• 0

Zonnepanelen zakelijk aanschaffen maar elders plaatsen

Beste lezer,

 

Er zijn meerdere topics omtrent zonnepanelen geplaatst op dit forum. Ik kon echter geen vraag op mijn antwoord vinden...

 

Situatie: Winstgevende eenmanszaak, bedrijfspand is 10km van woning gelegen. Omdat ik op mijn bedrijfspand geen zonnepanelen kan plaatsen, wil ik deze op mijn woning plaatsen. De installatie wordt geheel zakelijk geboekt. In de installatie die ik op het oog heb zit een optie om de jaarlijkse opbrengst af te lezen. Aan het eind van ieder jaar bereken ik wat het zakelijke voordeel zou zijn geweest als ik de panelen op het dak van het bedrijfspand had gehad.

 

In aanmerking komen voor EIA kan mits ik de panelen los op het dak plaats (niet vastschroeven). Bij de kleinschalige investeringsaftrek zie ik ook geen uitzondering staan voor mijn situatie.

 

Graag verneem ik of ik iets over het hoofd?

 

Mvg,

Eddy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan de hand van de eerste reactie's moet ik opmaken dat ik niet duidelijk genoeg geweest ben...

 

Ik verreken aan het eind van het jaar de opbrengst (in Kwh) met de betaalde prijs voor stroom zoals ik deze in mijn bedrijfspand betaal. Deze opbrengst boek ik volledig zakelijk en heb mijn inziens dus geen prive voordeel.

 

Anders geschreven: Het enige verschil is dat de installatie op een ander dak ligt dan mijn bedrijfspand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Anders geschreven: Het enige verschil is dat de installatie op een ander dak ligt dan mijn bedrijfspand.

 

 

 

En als je dat dak dan gaat verhuren, wordt ook heel veel gedaan, daken huren, wordt volgelegd met zonnepanelen, de opbrengst van de zonne-energie gaat naar de huurder van het dak, de verhuurder krijgt de huurpenningen en maakt geen kosten voor de aanschaf zonnepanelen.

 

Of het in jouw geval kan, met een eenmanszaak waarschijnlijk niet, misschien wel met een BV.

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje vrijer denken is hier nodig. Die kabel van 10 km ligt er al, ook al gaat deze met een omweg.

 

De zakelijke opbouw zorgt voor energie die gebruiker prive afneemt. De energie die deze terug levert aan het net beschouwt hij als ontvangen energie op de zakelijke locatie.

Deze hoeveelheid beschouw je als levering aan je bedrijf. Dit kun je dan als vergoeding aan prive terugvorderen.

Je moet een goede administratie voeren, wanneer je terug levert en wanneer je zelf gebruikt.

 

Analoog:

Stel ik koop met een jerrycan (van de zaak) 10 liter benzine. Deze betaal ik prive aan het station. Dan giet ik de 10 liter (of een gedeelte) in mijn bedrijfsauto. Dus kan ik deze liters als vergoeding terugvorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

@RiVe: Bedankt voor je input maar dat is niet de insteek. Het is de bedoeling dat ik de zonnepanelen op mijn eigen woning plaats, en die constructie zal de fiscus, mijn inziens, dan niet goedkeuren.

 

@Brood: Bedankt voor het meedenken. Ik wil graag benadrukken: De administratie van de opbrengst in Kwh zie ik niet als probleem. Dit is inzichtelijk op de meter van de te installeren apparatuur. Administratief wordt opbrengst in Kwh verwerkt in het zakelijke tarief op de bedrijfslocatie. Dit kan ik, mijn inziens, goed verantwoorden naar de belastingdienst.

 

Vraag blijft: Mag het? Mag ik een installatie van zonnepanelen als bedrijf op mijn eigen woning plaatsen, met inachtneming dat ik alle kosten EN OPBRENGSTEN zakelijk boek? Kan ik problemen verwachten van de fiscus omdat zij het anders zien?

