• 0

Wat zet ik op mijn beginbalans?

Dag allemaal,

Welke zaken zet ik nu eigenlijk op de beginbalans? Ben de onderneming gestart in 2012 en moet nu bij de aangifte inkomstenbelasting de passiva en activa aan het begin van het boekjaar opgeven.

In eerste instantie dacht ik er aan om al mijn vermogens-elementen (lees: ook schulden) er op te zetten. Bijvoorbeeld ook de schuld aan de belastingdienst betreffende teveel ontvangen huurtoeslag van het jaar daarvoor. Goed idee, slecht idee? Mag dat uberhaupt? Mag ik ook mijn spaarrekening op de balans zetten?

vriendelijke groeten,

Bart

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
Het heeft geen zin om een banksaldo van 20.000 op te voeren als zakelijk terwijl je er niets zakelijks mee doet.

het leek me makkelijker rekenen.

De andere kant van je balans is dan het ondernemingsvermogen voor hetzelfde bedrag.

ok, maar dat weet ik wel.

Stel ik zet de post liquide middelen aan het begin van het boekjaar op 0, en stel dat al mijn liquide middelen uit betaalrekeningen bestonden.

Wanneer ik de balans aan het eind van het boekjaar opmaak, wat vul ik dan bij liquide middelen in? Het saldo van mijn betaalrekeningen minus het bedrag dat er ten tijde van het begin boekjaar opstond?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt een bankrekening ofwel zakelijk, ofwel privé verwerken. Het saldo gaan splitsen hoeft niet, dat is veel te complex en goed koopmansgebruik houdt ook in dat je zaken niet onnodig moeilijk maakt. Per einde boekjaar zet je dus het werkelijke banksaldo op de balans.

Het is echter niet de bedoeling dat je een bankrekening met een saldo van 20.000 euro in de zaak zet omdat je er een paar zakelijke betalingen van een paar tientjes mee hebt verricht. In dat geval verreken je die zakelijke transacties met het kapitaal (kosten aan privé-storting) en laat je de privé-bank privé.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar