• 0

incassopraktijken

Al enige tijd zijn wij in gesprek met een verzekeraar voor een redelijk omvangrijke opdracht, waaraan additioneel ook (verhaals)activiteiten vastzitten. Wij overwegen om hiervoor iemand in dienst te nemen die daarnaast een incassopraktijk kan neerzetten. Wat zijn jullie ervaringen met incassobureaus? Is de service naar tevredenheid, wat betaal je en wat zijn verbeterpunten?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf gebruiken we bij voorkeur een gewone jurist. Heb regelmatig te maken met incassobureau's als "slachtoffer" dan, daar wordt je niet vrolijk van. Ze accepteren werkelijk alles. Facturen voor niet geleverde diensten, facturen onder dispuut en meer van dat soort zaken. Ze doen hun huiswerk niet en zijn super onbeschoft.

 

Onze eigen advocaat levert keurig werk. Begint geen zaak als hij het dossiet niet kent en als hij sterk staat gaat hij door tot het gaatje. Keurig, snel en efficient. Niet duur. Een factuur van een paar honderd euro is dik de moeite waard.

 

Waarom doe je het niet gewoon binnen je eigen praktijk, distancieer je van die knuppelzwaaiers en handel de zaken discreet en correct af. Van een echte dagvaarding doet iedereen het in zijn broek.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dit is echt een a-ha erlebnis. In de tijd dat ik nog als rechtshulpverlener werkte heb ik regelmatig met vergelijkbare incassobureaus te maken gehad. Het type bureaus “Binnen zonder kloppen” of “Botte bijl” die niet gehinderd door voorkennis tot actie overgaan zijn mij maar al te bekend. Dit streven wij ook zeker niet na.

 

Het dilemma met de activiteiten onder onze de vlag van 4 Legal liggen voor de hand. Er kan al snel een conflict of interest ontstaan. Het zou pijnlijk worden als wij verhaal moeten zoeken bij onze eigen klanten. Daarnaast is 4 Legal primair een advieskantoor, de scheiding met de procespraktijk wil ik – mede om de reden voornoemd - zo veel mogelijk handhaven. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik mij er niet inhoudelijk mee wil bemoeien. Pittige brieven schrijven is mijn hobby en sorteren ook altijd weer het gewenste effect, ook een dagvaarding heb ik zo opgesteld. Maar vanwege tegengestelde belangen zou ik toch graag een scheiding in de activiteiten aanbrengen. Aangezien mijn beeld ook gekleurd is verneem ik graag eens onafhankelijk wat ervaringen. Dank voor je bijdrage in ieder geval.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat veel afhangt van de opdrachtgevers waarvoor je gaat incasseren. Is de opdrachtgever bijvoorbeeld een abonnementenboer dan praat je daarmee automatisch over bulk incasso's van kleinere bedragen en het daarmee samenhangende "trap de voordeur in" image. Het lijkt mij dat je daar met 4 Legal niet zo op zit te wachten. Maar... ik kan het mis hebben. In dat geval zou ik de zaken in ieder geval strikt gaan scheiden.

 

Heb je het over het incassotraject van grote bedragen in bijvoorbeeld de zakelijke markt, dan lijkt mij een begeleiding van 4 Legal niet misplaatst. Jullie zijn tenslotte bedrijfsjuristen en de wijze waarop Nils met zijn incasso's omgaat lijkt mij voor jullie niet zo moeilijk te integreren.

 

Wanneer wij zaken uit handen moeten geven, dan doe we dat niet via een regulier incassobureau maar leggen de zaak ook neer bij een advocaat (grote bedragen), of direct bij de deurwaarder. Snel, betaalbaar en uiteraard: gemak.

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel afhangt van de opdrachtgevers waarvoor je gaat incasseren. Is de opdrachtgever bijvoorbeeld een abonnementenboer dan praat je daarmee automatisch over bulk incasso's van kleinere bedragen en het daarmee samenhangende "trap de voordeur in" image. Het lijkt mij dat je daar met 4 Legal niet zo op zit te wachten. Maar... ik kan het mis hebben. In dat geval zou ik de zaken in ieder geval strikt gaan scheiden.

 

Voordeuren intrappen laat ik graag over aan anderen, daar lopen wij ook zeker niet warm voor. We zijn daarnaast ook geen advocatenkantoor, met 4 Legal trachten wij juist een sterke scheiding tussen de traditionele procespraktijk en adviespraktijk aan te brengen. De procespraktijk hoort bij de traditionele advocatuur. In aanvulling op onze dienstverlening hebben wij daar goede contacten voor.

