• 0

Huis kopen op afbetaling

Ik kan een tweede huis kopen voor een gunstige prijs en op afbetaling.

Dit huis ga ik verhuren voor lange termijn (voorwaarden gemeente zijn bekend).

Het kopen op afbetaling is een deal met de verkoper die hierdoor van de vaste lasten af is (huis staat leeg) en gegarandeerd zijn huis kwijt is voor de afgesproken prijs. Voor mij heeft dit als voordeel dat ik pas later een (kleinere) hypotheek hoef af te sluiten waardoor de winst van verhuur meer opbrengt met in het begin een piek.

Alle lasten etc heb ik reeds in kaart gebracht dus ik weet de risico's en opbrengsten als het goed gaat.

Voorwaarde voor het koopcontract is dat ik huurders vind voor langere termijn, dan pas teken ik.

Huurders voor de lange termijn weet ik te vinden.

Dit is even in vogelvlucht het plan.

Mijn vraag aan jullie: zijn er nog (bijzondere) zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Enkele zaken die mij bijv nog bezig houden:

- Wat gebeurd er bij vroegtijdig overlijden van de verkoper? Moet ik dan in 1x het resterende bedrag betalen of kan de betalingsafspraak gewoon doorlopen?

- Is dit mogelijk zo'n koop op afbetaling notarieel vast te laten leggen zodat de verkoper ook verzekerd is van de afgesproken prijs en de woning nog als onderpand behoud voor het geval ik niet betaal?

- Hoe kijkt de fiscus aan tegen deze constructie? Moet de verkoper niet verplicht rente rekenen over het openstaande bedrag? En zoja, kunnen we dit 'legaal omzeilen' door een lagere prijs af te spreken zodat we incl rentelasten uiteindelijk op de oorspronkelijke prijs uitkomen?

 

Ik hoor graag jullie reacties.

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Al dat soort zaken zijn natuurlijk in een overeenkomst te gieten zoals jullie zelf willen.

Ik kan me echter wel voorstellen dat hier juridisch en fiscaal gezien nogal wat haken en ogen aan zitten.

Waarom kies je er niet voor om het huis te kopen en een hypotheek af te sluiten bij de verkoper? Dat is een redelijk gestandaardiseerde situatie waarbij heel veel onzekerheden al voor je weggenomen worden.

Het huis is meteen van kadastraal/fiscaal van jou, bij overlijden gaat de lening gewoon over naar de erfgenamen, je kunt een lage rente berekenen die ook voor de fiscus aanvaardbaar is, etc.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Al dat soort zaken zijn natuurlijk in een overeenkomst te gieten zoals jullie zelf willen.

Ik kan me echter wel voorstellen dat hier juridisch en fiscaal gezien nogal wat haken en ogen aan zitten.

Waarom kies je er niet voor om het huis te kopen en een hypotheek af te sluiten bij de verkoper? Dat is een redelijk gestandaardiseerde situatie waarbij heel veel onzekerheden al voor je weggenomen worden.

Het huis is meteen van kadastraal/fiscaal van jou, bij overlijden gaat de lening gewoon over naar de erfgenamen, je kunt een lage rente berekenen die ook voor de fiscus aanvaardbaar is, etc.

 

Bedankt voor je snelle reactie.

Het voorstel wat er nu ligt is de eerste 5 jaar 5.000 euro te betalen en vervolgens in 1x 145.000. Totaal dus 170.000 euro

We zouden het zo kunnen doen als jij zegt en dan de overnameprijs vaststellen op 145.000 (ook gunstiger voor overdrachtsbelasting etc) en dan een hypothecaire lening af te sluiten waarbij de eerste 5 jaar niet word afgelost en 5.000 euro rent word betaald per jaar (=3,45%).

Zitten hier voor de verkoper geen nadelen aan? Uiteraard in geval van wanbetaling staat het onderpand in de boeken voor slechts 145.000 euro. Maar verder?

 

Link naar reactie
  • 0

 

En wat is de beweegreden van de verkopende partij om niet meteen de gehele som te incasseren? Ken je de verkoper?

 

Dat is mijn voorwaarde en de verkopende partij ziet hier wel wat in omdat ze dan iig van de vaste lasten af zijn en het huis gegarandeerd kwijt zijn voor de afgesproken prijs (huis staat al lang leeg en te koop en is hypotheek/schuldenvrij).

Als ik nu de hele som zou betalen dan moet ik direct een hypotecaire lening af sluiten en die kosten icm met de opknapkosten wegen niet op tegen de baten van de verhuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie geen enkele link tot actief en innovatief ondernemerschap in dit topic. Ik vermoed dat het huis privé verworven wordt en als vermogen in box 3 wordt opgenomen, dat is dan ook de reden dat ik dit topic sluit.

 

Mocht ik het mis hebben dan kan Basil mij natuurlijk PM'en ;)

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.