• 0

Boekhoudkundig probleem door gebruik verschillende bankrekeningen

Sinds kort ben ik een kleine onderneming begonnen.

 

Bij de boekhouding maak ik naast een zakelijke bankrekening ook gebruik

van een bankrekening van een van mijn kinderen waarop zijn privé transacties

en mijn zakelijke transacties door elkaar lopen. Dat is door de jaren heen zo gegroeid.

 

Ik gebruik Exact Compact 2000 en moet in het bankboek zaken boeken zoals

ontvangen studiefinanciering van DUO en zorgtoeslag die hij ontvangt.

 

Een scheiding tussen zijn inkomsten en uitgaven en die van mij is belangrijk.

 

Hoe moet ik dit aanpakken op de balans en winst- en verlies- rekening; hij staat nl.

geheel buiten de onderneming; is hiervoor een grootboekrekening of op welke andere

manier moet ik dit verwerken.

 

Al vast bedankt voor uw gewaardeerde reactie!

 

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je over 2013 voor je nieuwe onderneming nog helemaal niets geboekt dan? omdat je nu pas tegen dit probleem aanloopt..

en als je al wel boekingen hebt gemaakt? heb ik 2 vragen.

 

1. Zorg je altijd dat het banksaldo in exact aansluit met dat van de afschriften?

2. Hoe heb je het begin saldo van de rekening opgeboekt in je administratie. (welke rekeningen heb je toen gebruikt)

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat alles tot nu toe is geboekt.

 

Uit de balans en winst-verliesrekening blijkt nu dat er

een bescheiden winst is geboekt maar dat is daadwerkelijk

niet het geval.

 

De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat er foutieve boekingen

zijn verricht; ik veronderstel dat dit te maken heeft met ontvangen

huursubsidie mijnerzijds en studiefinanciering DUO en zorgverzekering

van mijn zoon.

Link naar reactie
  • 0

ok, prima,

 

Je zult zowel jou eigen prive transacties als die van jou zoon een balansrekening moeten gebruiken en dan zou voor het inzicht aparte rekeningen maken voor je zoon en voor jou. Die grootboekrekeningen noem je prive mutaties eigenaar en privemutaties zoon.

 

Deze rekeningen behoren tot het eigen vermogen / kapitaal. Als ik mij niet vergis zitten die rekeningen in het standaard schema van exact in de 0700 serie.

 

maar om je bij de hele afwikkeling te helpen moet je toch ook even mijn 2 vragen beantwoorden of het banksaldo in exact wel aansluit met het laatst geboekte afschrift of niet. (kortom boek je alle transacties of laat je sommige weg) en wat je met het banksaldo hebt gedaan toen je deze administratie hebt opgezet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, door het enthousiasme en het snel willen reageren heb ik die vragen over het hoofd gezien.

 

- het banksaldo klopt 100% met het laatste afschrift; niets wordt er weggelaten.

 

- bij de start van mijn administratie werd het banksaldo wat er er op dat moment op zijn rekening stond

overgenomen. is dit juist?

 

Wordt er bij de balans- en winst-verliesrekening rekening gehouden dat "privé mutaties zoon" niet met

de onderneming van doen hebben?

 

In hoeverre heeft e.e.a. invloed op het resultaat?

 

Na wat googlen vanmiddag kwam ik ook grootboekrekening 0700 uit de exact administratie tegen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, door het enthousiasme en het snel willen reageren heb ik die vragen over het hoofd gezien.

 

- het banksaldo klopt 100% met het laatste afschrift; niets wordt er weggelaten.

 

- bij de start van mijn administratie werd het banksaldo wat er er op dat moment op zijn rekening stond

overgenomen. is dit juist?

 

Nee dat is prima, maar vooral van belang voor de wijze waarop de bankrekening weer uit jou administratie moet verdwijnen als er geen zakelijke transacties meer op binnenkomen.

 

kom ik later wel even op terug.

 

Wordt er bij de balans- en winst-verliesrekening rekening gehouden dat "privé mutaties zoon" niet met

de onderneming van doen hebben?

 

In hoeverre heeft e.e.a. invloed op het resultaat?

 

Doordat je een balansrekening prive mutaties zoon gaat gebruiken heeft dit geen effect op het resultaat. Overigens geldt hetzelfde voor je eigen privetransacties, die hebben geen effect op het resultaat, je betaalt belasting over de gerealiseerde winst en niet over prive opnames. maar dat terzijde.