Link naar reactie
  • 0

Of alles mag weet ik niet. Wel kunnen ze over het volgende ook nadenken:

 

Je kunt het ook anders stellen, dat je bedrijf naast de normale bedrijfsvoering ook energie leverancier is (opnemen in kvk) . Je levert dan geen energie aan je bedrijf maar aan anderen.

De regulering gebeurt via een centrale instantie (de energiemaatschappij). Ook een verhuur van de installatie aan prive is dan het vraagstuk of dit mag.

 

 

Als precedent ::):

Post.nl beschouwt ook zijn zzp bezorgers als zelfstandigen wat gedoogd wordt door de fiscus, omdat ze van meerdere verzenders naar meerdere ontvangers bezorgen. Het gaat alleen via een regulerende centrale instantie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist maar ben wel voorstander van vrijer denken. Zit nog wel met een paar vragen. Kan je als EZ panelen zakelijk aanschaffen en ter beschikking stellen aan privé als die op de privéwoning liggen en geen direct zakelijk doel dienen? Om vervolgens de opbrengst aan EZ te factureren?

 

Vrij denkend... Dan kan ik ook mijn verwarmingsketel vervangen door een energiezuinige zakelijke, gebruikmaken van BTW aftrek en subsidies, die ter beschikking stellen aan privé, de lagere energie kosten factureren aan EZ en afschrijven in 5 jaar.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

...............en geen direct zakelijk doel dienen? Om vervolgens de opbrengst aan EZ te factureren?

 

OK Hans, even vrij blijven denken ;)

Er is wel zakelijk doel. Het bedrijf wil eigen opgewekte duurzame schone energie betrekken voor bedrijfsvoering.

Volgens het scenario van post #7 wordt er energie (door)gegeven. Zonder factuur, zonder BTW aan EZ.

 

De energie die hij op het net plaatst, wordt vervoert via het net naar zijn bedrijf. Ook al is er een totale vermenging op het net. Stroom is stroom en hij beschouwt een deel daarvan als zijn geleverde stroom.

 

Boekhouding: Energiekosten aan prive.

Als het bedrijf de totale energie (van lokale aansluiting) al in rekening brengt als kosten moet daarvan de eigen (schone) energie waarde (in Euro's) in aftrek genomen worden. Misschien is dit wel in het nadeel of voordeel van het resultaat wat men beoogt , maar daar hoeft het niet om te gaan. Het bedrijf wil schone energie betrekken dat het zelf zoveel mogelijk opwekt.

 

Link naar reactie
  • 0

@Hans: Ik stel GEEN zonnepanelen ter beschikking aan prive. Zoals ik schreef heb ik er, mijn inziens, geen persoonlijk voordeel bij als ik de panelen op mijn woning installeer en ALLE OPBRENGSTEN zakelijk boek. Als jij je verwarmingsketel zakelijk vervangt heb jij er wel persoonlijk voordeel bij, dat is in mijn situatie niet het geval.

 

@Brood: De vraagstelling ligt inderdaad genuanceerder volgens mij. Ben ik een energieleverancier als ik niet meer energie opwek dan dat ik in mijn zakelijke pand verbruik?. Ik verhuur niet een installatie aan prive, ik gebruik deze louter zakelijk. Ik vind van niet.

 

Om deze post duidelijk te houden moet ik misschien de vraag herformuleren:

Mag een EZ een installatie van zonnepanelen op een ander dak plaatsen met alle fiscale voordelen toegepast? Daarbij rekening houdend dat de eigenaar van het dak daar GEEN prive voordeel aan heeft (geen vergoeding als huur, gratis energie of ander voordeel). De opgewekte stroom wordt in het energienetwerk gestopt en door het bedrijf 10km verderop daaruit gehaald. Het zakelijke doel is om schone energie te leveren en eventueel op de energiekosten te besparen.

 

Vraagstelling blijft: Kan ik problemen verwachten van de fiscus als ik dit zou doen?

Link naar reactie
  • 0

Vraagstelling blijft: Kan ik problemen verwachten van de fiscus als ik dit zou doen?

 

Ja. De fiscus zal de zonnepanelen beschouwen als privé en beschouwing als onttrekking uit het zakelijke naar privé. Ook al blijf je stellen dat er geen privé voordeel is, dat is er natuurlijk wel. Je hoeft in privé geen zonnepanelen te verwerven, meent een beroep te kunnen doen op de KIA en MIA en wil ook nog eens de BTW terugvorderen als voorbelasting.

Dat je het voordeel zakelijk wilt verrekenen (je stelt dat je het opgebrachte vermogen wilt aftrekken van de zakelijke afgenomen energie zodat deze kosten dalen en er dus een hoger belastbaar bedrag resteert en dus meer te betalen inkomstenbelasting) doet niet af aan het feit dat jij in privé minder lasten hebt m.b.t. de afname van energie. De fiscus zal niet akkoord gaan met deze constructie.

 

Bovendien geldt voor KIA en MIA dat de bedrijfsmiddelen gebruikt moeten worden voor het bedrijf (dus bijvoorbeeld niet voor materialen die verhuurd worden). Naast het feit dat dit geen bedrijfsmiddel is en er ook nog eens geen winst wordt gemaakt met deze investering worden deze middelen niet gebruikt voor je onderneming en vervalt ieder recht op de KIA en de MIA.

 

Gewoon niet aan beginnen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Dennis:

Ja. De fiscus zal de zonnepanelen beschouwen als privé en beschouwing als onttrekking uit het zakelijke naar privé. Ook al blijf je stellen dat er geen privé voordeel is, dat is er natuurlijk wel. Je hoeft in privé geen zonnepanelen te verwerven, meent een beroep te kunnen doen op de KIA en MIA en wil ook nog eens de BTW terugvorderen als voorbelasting.

 

Jij bent financieel adviseur dus ik neem aan dat jij dit soort zaken vaker voorgelegd hebt aan de fiscus. Maar ik begrijp niet waarom jij (en eventueel fiscus) het ziet als onttrekking van zakelijk naar prive omdat er voordeel zou zijn. Ik boek de opbrengsten toch zakelijk? Sterker nog, ik heb er nadeel aan want ik kijk vanuit mijn slaapkamer op de zonnepanelen.

 

Dat je het voordeel zakelijk wilt verrekenen (je stelt dat je het opgebrachte vermogen wilt aftrekken van de zakelijke afgenomen energie zodat deze kosten dalen en er dus een hoger belastbaar bedrag resteert en dus meer te betalen inkomstenbelasting) doet niet af aan het feit dat jij in privé minder lasten hebt m.b.t. de afname van energie. De fiscus zal niet akkoord gaan met deze constructie.

 

Niet mee eens. Ik heb niet minder lasten in prive. Ieder voordeel wat ik eruit haal, boek ik zakelijk. De opbrengst vloeit volledig terug in het bedrijf. Dat ik in mijn woning minder betaald zou krijgen per Kwh dan zakelijk is nadelig (zakelijk) maar ik heb er geen prive voordeel aan.

 

Bovendien geldt voor KIA en MIA dat de bedrijfsmiddelen gebruikt moeten worden voor het bedrijf (dus bijvoorbeeld niet voor materialen die verhuurd worden). Naast het feit dat dit geen bedrijfsmiddel is en er ook nog eens geen winst wordt gemaakt met deze investering worden deze middelen niet gebruikt voor je onderneming en vervalt ieder recht op de KIA en de MIA.

 

Ik verhuur niets! De installatie wordt zakelijk geboekt. De EIA is van toepassing zolang de zonnepanelen los op de woning liggen (niet geschroefd). En met de installatie worden kosten bespaard (energiekosten) wat overigens geen voorwaarde is voor de KIA zover ik kan opmaken uit de (uitzonderingen KIA) op de site van de belastingdienst.

 

Het zou fijn zijn meer reactie's van financiële adviseurs te ontvangen om deze discussie voort te zetten...

