• 0

reservering (voorziening) ivm te verbouwen kantoor aan huis

Hallo,

 

ik heb een eigen BV, waar ik in loondienst ben en waar ik werk voor verricht.

Aangezien ik voor 2013 en waarschijnlijk voor 2014 een goed jaar ga draaien zit ik erover te denken om mijn huidige kantoor (wat ik huur) op te zeggen, en een kantoor aan huis in te gaan richten. (met eigen ingang, sanitair en huisnummer)(gemeente is al accoord)

De verbouwing kost zo'n 35.000 euro.

kan ik voor 2013 een voorziening opnemen op mijn balans voor de verbouwing?

Door deze voorziening op te voeren daalt mijn winst?

de verbouwing zou dan gerealiseerd worden in oktober 2014.

 

mogelijk dat de bv de verbouwing betaald en dat hier tegenover geen jaarlijkse huur hoeft te worden betaald aan mijzelf?

 

wat is wijsheid?

 

alvast bedankt voor de info

 

groetjes wend

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu al als kosten nemen kan niet. Een dergelijke verbouwing zou moeten worden geactiveerd en afgeschreven (vanaf ingebruikname) en niet ineens als kosten worden genomen. Gebouwen zijn ook uitgesloten van de tijdelijke maatregel die investeren gedurende de tweede helft van 2013 aantrekkelijk maakt. Verder moet je wel meer dan alleen een voornemen tot investeren hebben hebben om hiervoor een verplichting op de balans op te nemen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Wend

 

Hiermee moet je wel goed opletten. Er zit namelijk een privé verrijking in die door de BV betaald wordt.

Door wat we juridisch natrekking noemen, wordt de verbouwing (uitbouw) eigendom van jou privé. Als je dat op kosten van de BV doet en de uitbouw/verbouwing zorgt voor een waardestijging van het pand dan heeft de BV feitelijk een winstuitdeling gedaan aan jou.

 

Je hebt het over een nieuw huisnummer. Is het pand na de verbouwing/uitbouw wellicht kadastraal splitsbaar of wordt het zelfs gesplitst?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hallo Joost,

sorry voor de late reactie, het was nogal druk te laatste tijd.

 

Het is geen nieuw huisnummer. Het privehuis wat ik bewoon was een voormalig cafe met een achterhuis. De cafe en het achterhuis hebben een eigen huisnummer.

In de tussenliggende periode is het achterhuis met cafe samengevoegd tot woonhuis. Nu is er nog een gedeelte vrij beschikbaar, met eigen ingang en huisnummer ( 48m2) om om te vormen naar kantoor aan huis. Het is niet kadastraal splitsbaar.

 

alvast bedankt voor de reactie

 

groetjes

 

wend

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de indruk dat als iets een eigen huisnummer heeft, het al gesplitst IS in het kadaster.

Krijg je voor elk huisnummer een WOZ-beschikking?

Dat zou m.i. betekenen dat je een stukje onroerend goed, wat nu privébezit is, gaat verbouwen om in gebruik te nemen met je BV.

Als je het privébezit houdt, lijkt mij dat de BV een huur betaalt en de verbouwingskosten voor jou privé zijn. Vervolgens krijg je te maken met de terbeschikkingstellingsregeling (en een enorme galg om dat woord onder te zetten).

Je zou er ook voor kunnen kiezen om het onroerend goed aan je BV te verkopen. Dan betaalt de BV de verbouwing, die ze vervolgens onder voorwaarden kan afschrijven.

Wat handiger is, is o.a. afhnakelijk van je plannen, verwachtingen, persoonlijke financiele situatie et cetera.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

hoi erik, joost en marcel. alvast bedankt voor jullie reacties.

wat houdt de terbeschikkingsstellingsregeling voor mij in als ik bovenstaande toe zou gaan passen.

namelijk

(bv gaat gedeelte van mijn prive woning huren waar ik mijn kantoor in uit kan oefenen)

 

alvast bedankt

 

wend

Link naar reactie
  • 0

Hallo Erik,

 

hoe moet ik onderstaande lezen?

 

Als de terbeschikkingstelling eindigt moet je ook afrekenen over de waardeverandering van het ter beschikking gestelde.

 

(mogelijk toelichten met cijfers)

 

alvast bedankt

 

wend

 

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt een pand dat je vanaf 1 april 2014 ter beschikking gaat stellen aan je eigen BV. Dat pand is nu (hypothetisch) 120.000 waard.

De BV betaalt jou 1.000,- huur per maand. Jij hebt aan kosten voor dat pand (rente, schoonmaak, lokale belastingen) zo'n 5.000 kosten per jaar. Je ontvangt dus 12.000 van je BV en maakt 5.000 kosten, je verdient zo'n 7.000. Die 7.000 is belast in box 1 onder het kopje 'resultaat uit overige werkzaamheden', maar je hebt nog wel recht op de terbeschikkingstellingsvrijstelling van 14%. Je betaalt dus belasting over 7.000 min 14% = 6.020. Als je veel verdient tegen 52%, als je minder verdient tegen 42% of 37%. Ook betaal je, afhankelijk van je overige inkomen, bijdrage zorgverzekeringswet over het resultaat (5%).

Je kunt er voor kiezen om afschrjivingskosten op je pand in aanmerking te nemen, of dat verstandig is, is aan jou. Ik laat die even buiten beschouwing.

 

Op 31 december 2018 stopt de terbeschikkingstelling, bijvoorbeeld omdat je met je BV naar een ander pand verhuist en het pand weer alleen privé gebruikt wordt. Het pand is dan 140.000 waard. Je hebt niet afgeschreven, dus de fiscale boekwaarde is 120.000 Je maakt nu 20.000 winst op het pand, die ook weer (na aftrek van de terbeschikkingstellingsvrijstelling) belast is in box 1.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.