• 0

Werkgever biedt 15% aandelen aan...

Hoi iedereen,

 

Ik ben nu fulltime in loondienst en mag van mijn werkgever 15% van de aandelen kopen. Mijn boekhouder heeft me geadviseerd om een BV op te richten, omdat waarschijnlijk het bedrijf binnen 5 jaar wordt verkocht. Volgens hem valt de verkoop van de aandelen dan uiteindelijk in de BV en hoef ik niet gelijk belasting te betalen over de winst. Ik blijf gewoon werken voor mijn baas. Hij wil niet meer gaan betalen dan mijn salaris van 35.000 per jaar.

 

Wat moet ik doen?

 

1

-Ik richt een BV op die de aandelen koopt

-Ik ga uit dienst

-vraag een managementfee vanuit de BV.

 

2

-Ik richt een BV op die de aandelen koopt.

-Ik blijf in dienst bij mijn baas voor het salaris van 35.000.

-keer mezelf geen gebruikelijk loon uit.

 

Ik neem aan dit ik bij situatie 2 geen gebruikelijk loon aan mezelf hoe uit te betalen omdat ik toch nog steeds in dienst ben bij mijn baas. En als ik een managementfee doorbereken, moet mijn baas dan geen loonheffingen afdragen??

 

Alvast bedankt.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Thierry

 

Met de verkoop van de BV in zicht, is het geen slecht advies om een eigen holding BV op te richten. Je bereikt daar, omdat je belang > 5% is, inderdaad mee dat de verkoopopbrengst onbelast in je holding BV blijft. Pas als je dividend uitkeert komt heffing via box 2 IB aan de orde.

 

Het loon is een ander verhaal. Het verplichte DGA loon geldt voor iemand met een direct of indirect aanmerkelijk belang in een BV. Met indirect wordt aandelenbezit bedoeld dat (zoals in jouw geval) via een tussenliggende BV loopt. Je hebt dus met of zonder eigen holding BV straks gewoon te maken met het DGA loon.

 

Dat is in beginsel 43.000, maar kan omlaag als jij kunt aantonen dat een salaris voor jouw functie in de markt lager ligt dan die 43.000. Aangezien je zelf geen invloed hebt op de hoogte van je loon mag je er vanuit gaan dat die 35.000 gebruikelijk en voor de fiscus dus voldoende is. Of verdient er iemand binnen het bedrijf meer dan jij, terwijl diegene dezelfde werkzaamheden verricht?

 

Of de huidige grootaandeelhouder met een managementfee wil werken voor jou vraag ik me af. Die fee moet niet alleen je salaris dekken maar ook de kosten van je holding BV. Daarnaast moet de werk BV waar je nu in loondienst bent sowieso premies voor de sociale verzekeringen betalen, dus ongeacht uit welke BV jij je salaris krijgt. Dat komt omdat je met 15% "je eigen ontslag niet tegen kunt houden" (kort door de bocht formulering, maar klopt in dit geval wel) en daarom verplicht sociaal verzekerd bent.

 

Andere vraag: hoe ga jij die 15% aandelen betalen aan je baas en hoeveel vraagt hij ervoor?

Weet je wel wat je koopt? Of anders gezegd: hoe zeker is het dat de BV verkocht gaat worden over 5 jaar en is het ook zeker dat die verkoop voor jou winstgevend is?

 

Voorbeeldje:

Stel je baas vraagt nu 20.000 voor die 15%. Jij betaalt die 20.000 aan zijn holding BV. Dat geld zit dus niet in de werk BV waar jij aandelen van koopt.

 

Over 5 jaar wordt de gehele werk BV verkocht voor 140.000. Na aftrek van kosten voor adviseurs resteert daarvan 130.000.

 

Heb jij nu wat verdiend?

 

(ik vraag het met opzet om te zien of je enig idee hebt waar je instapt, niet lullig bedoeld, maar wel nuttig voor mijn vervolgadvies)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de duidelijk reactie Joost. Hieronder mijn toelichting

 

Loon

1) Ik kan dus een BV oprichten en aan de belastingdienst vragen of mijn gebruikelijk loon naar beneden kan worden bijgesteld naar 35.000. Dit zal dus zo zijn omdat ik maar 35.000 verdien. Er is niemand in het bedrijf die meer verdient dan ik, met dezelfde werkzaamheden.