 

 

Als ik het goed begrepen heb is er inmiddels een eigen rekening voor je onderneming, dat is een goede zaak, want geld ontvangen op de rekening van een ander ten behoeve van je bedrijf kan voor zowel jou als je zoon alleen maar overlast veroorzaken.

 

Ik zou er voor kiezen om zo snel mogelijk de rekening van je zoon uit je boekhouding te halen, ofwel het saldo naar 0 krijgen. (alleen in jou administratie, niet het echte banksaldo). Ik zou dit bijvoorbeeld per 1 oktober of per 1 november, maar in elk geval in dit boekjaar nog realiseren. Als er toch nog transacties binnenkomen op zijn rekening dan kan jij dat het beste gewoon gelijk doorstorten naar jou nieuwe (zakelijke) rekening, zodat jij die transactie op jou zakelijke rekening kan gebruiken om jou administratie bij te werken.

 

Om het saldo van de bankrekening van je zoon in je administratie op 0 te krijgen moet je even kijken hoe je bij de start de boeking hebt gemaakt en dan nu het saldo na de laatste transactie op dezelfde manier tegenboeken, de boeking moet iets geweest zijn als

 

bank

aan eigen vermogen (of privestorting o.i.d.)

 

bij het wegboeken van het restsaldo moet je die boeking dus precies andersom doen. (met het saldo van het laatste afschrift)

 

door alles binnen 2013 af te wikkelen zal dan die rekening ook niet meer in de weg zitten bij de aangifte inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met het boeken via zijn bankrekening begonnen met:

- beginsaldo - links - boven alle mutaties

- eindsaldo - rechts - boven alle mutaties

 

daarna gewoon gaan boeken.

 

Eerlijk gezegd, begrijp ik niet hoe ik "via manupilatie"de rekening boekhoudtechnisch

op 0 moet zetten zonder complicaties.

 

Verder is het moeilijk, vanwege eerdere oorzaken, geen boekingen van mijzelf (familie)

meer te doen plaatsvinden via zijn rekening; dat is vervelend maar voorlopig wel

noodzakelijk!

 

Daarom wil ik een definitieve oplossing creëren voor dit probleem via grootboekrekeningen.

 

Een duidelijke balans- winst- en verliesrekening is voor mij wel van groot belang

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een duidelijke balans- winst- en verliesrekening is voor mij wel van groot belang

 

Nou, dat is voor elke onderneming van belang.

 

Maar waarom je nou allerlei privébetalingen in je bedrijfsadministratie wil verwerken, dat ontgaat mij.

Als je iets zakelijks betaald/ontvangen hebt via een privérekening, dan neem je dat toch gewoon mee in je financiële systeem (je boekhouding dus) als een betaling/ontvangst en een privéstorting/-opname.

 

En dan klopt zowel je resultaat als je balans…

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het begin van de opgezette boekhouding wordt bij Exact Compact 2000

gevraagd om een beginsaldo en een eindsaldo per 01-01-2013.

 

Daarom heb ik klakkeloos de echte saldi ingevuld; daarna kloppen deze saldi 100%

met de realiteit op de afschriften.

 

Ik zou ook 0 in kunnen vullen aan beide kanten maar weet niet of dit boekhoukundig wel

juist is.

 

In dat geval zou ik inderdaad alleen de zakelijke transacties kunnen boeken.

 

Het wordt in dit geval voor derden toch onmogelijk de juiste bankstanden debet/credit

te achterhalen.

 

Vandaar dat ik van de echte bankstanden ben uitgegaan en dus ook privé boekingen

heb verricht.

 

In mijn geval gaat het dus vooral om zorgtoeslag en studiefinanciering ontvangsten; betalingen

zijn bijna niet aanwezig.

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval gaat het dus vooral om zorgtoeslag en studiefinanciering ontvangsten; betalingen

zijn bijna niet aanwezig.

 

Die komen op jouw zakelijke rekening binnen?

 

Als zorgtoeslag en studiefinanciering niet nodig zijn om de onderneming drijvende te houden, kan dat toch prima gescheiden worden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je een privérekening (met saldo) in “het systeem” zet, zoals jij dan gedaan hebt, dan klopt je balans dus vanaf het begin al niet. En straks (waarschijnlijk) ook je resultaat niet.

