• 0

Grote afkoopsom huurovereenkomst boeken

Hallo,

 

Wegens fusie zijn wij van 2 panden naar 1 pand gegaan. Hieruit is een vrij significante afkoopsom huurovereenkomst ontstaan. Hoe kan ik dit het beste boeken (ik kan deze niet ineens als huurlasten nemen in de V&W neem ik aan, deze zal waarschijnlijk geactiveerd moeten worden). Kan ik dit doen via de balansrekening inventaris en inrichting, en wat zou dan de afschrijftermijn redelijkerwijs moeten zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom je deze kosten zou moeten activeren op de balans. De kosten worden gemaakt omdat er één pand afgestoten wordt. Dit pand is geen activum van de organisatie maar wordt gehuurd. En net zoals de huurkosten genomen kunnen worden wanneer ze gemaakt worden kun je deze deze kosten van de afkoopsom (behorende bij deze kostenpost) ook nemen in het jaar waarin ze gemaakt worden.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel een punt. Het overween waard, even kijken hoe dit uitkomt in het resultaat. Maar als we de lasten willen uitsmeren over meerdere jaren en we het via de balans doen, wat zou dan het advies zijn mbt rekening en redelijke afschrijftermijn?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je wel een punt. Het overween waard, even kijken hoe dit uitkomt in het resultaat. Maar als we de lasten willen uitsmeren over meerdere jaren en we het via de balans doen, wat zou dan het advies zijn mbt rekening en redelijke afschrijftermijn?

 

Naar mijn mening heb je hier geen keuze in. De resultaatbepaling mag geen rol spelen bij de beslissing of je al dan niet gaat activeren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk is deze enkel in de verlies en winst te boeken volgens jou?

 

Volgens mij wel. Wat zou volgens jou de reden zijn om deze post te activeren?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Om alle investeringen/kosten voor fusie en verhuizing bij elkaar te voegen als projectkosten en hierop af te schrijven.

 

Investeringen, daar kan ik mij in vinden voor zover het investeringen in bedrijfsmiddelen zijn. De kosten neem je op het moment waarop deze ontstaan en die horen hier IMHO dus niet bij thuis. Voor jouw beeld, afschrijven gebeurt over bedrijfsmiddelen, deze bedrijfsmiddelen kunnen overigens ook immaterieel zijn. Maar gemaakte kosten in verband met een afkoopsom van een huurovereenkomst, daar zie ik echt geen bedrijfsmiddel in.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.