Jump to content
Tremenor
Verberg

Besparen ipv Innoveren door project-management? ::)

vraag

Ik heb onder de hand de nodige kaas gegeten van softwaredevelopment, logistiek, onderwijs, medische research, administratie, taal/cultuurproblemen binnen organisaties, werken met vrijwilligers, verzekeraars en concurrentieproblematiek in de paramedische gezondheidszorg en minder opvallende maar sterk aanwezige effecten binnen hulpverleningsorgansities van overheidswege.

 

Veel organisaties binnen de sociale hulpverlening zijn lastig te 'innoveren' met technische ideëen. Het is vrij simpel: er zijn mensen met problemen, en er moeten voldoende mensen zijn om die mensen te helpen. De enige manier om problemen in deze sector op te lossen is zorgen voor een betere samenwerking tussen losstaande hulpverleners en nauwkeuriger persoonsregistratie. Daarnaast zie je dat er veel non-professionals (kneuzen dus) werkzaam zijn aangezien degenen met veel in hun mars in het beter betaalde bedrijfsleven terecht komen. Wat mij betreft een goede sector om vanuit een professionele, commerciële organisatie, aan te gaan pakken. Subsidies als lucratieve uitbetaling aan de organisatie die één en ander het beste weet te reorganiseren, niet vooraf.

 

Waarom heb ik als informaticus van uit de opleiding nooit één woord gehoord over boekhouding, juridische zaken, enterprising, etc, etc. Natuurlijk, de nodige tijd gaat zitten in het opdoen van technologische kennis en er wordt vanuit gegaan dat de rest in het bedrijfsleven na de studie wel duidelijk wordt. Toch moet ik bijna huilen als ik hoor dat de gemiddelde mbo-kapper wel uitgebreid geïnformeerd wordt over het schrijven van bedrijfsplannen, doen van de boekhouding, etc.

Daarnaast zou het onderwijs wat mij betreft meer procesgericht moeten zijn, dan kennisgericht: "higher-level" in plaats van gericht op details. Natuurlijk moet verdieping ook plaatsvinden, maar men moet top-level beginnen en afdalen, en niet bottom-up werken. Het is simpel: de grootste problemen ontstaan door gebrek aan overzicht. Maar zeer weinigen doen hun best om één en ander toch te bevatten, en storten zich op behapbare details. Wat mij betreft leren we voortaan hoe we door samenwerking grote problemen voor ieder overzichtelijk kunnen maken en projecten in iedere sector op kunnen delen in behapbare en begrootbare stukjes. Vanaf daar kunnen taken gedelegeerd worden, bijvoorbeeld aan bedrijven die kleine onderdelen ten uitvoering brengen, waarna de universiteiten meedelen in eventuele winsten. Sommige kennis is TE moeilijk voor de bedrijfsman. Merkte tijdens mijn studie dat het elk jaar moeilijker uit te leggen is waar je mee bezig bent. Ik vind dit krom. Als je het beter snapt, moet je het beter kunnen uitleggen. Kennismanagement binnen het onderwijs lijkt dus belangrijker dan dat binnen het bedrijfsleven. Is hier meer transparantie in aan te brengen?

 

Paramedische zorg, als fysiotherapie. Binnenkort mogen paramedici eigen tarieven gaan voeren. Ik zie ondernemers in deze sector die al jaren al dan niet tevreden met de hoogte van deze vastgestelde tarieven spastisch om zich heen kijken wat collega's doen. Hoe goed ze zijn. Geeft een hoop stress, wat mij betreft iets wat de gezondheidszorg NIET NU nodig heeft. Wachtlijsten e.d. lijken me al voldoende stress om ook nog uren kwijt te zijn aan een nieuwe manier van bedrijfsvoering. Concurrentie binnen gezondheidszorg lijkt me een slechte ontwikkeling. Een product bereikt de grote massa door goede marketing en lage kosten. Mensen betalen grove bedragen aan onopgeleide 'fysiotherapeuten' in sportscholen. Dit staat loodrecht op een kwaliteitsbeginsel dat in gezondheidszorg de enige voorwaarde is. Veel mensen hebben "gezond oud worden" hoger op het lijstje staan dan "rijk oud worden". Je ziet dat er al initiatieven vanuit de sector komen om alsnog gezamenlijke tarieven aan te gaan nemen, maar zoals ik al zei: het leidt af van de kerntaak, handwerk en mensen behandelen. Ook hier denk ik dat een sector-management een hoop gezeur kan oplossen.

 

Heb een aantal franse vrienden en heb ook enkele franse ict-bedrijfjes van binnen gezien. De helft spreekt amper engels. En dus loopt de helpt ook dramatisch achter.. Wielen worden erg vaak opnieuw uitgevonden terwijl een simpele (engelse) search op google al een hoop antwoorden op zou leveren. Nog steeds respect voor hetgene dat ze wel lukt. Ook toetsenborden zijn een ramp.. kleine dingen, maar wel rampzalig. Ik ga frankrijk bewust mijden bij het opzetten van een europese organisatie (eerst scandinavië en de UK maar en Italië maar, die liggen qua cultuur dichter bij Nederland). Voor de frans/engels-sprekende ICT-ers onder U: U bent wellicht als God in Frankrijk, vooral in het kleinere mkb. Kost de nodige moeite, maar ik kan je garanderen dat de nederlandse kennis op dat gebied nog de nodige voorsprong heeft.

 

Vrijwilligers. Heeft twee kanten, de eerste is dat mensen er niet altijd zijn als je ze echt nodig hebt, simpelweg omdat mensen dit makkelijker afzeggen dan betaald werk. Positief is dat je ongegeneerd een grote mond kan hebben en oplossingen aan kan dragen: mensen willen je niet kwijt, en je hebt zelf niets te verliezen. Daarnaast kan het werk erg bevredigend zijn. Het lijkt mij een goed plan om één en ander te combineren: vrijwilligers (business angels, iemand?) een financiële vergoeding geven vanuit een overkoepelende organisatie die zo onafhankelijk mogelijk probeert te zijn. Als je dit goed aanpakt zorg je ervoor dat ervaren topmensen die het allemaal niet meer zo om het geld te doen is in deze vrijwillige functies terecht komen en actief van binnenuit met oplossingen komen of één en ander overleggen binnen de overkoepelende organisatie.

 

Ik denk dat er al met al veel kosten bespaard kunnen worden door capabele mensen met overzicht en ervaring op grootschalige projecten te zetten om tegelijkertijd op de werkvloer bezig te zijn en samen problemen aan kunnen pakken. Eerst verbeteren wat er te verbeteren valt, daarna verder. Ik ga ook geen high-tech e-conferencing aan m'n ict pakket toevoegen als er nog een massa problemen binnen het administratieve pakket aanwezig zijn..

 

Goed, dat was de rant van half twee.

 

Welterusten Nederland,

Tot morgen :)


Houden van is ondernemen.

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

of een visie


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 187 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept