• 0

Boekhouding voor openstaande factuur failliet bedrijf

Beste leden,

 

Een klant van mij is recentelijk failliet verklaard waardoor een openstaande factuur niet betaald kan en zal worden. Ik heb dit boekhoudkundig vraagstuk nog niet eerder gehad. Mijn vraag is dan ook vrij kort:

1. Hoe neem je een "niet betaalde" factuur in de boekhouding op?

2. Wat geef je naar de IB bij de aangifte aan?

 

In mijn beleving hoef ik geen BTW af te dragen aangezien ik ook geen inkomsten heb ontvangen, m.a.w. ik geef niets aan richting de IB. Klopt dit?

 

Rest de vraag hoe dit "gat" in de boekhouding te boeken.

 

Groet,

Chris

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste stap is contact opnemen met de curator en je vordering indienen. De BTW over de factuur moet je wel afdragen. Wanneer er een slotuitkering komt, of het faillissement wordt bij gebrek aan baten opgeven, dan krijg je daar een schriftelijke bevestiging van. Met die bevestiging kun je tevens de BTW terugvorderen bij de fiscus.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik ook een keer gehad en mijn boekhouder gaf destijds aan om de factuur op 'niet inbaar' te zetten. Dan blijft de factuur in de boekhouding, maar valt deze buiten de aangiftes. Wellicht ligt het iets genuanceerder, maar daar kan een echte fiscalist hier wel antwoord op geven.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik ook een keer gehad en mijn boekhouder gaf destijds aan om de factuur op 'niet inbaar' te zetten. Dan blijft de factuur in de boekhouding, maar valt deze buiten de aangiftes. Wellicht ligt het iets genuanceerder, maar daar kan een echte fiscalist hier wel antwoord op geven.

 

Klopt, ligt iets genuanceerder ;)

 

Door te boeken op de grootboekrekening niet inbaar of dubieuze debiteuren maak je kosten. Deze kosten zijn gelijk aan de waarde van de factuur exclusief BTW. Dus de factuur telt wel mee voor je omzet, maar door het doteren aan de grootboekrekening dubieuze debiteuren nemen de kosten evenveel toe als de waarde van de factuur.

Dus stel dat je € 1.000,00 exclusief BTW gefactureerd hebt dan neemt je omzet met € 1.000,00 toe. Nu je doteert aan dubieuze debiteuren maak je € 1.000,00 aan kosten. Dit betekent dat je winst (= omzet - kosten) met € 1.000,00 daalt. Samen kom je dan voor deze factuur op € 0,00 uit.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

In mijn beleving hoef ik geen BTW af te dragen aangezien ik ook geen inkomsten heb ontvangen

 

Even aanvullend op Jamie: BTW ben je verschuldigd over een prestatie die je aan je klant verricht. De prestatie is verricht, anders zou er ook geen factuur zijn. Dat er niet betaald wordt maakt deze prestatie niet ongedaan. Je bent dus gewoon verplicht om de BTW af te dragen.

Betaling van debiteuren en afdracht van BTW zijn twee heel andere zaken - tenzij je het kasstelsel mag toepassen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De eerste stap is contact opnemen met de curator en je vordering indienen. De BTW over de factuur moet je wel afdragen. Wanneer er een slotuitkering komt, of het faillissement wordt bij gebrek aan baten opgeven, dan krijg je daar een schriftelijke bevestiging van. Met die bevestiging kun je tevens de BTW terugvorderen bij de fiscus.

 

Ik heb reeds contact met de curator. Ik heb alleen nog geen uitkomst van het faillissement (slotuitkering of bij gebrek aan baten). Afleidend uit jullie antwoorden concludeer ik het volgende:

1. Factuur standaard opnemen in boekhouding (voorbeeld: € 1000,- ex. BTW)

2. BTW gewoon aangeven bij aangifte OB (voorbeeld: € 210,- ex. BTW)

3. Factuur toekennen aan grootboekrekening "Niet inbaar".

 

Stap 3 middelt de kosten/baten tegen elkaar uit, dus boekhoudtechnisch klopt het verhaal.

Vanuit stap 2 kan ik de BTW gewoon terugvorderen, met als onderbouwing de bevestigingsbrief van de curator.

 

Klopt allereerst deze conclusie?

 

Laatste toevoeging, ik val onder de KOR. Dit zou betekenen dat ik de BTW niet terug hoef te vorderen, aangezien ik deze toch mag "houden". Moet ik formeel toch de terugvordering doen bij de BD? En hoe doe je dit vervolgens?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Groet,

Chris

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.