• 0

Correctie BTW in eerstvolgende aangifte

Hi,

 

Ik heb onlangs mijn ib aangifte voor 2012 opgestuurd en een definitieve aanslag terug gekregen. Echter heb ik in Q4 2012 100 euro teveel prive gebruik opgegeven in de OB aangfite en wil ik dit natuurlijk corrigeren.

 

Nu lees ik overal dat je bij bedragen onder de 1000 euro een correctie mag doen in de eerstvoglende OB aangfite. Mijn vraag is dus, waar moet ik dat nu invullen? Ik zie namelijk nergens een veld met "correctie vorige aanslag" oid. Moet ik in dit geval 100 euro bij mijn voorbelasting optellen of -100 euro bij prive gebruik invoeren (kan dit uberhaupt)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Tex,

 

Je kan gewoon bij de volgende aangifte -100 euro bij privé gebruik invullen en netjes de documenten erbij bewaren, zodat je over een paar jaren ook nog weet waarom dit bedrag in mindering is gebracht. Een suppletie is inderdaad niet nodig en door het bedrag gewoon mee te nemen in de volgende periode scheelt het je weer tijd om de suppletie in te vullen.

 

Met vriendelijke groeten,

Annelie Snijder

 

Met vriendelijke groeten,

 

Namens SFAA,

 

Annelie Snijder

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je input. Dit heb ik ook gedaan, lekker simpel. Snap dan alleen niet hoe de bd dan ziet dat er een correctie gedaan is. Als het bijv. om te weinig opgegeven omzetbelasting zou gaan is er geen onderscheid tussen wat er gecorrigeerd is en wat de echte voorbelasting is van de desbetreffende kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik. Maar de belastingdienst controleert ook op btw schulden. Ik neem aan dat ze op een of ander manier moeten kunnen herleiden wie zijn openstaande ob heeft betaald en wie niet. Het is me nu niet duidelijk hoe dat gebeurt bij bedragen onder de 1000 euro, omdat er geen aparte suppletie wordt verstuurd.

Link naar reactie
  • 0

Ja, als er eenmaal een controle achteraf is. Maar ik bedoel meer wat hier hier in staat. Als ze je boekhouding niet controleren kunnen ze niet achterhalen of je de openstaande omzetbelasting schuld bij je ib aangifte wel/niet hebt betaald als je die verwerkt heb in de volgende ob aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Nu lees ik overal dat je bij bedragen onder de 1000 euro een correctie mag doen in de eerstvoglende OB aangfite.

 

Je kan helemaal niet gebruik maken van de ‘suppletie gering belang’ over verschillende jaren, als je het "kloppend" wil krijgen. Je moet (zoals Dennis al gezegd heeft!) gewoon een suppletie doen over 2012.

Misschien vind jij dat niet “lekker simpel” genoeg, maar zo moet je de gemaakte fout corrigeren. Niets aan te doen verder.

 

Link naar reactie
  • 0

Maakt me niet uit of ik het op manier A of manier B doe, resultaat is hetzelfde.

 

Ik heb begrepen dat als er dus ob schulden zijn van onder de 1000 euro dat je die in de eerstvolgende ob aangifte na je ib aangifte kunt corrigeren. IB 2012 heb ik in sepetember in gediend en en OB Q3 2013 is dus voor mij de volgende ob aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat als er dus ob schulden zijn van onder de 1000 euro dat je die in de eerstvolgende ob aangifte na je ib aangifte kunt corrigeren.

 

Dan mag je mij eens aantonen waar je deze kennis vandaan haalt. Er is namelijk geen enkele relatie tussen de aangifte inkomstenbelasting en de aangifte omzetbelasting, behalve dat deze bij elkaar aan moeten sluiten. De stelling dat je in de eerstvolgende aangifte omzetbelasting volgend op de aangifte ib mag suppleren in de reguliere aangifte is gewoon onjuist.

 

Wat mag is dat je suppleert in de eerstvolgende aangifte ob volgend op de aangifte ob waarin de fout is gemaakt. Dus je mag in kwartaal 2 corrigeren over een fout in kwartaal 1. Maar ik zou dat al helemaal niet jaaroverschrijdend doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik baseer dit onder andere op deze topic Specifiek op het reactie van de bd:

 

Bedankt voor jullie verduidelijkende woorden. Wij kijken inderdaad naar alle voorgaande jaren zolang deze binnen de navorderingstermijn liggen. Schulden tot € 1.000,- kunnen worden verwerkt in de volgende aangifte. Zorg daarbij wel dat deze vóór 1 juni bij ons binnen is.

 

Normaal is het natuurlijk zo dat de omzetbelasting van Q1 2013 perfect aansluit op de IB en Q4 BTW aangiftes van 2012. Maar omdat ik nu pas ib aangifte in september heb gedaan is dit niet het geval. Eerstvolgende OB aangifte is in in mijn geval dus Q3 2013, aansluitend op mijn IB aangifte dan en niet de OB. Vandaar mijn verwarring.

 

Maargoed, Ik heb nu -100 euro ingevuld bij prive gebruik in mijn Q3 aangifte. Hoe kan ik dit het beste corrigeren, door 2 suppleties in te dienen (1 voor Q3 2013 en 1 voor Q4 2012)?

Link naar reactie
  • 0

Maargoed, Ik heb nu -100 euro ingevuld bij prive gebruik in mijn Q3 aangifte. Hoe kan ik dit het beste corrigeren, door 2 suppleties in te dienen (1 voor Q3 2013 en 1 voor Q4 2012)?

 

Lijkt me overbodig voor zo weinig.

 

Volgens je link:

Bedankt voor jullie verduidelijkende woorden. Wij kijken inderdaad naar alle voorgaande jaren zolang deze binnen de navorderingstermijn liggen. Schulden tot € 1.000,- kunnen worden verwerkt in de volgende aangifte. Zorg daarbij wel dat deze vóór 1 juni bij ons binnen is.

 

Formeel is de regeling van Dennis en Peter. Er is volgens mij echter een truckload aan gedogen wanneer je het saldo inclusief een correctie van < 1000 op de eerstvolgende aangifte vereffend ook al is de oorsprong van de fout een jaar geleden.

 

Vele afwijkingen van het formele leiden tot het toelaten van de afwijkingen. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vermoede had ik, bedankt voor je antwoord. Nu maar afwacthen of het geaccepteerd wordt. Vind het nog steeds raar met betrekking tot ob schulden. Ook al zou je die in de eerstvolgende aangifte corrigeren kan de bd dat niet zien (er is geen aparte invul veld ervoor). Dus hoe weet je bd dat je je openstaande ob schuld wel heb betaald?

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vermoede had ik, bedankt voor je antwoord. Nu maar afwacthen of het geaccepteerd wordt. Vind het nog steeds raar met betrekking tot ob schulden. Ook al zou je die in de eerstvolgende aangifte corrigeren kan de bd dat niet zien (er is geen aparte invul veld ervoor). Dus hoe weet je bd dat je je openstaande ob schuld wel heb betaald?

 

Dat is exact de reden waarom ik je aanraad om te suppleren met het formulier...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je een fout of vergissing hebt gemaakt in je btw-aangifte, ben je verplicht deze te corrigeren. Zoals in de reacties hierboven al is gemeld mag je correcties tot (per saldo) €1000 verwerken in de volgende aangifte. Daarmee bedoelen we de eerste aangifte die je indient nadat je de fout hebt opgemerkt.

 

Als de Belastingdienst constateert dat er sprake is van afdrachtsverschillen, kunnen we om opheldering vragen. Uit je eigen boekhouding moet dan duidelijk blijken hoe de werkelijke situatie is. Als uit controle blijkt dat je te weinig btw hebt aangegeven door opzet of verwijtbare nalatigheid kunnen we een boete opleggen.

 

Je mag overigens ook voor correcties onder €1000 een suppletie indienen als je dat prettiger vindt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.