• 0

Bedrijfs auto/ prive auto, hoe zit dat?

Ik zit met iets waarvan ik dacht, ik vraag het eens op dit forum.

Een kwestie met de auto.

 

Voor prive gebruik hebben wij een klein autootje die mijn partner rijd omdat ik geen rijbewijs heb. Hij rijd daar dus mee naar zijn werk, we doen er boodschappen mee enz.

 

Nu heb ik voor het bedrijf dat ik hoop te kunnen starten ook een auto nodig. Mijn (prive) partner stapt niet mee in het bedrijf, dus de auto ook niet.

Wel wil hij mij uit de brand helpen door op en neer te rijden als ik een auto nodig heb.

 

Wat is nu het probleem?

De auto moet een trailer kunnen trekken, en dat kan deze niet omdat er ten eerste geen trekhaak onder zit, maar daarnaast omdat de auto te ligt is.

Dus zou er een nieuwe auto moeten komen.

Vraag 1, kan ik daarvoor een bedrag in mijn ondernemingsplan opschrijven?

 

Daarnaast is het dus de bedoeling dat mijn (prive) partner de auto gaat rijden. Voornamelijk naar zijn werk en boodschapjes, maar zo nu en dan voor het bedrijf.

Vraag 2, valt de auto dan onder prive gebruik, of onder bedrijfsauto?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wat is nu het probleem?

De auto moet een trailer kunnen trekken, en dat kan deze niet omdat er ten eerste geen trekhaak onder zit, maar daarnaast omdat de auto te ligt is.

Dus zou er een nieuwe auto moeten komen.

Vraag 1, kan ik daarvoor een bedrag in mijn ondernemingsplan opschrijven?

 

Daarnaast is het dus de bedoeling dat mijn (prive) partner de auto gaat rijden. Voornamelijk naar zijn werk en boodschapjes, maar zo nu en dan voor het bedrijf.

Vraag 2, valt de auto dan onder prive gebruik, of onder bedrijfsauto?

 

Grijskenteken addertje ?

Link naar reactie
  • 0

pfjew, geen duidelijk antwoord. Maar wat ik wel even kwijt wil: Volgens mij rekent de belasting(geen verstand van boekhouden hoor; hoor ik van de boekhouder) de auto als bedrijfsvermogen. Hou daar terdege rekening mee!!! Mijn auto is in ieder geval prive omdat dat veel goedkoper is.

Link naar reactie
  • 0

Als je een "auto van de zaak " hebt moet je een sluitende kilometerregistratie bijhouden. Daarin moet je aantonen dat je de auto niet meer dan 500 km per jaar prive gebruikt. Houd je geen registratie bij, of kom je boven de 500 km per jaar, dan krijg je jaarlijks een bijtelling van, uit mijn hoofd gezegd, 10% van de cataloguswaarde van de auto.

 

Als je je plannen serieus wilt aanpakken zou ik je aanraden om zelf je rijbewijs te halen, inclusief E, de nieuwe auto in de zaak te kopen en de bestaande auto aan te houden voor prive-kilometers. En dan dus een nette kilometerregistratie bijhouden zodat je kunt aantonen dat je de bedrijfsauto echt alleen maar bedrijfsmatig gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het slim om even te wachten met de aanschaf.

De grijskenteken regeling gaat behoorlijk veranderen.

Het laag tarief wegenbalasting vervalt op grijskenteken auto's.

Het voorstel moet nog wel door de eertse kamer en kan hier nog weggestemt worden.

Wordt het voorstel aangenomen dan zit er voor veel eigenaren een behoorlijke afschrijving aan te komen.Immers een groot deel van de particuliere kopers zal geen grijs kenteken auto meer kopen.

Voorwaarde om nog wel laag tarief te rijden zijn: BTW nummer hebben, of invalide zijn.

Dat laatse is denk ik in strijd met de wet gelijke behandeling maar daar hebben wij het effies niet over,

 

Een grijskenteken heeft inderdaad 10 % bijtelling als je geen gesloten kilometer registratie bijhoud.

Alle onkosten komen wel op rekening van je bedrijf. :)

 

uiteindelijk zal deze regeling duizenden arbeidsplaatsen kosten in ruil voor kruisraketten op de fregaten. En belasting verlaging van multinationals die hier nauwelijks arbeidsplaatsen invullen ???

Voor veel bezorgende bakkers,slagers, loodgieters ,vonkentrekkers enz. zal de auto te duur worden door de extra administratie en afschrijving,en daarmee dus wat werk c.q. klanten verloren gaan.

Vooral het stukje service zal verdwijnen, hogere voorrijkosten zullen het gevolg zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.