• 0

aanpassing prive auto voor autorijschool aftrekbaar?

Beste leden,

Ik heb besloten om mijn auto voor mijn autorijschool privé te houden vanwege hoge catalogusprijs en 25% bijtelling. Mag ik echter speciale spiegels ten behoeve van het lesrijden en montage van extra pedalen in mijn auto als kosten aftrekken, omdat het gerelateerd is aan de onderneming? Of mag dit niet, omdat ik de lesauto privé hou?

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Binnen de door jou geschetste constructie, die ik wel wat merkwaardig vind, blijven het kosten voor een privé-auto, en net als bijvoorbeeld ''zakelijke'' brandstof- of parkeerkosten kan je die dan niet aftrekken. (Wel 19 cent per kilometer.)

 

Terzijde: men kan ervoor kiezen een auto voor de IB privé te houden en voor de BTW zakelijk.

 

Hoezo merkwaardig ? Als ik de huidige auto zakelijk neem, dan wegen m'n autokosten niet op tegen de bijtelling. Ik kan nu op z'n minst zakelijke km declareren.

Link naar reactie
  • 0

Als ik de huidige auto zakelijk neem, dan wegen m'n autokosten niet op tegen de bijtelling. Ik kan nu op z'n minst zakelijke km declareren.

 

Voor IB-ondernemers is de bijtelling nooit meer dan de daadwerkelijke autokosten en gemaximeerd tot maximaal 25% van de cataloguswaarde. Wat het voordeligst is kan gewoon berekend te worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Binnen de door jou geschetste constructie, die ik wel wat merkwaardig vind, blijven het kosten voor een privé-auto, en net als bijvoorbeeld ''zakelijke'' brandstof- of parkeerkosten kan je die dan niet aftrekken. (Wel 19 cent per kilometer.)

 

Terzijde: men kan ervoor kiezen een auto voor de IB privé te houden en voor de BTW zakelijk.

 

Hoezo merkwaardig ? Als ik de huidige auto zakelijk neem, dan wegen m'n autokosten niet op tegen de bijtelling. Ik kan nu op z'n minst zakelijke km declareren.

 

Je richt je auto in met extra spiegels en pedalen, doet er een L-bordje en wellicht wat reclame op en het is overduidelijk dat het het voornaamste ''ding'' is dat je onderneming gebruikt, je onderneming kan niet zonder. Voor me te verdiepen in de kosten van de aanpassingen aan de auto had ik in jouw geval daarom eerst de vraag gesteld of jouw keuze wel mag. En misschien dat het best mag, maar in jouw geval had ik in elk geval de bevestiging gezocht dat er niet een ''vaag regeltje'' is dat jouw keuze verhindert. Maar als jij zeker weet dat het mag zal ik je niet tegenspreken.

Link naar reactie
  • 0

Binnen de door jou geschetste constructie, die ik wel wat merkwaardig vind, blijven het kosten voor een privé-auto, en net als bijvoorbeeld ''zakelijke'' brandstof- of parkeerkosten kan je die dan niet aftrekken. (Wel 19 cent per kilometer.)

 

Terzijde: men kan ervoor kiezen een auto voor de IB privé te houden en voor de BTW zakelijk.

 

Hoezo merkwaardig ? Als ik de huidige auto zakelijk neem, dan wegen m'n autokosten niet op tegen de bijtelling. Ik kan nu op z'n minst zakelijke km declareren.

 

Je richt je auto in met extra spiegels en pedalen, doet er een L-bordje en wellicht wat reclame op en het is overduidelijk dat het het voornaamste ''ding'' is dat je onderneming gebruikt, je onderneming kan niet zonder. Voor me te verdiepen in de kosten van de aanpassingen aan de auto had ik in jouw geval daarom eerst de vraag gesteld of jouw keuze wel mag. En misschien dat het best mag, maar in jouw geval had ik in elk geval de bevestiging gezocht dat er niet een ''vaag regeltje'' is dat jouw keuze verhindert. Maar als jij zeker weet dat het mag zal ik je niet tegenspreken.

 

Behalve de pedalen zijn de spiegels en L-bord mobiel. Die doe ik gewoon weg als ik met m'n auto privé rijd. Overigens gebruik ik de auto niet nagenoeg zakelijk dus dan is het volgens mij toegestaan om hem als privé vermogen te etiketteren of heb ik het verkeerd :O?

Link naar reactie
  • 0

Naast het vraagstuk met de bijtelling speelt hier mogelijkerwijze ook een ander onderwerp:

 

Ik meen mij te merken dat de belastingdienst de laatste tijd ondernemerschap voor de inkomstenbelasting vaker dan in het verleden ter discussie stelt.

Waarschijnlijk als ‘wapen’ tegen het steeds groter wordende leger (vaak niet echt zelfstandige) ZZPers in het land.

 

Wanneer je geen investeringen doet (net zoals jij van plan bent: je wil je privéauto gebruiken in plaats van zakelijk te investeren), sta je wel een stuk zwakker bij dat soort discussies.

