• 0

betrouwbare schuldhulpverlener vinden?

Goedendag,

Ik ben met mijn bedrijf nogal in de financiële problemen gekomen en heb een flinke schuld van enkele tienduizenden euro's.

Nu zie ik geen mogelijkheden meer aan betalingsverplichtingen te voldoen en wil mijn schulden oplossen omdat ik de stres van alles niet meer trek.

 

Ik heb geïnformeerd bij gemeentelijke schuldhulpverlening maar dat zie ik niet zitten aangezien ik dan voor komende 8 tot 9 jaar helemaal niks meer kan doen.

Bij gemeentelijke schuldhulpverlening wordt je namelijk aangemeld bij het BKR met een negatieve vermelding.

komt dan op volgende neer:

 

paar maanden voor proberen minnelijke regeling met schuldeisers te treffen.

als dat niet lukt 3 (of 5 jaar) in WSNP.

En daarna wordt je schuldenvrij verklaard maar heb je nog 5 jaar die negatieve BKR registratie die je blijft achtervolgen waardoor je ook al zou ik zeer goed betaalde baan vinden gedurende al die tijd b.v. geen huis kan kopen of vele andere dingen dus niet kan doen.

En als ik mijn kinderen nog een beetje fatsoenlijke jeugd wil bieden (wonen in een fatsoenlijk huis dat niet veel te klein is en in verschrikkelijke en slechte buurt ligt) gaat dat niet lukken als ik pas over 8 a 9 jaar daar wat aan kan doen.

 

Schuldhulpverlening via gemeente is wat mij betreft dus geen optie.

 

Daarom opzoek gegaan naar een andere schuldhulpverlener, maar kom er veel tegen en hoorde/las al dat veel helemaal niet betrouwbaar zijn en je enkel dieper in de problemen helpen.

 

Hoe vind je dus een betrouwbare schuldhulpverlener die daadwerkelijk kan helpen met bereiken van minnelijk akkoord of andere oplossing van schulden zonder dat je nog eens 5 jaar extra straf krijgt?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

ik kan vele schuldhulpverleners vinden, maar ook vele hoorverhalen over alk dat soort bedrijven. Vandaar mijn vraag hoe ik dus een betrouwbare kan vinden/herkennen

 

Beste sanering,

 

Voor de derde, en laatste, keer. Stuur mij per pm (pm knop naast profiel) je gemeente en ik zoek het uit voor je.

 

Danny

( bedoel het niet rot, maar misschien komt he zo wel over;) )

Was ik al mee bezig en ondertussen gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Om hier toch nog even een update over te geven (misschien leert iemand anders er nog wat van, zijn er vast wat die zich hiermee vermaken en mogelijk anderen nog wat tips).

 

Aanvraag WWB (bijstand) loopt nog, dit kan nog een paar weken duren voor officieel toegekend wordt.

Voorschotten op bijstand worden door afdeling zelfstandigen van de gemeente gefrustreerd (is overgedragen aan ander contactpersoon waarvan ik de gegevens niet heb en die na paar weken nog steeds nergens op reageert en eerste contactpersoon verwijst steeds naar dat overgedragen is aan een ander waarmee ik maar contact moet opnemen).

 

In elkgeval had ik contact opgenomen met schuldhulpverlening in mijn gemeente om te kijken of er een minnelijk akkoord mogelijk zou zijn.

Ik kom echter voorlopig niet in aanmerking voor een intake gesprek en al helemaal niet voor schuldhulpverlening.

Dat heeft er mee te maken dat de gemeente pas intake wil doen voor schuldhulpverlening als complete boekhouding van bedrijf helemaal op orde is, jaarrekening er is en er aangifte inkomstenbelasting gedaan is over 2013.

 

Heb zelf al even gekeken naar jaarrekening van eerdere jaren en hoe ik dat zelf zou kunnen doen maar is voor mij toch echt net Chinees en geen idee hoe dat aan te pakken en/of waar te beginnen. Die aangifte zal dus nog wel even duren.

 

Verder regelmatig uitgebreid contact met schuldeisers en meeste hebben het dossier op holt staan en heb ik afspraken mee dat ik ze regelmatig op de hoogte hou van stand van zaken.

Paar byzonderheden hierin:

 

Verhuurder van de ruimte: daar heb ik nog contract van 9 jaar mee. dit zou nog ruim 100K vordering zijn. (en daarmee veruit de grootste schuldeiser). Deze heeft innen van huur voorlopig opgeschort. doet dus niks aan innen van achterstallige huur en heeft ook het sturen van nieuwe facturen voor huur opgeschort. Mag ik verder wel nog gebruik blijven maken van de kantoorruimte. Als ik WSNP in zou gaan zou hij alsnog achterstallige huur en toekomstige huur als vordering kunnen indienen. Los ik het met minnelijke regeling op (en maak ik doorstart) dan wil hij vordering geheel laten vervallen (en zou ik bij doorstart pas weer huur hoeven te betalen zodra ik daar voldoende ruimte voor heb).

 

CVZ (CJIB doe invordering) - deze geven aan niet mee te werken met een minnelijk schuldenakkoord met afkoop tegen finale kwijting. Na enig doorvragen kwamen die wel met een stabilisatie overeenkomst waarbij uiteindelijk een deel kwijtgescholden kan worden Maar na wat zoeken blijkt dat dat dat enkel kan via schuldhulpverlening (waarvoor ik dus nog niet in aanmerking kom).

Dit loopt verder bij deurwaarder. deze ook met uitleg van situatie verzocht de verdere invordering tijdelijk op te schorten tot er meer duidelijk is maar deze weigeren dat.

