• 0

Verkoop in Amerika: geen BTW af te dragen?

Hallo allemaal,

 

De laatste tijd verkoop ik vrij veel in Amerika. Groot voordeel hiervan is dat ik geen 21% BTW hoef af te dragen (geen EU-land).

 

De artikelen koop ik in Nederland bij een groothandel en verkoop ik in Amerika aan particulieren (geen bedrijven).

 

Nu overweeg mijn verkoop in Amerika verder uit te breiden.

 

Mijn vraag: hoef ik bij de verkoop aan particulieren in Amerika echt geen BTW af te dragen?

 

Zou toch vervelend zijn als ik na verloop een ´mooie´ brief uit Amerika ontvang met een flinke belastingaanslag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Belastingdienst heeft hier een mooie tool voor.

 

Als ik hem invul komt de tool tot de volgende conclusie:

 

Deze levering naar een niet-EU-land is belast in Nederland.

 

Wat moet u doen?

- Stuur uw klant een factuur met 0% Nederlandse btw.

- Geef de levering aan in de btw-aangifte.

 

Let op!

- Als u het 0%-tarief toepast, moet u aantonen dat de goederen de EU-hebben verlaten. Hoe u dat doet, leest u bij Administratie bijhouden als u zakendoet buiten de EU.

- Kunt u het 0%-tarief niet aantonen? Stuur uw klant dan een factuur met 6% of 21% Nederlandse btw.

 

Maar wat is het voordeel dat jij geen 21% BTW hoeft af te dragen. Jouw klanten betalen immers deze BTW, jij bent alleen maar een doorgeefluik.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! De link over over administratie bijhouden kende ik nog niet.

 

Maar wat is het voordeel dat jij geen 21% BTW hoeft af te dragen. Jouw klanten betalen immers deze BTW, jij bent alleen maar een doorgeefluik

 

Als ik voor 1000 euro (inclusief 21% btw) aan artikelen inkoop en ik weet deze artikelen buiten de EU te verkopen dan is mijn verdienste 210 euro. Omdat ik de door mij betaalde btw mag terugvragen.

 

Of maak ik hier nu een enorme denkfout?

 

Als ik geen denkfout maak dan vind ik dit wel een aardig verdienmodel of tenminste een onderdeel daarvan ;)

Link naar reactie
  • 0

Zou wel leuk zijn. Echter indien goederen en diensten mede worden gebruikt anders dan voor belaste handelingen dan dient er een splitsing gemaakt te worden van de voorbelasting. Het lijkt me dat dit dan daaronder valt. Als je omzet voor 40% niet met BTW belast zou zijn dan mag je 60% van de voorbelasting in aftrek nemen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1

Zou wel leuk zijn. Echter indien goederen en diensten mede worden gebruikt anders dan voor belaste handelingen dan dient er een splitsing gemaakt te worden van de voorbelasting. Het lijkt me dat dit dan daaronder valt. Als je omzet voor 40% niet met BTW belast zou zijn dan mag je 60% van de voorbelasting in aftrek nemen.

En dat klopt dus niet, want zoals hierboven al wordt geciteerd is de levering belast met 0% BTW . En dus niet onbelast.

 

Als Klaasvaak_70 inkoopt voor 826.45 eur ex btw + 173.55 euro btw en dan vervolgens voor 1000 euro ex btw + 0 euro btw verkoopt omdat hij buiten de EU verkoopt dan maakt hij 173.55 euro winst.

 

Natuurlijk kan de Amerikaanse belastingdienst nog wel BTW in rekening brengen waardoor voor de klant de levering geen 1000 euro kost maar misschien wel 1200-1300 euro. Bij de meeste vervoerders kan je ook regelen dat de leverancier die belasting betaald.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties :)

 

Echter indien goederen en diensten mede worden gebruikt anders dan voor belaste handelingen dan dient er een splitsing gemaakt te worden van de voorbelasting.

 

Dit begrijp ik niet. Wat bedoel je met ´gebruikt anders dan voor belaste handelingen´? Ik heb de neiging om dit een op een praktische wijze te interpreteren: klant koopt een boxershort en trekt deze aan.

 

Dit zul je waarschijnlijk niet bedoelen (?). Kun je uitleggen wat je precies bedoeld?

 

PS. Ik zal z.s.m bellen met de belastingdienst. Maar mijn ervaring is dat ik hier ook vaak antwoorden ontvang op een ietwat (t)wijfelende toon. En ik wil het zeker weten ;)

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/

 

Wanneer u goederen exporteert naar niet-EU-landen of opslaat in een douane-entrepot, brengt u 0% btw in rekening aan uw afnemer. Het maakt hierbij niet uit of u levert aan een ondernemer of aan een particulier.

