• 0

Hoe statuten / aandeelhoudersovereenkomsten te regelen

LS,

 

Als het me niet al duidelijk was, dan is het me door het lezen van veel posts hier wel duidelijk geworden dat wij niet zelf een overeenkomstje in elkaar moeten flansen, maar dat we daar professionele hulp bij moeten zoeken. Bij deze een vraag daar over.

 

Ik ben op dit moment via een holding 100% eigenaar van een dochter BV. Ik wil nu 2 mensen mede eigenaar maken van deze BV waarbij ik een meerderheidsaandeel behoud.

 

We willen dit graag goed regelen, dus met de juiste overeenkomsten, maar ik ben nog wel aan het zoeken naar de aanpak. Is het het beste om gezamelijk naar 1 expert te gaan (die 1 van de beoogde mede eigenaren aangeraden heeft gekregen) en er dan van uit te gaan dat deze professioneel genoeg is om onpartijdig en grondig werk te leveren? Zou ik de uitkomst daarvan nog moeten laten controleren door een expert die ik persoonlijk inhuur? Of is het verstandiger om alle drie een eigen adviseur te regelen vanaf het begin?

 

Valt er iets zinnigs te zeggen over wat zo'n traject zou moeten kosten? 1000 euro lijkt me goedkoop en 10.000 euro lijkt me gruwelijk veel, maar klopt dat gevoel ook?

 

gr,

 

Cor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is jouw bedrijf toch?

 

Lijkt me dat jij je expert zoekt, de overeenkomsten samen met hem/haar opstelt op een manier die primair voor jou acceptabel is, en vervolgens voorlegt aan de beoogde mede-aandeelhouders.

 

Als zij punten hebben die ze anders willen dan is dat te overleggen maar uiteindelijk bepaal jij.

 

Of de anderen een adviseur willen is aan hun.

 

Je wilt ze medeaandeelhouder "maken". Verkoop je je aandelen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is jouw bedrijf toch?

 

Lijkt me dat jij je expert zoekt, de overeenkomsten samen met hem/haar opstelt op een manier die primair voor jou acceptabel is, en vervolgens voorlegt aan de beoogde mede-aandeelhouders.

 

Als zij punten hebben die ze anders willen dan is dat te overleggen maar uiteindelijk bepaal jij.

 

Of de anderen een adviseur willen is aan hun.

 

Je wilt ze medeaandeelhouder "maken". Verkoop je je aandelen?

 

 

 

De 2 medeaandeelhouders kunnen bijdragen aan de groei die ik voor ogen heb. Zij zullen een management rol gaan vervullen in de BV. Het idee is dat ze minder dan marktconform zullen gaan verdienen en dat dat gecompenseerd wordt door aandelen.

Als ik eenzijdig de overeenkomsten opstel, is er dan niet een grote kans dat we een aantal keer terug moeten naar de tekentafel? Het lijkt me dat het handiger is om direct gezamelijk aan een overeenkomst te werken. Is dat juist?

Link naar reactie
  • 0

Dag Cor,

 

Vanuit de praktijk kan ik beamen dat het voor een adviseur juist lastiger is als alle partijen samen de opdracht geven. De taak is dan om te komen tot een overeenkomst die door alledrie beoordeeld wordt en voorzien wordt van commentaar. Consensus vinden is dan lastiger omdat iedereen de mening heeft dat zijn input even zwaar telt.

 

Nu is het jouw bedrijf. Verstandiger is dan dat jij de lakens uitdeelt. Met je adviseur maak je een opzet/voorstel en dat bespreek je met de beoogde partners. Waarbij niet alles ter discussie kan staan. Jouw positie is de leidende en dat wil je bewaken.

 

1000 euro lijkt me wat goedkoop. 10.000 schromelijk overdreven ;)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nu is het jouw bedrijf. Verstandiger is dan dat jij de lakens uitdeelt. Met je adviseur maak je een opzet/voorstel en dat bespreek je met de beoogde partners. Waarbij niet alles ter discussie kan staan. Jouw positie is de leidende en dat wil je bewaken.

 

De beoogde partners zullen dus aandeelhouder worden en een management functie krijgen. Wat zijn de overwegingen om ze wel of niet ook mede bestuurder te maken?

Link naar reactie
  • 0

Zij zullen een management rol gaan vervullen in de BV. Het idee is dat ze minder dan marktconform zullen gaan verdienen en dat dat gecompenseerd wordt door aandelen.

 

Vooruitlopend op wat de expert die jij gaat inschakelen jou gaat vertellen:

 

[*]voor een aanmerkelijk belang-aandeelhouder (meer dan 5% van de aandelen) is marktconformiteit in de beloning het uitgangspunt;

[*]de belastingdienst zal de compensatie in aandelen voor een lager loon kunnen zien als loonbetaling en als zodanig belasten.

 

Ik zelf ben er voorstander van om de beloning voor kapitaal (dividend aan aandeelhouders) te scheiden van beloning voor arbeid (loon/salaris). Waarom het salaris niet prestatieafhankelijk maken en dat gebruiken om de lening voor het verwerven van de aandelen af te lossen.

 

Verder helemaal eens met Joost: € 1.000,00 is teveel, € 10.000,00 veel te weinig. Als je weet wat er moet gebeuren kun je met name op de notaristarieven het nodige besparen door goed rond te gaan shoppen. Er zijn overigens ook notarissen die je goed met dit traject kunnen helpen, maar daar zul je dan ook zeker voor betalen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.