Dat zou wel eens een klassieke kwestie van “Penny wise, pound foolish” kunnen worden, als je pech hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik overweeg toch om m'n auto alleen voor de OB zakelijk te etiketteren. Volgens mijn schatting overtreft de voorbelasting dan de forfaitaire bijtelling i.v.m. privé-gebruik voor de OB. 1. Moet ik hiervoor iets speciaals doen zoals doorgeven aan het belastingkantoor? 2. Geldt de km-vergoeding voor de zakelijke km dan wel nog steeds voor de IB? En 3. Heb ik het goed als ik dan de voorbelasting van m'n auto mag terugvorderen, maar dat hier tegenover als ik staak, ik dan over de marktwaarde van m'n auto omzetbelasting moet afdragen?

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord is een beetje afhankelijk van wanneer je de auto hebt aangeschaft. Gaat het om een auto die je al had, en die je nu gaat inzetten voor je rijschool? Of gaat het om een auto die je dit jaar hebt aangeschaft?

 

1, in beide gevallen geldt dat je niks hoeft door te geven, je verwerkt dit in je btw-aangiftes.

2. keuze voor IB en OB staan los van elkaar dus je kunt voor de IB nog steeds 19 cent per zakelijke kilometer van je winst aftrekken. Zorg voor een acceptabele km-administratie, ik vermoed dat alleen 's ochtends voor je lessen en 's middags ná je lessen de km-stand noteren niet voldoende is.

 

3. Als je de auto dit jaar kocht, en je hebt een factuur, die op jouw naam staat en waar de omzetbelasting expliciet op vermeld is, dan mag je die omzetbelasting terugvorderen. Qua btw-bijtelling: als je een acceptabele km-administratie hebt (die ik je voor de inkomstenbelasting zéér zou aanbevelen), draag je btw af op basis van de km-prijs maal het aantal privé-kilometers, en dan een heffing van 21%. Als je km-administratie niet voldoet, draag je 2,7% van de catalogusprijs af.

En bij staking geldt voor de overgang naar privé een heffing van 21/121e over de marktwaarde. Om discussies te voorkomen kun je dan een taxatie aanvragen bij een dealer, dan heb je een stuk papier waar je die marktwaarde op baseert.

 

Als je de auto bijvoorbeeld al in 2011 kocht en nu wilt gaan inzetten voor je rijschool, is het een ander verhaal. In principe was er toen geen btw-onderneming en kun je de auto niet met terugwerkende kracht zakelijk etiketteren. (Je zou kunnen betogen dat je feitelijk al in 2011 gestart bent en daarom met een correctie-aangifte over dat jaar alsnog de voorbelasting van de aankoop terug wilt). In dat geval is de auto in principe privé, maar mag je wel de voorbelasting op gebruik en onderhoud terugvragen, naar rato van de zakelijke kilometers. Bij een gebrekkige km-administratie geldt een forfait van 1,5% van de catalogusprijs, en bij verkoop/staking hoef je ook geen btw af te dragen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor je reactie Marcel. Ik heb m'n auto dit jaar voor de start van m'n onderneming gekocht. Maar wat je hieronder zei klinkt ook wel aantrekkelijk vanwege minder administratieve belastingen:

 

Bij een gebrekkige km-administratie geldt een forfait van 1,5% van de catalogusprijs, en bij verkoop/staking hoef je ook geen btw af te dragen.

 

Kan ik dit ergens terugvinden in de wet of op de site van de belastingdienst? Ik dacht dat deze forfaitaire bijtelling voor de OB voor zakelijke margeauto's gold.

Link naar reactie
  • 0

Zie besluit in bijlage, puntje 2.7 en verder. Als jij de btw op een aangeschafte auto niet aftrekt, betekent dat concreet dat jij 'm voor de btw als privé etiketteert. btw op gebruik en onderhoud is dan aftrekbaar naar rato van het zakelijk gebruik. Let wel op hoe je omgaat met investeringen zoals extra pedalen en spiegels, ik verwacht dat dat niet gezien wordt als 'onderhoud' maar als 'onderdelen' en als je de auto voor de btw als privé etiketteert is de btw op die onderdelen (en de montage) evenmin aftrekbaar.

 

Verder denk ik, als je 'm dit jaar aanschafte, dat zakelijk etiketteren voor de btw zeer waarschijnlijk voordeliger is, maar dat mag j natuurlijk zelf weten.

2012-07-11_BLKB2012_639M_heffing_prive_auto_en_BUA.pdf

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Zie besluit in bijlage, puntje 2.7 en verder. Als jij de btw op een aangeschafte auto niet aftrekt, betekent dat concreet dat jij 'm voor de btw als privé etiketteert. btw op gebruik en onderhoud is dan aftrekbaar naar rato van het zakelijk gebruik. Let wel op hoe je omgaat met investeringen zoals extra pedalen en spiegels, ik verwacht dat dat niet gezien wordt als 'onderhoud' maar als 'onderdelen' en als je de auto voor de btw als privé etiketteert is de btw op die onderdelen (en de montage) evenmin aftrekbaar.[/Quote]

 

Dankjewel! :)

Verder denk ik, als je 'm dit jaar aanschafte, dat zakelijk etiketteren voor de btw zeer waarschijnlijk voordeliger is, maar dat mag j natuurlijk zelf weten.