 

Juist om iedere vorm van belangenverstrengeling te voorkomen zou ik dit willen onderbrengen in een andere vennootschap. Het punt is - en dat lees ik tussen de regels ook weer in jouw bericht - de bezoedelde imago van de incassokantoren. Hoe voorkomen we dat stigma, m.a.w. op welke punten zouden we ons goed kunnen onderscheiden van de massa.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Lastige casus Edward,

 

Het beeld dat heerst m.b.t. de incassobureaus is m.i.voor een groot gedeelte veroorzaakt door een zeer grote groep onwelwillende wanbetalers. De incassobureaus zullen uiteindelijk bij deze groep over moeten gaan tot het nemen van impopulaire rechtsmaatregelen. Voor de omgeving van de wanbetaler komt dit altijd "brut" over, daar zij geen inzicht hebben in het dossier en alleen maar het "rechtsresultaat" waarnemen.Dit terzijde.

 

Niet onbelangrijk lijkt mij de standaard instelling van velen bureaus -ik heb evenwel geen feitelijk bewijs hiervan, slechts ervaring- om direct uit te gaan van het feit dat het weer om een notoire wanbetaler gaat. De eerste communicatie uitingen geven daar vaak wel blijk van. Nu heb ik er persoonlijk niet veel mee te maken echter bij onze relaties komt het nogal eens voor.

 

Wij worden wel regelmatig geconfronteerd met incassoprocedures die bij cliënten van ons worden opgestart. Wij nemen altijd contact op met het incassobureau, advocaat, deurwaarder of notaris (we hebben inmiddels een aantal executieverkopen kunnen voorkomen) om met hen in overleg te treden. Dit wordt altijd erg gewaardeerd. Bij drie organisaties heb ik de vraag wel eens neergelegd waarom ze zelf geen tot nauwelijks telefonisch contact op nemen met de "wanbetaler" en alleen maar schriftelijk communiceren. In het kader van de bewijsvoering en procesgang doen we alles schriftelijk wordt er dan geroepen. Aan de ene kant begrijpelijk aan de andere kant lijkt me het nasturen van een gespreksverslag na een telefonisch onderhoud een kleine moeite. Papier is maar papier en kan uiteindelijk tegen je gebruikt worden (even de slachtofferrol) maar het blijft "onpersoonlijk". Een naam met de daarbij behorende stem wordt toch wel iets anders en kan leiden tot een sneller resultaat. (alhoewel de notoire wanbetaler hier niet zo van onder de indruk zal zijn)

 

In plaats van de standaard eerste in gebreke stelling zou het een optie zijn om de "wanbetalers" eerst telefonisch te benaderen? Rustig de stand van zaken uit leggen, de weg die bewandeld gaat worden en hoe de beste meneer, mevrouw dit nog kan voorkomen. Het zal mischien een duurdere aanpak zijn maar wellicht is dit een deel wat onderscheidend kan werken??

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Lastige casus Edward,

 

Het beeld dat heerst m.b.t. de incassobureaus is m.i.voor een groot gedeelte veroorzaakt door een zeer grote groep onwelwillende wanbetalers. De incassobureaus zullen uiteindelijk bij deze groep over moeten gaan tot het nemen van impopulaire rechtsmaatregelen. Voor de omgeving van de wanbetaler komt dit altijd "brut" over, daar zij geen inzicht hebben in het dossier en alleen maar het "rechtsresultaat" waarnemen.Dit terzijde.

 

Kan helaas het verhaal van Nils onderschrijven.

Er bedrijven die zo'n zootje van openstaande facturen maken dat ze na 3 jaar ineens denken geld tegoed te hebben, en vervolgens het gewraakte incassoburo er op af sturen.

Ik heb meermalen meegemaakt dat een incasso buro gewoon onzin facturen accepteerde en op pad ging, op een manier "die zo gekomen is omdat er notoire wanbetalers zijn." ???

Vervolgens ben je na uren uitzoek werk erachter dat het incassoburo fout zit, en wie betaald die uren ???

 

Ik denk trouwens dat als je als ondernemer veelvuldig een incassoburo nodig hebt, het toch tijd word om je eigen activiteiten eens tegen het licht te houden.

De klant die een incasso buro op de stoep krijgt ben je voorgoed kwijt.

Mijn ervaring (zakelijke markt) is dat er vaak onvrede was bij de afnemer, en dat daarom de rekening bleef liggen.

Soms gaat het om echt onbenullige zaken, en om dan dit soort middelen in zetten.

 

Dit wil niet zeggen dat het soms gewoon nodig is.

Overigens doen goede incasso buro's eerst zelf een check als een nieuwe klant zich aanmeld, dit om het conflict of interest te voorkomen(voor zover mogelijk). In principe zul je nooit je eigen incasso buro op de stoep krijgen (tenzij je hun facturen niet betaald ;D )

Link naar reactie
  • 0

Voor mij gevoel is het imago van incasso-bureaus zeer slecht, zowel bij wanbetalers als bedrijven die trachten hun rekening betaald te krijgen via zo'n club. Ik zou voorkomen dat je het woord 'incasso' op wat voor manier dan ook aan je bedrijf verbindt.

 

Waarom doe je het niet gewoon binnen je eigen praktijk, distancieer je van die knuppelzwaaiers en handel de zaken discreet en correct af. Van een echte dagvaarding doet iedereen het in zijn broek.

 

Dat 'knuppelzwaaier'-imago is eigenlijk ook terecht. Zonder een gerechtelijke uitspraak kan een incasso-bureau (binnen de grenzen van de wet) niet meer doen dan de schuldeiser zelf: Een beetje lastigvallen en intimideren. Het innen van incorrecte of betwiste vorderingen maakt het beeld er al weinig beter op.

 

Een beetje wanbetaler weer prima dat hij het incassobureau kan afschepen zonder enige gevolgen. Bij een echte deurwaarder is dat een heel ander verhaal natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met incassobureau's in de rol van slachtoffer is niet goed.

 

Geen inzicht in de casus (hebben of willen geven), een geautomatiseerd systeem wat met enige regelmaat een intimiderende brief met bijbehorende verhoging uitspuugt en uiteindelijk voor de rechter haalde ik mijn gelijk waarbij mijn gemaakte kosten niet verhaalbaar waren, of niet vertienvoudigd konden worden zoals de oorspronkelijke eis van de opdrachtgever van het incassobureau.

 

 

Mijn ervaring met incassobureau's in de rol van opdrachtgever is ook niet goed.

 

Gebrekkige communicatie, geen duidelijk zicht op de werkzaamheden, en vaak ook geen denderend resultaat door verkeerde naamstelling, onvoldoende gezocht naar gewijzigde adressen van personen etc etc.

 

Het imagoprobleem zul je bij het grote publiek als goede tussen de kwaden niet kunnen veranderen.

 

Als jij het verschil toch denkt te kunnen maken, zal je dit zeer zeker klanten opleveren, er zijn namelijk veel zoekende naar een incassobureau wat degelijk werk levert.

 

 

 

Tony

 

 

Helpende hand voor slachtoffers van aannemersfouten http://heso.nl

Helpend brein voor info over passief inkomen http://gelukkigmetgeld.nl

Helpend hart voor eye openers http://www.facebook.com/TonyVerheijFanpage

Link naar reactie
  • 0

Al enige tijd zijn wij in gesprek met een verzekeraar voor een redelijk omvangrijke opdracht, waaraan additioneel ook (verhaals)activiteiten vastzitten. Wij overwegen om hiervoor iemand in dienst te nemen die daarnaast een incassopraktijk kan neerzetten. Wat zijn jullie ervaringen met incassobureaus? Is de service naar tevredenheid, wat betaal je en wat zijn verbeterpunten?

 

Even aan de boom schudden hoor-- maar is "incasso" wel het soort sfeer, genre, energie waar je op zit te wachten?

Iemands rechten verdedigen en pittige brieven schrijven is toch iets anders dan boemannetje spelen onder de vlag van "incasso".

Ik vraag me wel eens af of er geen niche is voor "aardige incasseerders" maar denk toch dat de methode van schrik aanjagen nou eenmaal de juiste is in dat soort situaties. Los van het feit dat die Harries wel eens de verkeerde te grazen nemen :o

Wat je nu doet lijkt me weliswaar ook 'heftig' qua emoties van mensen, qua belangen, qua discussie en kwestie, maar het is toch een heel andere league dan incasso.

Op termijn lijkt me dat ronduit ongezellig, maar misschien denk ik dan niet in 'opportunity' maar in het plezier in je werk ;D

 

Labradors en pitbulls doen allebei heel nuttig werk, alleen de één helpt op een andere manier dan de ander (blinden geleiden of mensen de strot afbijten ;))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me wel eens af of er geen niche is voor "aardige incasseerders" maar denk toch dat de methode van schrik aanjagen nou eenmaal de juiste is in dat soort situaties. Los van het feit dat die Harries wel eens de verkeerde te grazen nemen :o

De incasso mens, duidelijk herkenbaar voor buren aan voertuig (geldauto ?) en uniform (Dagobert, Scrooge ?) kunnen het misschien zonder dreigen redden ;)

Pay with a ;D

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het schudden aan de boom Annedien en iedereen verder voor zijn of haar inbreng. De opmerking over "niche voor aardige incasseerders", de kreet "incasso" vermijden, de beschrijving van stereotypen brengen mij eigenlijk op een o zo simpel, maar voor de hand liggend idee dat prima past binnen onze doelstellingen. Ik vertel daar nu nog niets over, ga eerst eens verder werken aan het verkrijgen van de opdracht. Wordt vervolgd ...

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Annedien: Ik vraag me wel eens af of er geen niche is voor "aardige incasseerders" maar denk toch dat de methode van schrik aanjagen nou eenmaal de juiste is in dat soort situaties.

 

Aardig is hier niet het jiste woord. Ik denk meer aan correct en gedecideerd. Het begint met een goed dossier, vervolgens een "juridische" aanpak met steekhoudende argumenten en uitleg van de consequenties, eindigend in een dagvaarding en/of faillisements aanvraag.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.