Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Henri Kroeze

Laat 't niet voor niets geweest zijn

Recommended Posts

Afgelopen donderdag, na de crematie van Ruben, zaten we met 9 HL-ers aan de koffie te bedenken wat er nou allemaal gebeurd was en hoe wij als HL daar mogelijk bij hadden kunnen helpen. Dat was een bijzonder goede discussie en helaas moest ik vroegtijdig weg dus de eventuele conclusies heb ik gemist. Ik probeer in dit bericht voor mijzelf op een rijtje te zetten wat wellicht nadere aandacht behoeft en als deze discussie verder achter besloten deuren moet plaatsvinden (of reeds plaatsvindt), is dat ook prima.

 

1) nabestaanden helpen op zakelijk gebied.

2) boek over faillissement en hoe daar uit te komen met bijdragen van in ieder geval Ruben

3) hoe signaleer je bij jezelf een permanent dalende lijn en hoe kun je dan welke hulp inschakelen

4) op welke manier kan HL helpen als 3 gesignaleerd is

 

1) Daar werken reeds 2 man aan om in ieder geval de belangrijkste zaken te regelen -> TOP!!! Naast de acute situatie en de oplossingen daarin, heeft Ruben nog een eigen bedrijf met klanten. Daar moeten gepaste oplossingen voor geboden worden. Ik wil daar graag in meedenken zodat dat in ieder geval niet bij de nabestaanden terechtkomt. Nemen de twee zaakwaarnemers dit op termijn ook mee?

 

2) Goede actie, dit moet ECHT gaan gebeuren. Hier heb ik zelf weinig aan bij te dragen vrees ik.

 

3) Het grootste probleem (in mijn ogen en zeer beperkte kennis van deze materie) is in hoofdzaak trots en het blind zijn voor de realiteit, in ieder geval in de beginperiode. Hoe sneller je het kunt signaleren, des te eerder er ingegrepen kan worden. Maar wanneer trek je aan de bel? Als die vakantie niet door kan gaan? Of als 't gas en licht is afgesloten? Hoe lang houdt de ondernemer de roze bril op dat 'als volgende maand dat project doorgaat, het allemaal wel goed komt'.

Hoe kunnen we informatie/voorlichting geven zodat een ieder dit in ieder geval zelf beter kan beoordelen. Wellicht een rol voor de boekhouder en/of bank? Tool? Iedere ondernemer een middenstandsdiploma laten halen met boekhouden?

Want als het te laat is, dan is de enige hulp die een ondernemer nog wenst: Geld. En dat is nou net iets wat zeker op dat moment NIET voorhanden is.

 

4) Hier zijn al zo veel discussies over gevoerd. Een passend antwoord is nog steeds niet gevonden, maar ik hoorde donderdag wel een aantal opties voorbijkomen die het bekijken meer dan waard zijn. Maar dat zal toch in een besloten groep besproken en in werking gezet moeten worden?


... doet leuke dingen op internet ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitstekend initiatief, :)

 

Is het een mogelijkheid dat 3 en 4 gecombineerd gaan worden?

 

HL is een krachtig forum wat zelfs al in radio-spotjes wordt genoemd. Kan de kracht van HL niet gebruikt worden om banken eerder aan te zetten tot het waarschuwen van ondernemers als er negatieve veranderingen gaande zijn in de bankmutaties. Zoals ik bij de koffie afgelopen donderdag hoorde, zien banken al veel eerder iets aankomen dan de ondernemer zelf.

 

Tevens heeft mijn boekhouder de mogelijkheid tot continue inzage in de bankmutaties, het is een kwestie van tijd dat vrijwel elke boekhouder dat krijgt en ook dan vooraf bij een naderende kritieke situatie een telefoontje kan plegen met zijn klant om overleg te voeren of te waarschuwen.

 

Even brainstormen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag me af of dat voor zoveel bedrijven geld, voor mij niet in ieder geval.(bank en boekhouder duidt ik nu op, niet op het initiatief van ts)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag me af of dat voor zoveel bedrijven geld, voor mij niet in ieder geval.(bank en boekhouder duidt ik nu op, niet op het initiatief van ts)

 

Wat bedoel je daarmee, wat TS bedoelt is om bij een permanent dalende lijn eerder in te grijpen, een bank zal dat eerder zien, maar onderneemt vaak geen actie. Mijn idee is om banken er toe te brengen dan eerder contact op te nemen met een ondernemer, dat is nu nog niet zo.

 

En vanuit de kracht van HL kan dat mogelijk bereikt worden, elk faillissement kan je niet voorkomen, hoe eerder het gesignaleerd wordt, des te eerder kun je actie ondernemen.

