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

 

Ik vind het wel krom, ik ben moeder van 3 kinderen, gewoon huisvrouw dus ;) er kwam iets op mijn pad, verkopen kan ik. Maar van de belasting heb ik geen verstand. Dus besteed ik het uit want ik wil alles netjes doen. Vervolgens gaat er e.e.a. mis bij degene aan wie ik dit uitbesteed en dan kan ik daar helemaal niks mee. Ik vertrouw een boekhouder die lid is van een college omdat ik het zelf niet weet of kan.

 

Ik ga morgen de belastingdienst bellen om te vragen waar het bedrag van 2012 in zit en om een betalingsregeling vragen en dan hoor ik wel wat hun zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Uitleggen aan de belastingdienst dat je hiervan niet op de hoogte was en nu in een dusdanige situatie zit dat je dat bedrag niet ineens kunt terugbetalen en een redelijke betalingsregeling voorstellen. Bij de belastingdienst tonen ze ook begrip en zijn ze zeker bereid om in redelijkheid mee te gaan. Maar die KOR zul je hoe dan ook terug moeten betalen. En misschien een kleine troost, er zijn er meer administrateurs, die van deze regeling niet op de hoogte waren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een negatief inkomen gehad, daarom heb ik mijn zaak opgedoekt. Er zijn meerdere mensen die dit product verkopen die nooit wat hoefde af te dragen. Bij mij was het ieder kwartaal en ieder boekjaar raak. Heb ik iets fout gedaan?

 

Weet je wat omzetbelasting is?

 

Wat versta je onder een negatief inkomen? Meer kosten dan opbrengsten? Waarover betaal je dan omzetbelasting?

 

Waarom hoefden die mensen niks af te dragen?

 

Omzetbelasting is op zich niet zo ingewikkeld. Verdiep je daar een beetje in, dan snap je beter wat er gebeurt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Weet je wat omzetbelasting is?

 

Wat versta je onder een negatief inkomen? Meer kosten dan opbrengsten? Waarover betaal je dan omzetbelasting?

 

Waarom hoefden die mensen niks af te dragen?

 

Omzetbelasting is op zich niet zo ingewikkeld. Verdiep je daar een beetje in, dan snap je beter wat er gebeurt.

 

Ja ik ben dan wel een huisvrouw maar weet wel wat omzetbelasting is. Echter ben ik niet op de hoogte van de kortingen die voor mij van toepassing waren.

 

Ik had inderdaad meer kosten dan opbrengsten. Daar zit dan ook mijn vraag in het minimale verschil tussen 2011 en 2012. Over een heel jaar betaal ik 160 euro meer dan over een half jaar waarin ik nauwelijks meer verkocht heb. En omdat ik het niet voor elkaar kreeg meer omzet te creëren heb ik uiteindelijk alles stop gezet op aanraden van de boekhoudster.

 

Ik heb vanmorgen de belastingdienst gesproken en het gaat ook in 2012 om KOR. Heb inmiddels ook contact met de boekhoudster en ze zoekt het voor me uit.

Link naar reactie
  • 0

. Heb inmiddels ook contact met de boekhoudster en ze zoekt het voor me uit.

 

Ik lees allemaal negatieve ervaringen met de boekhoudster en dan ga je weer afwachten omdat ze het uit gaat zoeken???

 

Lijkt me dat je zelf op onderzoek uit moet verder en niet meer vertrouwen op de boekhoudster waar je zulke slechte ervaringen mee heb.

 

Succes.

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Als je wilt, kan ik je wel helpen en wil er wel even naar kijken.

 

Als ik me niet sterk vergis, dan ben je namelijk een (ex)collega van ons, aangezien mijn vrouw ook demonstraties geeft van schoonmaakproducten die bekend staan dat ze snel en streeploos schoonmaken.

 

Je mag de KOR wel toepassen, maar deze wordt beperkt! Wat is het geval, bij de aangifte BTW wordt de inkopen in Duitsland aangegeven in kolom 4b. Dit kan weer niet afgetrokken worden bij de KOR, wat betekent dat je altijd minimaal de BTW over de inkopen in Duitsland moet afdragen.

 

Maar pas op met te veel vragen aan de belastingdienst, want als ik je verhaal zo lees dan is er meer aan de hand. Dat je niets hebt verdiend met je activiteiten dat kan ik me niet voorstellen (de marges zijn me namelijk bekend).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.