 

Ja dat denk ik ook, alleen ik heb momenteel niet veel leerlingen en ik ben hiernaast nog bezig met m'n studie. Dus mocht ik na een aantal jaar stoppen dan heb ik niet echt zin om weer de omzetbelasting over de marktwaarde van m'n auto af te dragen. Moet ik overigens ook omzetbelasting afdragen over de marktwaarde van de auto als ik staak, omdat ik gebruik heb gemaakt van de forfaitaire bijtelling van 1,5% en dus een deel van de voorbelasting heb teruggevorderd?

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, als je de auto privé etiketteert vraag je alleen btw terug op gebruik en onderhoud (voor zover belast gebruik en al dan niet met toepassing van een forfait) en bij verkoop/staking hoef je geen btw af te dragen.

 

Met betrekking tot "ik studeer nog en ik heb niet echt zin om..." --> ik adviseer je om het echt even te laten doorrekenen. Als je nu een goede som btw terug kan krijgen, maar over een paar jaar moet je een deel daarvan weer afdragen, wat houd je dan tegen om de teruggaaf nu even op een spaarrekening te parkeren? Ik zeg niet dat zakelijk etiketteren ALTIJD een goed idee is, maar dit verhaal klinkt ook niet heel zakelijk.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, als je de auto privé etiketteert vraag je alleen btw terug op gebruik en onderhoud (voor zover belast gebruik en al dan niet met toepassing van een forfait) en bij verkoop/staking hoef je geen btw af te dragen.

 

Met betrekking tot "ik studeer nog en ik heb niet echt zin om..." --> ik adviseer je om het echt even te laten doorrekenen. Als je nu een goede som btw terug kan krijgen, maar over een paar jaar moet je een deel daarvan weer afdragen, wat houd je dan tegen om de teruggaaf nu even op een spaarrekening te parkeren? Ik zeg niet dat zakelijk etiketteren ALTIJD een goed idee is, maar dit verhaal klinkt ook niet heel zakelijk.

 

Daar zit wat in inderdaad, enorm bedankt voor je input Marcel! :)

 

P.S. Als mijn auto onder margeregeling zou vallen, dan kan ik hem dus niet voor de OB zakelijk etiketteren en mag ik dus alleen voorbelasting op gebruikskosten en onderhoud van auto in aftrek brengen? Klopt dit of mag ik dan wel voorbelasting op 'onderdelen' in aftrek brengen?

Link naar reactie
  • 0

Is het niet aantrekkelijker om zakelijk een nieuwe 14% bijtellingsdiesel te kopen? Doordat je hierop MIA krijgt en de bijtelling slechts 14% is, is dit al snel goedkoper dan privé een auto kopen. Je kunt dit jaar ook nog een auto kopen met 0% bijtelling, maar dat is dan wel een benzine automaat, dus daar heb je als rijschool niet heel veel aan.

Link naar reactie
  • 0

Terzijde: men kan ervoor kiezen een auto voor de IB privé te houden en voor de BTW zakelijk.

 

Hoe zou ik trouwens deze variant in m'n boekhouding moeten verwerken? Als ik m'n auto dus voor de IB privé houd en voor de BTW zakelijk, boek ik dan stel auto kost incl. BTW 12.100:

 

Prive-opname 10.000

Te vorderen OB 2.100

Aan Bank 12.100

 

En in mijn geval bestond de auto voor de onderneming dus dan is er sprake van inbreng:

 

Te vorderen OB 2.100

Aan Prive-storting 2.100

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een marge-auto gekocht zonder BTW. Dan kan je een en ander dus niet boeken alsof er wel BTW op zit.

 

Terzijde: weet niet hoe ''En in mijn geval bestond de auto voor de onderneming dus dan is er sprake van inbreng'' moet worden gelezen, maar als je eerst een auto koopt voor privé-doeleinden en naderhand besluit die in de onderneming te gaan gebruiken kun je de BTW ook niet aftrekken, ongeacht of het een BTW- of een marge-auto is.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een marge-auto gekocht zonder BTW. Dan kan je een en ander dus niet boeken alsof er wel BTW op zit.

 

Terzijde: weet niet hoe ''En in mijn geval bestond de auto voor de onderneming dus dan is er sprake van inbreng'' moet worden gelezen, maar als je eerst een auto koopt voor privé-doeleinden en naderhand besluit die in de onderneming te gaan gebruiken kun je de BTW ook niet aftrekken, ongeacht of het een BTW- of een marge-auto is.

 

Ah duidelijk, bedankt, maar stel als ik later een nieuwe auto koop en ik wil alleen hem zakelijk voor de BTW aanmerken, moet ik dan wel de eerste journaalpost maken? Ik wil weten of ik in de juiste richting denk, want naar mijn gevoel is het boeken van privé-uitgave met BTW intuïtief niet juist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.