 

Daarbij heb ik wel aangegeven dat het brainstormen is, het kenmerkende van brainstormen is, is dat je niet elk idee met bezwaren weer onderuit haalt, maar de goeie ideeën eruit filtert en daar vervolgens weer mee verder gaat, en daar zou dan een besloten groep voor komen.

:)

 

En Christine snapt het.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik probeer mee te denken maar je geeft me nu wel gevoel dat ik dat niet moet of mag doen.

 

Dan ga ik het verder ook niet uitleggen. Good luck in ieder geval. Besloten deel lijkt me een goed idee als het voor jullie 9-en is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik probeer mee te denken maar je geeft me nu wel gevoel dat ik dat niet moet of mag doen.

 

Dan ga ik het verder ook niet uitleggen. Good luck in ieder geval. Besloten deel lijkt me een goed idee als het voor jullie 9-en is.

 

Het gaat niet om het wel of niet meedenken, wie er in het groepje van 9 zit is ook niet bekend. Het is ook niet bekend of het 9 personen zijn.

 

Waar het om gaat is, als een idee eerst uitvoerig besproken wordt in een groep van zeg 50.000 HL leden, duurt het veel te lang voor het uitvoerbaar wordt.

Dat zie je aan het topic over gratis geld, iedereen zijn mening en het duurt eindeloos.

 

Beter 489 ideeën die opborrelen en later in een klein groepje worden besproken, want dat weet je ook zeker dat er geen idee is overgeslagen, en dat je er naderhand 3 of 4 of 5 of 6 uitvoerbare ideeën aan overhoudt.

 

Dat gaat sneller en is efficiënter, leg gerust je ideeën hier neer en zie wat er van komt.

Het gaat hier om ondernemers die misschien nu al in nood zitten en nu hulp nodig hebben.

Voel je niet achteruitgezet, zo is het niet bedoeld. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag zou ik een m.b.t. punt 1 graag een pm ontvangen van degene die dat oppakken m.b.t. 2 lopende klanten omdat ik daarzelf al een kleine actie heb ondernomen.

 

Zo beter, Nico?


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet om het wel of niet meedenken, wie er in het groepje van 9 zit is ook niet bekend. Het is ook niet bekend of het 9 personen zijn.

 

Waar het om gaat is, als een idee eerst uitvoerig besproken wordt in een groep van zeg 50.000 HL leden, duurt het veel te lang voor het uitvoerbaar wordt.

 

 

Als je het wil beperken tot een kleine groep dan is daar de PM functie.

Bizar dat je het voor elkaar krijgt om in dit topic mensen het gevoel te geven dat ze buitengesloten worden. ???

 

 

Edit, serieus mensen, gaan we nu al publiek Rubens handel elders onderbrengen ???

Ook deze boodschap, laat dat lekker via PM lopen en hou de rest van de wereld er buiten. >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, we kunnen geen emoties, rouw, medeleven en goede bedoelingen modereren. Suggestie is om even na te denken voordat je geïrriteerd gaat reageren. En wellicht inderdaad PM als alternatief overwegen.


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Nabestaanden helpen op zakelijk gebied: gebeurd gelukkig inderdaad al vanuit HL.nl

 

2. Boek: ligt in gedachten. Alhoewel er nog geen idee is wie de trekker en/of de initiatiefnemers er van worden. Maar zodra dit op gang komt, lijkt het mij efficiënter dat we daar in een besloten board (degenen die dit daadwerkelijk ondersteunen en willen gaan realiseren) bespreken. Dan kan een opzet worden gemaakt om vervolgens anderen uit te nodigen om in besloten kring dit idee uit te werken.

 

3. Hoe signaleer je bij jezelf een permanent dalende lijn en hoe kun je dan welke hulp inschakelen.

 

Kan de kracht van HL niet gebruikt worden om banken eerder aan te zetten tot het waarschuwen van ondernemers als er negatieve veranderingen gaande zijn in de bankmutaties. Zoals ik bij de koffie afgelopen donderdag hoorde, zien banken al veel eerder iets aankomen dan de ondernemer zelf.

 

Tevens heeft mijn boekhouder de mogelijkheid tot continue inzage in de bankmutaties, het is een kwestie van tijd dat vrijwel elke boekhouder dat krijgt en ook dan vooraf bij een naderende kritieke situatie een telefoontje kan plegen met zijn klant om overleg te voeren of te waarschuwen.

 

Even brainstormen.

