• 0

Onbetaalde werknemer

Ik heb een winkel en het komt soms voor als ik even weg moet dat schoonmoeders even de winkel draait. Zei krijgt hier niet voor betaald dit is enkel en alleen een vriendendienst.

 

Echter bied ons kassa systeem de mogelijkheid accounts te maken, ik zou haar toch graag in de kassa zijn eigen account willen geven. Zo kan ik zien wat er zich heeft afgespeeld als zei er stond maar ook om eventuele kas verschillen te kunnen tracks.

 

Kan dit een probleem met de belastingdienst op leveren als zei dus ergens in de kassa administratie voorkomt maar niet als werknemer staat?

www.gartahome.nl | De meest Luxe Lifestyle webshop van Nederland!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan dit een probleem met de belastingdienst op leveren als zei dus ergens in de kassa administratie voorkomt maar niet als werknemer staat?

 

Zie de duidelijke reactie van Dennis van Dijk in een eerder topic hierover:

 

Er is binnen een bedrijf geen ruimte voor vrijwilligers. Wat wel kan is dat er mensen helpen die geen dienstverband hebben. Bij een dienstverband zijn er drie factoren:

 

- persoonlijke arbeid (de werknemer mag niet vervangen worden door bijvoorbeeld de buurman van de werknemer);

- er moet een gezagsverhouding zijn (de werknemer mag niet doen en laten wat hij wil om de opdracht te vervullen);

- er moet betaald worden voor de arbeid.

 

Als er nu niet betaald wordt is er dus niet aan alle drie de punten voldaan en is er geen dienstverband. Dit betekent dat er helemaal niets betaalt mag worden, dus ook geen drinken in de pauzes, een frietje bij koopavond of een boterham tussen de middag. Deze mensen mag helemaal niets betaald worden. Dan kom je er mee weg.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Maar dat was volgens mij de vraag helemaal niet. TS vraagt alleen of het problemen oplevert als er voor de schoonmoeder een apart account wordt aangemaakt in het kassasysteem. Ze wordt verder niet betaald voor haar werkzaamheden.

 

Overigens heb ik een beetje apart gevoel bij de post van TS. Tussen de regels door lees ik dat hij zijn schoonmoeder niet helemaal 100% vertrouwt. Dat lijkt mij al geen goede basis om iemand in je winkel even de werkzaamheden op te vangen, toch?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik een beetje apart gevoel bij de post van TS. Tussen de regels door lees ik dat hij zijn schoonmoeder niet helemaal 100% vertrouwt. Dat lijkt mij al geen goede basis om iemand in je winkel even de werkzaamheden op te vangen, toch?

 

Ehm... Wij houden ook met een systeem bij wie waar aan werkt. En we kunnen zien wie welke programmeercode heeft toegevoegd, zélfs met een optie om te zien wie welke bug geïntroduceerd heeft. Gewoon, omdat het handig is om van elkaar te weten wie wat doet en daarvan te kunnen leren. Dat betekent niet dat ik mijn medewerkers niet vertrouw! Een opmerking als deze is wel érg vergezocht en beantwoordt al helemaal niet de vraag van topicstarter Fvddungen :)

Link naar reactie
  • 0

Maar dat was volgens mij de vraag helemaal niet.

 

Volgens mij wel. TS vraagt specifiek naar evt problemen met de belastingdienst

 

Overigens heb ik een beetje apart gevoel bij de post van TS. Tussen de regels door lees ik dat hij zijn schoonmoeder niet helemaal 100% vertrouwt. Dat lijkt mij al geen goede basis om iemand in je winkel even de werkzaamheden op te vangen, toch?

 

Maar dat was volgens mij de vraag helemaal niet ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Echter bied ons kassa systeem de mogelijkheid accounts te maken, ik zou haar toch graag in de kassa zijn eigen account willen geven. Zo kan ik zien wat er zich heeft afgespeeld als zei er stond maar ook om eventuele kas verschillen te kunnen tracks.

 

Dat laatste lijkt mij toch wel een prestatie. Tenzij je van kassalade wisselt zul je nooit op basis van aanslagen kunnen herleiden of een kasverschil in de periode is ontstaan dat jouw schoonmoeder achter de kassa stond.

 

Kan dit een probleem met de belastingdienst op leveren als zei dus ergens in de kassa administratie voorkomt maar niet als werknemer staat?

 

Kan, maar je hebt een plausibel verhaal dus het zal wel los lopen. Er lijkt mij geen dienstverband (zie het citaat dat Norbert aanhaalt) dus ook geen noodzaak om voor schoonmoeder een loon- en personeelsdossier aan te leggen. Om vragen te voorkomen zou je natuurlijk niet een account op naam maar een algemene vervangingsaccount kunnen maken, bijvoorbeeld kassamedewerker algemeen o.i.d.

 

Waar ik mij meer zorgen over zou maken is de aanwezigheid van een BHV'er in jouw winkel in de perioden dat jij niet aanwezig bent. Als jouw schoonmoeder BHV'er is of een EHBO-diploma heeft is er niets aan de hand, maar als dat niet het geval is dan kan er een probleem ontstaan als er een klant hulp nodig hebt als jij er niet bent. Zie hierover deze informatie van het hoofdbedrijfschap detailhandel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Waar ik mij meer zorgen over zou maken is de aanwezigheid van een BHV'er in jouw winkel in de perioden dat jij niet aanwezig bent. Als jouw schoonmoeder BHV'er is of een EHBO-diploma heeft is er niets aan de hand, maar als dat niet het geval is dan kan er een probleem ontstaan als er een klant hulp nodig hebt als jij er niet bent. Zie hierover deze informatie van het hoofdbedrijfschap detailhandel.

 

Om nog maar niet te spreken over een overval o.i.d.

 

Veel kleine winkeliers doen het en heb nog nooit iets gehoord van moeilijkheden maar stel dat ........

Retail Markt - & BedrijfsAnalist

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.