 

Er komt nog wel bij dat ik een lease auto heb (bijtelling van 7.000) per jaar. Ik wil de lease verplichtingen wel overnemen met mijn BV. Geldt de bijtelilng van de auto ook als bijtelling voor het gebruikelijk loon?

 

Hoogte managementfee

2) Hoe hoog mag mijn management fee nou precies zijn? Mijn baas wil de autokosten vergoeden, want deze kosten heeft hij natuurlijk niet meer. De kosten voor administratie van de jaarrekening zal ik gewoon zelf betalen. En over welk bedrag moet mijn baas dan sociale lasten afdragen? Over de managementfee incl of excl btw?

 

Aandelen kopen

3) Door mijn baas is het nu zo voorgesteld dat ik het eerste jaar 5% koop, het tweede jaar 10% en het derde jaar 15%. een aandelenbelang van 5% kost mij EUR 30.000,-. Ik krijg aan het einde van het jaar een bonus van EUR 30.000,- welke ik mag aanwenden voor het aankopen van de aandelen. Omdat mijn bonus bruto EUR 30.000 is, houdt ik netto minder over. Voor het verschil tussen het bruto en netto bedrag mag ik een lening afsluiten bij mij baas, om zodoende genoeg geld te hebben voor het kopen van de aandelen, tegen 3% rente.

 

In de daarop komende jaren heb ik recht op 20% van de operationele winst van de onderneming, welke ook als bonus zal worden uitbetaald.

 

- Kan ik de lening ook sluiten met mijn BV of liever in privé?

- Kan ik de bonusuitkering het eerste jaar en de volgende jaren als managementfee laten uitbetalen? Hier moet dan zeker ook weer sociale premies door de werkgever over worden afgedragen?

- En mijn gebruikelijk loon zal dan ook weer verhoogd moeten worden naar 43.000 of meer??

 

Opbrengst onderneming

het bedrijf is nu rond de EUR 600.000 waard. We verwachten dat de onderneming zal worden verkocht voor rond de 2 a 3 miljoen.

 

Het is voor mij nu eigenlijk vrij lastig om te kiezen wat ik nu moet doen. Wel of geen BV? In dienstbetrekking blijven of in dienst van B.V.? Wel een managementfee of niet en hoe hoog? Ik wil dit graag goed snappen zodat een goede beslissing kan nemen.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er komt nog wel bij dat ik een lease auto heb (bijtelling van 7.000) per jaar. Ik wil de lease verplichtingen wel overnemen met mijn BV.

 

Zou je dat wel doen???

 

Geldt de bijtelilng van de auto ook als bijtelling voor het gebruikelijk loon?

 

Het maakt deel uit van het gebruikelijk loon ja (telt daar dus in mee, zit je al op 42.000 dus)

 

En over welk bedrag moet mijn baas dan sociale lasten afdragen? Over de managementfee incl of excl btw?

 

Over het bruto salaris dat jij jezelf toezegt in de holding, niet over de volledige managementfee

 

In dienstbetrekking blijven of in dienst van B.V.? Wel een managementfee of niet en hoe hoog? Ik wil dit graag goed snappen zodat een goede beslissing kan nemen.

 

Paar andere aandachtspunten die daar in meespelen:

 

[*]Neem je nu deel aan een collectieve pensioenregeling? Met 10% van de aandelen of meer val je daar buiten

[*]idem meeste collectieve WGA gat verzekeringen. Jouw WGA gat is zeer groot, dit zul je dan individueel moeten oplossen, waarbij sprake is van medische selectie

[*]Hoe regel je de loondoorbetaling bij ziekte de eerste 2 jaar. Het lijkt er hier op dat sprake is van voortgezet dienstverband (z.g.n. "frontverandering") waardoor de loondoorbetalingsplicht bij de werkmij blijft. Los van de vraag of de werkmij / huidige DGA dat beseft danwel onderschrijft (tip) is het erg lastig verzekeringstechnisch op te lossen: de meeste verzuimverzekeraars bieden geen dekking voor minderheidsDGA's die vanuit de holding verlonen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Thierry,

 

Het klinkt bij na te mooi om waard te zijn. Je kan nu aandelen open welke over 5 jaar 4 a 5 keer zo veel waard zijn. Zie je deze ontwikkelingen zelf ook? Zitten er meerdere werknemers in hetzelfde bootje, bieden ze andere werknemers ook aandelen aan?