 

Het aparte in dit verhaal is dat Ruben met een ander HL-lid dit ook in gedachten had en een tool hiervoor aan het bedenken was of zelfs al gecreëerd had. Maar waarom wordt het hanteren ervan en het in de gaten houden verlegd naar overheid, banken en boekhouders? EN... Waarom ziet de ondernemer zelf niet in dat hij zijn cashflow moet bewaken? En vervolgens, waarom trekt de boekhouder niet aan de bel als de ondernemer dit niet inziet en blind is voor zijn eigen bedrijfsvoering die in de financiële problemen komt?

De bank hierin kan een partij zijn om dit te verplichten. Bijv. als je een ondernemersrekening afsluit dat je dan verplicht wordt een monitor tool te hanteren waarin maandelijks inzichtelijk wordt hoe je er financieel voorstaat. Met name voor verkregen kredieten en het terugbetalen! Immers met kredieten begin je als ondernemer al met een achterstand. Vaak wordt er bijgeleend i.p.v. afbetaald en vervolgens komt de ondernemer in financiële problemen (zowel zakelijk áls privé).

En helaas... Eén van de gevolgen daarvan kan zijn dat je als ondernemer in de stress raakt, niet meer weet hoe het verder moet en het vervolgens niet meer ziet zitten.

 

4. Op welke manier kan HL helpen als 3 gesignaleerd is

Dat gebeurd inderdaad al op HL.nl. Echter, vaak als het te laat is en er gaten gedicht moeten worden met geld dat er niet meer is. Niet bij de ondernemer, maar ook niet bij de hulpbiedenden. Helaas raakt men zo diep in de penarie dat er niet meer om hulp gevraagd wordt. Zoals ook in de column van Henk opgeroepen wordt: Doe dit alsjeblief wel: Vraag om hulp!

 

Vandaar dat ik er voorstander van ben om dit "voor" te zijn. Dus ondernemers bewust maken van het feit hoe slecht het kan gaan als ze niet op tijd de boekhouding en het financiële inzicht op orde hebben. Voorkomen dus dat men zich vastbijt in de onderneming, terwijl dit eigenlijk uitzichtloos is. Nu weet ik met persoonlijke ervaring dat je als ondernemer veel te emotioneel betrokken bent bij je bedrijf en niet op wilt geven. Des te belangrijker dat je je als ondernemer bewust bent van het feit dat je hier een onafhankelijk persoon bij moet betrekken die er wel objectief naar kan kijken en de mogelijke onderhandelingen met bank, belastindienst en gemeenten voor je doet! DOE DIT OP TIJD!!! Wacht hiermee niet tot het te laat is. Bijt je niet vast in je trots je bedrijf te blijven ontplooien, terwijl deze op het randje zit. Heb geen angst voor de meningen van anderen. Maar probeer samen met anderen inzichtelijk te maken wat de mogelijkheden nog zijn. Vraag om hulp!

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi geschreven Mikky

 

Misschien zou een eerste actie van HL kunnen zijn om een waarschuwing, of doorverwijzing, te plaatsen in de diverse in-memoriams en handtekeningen van deze personen. Een verwijzing naar http://www.113online.nl/ bijvoorbeeld? Het schijnt nogal "besmettelijk" te zijn en ik zou niet in durven staan voor een ondernemer in de penarie die om 4.30 's nachts zo'n mooie, lange post van Ruben leest om daar onder de in-memoriam te lezen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Volgens mij begint de shit pas nadat je het punt gepasseerd bent dat er geen geld meer is en dat er schulden zijn en beslagleggingen en incassubureau's. Voor die tijd kun je het als ondernemer met ervaring nog handlen. Je kunt het niet meer handlen als je bankrekening geblokkeerd is, beslag is gelegd op je bezittingen en huisuitzetting onafwendbaar lijkt. Probleem is dat meestal "wij op HL" dan niet meer op de hoogte zijn dat dat allemaal aan de hand is, of dat het ineens allemaal te snel gaat om nog iets te kunnen doen. En zoals diverse mensen al hebben opgemerkt, dan is ook de fase voorbij dat betrokkene zelf nog communiceert.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En daar zit volgens mij ook de crux Christine.

 

In de andere draad, onder de column, zijn we ook al zover dat het niet meer communiceren, cq de afwezigheid een duidelijk signaal is van heftige shit Reacties op column. Dit blijkt ook uit het topic over het Het grote taboe

Er zijn voorstellen gedaan in de zin van:

Een gesloten board, waar heftige schit kan worden besproken

Een vertrouwenscommissie

Bied geen geld maar echte hulp

Een luisterend oor bieden

 

Daarbij kunnen we gerust stellen dat er in onderhavige gevallen geen geld meer is, waardoor de inzet van collega's vrijwillig zou moeten zijn. Of dat er een fonds zou moeten komen waaruit deze inzet betaald kan worden. Enkel denk ik dat het zeer lastig zal worden om dat fonds te voeden.