 

Maar je hebt wel gelijk. Het is een beetje kiezen of delen:

- Of je kan niet in ‘het systeem’ zien of het saldo van je privérekening klopt,

- Of je balans klopt niet…

Behalve wanneer je een soort “bankrekening” in ‘het systeem’ kan definiëren die niet als bankrekening, maar als een onderdeel van je eigen vermogen, behandeld wordt. En wanneer je de mutaties dan op deze bankrekening heel goed verwerkt in een zakelijk (wel in het resultaat) en een privé (niet in het resultaat) gedeelte.

 

Niet zo simpel, maar wel mogelijk. Maar zo heb je het niet gedaan en nu klopt het dus kennelijk niet echt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben met het boeken via zijn bankrekening begonnen met:

- beginsaldo - links - boven alle mutaties

- eindsaldo - rechts - boven alle mutaties

 

daarna gewoon gaan boeken.

 

Het simpele feit dat je in het bankboek een begin en eindsaldo invoert garandeert nog niet dat ook de balansrekening van de bank het juiste saldo vertoont. In de helptekst van exact compact kun je als het goed is nalezen dat dit saldo alleen als hulpmiddel dient om te zorgen dat je per bankafschrift het juiste mutatiesaldo inboekt.

 

Ik vermoed dat op de rekening bank in je balans het saldo niet overeenkomt met het laatst geboekte saldo.

 

Verder is het moeilijk, vanwege eerdere oorzaken, geen boekingen van mijzelf (familie)

meer te doen plaatsvinden via zijn rekening; dat is vervelend maar voorlopig wel

noodzakelijk!

 

Daarom wil ik een definitieve oplossing creëren voor dit probleem via grootboekrekeningen.

 

Prima, dat begrijp ik ook.. maar een definitieve oplossing is wat mij betreft niet dat je dan maar de priverekening vn je zoon in je zakelijke administratie blijft boeken, dat is regelrechte onzin administratief gezien en daar moet je gewoon zo snel mogelijk mee stoppen.

 

Vandaar ook mijn suggestie dat jou zoon elke zakelijke transactie die nog via zijn rekening z.s.m. overmaakt naar jou zakelijke rekening dan kun jij gewoon op basis van jou zakelijke rekening deze transacties in je administratie inboeken en heb je ook geen vreemde capriolen meer nodig.

 

wat dan alleen nog rest is het opruimen van de administratieve rotzooi die je nu hebt gecreeerd door een rekening die helemaal niet op jou naam staat en ook niet van jou bedrijf is toch in je bedrijfsadministratie te verwerken..

 

Over hoeveel transacties praten we eigenlijk in 2013 (bij benadering).

Link naar reactie
  • 0

Betalingen aan mijn zoon komen op zijn rekening binnen; deze rekening wordt echter voor

een groot gedeelte door mij gebruikt.

 

Ik heb jarenlang een goed lopende handelsonderneming gehad maar vanwege een niet

te winnen concurrentie met "Het Verre Oosten" heb ik deze min of meer beëindigd.

 

Er is geen sprake van een faillissement; de schulden probeer ik persoonlijk af te lossen;

daarom is o.a. gekozen voor deze constructie.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb jarenlang een goed lopende handelsonderneming gehad maar vanwege een niet

te winnen concurrentie met "Het Verre Oosten" heb ik deze min of meer beëindigd.

 

Er is geen sprake van een faillissement; de schulden probeer ik persoonlijk af te lossen;

daarom is o.a. gekozen voor deze constructie.

 

 

Waarom dan een nieuwe onderneming opzetten per begin 2013?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Omdat er in wezen al jarenlang volledig te verwaarlozen activiteiten hebben plaatsgevonden.

 

Al jaren, met toestemming van de belasting, geen balans- winst en verliesrekening moeten opstellen

omdat er niets gebeurde. (dus ook geen inkomen, allen op bepaald moment bijstand).

 

Daarom van voren af aan begonnen; alle boekingen verricht allen het resultaat stemt niet overeen met

de werkelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

 

Al jaren, met toestemming van de belasting, geen balans- winst en verliesrekening moeten opstellen

omdat er niets gebeurde. (dus ook geen inkomen, allen op bepaald moment bijstand).

 

 

Hoe heb je de schulden uit het verleden dan verwerkt?

 

(ik wil je niet plagen, maar het lijkt erop dat je oude schulden afbetaalt met inkomsten die niet uit de bedrijfsvoering afkomstig zijn)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.