 

Verder kan het een goede motivatie zijn voor je werkgever om je aandelen te geven zodat je zelf extra hard gaat werken, je werkt immers aan je eigen rendement. Wat ook een relevante vraag is, krijg je de € 30k bonus sowieso of alleen als je de aandelen gaat kopen?

 

Verder zitten er hier mensen op het forum met meer ervaring op dit gebied welke een gerichter advies kunnen geven. Ik raad je dan ook aan goed te luisteren hier. Maar denk na of het niet te mooi is om waar te zijn!

Techneut, fiscalist, handelsagent

Link naar reactie
  • 0

1) Ik kan dus een BV oprichten en aan de belastingdienst vragen of mijn gebruikelijk loon naar beneden kan worden bijgesteld naar 35.000. Dit zal dus zo zijn omdat ik maar 35.000 verdien. Er is niemand in het bedrijf die meer verdient dan ik, met dezelfde werkzaamheden.

 

Er komt nog wel bij dat ik een lease auto heb (bijtelling van 7.000) per jaar. Ik wil de lease verplichtingen wel overnemen met mijn BV. Geldt de bijtelilng van de auto ook als bijtelling voor het gebruikelijk loon?

 

ja dat is daar onderdeel van, dus DGA loon zit wel goed. Maar besef je je wel dat je nu een auto rijdt die 277 euro netto per maand kost aan bijtelling? Wil je die echt meenemen naar jouw BV? Dan draai je dus naast de bijtelling ook op voor de leasekosten.

 

Hoogte managementfee

2) Hoe hoog mag mijn management fee nou precies zijn? Mijn baas wil de autokosten vergoeden, want deze kosten heeft hij natuurlijk niet meer. De kosten voor administratie van de jaarrekening zal ik gewoon zelf betalen. En over welk bedrag moet mijn baas dan sociale lasten afdragen? Over de managementfee incl of excl btw?

 

Mag? De vraag is hoe hoog moet de fee zijn. Dekking brutoloon en autokosten. Kosten boekhouder, fiscalist, bank, stuk pensioen en reserves. Wilde gok: 60.000 om alle kosten in je holding te dekken.

 

Aandelen kopen

3) Door mijn baas is het nu zo voorgesteld dat ik het eerste jaar 5% koop, het tweede jaar 10% en het derde jaar 15%. een aandelenbelang van 5% kost mij EUR 30.000,-. Ik krijg aan het einde van het jaar een bonus van EUR 30.000,- welke ik mag aanwenden voor het aankopen van de aandelen. Omdat mijn bonus bruto EUR 30.000 is, houdt ik netto minder over. Voor het verschil tussen het bruto en netto bedrag mag ik een lening afsluiten bij mij baas, om zodoende genoeg geld te hebben voor het kopen van de aandelen, tegen 3% rente.

 

In de daarop komende jaren heb ik recht op 20% van de operationele winst van de onderneming, welke ook als bonus zal worden uitbetaald.

 

- Kan ik de lening ook sluiten met mijn BV of liever in privé?

- Kan ik de bonusuitkering het eerste jaar en de volgende jaren als managementfee laten uitbetalen? Hier moet dan zeker ook weer sociale premies door de werkgever over worden afgedragen?

- En mijn gebruikelijk loon zal dan ook weer verhoogd moeten worden naar 43.000 of meer??