Zojuist ook vernomen dat ze deze week of volgende week een deurwaarder langssturen om beslag te laten leggen op mijn auto en andere roerende zaken.

heb ze aangegeven dat al mijn goederen zowel zakelijk als prive als auto verpand zijn aan de gemeente en aan familie ter compensatie van leningen. Ze zouden hiervoor evengoed deurwaarder sturen zodat die die verpanding kon inzien en als dat inderdaad verpand was ze dus geen beslag zouden laten leggen (verpanding is officieel bij belastingdienst geregistreerd).

Officieel liep dit dossier nog tot augustus bij hun maar als ook na dit ebslag zou blijken dat er geen verhaalsmogelijkheden zijn zouden ze de zaak waarschijnlijk weer teruggeven aan CJIB /CVZ.

 

Gemeente - doordat aanvraag WWB nog loopt hebben die de lening nog niet officieel opgezegd en teruggevorderd en is dat nog steeds afwachten hoe dat verder zou gaan dus.

 

Familie - die doen niks aan invorderen voorlopig. en als er minnelijk akkoord gesloten zal worden zullen die wel meewerken (overigens zou ik ondanks dat ook daarna alles aan doen om ook als dat niet meer verplicht is later alsnog alles aan de familie terug te betalen).

 

Diverse kleine schuldeisers - aantal gaf aan wel te willen meewerken aan eenmalige betaling tegen finale kwijting.

 

Heb voor WWB ondertussen flink wat sollicitaties gedaan maar is zoals verwacht behoorlijk hopeloos, ook met zaken waar ik vanuit mijn bedrijf veel ervaring mee heb wordt ik afgewezen omdat ik geen 1 op 1 ervaring in eenzelfde bedrijf heb.

Zelfs als vakkenvuller ben ik afgewezen (zogenaamd omdat ik daar geen recente werkervaring in heb).

Magazijnwerk ben ik voor afgewezen omdat ze voor dergelijk eenvoudig werk al HBO opleiding wilde hebben.

 

Als ik zelf ga rekenen met WWB norm en nog wat andere kleine dingen die ik kan verwachten en vrij te laten bedrag (90%) dan zou ik uitkomen met een WSNP traject op 2,87% uitkering voor alle schuldeisers na 3 jaar.

Ik wil proberen om 5 a 6% te gaan bieden voor afkoop tegen finale kwijting.

 

Doordat ik geen schuldhulpverlening kan krijgen voorlopig en b.v. CVZ moeilijk doet wil ik dit eerst maar gaan proberen te doen met individuele schuldeisers, mogelijk dat ik die zelfs nog iets meer kan bieden.

En alles wat dan overblijft dan tegen de tijd dat ik wel schuldhulpverlening kan krijgen alsnog proberen te doen (met dan waarschijnlijk een lager percentage).

 

Wordt in elkgeval nog een hele klus om alles in goede banen te leiden.

Link naar reactie
  • 0

nog aanvullende vraag:

ik heb een paar schuldeisers die lastig te plaatsen zijn.

 

zo heb ik een bedrijf waar ik als bedrijf zijnde betalingen aan had moeten verrichten voor een bepaalde maandelijkse dienst. Dit bedrijf heeft echter van veel maanden nooit een factuur gestuurd. Op mijn verzoeken voor een factuur krijg ik enkel een overzicht van de te betalen bedragen, willen blijkbaar geen originele factuur sturen.

Heb destijds ook aangegeven dat ik pas betaal als ik een officiële factuur ontvang en niet een aanmaning of overzichtje van bedragen. Bedrag loopt ook bij incassobureau maar ook via hun nooit facturen kunnen krijgen.

 

Dan heb ik nog 3 bedrijven war al langer een schuld bij was waarvan ik af en toe wat afgelost heb maar op gegeven moment is komen stil te liggen. Incassobureau heeft daarna nog tijd lang regelmatig contact opgenomen maar nu al tussen de 5 en 12 maanden stil.

In kader van overzicht krijgen van totale schuld heb ik zowel de oorspronkelijke schuldeisers als incassobureau's aangeschreven met uitleg situatie en dat ik verzocht opgave te doen van huidige openstaande schuld en specificatie daarvan zodat ik zou kunnen meenemen in eventuele schuldenregeling.

Hier heb ik nu 4 weken later geen enkele reactie op ontvangen.

 

Kan/moet ik dergelijke bedrijven nu buiten de schuldenregeling houden in de veronderstelling dat ze de schuld hebben afgeschreven of hoe moet ik daar mee omgaan?

Link naar reactie
  • 0
zo heb ik een bedrijf waar ik als bedrijf zijnde betalingen aan had moeten verrichten voor een bepaalde maandelijkse dienst.

 

Is hier een contract of abonnement voor afgesloten?

 

Hier heb ik nu 4 weken later geen enkele reactie op ontvangen.

 

Kan/moet ik dergelijke bedrijven nu buiten de schuldenregeling houden in de veronderstelling dat ze de schuld hebben afgeschreven of hoe moet ik daar mee omgaan?

 

Lijkt mij niet dat je er zomaar van af bent. heb je het verzoek telefonisch of schriftelijk gedaan?

Link naar reactie
  • 0

zo heb ik een bedrijf waar ik als bedrijf zijnde betalingen aan had moeten verrichten voor een bepaalde maandelijkse dienst.

 

Is hier een contract of abonnement voor afgesloten?

ja is jaren terug abonnement voor afgesloten en kreeg ik ook gewoon de facturen van. maar op gegeven moment niet meer. gebruikte die dienst toen ook tijdelijk zo goed als niet dus denk je ook niet steeds aan.

Tot op gegeven moment het me wel opviel dat ik al tijdje geen factuur gezien had en ging terugkijken toen bleek dat ik al 8 maanden geen factuur meer gehad had. Toen heb ik dus zelf aan de bel getrokken maar in plaats van dat ik alsnog de facturen kreeg kreeg ik aanmaningen en overzichten en dergelijke en sloten ze mijn account af. Willen dus op geen enkele manier (herhaaldelijk verzocht) meewerken aan het alsnog verstrekken van de facturen.

 

Hier heb ik nu 4 weken later geen enkele reactie op ontvangen.

 

Kan/moet ik dergelijke bedrijven nu buiten de schuldenregeling houden in de veronderstelling dat ze de schuld hebben afgeschreven of hoe moet ik daar mee omgaan?

 

Lijkt mij niet dat je er zomaar van af bent. heb je het verzoek telefonisch of schriftelijk gedaan?

verzoek is schriftelijk en via e-mail gedaan

Link naar reactie
  • 0

En hoe is de stand van zaken met het doorstarten van jouw bedrijf? Een schuldhulpverlener zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat wsnp de beste oplossing is. Alleen blokkeert dat wel het ondernemerschap.

gaat niet heel snel maar alles wat er gebeurd is wel positief voor de toekomst.

Niet alle successen die ik boek leveren direct geld op, kan soms paar maanden overheen gaan voordat het wat gaat opleveren.

Komen nu wel af en toe paar orders binnen, aantal inschrijvingen stijgt, krijg positieve geluiden van bedrijven die ik bel en heb diverse uitnodigingen om langs te komen om de boel te bespreken.

 

En zit met spanning op de reactie van potentieel zeer grote opdrachtgever te wachten op voorstel voor aantal prijzen hoe deze uitvallen ten opzichte van hun huidige leverancier.

Er broeit een hoop maar moet nog even ontvlammen.

 

Ik heb diverse goede troeven in handen waarom buitengerechtelijke minnelijk afkoop van schulden voor iedereen veel beter is als een WSNP. Zo is mijn schuld bij afkoop gewoonweg al ruim 100K lager als dat die is als ik WSNP in zou gaan waardoor schuldeisers bij afkoop dus veel meer kunnen krijgen als bij WSNP.

 

En WSNP zal ik zelf enkel maar ingaan als iemand anders mijn faillissement zou aanvragen en echt niet anders meer kan.

Maar probeer dat echt te voorkomen, wil namelijk blijven ondernemen en ben van mening dat de boel dus beter en sneller opgelost kan worden voor schuldeisers.

En voorlopig loopt contact met meeste schuldeisers dus goed en denk ik dat ik er met meeste wel uit kan komen.

Link naar reactie
  • 0

 

En WSNP zal ik zelf enkel maar ingaan als iemand anders mijn faillissement zou aanvragen en echt niet anders meer kan.

Maar probeer dat echt te voorkomen, wil namelijk blijven ondernemen en ben van mening dat de boel dus beter en sneller opgelost kan worden voor schuldeisers.

 

 

En dan zit je bij de rechter voor de WSNP en laat de rechter je niet toe omdat je tegen adviezen(bbz) in door bent gegaan met ondernemen en de schuld is opgelopen. Is zomaar een reële optie.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

En WSNP zal ik zelf enkel maar ingaan als iemand anders mijn faillissement zou aanvragen en echt niet anders meer kan.

Maar probeer dat echt te voorkomen, wil namelijk blijven ondernemen en ben van mening dat de boel dus beter en sneller opgelost kan worden voor schuldeisers.

 

 

En dan zit je bij de rechter voor de WSNP en laat de rechter je niet toe omdat je tegen adviezen(bbz) in door bent gegaan met ondernemen en de schuld is opgelopen. Is zomaar een reële optie.

 

Danny

Laten we eerst maar eens afwachten wat er van dat BBZ rapport overblijft nadat we daar het beroep over gehad hebben en (wat ik wil) het IMK rapport overnieuw gedaan is maar nu iemand die kan nadenken en verschil snapt tussen B2B en B2C en wat snapt van marges en andere zaken. Als je alle eenvoudig aan te tonen fouten + niet onderbouwde (en ook onjuiste) zaken uit het rapport weggestreept dan blijft er in feite bijna niks over. En wat er overblijft is dat ik een ton omzet kan draaien met de B2C shops. maar dat is bijzaak en de volledige omzet die uit B2B zal/kan komen is helemaal niet in rapport opgenomen terwijl dat juist mijn hoofdactiviteit zou worden.

Bezwaar ligt ondertussen bij burgemeester en wethouders dus even afwachten hoe dat verder gaat.

 

Maar verder is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand faillissement voor mij aanvraagt.

Enige motivatie daarvoor kan zijn dat iemand zeer rancuneus is ten opzichte van mij en mij ook als hij/zij daar extra kosten voor moet maken dwars wil zitten. andere reden kan er niet zijn voor faillissement aangezien er daarmee helemaal niks te halen valt.

Link naar reactie
  • 0
Laten we eerst maar eens afwachten wat er van dat BBZ rapport overblijft nadat we daar het beroep over gehad hebben en (wat ik wil) het IMK rapport overnieuw gedaan is maar nu iemand die kan nadenken en verschil snapt tussen B2B en B2C en wat snapt van marges en andere zaken. Als je alle eenvoudig aan te tonen fouten + niet onderbouwde (en ook onjuiste) zaken uit het rapport weggestreept dan blijft er in feite bijna niks over. En wat er overblijft is dat ik een ton omzet kan draaien met de B2C shops. maar dat is bijzaak en de volledige omzet die uit B2B zal/kan komen is helemaal niet in rapport opgenomen terwijl dat juist mijn hoofdactiviteit zou worden.

Bezwaar ligt ondertussen bij burgemeester en wethouders dus even afwachten hoe dat verder gaat.