 

De usa klant kan trouwens wel een heffing krijgen. Net zoals als jij iets uit de USA besteld, kan het zijn dat je btw en importheffingen moet betalen. Maar in de usa verschilt dit per staat.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! De link over over administratie bijhouden kende ik nog niet.

 

Maar wat is het voordeel dat jij geen 21% BTW hoeft af te dragen. Jouw klanten betalen immers deze BTW, jij bent alleen maar een doorgeefluik

 

Als ik voor 1000 euro (inclusief 21% btw) aan artikelen inkoop en ik weet deze artikelen buiten de EU te verkopen dan is mijn verdienste 210 euro. Omdat ik de door mij betaalde btw mag terugvragen.

 

Of maak ik hier nu een enorme denkfout?

 

Als ik geen denkfout maak dan vind ik dit wel een aardig verdienmodel of tenminste een onderdeel daarvan ;)

 

Nee dan is je marge 21% :)

Link naar reactie
  • 0

De Belastingdienst ga ik zowel bellen als aanschrijven.

 

De usa klant kan trouwens wel een heffing krijgen. Net zoals als jij iets uit de USA besteld, kan het zijn dat je btw en importheffingen moet betalen. Maar in de usa verschilt dit per staat

 

Van potentiele klanten krijg ik hier wel eens een vraag over.

 

Het word nog een hele klus om uit te zoeken hoe de regel/wetgeving in Amerika (per staat) hierover is. Maar volgens mij moet het kunnen aangezien veel bedrijven drijven op interantionale verzending.

 

Voorbeelden: dealextreme.com, focalprice.com, etc.

 

Zelf ook wel eens besteld op een dergelijke site: dan ontvang je het als een gift/geschenk. Maar of dat nu een goede oplossing is d.w.z. verzenden als geschenk ???

 

Een vriend van mij heeft onlangs hardloopschoenen online besteld maar hij kon mooi btw/invoerbelasting betalen aan de postbode voor zijn ´goedkope´ schoenen

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de correctie Tim en Joost.

BTW is inderdaad best ingewikkeld, ik had dus niet goed gekeken naar het verschil tussen "vrijgestelde prestatie" en prestatie belast met 0%. Excuses voor de onduidelijkheid.

 

Klaasvaak: vrijgestelde prestaties zijn prestaties waarover geen btw berekend wordt. Zoals verhuur van onroerend goed (behoudens enkele uitzonderingen), verzorgen en verplegen van in inrichting opgenomen personen en allerlei andere diensten conform art 11 van de wet op de omzetbelasting. Als je die prestaties verricht dan breng je geen btw in rekening maar mag je ook geen vooraftrek toepassen.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat natuurlijk niet over vrijgestelde prestatiesen prestaties belast met 0%, het gaat over een levering van goederen naar een Amerikaanse consumnet. De vraag is of je in Nederland BTW moet afdragen en of de verkoper kans loopt op een heffing van de Amerikaanse fiscus.

De eerste vraag kan in principe met "nee" beantwoord worden, bij export mag je met 0% BTW factureren. Wel zul je moeten kunnen aantonen dat de goederen de EU ook daadwerkelijk verlaten hebben. Wordt er een een uitvoeraangifte gedaan?????

Of de Amerikaanse fiscus nog langs kan komen om te collecteren hangt af van de leveringsvoorwaarde. Ook bij invoer in de USA moeten de goederen langs de douane, als dat voor jouw rekening gebeurt (en jij dus door de Amerikanen gezien wordt als "importer of record") zul je invoerrechten en misschien ook "sales tax" moetne betalen (USA kent volgen mij geen BTW), al kan ik me niet echt voorstellen dat dat hier het geval is.

Link naar reactie
  • 0

@BJM het was inmiddels duidelijk dat de export valt onder 0% belast, mijn antwoord was als reactie op de vraag van Klaasvaak wat ik bedoelde met niet belaste handelingen.

 

Om (door mij ontstane) onduidelijkheid te vermijden misschien goed om bovenstaande samen te vatten:

 

[*]Export naar een niet EU-land wordt belast met 0% BTW. Voorwaarde om 0% toe te passen is dat uit de administratie blijkt dat de goederen inderdaad de EU hebben verlaten, op de site van de belastingdienst staan welke documenten daarvoor nodig zijn, zie link in post van Dennis van Dijk hierboven.

[*]De BTW op inkoop van de goederen die geëxporteerd worden kan in de btw aangifte geheel als voorbelasting in aftrek worden genomen.

[*]Er is een mogelijkheid dat er een bedrag betaald moet worden aan Amerikaanse belasting /invoerrechten maar dat is afhankelijk van welke staat het betreft. Die heffing zou voor rekening kunnen komen van de afnemer of de leverancier afhankelijk van de gehanteerde verkoopvoorwaarden.

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.