Link naar reactie
  • 0

@Eddy:

Jouw vraag was of je problemen krijgt met de fiscus. Die krijg je. Als je er zo heilig van overtuigd bent dat je een casus hebt dan moet je het of gewoon doen of de casus voorleggen aan de fiscus zodat deze hier een uitspraak over kan doen.

 

Maar ik begrijp niet waarom jij (en eventueel fiscus) het ziet als onttrekking van zakelijk naar prive omdat er voordeel zou zijn. Ik boek de opbrengsten toch zakelijk? Sterker nog, ik heb er nadeel aan want ik kijk vanuit mijn slaapkamer op de zonnepanelen.

 

Als dit allemaal zo nadelig is, wat is dan het zakelijke motief om deze constructie te willen realiseren? Ik zie gewoon dat jij in privé minder betaalt aan energie en dat je dat zakelijk gaat verdisconteren (dus over een hoger bedrag IB betaalt). Maar als IB-ondernemer betaal je altijd een lager bedrag aan IB dan als particulier. Er is dus duidelijk ook een privé voordeel. Maar de vraag is dus wat het zakelijke motief is voor dit plan.

 

Dat je het voordeel zakelijk wilt verrekenen (je stelt dat je het opgebrachte vermogen wilt aftrekken van de zakelijke afgenomen energie zodat deze kosten dalen en er dus een hoger belastbaar bedrag resteert en dus meer te betalen inkomstenbelasting) doet niet af aan het feit dat jij in privé minder lasten hebt m.b.t. de afname van energie. De fiscus zal niet akkoord gaan met deze constructie.

 

Niet mee eens. Ik heb niet minder lasten in prive. Ieder voordeel wat ik eruit haal, boek ik zakelijk. De opbrengst vloeit volledig terug in het bedrijf. Dat ik in mijn woning minder betaald zou krijgen per Kwh dan zakelijk is nadelig (zakelijk) maar ik heb er geen prive voordeel aan.

 

Ehm. Je gaat een woud aan zonnepanelen op jouw privé dak plaatsen. Hierdoor daalt de stroomafname bij jouw energieleverancier, dit is een prive voordeel. Nu stel je dat je de opbrengst in vermogen gaat optellen bij jouw zakelijke afname en hier belasting over gaat betalen. Dus in privé betaal je minder, zakelijk betaal je meer en dat tegen een lager tarief. Netto houd je dus meer over.

Leg mij eens uit hoe je kunt volhouden dat je in privé niet minder lasten hebt?

 

Bovendien geldt voor KIA en MIA dat de bedrijfsmiddelen gebruikt moeten worden voor het bedrijf (dus bijvoorbeeld niet voor materialen die verhuurd worden). Naast het feit dat dit geen bedrijfsmiddel is en er ook nog eens geen winst wordt gemaakt met deze investering worden deze middelen niet gebruikt voor je onderneming en vervalt ieder recht op de KIA en de MIA.

 

Ik verhuur niets!

 

Heb ik dat ergens gezegd dan? Het enige wat ik stel is dat de bedrijfsmiddelen niet voor het eigen bedrijf gebruikt worden de KIA en de MIA niet toegepast kan worden, bijvoorbeeld niet voor materialen die verhuurd worden.

 

De installatie wordt zakelijk geboekt. De EIA is van toepassing zolang de zonnepanelen los op de woning liggen (niet geschroefd). En met de installatie worden kosten bespaard (energiekosten) wat overigens geen voorwaarde is voor de KIA zover ik kan opmaken uit de (uitzonderingen KIA) op de site van de belastingdienst.

 

Ja, maar waar worden die kosten bespaard? Bij de ondernemer privé en niet bij het bedrijf van deze ondernemer.

 

Wat ik vooral proef is dat je ontzettend gebrand bent op je gelijk halen. Ik herhaal, als je gelijk hebt moet je het gewoon doen of regelen met de fiscus dat het goedgekeurd wordt.