 

Oefff! In 3 stappen van 5% is drie keer naar de notaris. Daarbij wordt de BV nu gewaardeerd op 600K (5% = 30K). Hoe realistisch is dat? Wat weet jij van die waardering? Lenen van de baas? Prima maar welke andere condities gelden hier? Kun je ontslagen worden? Kan de managementovereenkomst opgezegd worden zonder jouw invloed? En zo ja, moet je dan ook je aandelen aanbieden? Hoe ziet dat voorstel eruit als je de concepten van de managementovereenkomst en aandeelhoudersovereenkomst naast elkaar legt?

 

Opbrengst onderneming

het bedrijf is nu rond de EUR 600.000 waard. We verwachten dat de onderneming zal worden verkocht voor rond de 2 a 3 miljoen.

 

Says who? Hoe weet je dat dit nu zo is en hoe weet je dat die opbrengst over 5 jaar realiseerbaar is? Is er al een koper? Zo nee, waarop is die 2 a 3 mio gebaseerd? Zo ja, waarom wordt er nu al niet gekocht?

 

Mag ik je twee lessen meegeven die ik vandaag op kleine schaal ook weer even mocht ervaren:

1. if it seems too good to be true, it probably is

2. assumption is the mother of all f*ck-ups (of ook leuk: to assume makes an ass out of u and me)

 

Als een deal zo lucratief lijkt en te realiseren binnen vijf jaar, dan gaan bij mij alarmbellen af. Hoe realistisch is dit scenario? Begrijp me niet verkeerd: ik heb onderhandeld voor veel meer geld dan dit maar wel in gevallen waar de winst al gerealiseerd was. Het is dus mogelijk maar koffiedik kijken is voor gokkers.

 

Zo ook de aanname maken dat het wel goed komt. En dat die verkoop over 5 jaar realistisch is en dat er voldoende ruimte is in de winst van de BV om jouw 20% daarvan als bonus te ontvangen? 20% van wat? Operationele winst? Als 85% van de aandeelhouders besluit om hun managementfee te verhogen is de operationele winst waarschijnlijk nul. Toch leuk dat je daar dan 20% van krijgt ;)

 

Kortom: een wespennest als je niet uitkijkt. Je leent van de baas! Hoe betaal je hem terug als je aannames niet uitkomen?

 

Het is voor mij nu eigenlijk vrij lastig om te kiezen wat ik nu moet doen. Wel of geen BV? In dienstbetrekking blijven of in dienst van B.V.? Wel een managementfee of niet en hoe hoog? Ik wil dit graag goed snappen zodat een goede beslissing kan nemen.

 

Denk eerst eens na over jouw positie! Wat is jouw waarde in deze deal? Hoe misbaar ben jij? Wat kun je bedingen om te zorgen dat je niet van beschermde werknemer verandert in een lotloze kleine aandeelhouder?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kortom: een wespennest als je niet uitkijkt. Je leent van de baas! Hoe betaal je hem terug als je aannames niet uitkomen?

 

Als de baas van Thierry de bonus betaald aan de nieuwe BV van Thierry, dan kan Thierry met dat bedrag de aandelen kopen en hoeft er misschien helemaal niet geleend te worden. Ik weet niet of dat fiscaal ook kan, maar financieel is het iig de meest aantrekkelijke optie.

 

Ik heb zelf de indruk dat de baas van Thierry wel van goede wil is, maar zelf ook niet helemaal op de hoogte is van wat er allemaal mogelijk is. Een goede adviseur lijkt mij voor beide heel verstandig.

Link naar reactie
  • 0
Als de baas van Thierry de bonus betaald aan de nieuwe BV van Thierry, dan kan Thierry met dat bedrag de aandelen kopen en hoeft er misschien helemaal niet geleend te worden. Ik weet niet of dat fiscaal ook kan, maar financieel is het iig de meest aantrekkelijke optie.

 

Leuk bedacht. Maar of die bonus nu wordt uitgekeerd aan Thierry of aan de BV; het blijft gewoon progressief belast inkomen uit loondienst (met - vanwege Thierry's inkomen onder de SV loongrens - ook nog bijbehorende werkgeverslasten voor werkgever, die wellicht ook nog gedebruteerd moeten worden!).

Thierry krijgt dus nooit meer dan 40-50% van de bonus netto in handen, en moet dus de rest bijlenen - zoals al door hem was aangegeven.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.