 

Het is maar de vraag of het IMK rapport overnieuw gedaan wordt. je hebt bezwaar aangetekend bij B&W maar die volgen meestal hun eigen ambtenaren. Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat er door jouw advocaat een procedure gestart was.

Of heeft jouw advocaat dat bezwaar ingediend?

 

Mogen ik of Danny het rapport van het IMK eens lezen? Uiteraard geheel vertrouwelijk.

 

Ik heb het idee dat je met veel te veel verschillende lijnen bezig bent waardoor je zelf geen objectief overzicht op je problemen hebt.

 

En hoe is dat huurcontract tot stand gekomen? Nu nog 9 jaar looptijd is erg lang. Wurgcontract misschien?

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerst maar eens afwachten wat er van dat BBZ rapport overblijft nadat we daar het beroep over gehad hebben en (wat ik wil) het IMK rapport overnieuw gedaan is maar nu iemand die kan nadenken en verschil snapt tussen B2B en B2C en wat snapt van marges en andere zaken. Als je alle eenvoudig aan te tonen fouten + niet onderbouwde (en ook onjuiste) zaken uit het rapport weggestreept dan blijft er in feite bijna niks over. En wat er overblijft is dat ik een ton omzet kan draaien met de B2C shops. maar dat is bijzaak en de volledige omzet die uit B2B zal/kan komen is helemaal niet in rapport opgenomen terwijl dat juist mijn hoofdactiviteit zou worden.

Bezwaar ligt ondertussen bij burgemeester en wethouders dus even afwachten hoe dat verder gaat.

 

Het is maar de vraag of het IMK rapport overnieuw gedaan wordt. je hebt bezwaar aangetekend bij B&W maar die volgen meestal hun eigen ambtenaren. Ik dacht trouwens gelezen te hebben dat er door jouw advocaat een procedure gestart was.

Of heeft jouw advocaat dat bezwaar ingediend?

Klopt, bezwaar is door advocaat naar burgemeester en wethouders gestuurd. Volgende week overigens opnieuw afspraak met advocaat, die zag nog andere mogelijkheden om deze zaak aan te pakken en schade te vorderen. Maar wat hij precies in gedachten heeft weet ik nog niet. wat mij betreft gewoon rapport opnieuw, is wat mij betreft ook een soort van eerherstel.

Mogen ik of Danny het rapport van het IMK eens lezen? Uiteraard geheel vertrouwelijk.

Ik zal hem jou eens toesturen inclusief mijn zelfgeschreven overzicht van bezwaren.

Ik heb het idee dat je met veel te veel verschillende lijnen bezig bent waardoor je zelf geen objectief overzicht op je problemen hebt.

wel dat gevoel heb ik zelf ook wel eens dus is niet zo gek. Zou ook graag onder diverse zaken een punt willen zetten en weer enkel met positieve zaken bezig zijn.

En hoe is dat huurcontract tot stand gekomen? Nu nog 9 jaar looptijd is erg lang. Wurgcontract misschien?

 

is gewoon standaard huurcontract.

Niks geen wurgcontract. wil ik morgen echt stoppen en weg daar pak ik spullen in en vertrek ik en is er niks meer om te doen en hoef ik niks meer te betalen.

Mag nu ook (voorlopig) gewoon gratis gebruik maken van de ruimte.

Huurcontract is echter niet verscheurd maar wordt even niks mee gedaan.

Is voor mij ook nog eens mooie stok achter de deur voor andere schuldeisers. Als die mij failliet willen laten verklaren of anderszins moeilijk willen maken is er nog een schuldeiser die 4 keer groter is als grootste andere schuldeiser en 200 keer zo groot als gemiddelde schuldeiser waardoor die in verhouding niks krijgen.

Maar willen ze meewerken met oplossing kan die hele grote huurschuld dus ineens in het niks verdwijnen en krijgen ze ineens veel meer.

 

verder dus zeer flexibele verhuurder die me graag verder helpt en zeker niet in de ellende wil storten met uitwonen van contract.

Link naar reactie
  • 0
Ik zal hem jou eens toesturen inclusief mijn zelfgeschreven overzicht van bezwaren.

 

mooi, wil het best wel eens lezen. Niet dat ik heel erg deskundig ben maar wellicht dat ik met mijn ervaring met de afwijzingen van mijn eigen aanvragen er toch iets zinnigs over kan zeggen. ;) uiteraard zal ik het vertrouwelijk houden.

 

is gewoon standaard huurcontract.

Niks geen wurgcontract.

 

Het ging mij name om de termijn (nog 9 jaar) Ikzelf vind dat wel erg lang. diverse huurcontracten afgesloten maar altijd voor kortere periodes en met overzichtelijke ontsnappingstermijnen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal hem jou eens toesturen inclusief mijn zelfgeschreven overzicht van bezwaren.

 

mooi, wil het best wel eens lezen. Niet dat ik heel erg deskundig ben maar wellicht dat ik met mijn ervaring met de afwijzingen van mijn eigen aanvragen er toch iets zinnigs over kan zeggen. ;) uiteraard zal ik het vertrouwelijk houden.

 

is gewoon standaard huurcontract.

Niks geen wurgcontract.

 

Het ging mij name om de termijn (nog 9 jaar) Ikzelf vind dat wel erg lang. diverse huurcontracten afgesloten maar altijd voor kortere periodes en met overzichtelijke ontsnappingstermijnen.

die periode maakte in mijn geval niet zoveel uit. zou de ruimte teklein zijn dan kan ik zo naar een andere ruimte, zou ik echt heel erg groeien zou er zo nog stuk aan gebouw aangebouwd kunnen worden. zou ik mee stoppen kan ik er dus ook eigenlijk zo vanaf. Mijn verhuurder verhuurt namelijk niet aan mij voor het verhuren zelf maar omdat als ik mijn plannen volledig kan uitvoeren hem kan helpen aan meer omzet en het vergroten van zijn marktaandeel (dat is mijn mening en blijkbaar ziet hij daar ook de potentie in) omdat ik me richt op doelgroep die hij nog teweinig bereikt.

Link naar reactie
  • 0

[Niet dat ik heel erg deskundig ben maar wellicht dat ik met mijn ervaring met de afwijzingen van mijn eigen aanvragen er toch iets zinnigs over kan zeggen. ;)

 

Ik lees/zie er 75 per jaar:) Die ene kan er ook wel bij ;)

 

Kijk maar hoor! Kijk er graag naar, wellicht zie ik aanknopingspunten. MAAR...Ik zal uiteraard ook kritisch blijven...En dat uiteraard per PM doen over het rapport.

 

Hoeft niet, mag wel.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik heb rapport van IMK, mijn bezwaar in algemeen en e-mail waarin ik gemeente en IMK gewezen heb op de vele fouten/onjuistheden doorgestuurd naar zowel Henk als Danny.

 

En dat je kritisch blijft is uiteraard alleen maar goed maar naar mijn mening heeft mijn bedrijf en toekomstplannen bij het laatste IMK rapport (en door handelen van gemeente in het geheel) geen enkele eerlijke kans gehad om positief beoordeeld te worden.

Ik ben dus zeer benieuwd naar de mening van deze 2 leden op het IMK rapport en mijn bezwaar daartegen en mijn bezwaar in het algemeen.

Link naar reactie
  • 0

Lastig om veel inhoudelijke antwoorden te geven op het forum aangezien het rapport prive is.

 

Uiteindelijk blijkt ik TS al te kennen:) Heb hem een tijdje terug op gesprek gehad op kantoor en daar ook alles inzichtelijk gekregen. Ik ben van mening dat het rapport realistisch is en ik kan het negatieve advies begrijpen. Als TS klant bij mij zou zijn en zou vragen of we in beroep gaan zou ik nee zeggen.

 

Het bezwaarschrift zal, naar mijn bescheiden mening, geen stand houden. In het rapport worden geen absurde aannames gedaan maar het is in de visie van TS anders.

 

begrijpelijk dat een ondernemer alles op alles zet maar ik zou de handdoek gooien. Een nieuwe start maken met een gang naar de WSNP, zorg voor de kinderen en uiteindelijk wellicht een nieuwe start.

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Heb het rapport inmiddels ook gelezen en daarop naar TS een reactie gegeven. Wil er net als Danny hier weinig over kwijt omdat het inderdaad erg privacy gevoelig is.

 

Ook ik ben van mening dat er een realistisch rapport ligt maar ik kan de teleurstelling bij Ts goed begrijpen omdat er een fors verschil is tussen de door TS geprognosticeerde omzet en de omzet die het IMK als haalbaar begroot.

 

In 2006 zat ik in hetzelfde schuitje. Ook mijn aanvraag en het rapport toonden vergelijkingen zoals bij TS.

 

Boosheid, woede en onmacht vielen mij ten deel. Nu ik bijna 8 jaar later terug kijk dank ik god op mijn blote knieën dat het toen afgewezen is. Wel op andere gronden (vestigingsplaats, beperkte verkoopruimte enz.) maar zowel ik als de adviseur konden zich toen niet bedenken dat de markt (1uur fotoservice) waarin ik mij begaf in minder dan 1,5 jaar van de kaart geveegd werd.

 

Als geen ander weet ik hoe moeilijk het is om je "eigen kindje" op te moeten geven maar soms is het beter om je verlies te nemen.

 

Een doorstart met een nieuwe Bbz is met deze uitgangspunten geen optie. Pas op de plaats maken en zaken op orde brengen is denk ik nu het eerste vereiste. Iets wat ik ook de eerste jaren met weinig vreugde gedaan heb.

 

Ondanks de shit die mij in 2006 ten deel viel is het mij toch gelukt om na een aantal jaren weer een nieuw bestaan als ondernemer op te bouwen.

 

Blijven dromen want soms komen ze toch uit. :)

Link naar reactie
  • 0

Van Henk uitgebreide reactie ontvangen. Daarin reageerde hij op punten uit het IMK rapport.

Heb echter het vermoeden dat Henk de puntsgewijze reactie van mij op vele punten uit IMK rapport niet gezien heeft (en Danny ook niet)

Kan me Henk zijn vragen anders niet allemaal voorstellen (deels dus wel).

 

B.v. Dat in rapport staat dat website niet operationeel was terwijl ik hem (van IMK dus) uitgebreid heb geïnformeerd over dat website helemaal operationeel was en zelfs al orders binnen waren.

 

Of dat hij in rapport zet dat er zeer veel concurrentie is terwijl er in werkelijkheid maar 1 echte concurrent is. Hij is daar in de war met concurrentie op de b2c markt terwijl ik me op de b2b markt richt waarbij die grote concurrentie op de b2c markt juist in mijn voordeel is doordat dat mijn potentiële klanten zijn.

 

Verder begrijpt persoon van IMK niks van marges en plaatst hij in het rapport iets als feit wat ik helemaal niet aangegeven heb maar wat gewoon een volstrekt verkeerde aanname is.

 

Verder worden historische omzet cijfers gebruikt van b2c verkopen om daar toekomstige b2b verkopen mee te berekenen terwijl dus nooit b2b diensten aangeboden zijn daarvoor.

 

En zo nog vele andere fouten en leugens.

Ben dus erg benieuwd of Danny en Henk mijn commentaar ( welke dus niet in verzonden bijlage maar in mail naar beide personen direct) op de IMK punten ook gelezen en meegenomen hebben.

Zal later vandaag eens kijken of ik punten hier verder kan plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Van Henk uitgebreide reactie ontvangen. Daarin reageerde hij op punten uit het IMK rapport.

Heb echter het vermoeden dat Henk de puntsgewijze reactie van mij op vele punten uit IMK rapport niet gezien heeft (en Danny ook niet)

 

 

Ik heb de reactie op de punten uiteraard gelezen. Ik kan me niet vinden in je bezwaar. Ik heb het idee dat jij vind dat de adviseur de door jou aangeleverde cijfers maar 1 op 1 moet overnemen. Zo werkt dat uiteraard niet. De adviseur moet zelf gaan bepalen wat de levensvatbaarheid is en gebruikt je gegevens als leidraad. Als jij zegt dat je bv 300k gaat doen en hij denkt 100k en jij kan niet aantonen dat je dat al jaren haalt, dan baal jij daarvan. Maar dan is het nog geen onjuist advies. Er zijn geen cijfers van je b2b tak, moet hij dan maar aannemen dat je bv 200k het eerste jaar gaat omzetten daarin terwijl je zelf aangeeft al een lange tijd met opstart bezig bent?

 

En het bezwaarschrift. Is dat opgemaakt door een advocaat? Bij dergelijke langdradige bezwaren kan je er vanuit gaan dat echt niet alle punten goed gelezen gaan worden,ik had er ook al moeite mee het vol te houden.

 

2 grootste punten die de adviseur meeneemt als grootste struikelblok. En dat is niet prettig om te lezen uiteraard. Er is de laatste jaren een verliesgevend bedrijf gevoerd. Daar is geen verbetering in gekomen. Je hamert erg vaak op de goede omzetverhoging op een bepaald moment. Maar zoals de adviseur aangeeft is die verhoging gekoppeld aan een partij waar bijna geen marge op behaald wordt.

 

Tevens geeft hij aan dat hij twijfelt aan de ondernemerskwaliteiten. Dat is wel 50% waarde voor het advies...

 

 

Ga echt je tijd niet verdoen aan maanden van bezwaren. Heeft echt geen enkele kans van slagen. Denk aan je dochter, je gezin en stop. Ga proberen de WSNP in te kunnen, ga in de vrije uren keihard leren en werken aan je nieuwe b2b plan. Zorg dat je over 3 jaar schuldenvrij bent en een geweldige start kan maken met een systeem waar je van niemand afhankelijk bent!

 

Geloof me, in je sector wordt over 3 jaar nog steeds verkocht ;)

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dus jij vind dat de leugens die erin staan geen probleem zijn?

En de onjuistheden zijn ook geen probleem of zie je niet?

 

Blijkbaar ben ik een volledige debiel dat ik niet kan leven met leugens en dat ik al die onjuiste info zie ???

 

Jammer dat je zo reageert, in mijn PM had ik je gevraagd om dit weekend onze reacties op je in te laten werken en aangegeven dat ik je maandag zal bellen.

 

Zoals ik in mijn eerdere reactie aangeef kan ik je woede en frustraties goed begrijpen maar moet een keer de realiteit toch de overhand krijgen. In 2006 heb ik gekozen voor mijn gezin om alles weer op de rails te krijgen. Dat is met veel moeite en pijn gelukt in een tijd waar ik weinig vreugde aan beleeft heb.

 

Bbz is een redmiddel en geen wondermiddel en zeker al geen middel om slecht lopende ondernemingen jaren van steun te voorzien. Het is gemeenschapsgeld wat opgehoest wordt door belastingbetalers. logisch dat daar regels voor gelden.

 

Van Henk uitgebreide reactie ontvangen. Daarin reageerde hij op punten uit het IMK rapport.

Heb echter het vermoeden dat Henk de puntsgewijze reactie van mij op vele punten uit IMK rapport niet gezien heeft (en Danny ook niet)

 

Het waren vooral vragen op het rapport en eigenlijk ben ik wel benieuwd of je hier nog inhoudelijk op reageert.

 

Maar nogmaals: Neem dit weekend even afstand. Maandag bellen we.

 

Link naar reactie
  • 0

hierbij wat uitgebreidere reactie:

 

Laat ik om te beginnen even een misverstand uit de weg helpen:

 

Ik heb geen BBZ aangevraagd en al helemaal geen nieuwe krediet faciliteit of herstructurering schulden.

Ik heb aan de gemeente het volgende aangegeven:

 

ik wil nog geen BBZ aanvragen, ik wil dat er eerst een besluit genomen wordt over aanvulling bijstand met terugwerkende kracht. Als dat toegekend wordt dan is hele BBZ niet meer nodig en zijn mijn problemen opgelost

 

reactie van de gemeente daarop was:

 

We hebben uw aanvraag voor BBZ ontvangen en hebben het IMK opdracht gegeven om een onderzoek te verrichten naar levensvatbaarheid.

...

...

Onderzoek IMK is nodig, zij moeten bepalen of u in aanmerking komt voor de aanvulling tot bijstand met terugwerkende kracht.

 

Oke, ik wil dus geen aanvraag BBZ maar dit wordt me dus opgedrongen door gemeente omdat dat noodzakelijk is om mijn aanvraag terugwerkende kracht te beoordelen terwijl er van de periode van die eerste aanvraag al een extern rapport ligt.

 

Uiteindelijke antwoord is als volgt van IMK:

Wij komen helemaal niet om die terugwerkende kracht aanvraag te beoordelen. Daar kunnen wij helemaal niks nee en zullen we ook geen uitspraak over doen. Die terugwerkende kracht is iets waarover de gemeente zelf een besluit moet nemen. Wij zijn hier vanwege aanvraag nieuwe BBZ voor krediet en herfinanciering.

 

Heb daarop ook aangegeven dat ik dat nooit heb aangevraagd en dat dit rapport puur bedoeld is om het recht op die terugwerkende kracht te beoordelen.

 

Uiteindelijke antwoord van gemeente was:

verlening van bijstand met terugwerkende kracht is vanuit de wet niet mogelijk en zal dus zo en zo nooit goedgekeurd worden

De gemeente (bureau zelfstandigen) wist dus vooraf al dat ze die aanvraag die ik gedaan had zouden afwijzen en IMK rapport laten opstellen was dus volstrekt onnodig maar was een soort van valstrik om mij tot stoppen te dwingen.

 

Dan mijn punten voor IMK rapport. alle quotes zijn stukjes uit imk rapport met daaronder mijn commentaar daarop:

 

Pagina 3

 

> Door problemen met de kinderopvang van de dochter, is de heer ….. pas vanaf

medio maart 2014 weer in staat zich volledig op zijn bedrijf te richten.

Dit is niet per definitie juist. Bij verkrijgen van (tijdelijke) aanvulling tot bijstandsniveau (of die dus met terugwerkende kracht januari 2012) kan ik met 1 a 2 weken weer volledig aan het werk zijn omdat we dan dus weer opvang voor onze dochter kunnen betalen.

Buiten dat kan ik sinds 2 weken weer de donderdag middag werken en vanaf januari de maandag weer volledig.

 

> Op het moment van de aanvraag zijn de websites (door een overgang naar andere systemen) niet operationeel.

Dit is dus onjuist, zoals ik aangegeven heb is de website gewoon operationeel. Hier kunnen dus gewoon orders op geplaats worden en melden zich ook nieuwe klanten aan (momenteel zonder promotie rond de 3 per week). Dit is dus het B2B systeem voor de dropshipping. Dit systeem is dus gewoon operationeel.

 

> Om de websites operationeel te maken, dient er nog geïnvesteerd te worden.

Zie vorige punt. Voor B2C systeem gaat het om ongeveer 400 euro om operationeel te krijgen. Verdere investeringen zijn enkel voor proces verbeteringen zodat onderhoud minder tijd kost en klanten betere bestel opties geboden kunnen worden. Klanten kunnen nu echter gewoon al bestellingen doorgeven maar is iets meer werk voor hun dan nadat die gewenste aanpassingen nog gemaakt zouden zijn)

 

Pagina 4

 

> De omzet is de laatste 3 jaar (tot en met 2012) jaarlijks weliswaar gestegen, maar door met name een sterke stijging van de verkoopkosten (afdrachten aan partner) is het resultaat in 2012 verder verslechterd.

De verkoop kosten van partner waren niet zozeer het probleem. Dit waren voornamelijk de fullfilment kosten die ik maakte om partners in bedrijf de orders te laten verzenden. Personeel dat zij daarvoor hadden lopen was teduur voor dat werk. Dat is opgelost door de relatie met partners in bedrijf te verbreken en verzending van dit soort orders via sociale werkplaats te laten lopen. Laatste (kleinere) deal via partner is ook via sociale werkplaats verzonden en had een positief resultaat (rond de 60% goedkoper als via partners in bedrijf).

Daarnaast waren die orders vrij arbeidsintensief. Nieuwe partner deals die mogelijk zijn zijn niet arbeidsintensief

Verder waren de kosten huur een grote post welke noodzakelijk was voor het verkrijgen van juiste uitgangspunt voor Dropshipping. Verder zijn in de tussentijd de kosten Abb. Internet./Domeinnaam/server en betalingssysteem kosten nog verder verlaagd (met ongeveer 40% verlaagd).

Tevens is in het begin van 2012 de voorraad nog vergroot om voorraad op te bouwen voor dropshipping (in de periode voordat de verhuizing naar huidige locatie ter sprake was).

 

> Qua positie bevindt de heer ….. zich feitelijk op hetzelfde niveau als in 2009 (bij de eerste Bbz-aanvraag). In de afgelopen jaren zijn de beoogde en ambitieuze groeiplannen nooit verwezenlijkt.

Dit heeft als oorzaak dat ik in die periode de benodigde software niet gerealiseerd kreeg. Ondertussen is deze benodigde software dus wel degelijk gerealiseerd en is dat dus een volstrekt ander uitgangspunt als in 2009. Destijds moest alles nog ontwikkeld worden, nu staat alles klaar om van start te gaan.

 

> De door ons begrote omzetten en resultaten zijn onvoldoende om alle kosten te kunnen dekken. Er is geen aflossingscapaciteit. De risico’s voor (aanvullende) kredietverstrekking zijn onverantwoord.

Dan deugd die begroting niet.

De begroting die ik opgesteld heb en ter beschikking gesteld heb is een zeer realistische begroting waaruit alle kosten gemakkelijk betaald kunnen worden. Sterker nog: de door mij gemaakte begroting is aan de zeer lage kant. Kwa aantal aanmeldingen voor dropshipping zit ik nu al op het niveau welke ik in de begroting pas eind 2014 verwachte te bereiken (op basis van percentage staffel met orders per dropshipper).. Het is enkel kwestie van de aanmeldingen door nabellen en bezoeken om te zetten in kopende klanten. En dan heb ik dus nog ruim 100 overige warme leads (die zelf interesse in de dienst getoond hebben) en 300 koude leads (die geen interesse getoond hebben maar die ik zelf verzameld heb en die binnen het profiel van potentiële klanten passen).

 

 

Pagina 5

 

Hier wordt nogmaals geconcludeerd dat ik pas per 6 maart 2014 weer volledig voor bedrijf beschikbaar zou zijn, Zie eerdere constatering hierover.

 

Pagina 6

 

> Op het moment van de aanvraag is er geen enkele website van de heer ….. (door de overgang naar andere systemen) operationeel.

Onjuist, zie eerdere motivatie. Gewoon een keiharde leugen

 

> De websites voor zowel de zakelijke markt als de particuliere markt dienen nog nader te worden aangepast om operationeel (en naar de wensen van de heer ….) te worden.

Onjuist, zie eerdere motivatie.

 

> De marktomstandigheden voor de gehele seksindustrie zijn gematigd positief. De concurrentie in de branche is echter zeer groot.

Hieruit Blijkt dat er niet veel begrepen is van wat ik ga doen. De concurrentie op B2C markt is inderdaad zeer groot, maar hier ligt zoals ik aangegeven heb de focus niet meer op. Op de B2B markt is juist vrijwel geen concurentie (1 grote speler in Nederland en 1 middelgrote met zeer beperkt assortiment en 1 kleine speler. Kwa assortiment onderscheid ik me van al deze 3 andere spelers voldoende om daar geen hinder van te ondervinden.

De grote B2C concurentie is juist weer een zeer groot voordeel voor de B2B activiteiten waarmee ik van start ga doordat de partijen die bij B2C mijn concurrent zijn bij B2B juist mijn klanten zijn. Dit geeft dus aan dat mijn B2B markt heel groot is.

Verder zijn de marktontwikkelingen in de sexartikelen branche juist zeer positief wat blijkt uit de groei van diverse partijen in deze branche.

 

 

> De heer …. is recentelijk in gesprek met partner voor het leveren van dagaanbiedingen . De praktijk leert dat de gerealiseerde marges op dergelijke deals aanzienlijk lager zijn dan gemiddeld.

De marges zijn inderdaad lager door de afdracht aan partner. Daartegenover staat dat deze partij(en) (er zijn veel meer van dergelijke bedrijven) in 1 keer zonder werk voor mij grote aantallen orders aanleveren. Zie verder eerder genoemde punten over kosten van dit soort acties.

 

> De heer …. wil ook met zijn producten de buitenlandse markt op (via de sites amazon.de / amazon.co.uk en ebay.de / ebay.co.uk. De plannen hiervoor dienen nog nader te worden uitgewerkt.

Hier hoeft niet veel voor uitgewerkt te worden. Dit is kwestie van een account aanmaken op die sites, via speciale tool het assortiment uploaden en de producten zijn beschikbaar voor een miljoenenpubliek op die websites. Vergelijking van andere verkopers op die site van vergelijkbare producten leert dat deze tot vele duizenden orders per jaar via deze sites binnenhalen. Hiervoor moet ik enkel de verzendkosten nog goed geregeld krijgen

 

Pagina 7

 

> Volgens informatie van de heer …. zou er in eerste instantie nog minimaal

€ 1.000 moeten worden geïnvesteerd in de websites om deze operationeel te krijgen. Na deze investering dienen er nog aanvullende investeringen plaats te vinden om de websites en de processen te optimaliseren.

Zijn al operationeel, zie verder eerder genoemde punten.

 

 

 

Pagina 8

 

Hierin staan nog weer een paar fouten herhaald die ik eerder reeds behandeld heb.

 

Zelf begroot de heer …. voor 2014 en 2015 een omzet van respectievelijk € 287.000 en € 411.000. Deze omzet is geschat en kan niet vanuit de markt worden onderbouwd. Door de heer …. wordt een brutowinstmarge begroot van 63,7%. Voor groothandels-activiteiten is dit een extreem hoge marge.

 

De omzet is geschat (dat is immers de enige mogelijkheid om vooraf omzet vast te stellen). Daarbij is wel aan te geven dat dit een extreem lage schatting is. Officiële cijfers uit de markt zijn er niet maar ik heb hierbij gebruik gemaakt van verkoop cijfers van Concurent 1 en concurent 2. Hierbij kan ik door af en toe een test order te plaatsen volgen hoeveel orders deze gemiddeld per dag hebben. Tevens kon ik door verschillende accounts aan te maken volgen hoe de groei van nieuwe groothandelsklanten was (op basis van klantnummer)

 

In mijn begroting ben ik uitgegaan van half 2014 ongeveer 30 dropshippers met gemiddeld 10 orders per dag totaal. Bovenstaande groei van concurent 1 laat zien dat mijn begroting eerder onrealistisch laag is als dat hij te hoog zou zijn. Zeker aangezien ik nu al boven de 30 aangemelde dropshippers zit (ondertussen al boven de 60)en nog zeer veel geïnteresseerde heb hiervoor.

 

Het verhaal kwa aantal orders kan ik ook nog houden voor concurent 2 zij het dat daar andere orderaantallen gelden omdat dat een andersoortig bedrijf is.

Tevens kan ik voor diverse consumenten shops dergelijke cijfers uitrekenen die allemaal laten zien dat mijn prognose zeer laag is.

 

 

 

Verder staan op deze pagina nogmaals diverse eerder aangegeven fouten.

 

Pagina 9

 

Bij de begroting van de bedrijfskosten hebben wij rekening gehouden met:

> ervaringscijfers in de branche;

> de informatie van de ondernemer;

> de door de heer …. opgestelde begrotingen;

> historische cijfers;

> de rentekosten voor de Bbz-lening.

 

Ik verneem graag welke ervaringscijfers uit de branche dan gebruikt zijn.

Verder zijn historische cijfers dus niet bruikbaar doordat ik ten eerste nieuwe activiteiten ontwikkel die in het verleden dus niet plaatsgevonden hebben en ten tweede historische cijfers niet bruikbaar zijn door veranderde situatie (geen software om de diensten aan te bieden tegenover nu wel de software om diensten aan te bieden.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.