 

Wellicht is dat een veel betere volgorde die veel minder tijd van dit forum zal vragen. Leg jouw idee voor een de inspecteur der belastingen. Deze zal een besluit nemen waar je zekerheid aan kunt ontlenen. Als dit positief is laat je het ons weten en dan hebben wij ook iets geleerd. Wordt het verzoek afgewezen dan dient dit met redenen te zijn onderbouwd. Laat ons weten wat die redenen zijn en dan kunnen we daar dan nog eens een boom over opzetten.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens hier:

 

Niet helemaal vergelijkbaar omdat TS elders een bedrijfspand heeft maar dat maakt de zaak m.i. nog minder verdedigbaar.

 

De zonnepanelen kunnen zelfstandig worden geëtiketteerd als ondernemingsvermogen. Bij de vermogensetikettering moeten de grenzen van de redelijkheid in acht worden genomen. Waar het gaat om woningen in gemengd gebruik is de jurisprudentie soepel. Een woning in gemengd gebruik mag al als ondernemingsvermogen worden geëtiketteerd als zij voor 10% of meer zakelijk wordt gebruikt, HR 9 februari 1955, nr. 12.084, BNB 1955/87. We veronderstellen dat de kantooruimte van onze zzp-er meer dan 10% van de woning uitmaakt. We veronderstellen vervolgens dat meer dan 10% van het elektriciteitsverbruik wordt opgeroepen door het zakelijk gebruik. Conclusie: de zonnepanelen mogen als ondernemingsvermogen worden geëtiketteerd.

 

Nu het niet gaat om een woning in gemengd gebruik lijkt me de voorgestelde constructie vrij kansloos als je die voorlegt aan de inspecteur. Maar vragen kan altijd. Verder staat het verhaal van Dennis als een huis. Ik zie er geen BROOD in. ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het aanmaken van het onderwerp was ik er heilig van overtuigd dat ik niets verkeerd zou doen. Daarom ook de vraag aan alle forumleden of ik iets over het hoofd zie. En als de fiscus door dezelfde bril als Dennis kijkt, hoef ik geen goedkeuring van de fiscus te verwachten.

 

Het zakelijke motief is om de energiekosten te drukken. Dat lijkt mij een prima zakelijke insteek. Dat het goed is voor het milieu vind ik persoonlijk fijn en daarbij wordt ik zakelijk gesteund door de belastingdienst met de verschillende investeringsregelingen.

 

Ik had gehoopt dat een financieel adviseur voor mij het 'voordeel' in prive zou kunnen uitrekenen zodat ik dit zakelijk kan aanmerken om er niet beter van te worden in prive. Misschien is dit niet te berekenen via het energieverbruik of in zijn geheel niet, dat weet ik niet.

 

Als ik de installatie op mijn bedrijfspand had kunnen plaatsen, had ik ook energie bespaard en zakelijk voordeel gehad. Ik dacht dat dit niet anders zou zijn bij het plaatsen op mijn woning als ik ieder voordeel zou verrekenen. Maar daar moet ik blijkbaar op terug komen als dit niet mogelijk is en/of mag van de belastingdienst.

 

Wat ik vooral proef is dat je ontzettend gebrand bent op je gelijk halen. Ik herhaal, als je gelijk hebt moet je het gewoon doen of regelen met de fiscus dat het goedgekeurd wordt.

 

Je smaakpupillen zijn goed. Ik zou graag mijn gelijk krijgen en de investering doen. Want zakelijk lijkt het mij een interessante investering dat zich op termijn terug verdient.

Link naar reactie
  • 0

laat ik eens iets anders bedenken dat hierop lijkt.

 

Ik heb een bedrijf in Woerden en ik woon in Utrecht. Voor mijn bedrijf wil ik een robot stofzuiger hebben. Die mag ik daar alleen niet gebruiken. Dus ik gebruik hem thuis en ik bereken wat ik aan kosten voor de interieurverzorgster bespaar. Die besparing geef ik aan als opbrengst in mijn onderneming.

 

Probleem? Ja!

 

Doordat ik de besparing bereken over de kosten in mijn privéwoning kan ik nooit exact laten zien wat ik hàd bespaard als de robot in mijn bedrijfspand aan het zuigen was gegaan. Er is geen direct verband tussen de besparing in mijn woning en de opgegeven opbrengsten in mijn bedrijf. Stel namelijk dat de robot in mijn huis een uurtje nodig heeft maar in mijn bedrijfspand 3 uur nodig zou hebben.....

 

Ik kan me eigenlijk maar een situatie voorstellen waarbij dit zou werken:

 

Pand zakelijk (Z) ligt in plaats A en pand privé (P) ligt in plaats B. Pand Z en pand P zijn evenwel identiek. Alleen mag ik op pand Z geen zonnepaneel plaatsen. Dus ik doe dat op pand P. Daar komt bij dat het energieverbruik in pand Z en pand P aantoonbaar exact gelijk zijn. Dan zou je nog kunnen beargumenteren dat je de zonnepanelen zakelijk kunt benutten omdat er een bewijsbare 1 op 1 relatie bestaat tussen de besparing van stroom bij pand P en wat je aan stroom had bespaard bij pand Z als de zonnepanelen daarop geplaatst hadden kunnen worden.

 

En dan nog is dat een mager verhaal richting fiscus. Bewijs het namelijk maar eens en ovetuig de inspecteur er maar van dat je in dit geval de zonnepanelen op pand P toch als zakelijk vermogen mag aanmerken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waar je eigenlijk naar op zoek bent, Eddy, noem je zelflevering of virtueel salderen.

 

Kort gezegd houd dit in dat je op Dak A zonnepanelen hebt gemonteerd, die terugleveren op energiemeter A.

De tweede locatie heeft energiemeter B.

De teruggeleverde energie via energiemeter A wordt verrekend met de factuur van energiemeter B.

 

Met deze constructie zou je het aannemelijk kunnen maken voor de fiscus dat de opgewekte energie ten gunste komt van je onderneming en dus gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld EIA en de KIA. Helaas is zelfleveren of virtueel salderen in Nederland wettelijk (nog) niet toegestaan, ondanks vele moties, uitlokking van rechtzaken, etc. Stichting de Windvogel bijvoorbeeld maakt zich hier al tijden hard voor.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het zou fijn zijn meer reactie's van financiële adviseurs te ontvangen om deze discussie voort te zetten...

Dan huur je die toch in? Je krijgt al advies van de beste adviseurs die hier rondlopen, alleen ze vertellen je niet wat je wil horen.

 

Wat je imho kunt doen is je dakvlak verhuren aan je onderneming en daarna met de netbeheerder contracteren dat de onderneming energie gaat produceren en op het net gaat leveren. Waarschijnlijk betekent dat een extra aansluiting in je meterkast op het net en de daarbij behorende kosten.

 

Of er netbeheerders zijn die in deze constructie willen werken, weet ik niet, maar zoals al eerder opgemerkt komt het verhuren van daken meer voor.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan dat. Alleen is de terugleververgoeding niet zo hoog.

 

De terugleververgoeding van Eneco is € 0,0920 per kWh. Dit is het levertarief exclusief btw en energiebelasting.

 

Voor het salderen als particulier of klein zakelijk op het bedrijfsdak wordt meestal met 22-24 ct gerekend. De vergoeding van Eneco is nog heel netjes want heb ooit gelezen dat ze zelf voor minder dan 5ct per kWh inkopen of produceren.

Dat is ook de reden waarom in veel zonnige landen geen panelen liggen. Zonne-energie is daar niet rendabel. Was dit jaar in Turkije en daar zie je op vrijwel ieder huis een zonneboiler maar nergens zonnepanelen.

Link naar reactie
  • 0

Wat je imho kunt doen is je dakvlak verhuren aan je onderneming en daarna met de netbeheerder contracteren dat de onderneming energie gaat produceren en op het net gaat leveren.

 

Kun je huren wat al van jou is?

 

Situatie: Winstgevende eenmanszaak...

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.