 

Als we nu het gebrek aan communicatie cq de afwezigheid als signaalfunctie definiëren en daar een oplossing voor zoeken, denk ik dat er in de meeste gevallen wel iemand is, die dat merkt. Iemand die net iets dichterbij staat, of ook via andere kanalen contact heeft met de bewuste ondernemer heeft dat nu eenmaal sneller door.

Om er dan voor te zorgen dat we het niet geheel afhankelijk maken van de ondernemer die zelf om hulp vraagt, we weten immers dat dit zelden gebeurt, kunnen we een nieuwe functie maken in het forum.

Dit betekent wel extra werk voor de admins, die moeten er dus maar eens goed over nadenken.

 

Een button "Meld faillissement anoniem". Bij het aancklicken van die button kan je anoniem de naam opgeven van iemand waarvan je denkt dat die in heftige shit terecht is gekomen. Daarbij moeten natuurlijk wel de signalen worden vermeld, waardoor je tot die conclusie bent gekomen. Het is ook niet de bedoeling om op deze wijze je eigen onbetaalde faktuur te melden, want we heten geen Graydon, maar dat kan wel één van de signalen zijn. De admins, kunnen dan onderzoeken, met behulp van de eigen informatie en extra mogelijkheden die ze hebben in het forum of hier een kern van waarheid in zou zitten. Indien dat het geval is zouden ze op dat moment, per individueel geval, de gepaste actie kunnen bepalen.

 

Hiermee kunnen we nog steeds niets voorkomen, maar zijn er in ieder geval een paar mensen op de hoogte en kan er eventuele actie op worden gezet. Er is ook geen enkele garantie dat het werkt, maar slechts een vermoeden.

 

Het is maar een schot voor de boeg, maar ik ben wel benieuwd hoe de anderen hierover denken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

HL krijgt soms bezoek van een bezorgde partner met vragen. Kunnen we dat beter faciliteren, bijvoorbeeld met een board voor Familie & Vrienden? Het reeds bestaande vangnet versterken? Ik denk nl dat HL al redelijk veel doet dmv praktische bijstand, online en offline. Het is nooit genoeg natuurlijk, maar misschien kunnen we meer doen om te voorkomen dat ondernemers zich geïsoleerd en alleen voelen.


Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over de partners hadden we het nog niet eens gehad, maar da's natuurlijk ook een aandachtspunt. Hoewel ik denk dat er bij de ondernemer zelf meer winst te boeken valt, zou je ook aan de partners tips en trics mee kunnen geven in de trant van "hoe om te gaan met".

 

Ik schrijf ook in mijn andere posts en in de column dat er onderwater veel gebeurt, waar anderen geen weet van hebben. En dat hoeft ook niet. Anonimiteit heeft hier wel degelijk een functie, want ook schaamte speelt een grote rol.

 

Het voorstel dat ik hier doe, is praktisch te implementeren (het betreft enkel een aanpassing van de website) en heeft tot doel om eerder de signalen op te vangen. Het geeft wel extra admin werk, dat geef ik direct toe.

Het probleem dat ik er mee zou willen oplossen is om in een eerder stadium te kunnen steunen, zodat het niet 10 over 12, maar "slechts" 5 over 12 is. De kans van slagen is dan groter. De keuze om al of niet actie te ondernemen, blijft aan de mensen die dat zouden willen doen.

 

De anonimiteit werkt twee kanten op. De melder weet niet bij wie het bericht terecht komt en de ontvanger weet niet van wie het bericht afkomstig is (dat zou dus zelfs de ondernemer zelf kunnen zijn). Zo wordt de privacy gewaarborgd. Wat ermee wordt gedaan weet ook niemand, want er kan niet heen en weer worden gereageerd. Het is enkel een melding.

 

Maar nogmaals, het is een schot voor de boeg. Denk er rustig over na.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

HL krijgt soms bezoek van een bezorgde partner met vragen. Kunnen we dat beter faciliteren, bijvoorbeeld met een board voor Familie & Vrienden? Het reeds bestaande vangnet versterken? Ik denk nl dat HL al redelijk veel doet dmv praktische bijstand, online en offline. Het is nooit genoeg natuurlijk, maar misschien kunnen we meer doen om te voorkomen dat ondernemers zich geïsoleerd en alleen voelen.

 

 

Daar kan HL een rol in spelen, maar niet met boards en forums, meer met activiteiten achter de schermen. We hebben genoeg mensen die dat kunnen en die dat in de praktijk ook doen, alleen het signaleren wanneer het nodig is is moeilijk. Als een partner met vragen aanklopt, dan is dat wel een duidelijk signaal. Daar zou binnen de gelederen van HL een informeel circuit voor moeten zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 130 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept