• 0

Belastingvragen binnen en buitenland

Ik heb enkele vragen waar ook een belastingdienst telefoon geen duidelijk antwoord op kan geven?

Wellicht dat een van de aanwezige experts hier wat licht in kan brengen.

 

Als ik als Nederlandse ondernemer/bedrijf een dienst (advies) inkoop ( geen materialen) vanuit Amerika, hoef ik hierover geen Amerikaanse BTW te betalen. Betaal netjes de factuur en boek hem in de boekhouding. Korrekt?

Maar in principe heb ik toch iets geimporteerd?

 

Nu ga ik als Nederlands bedrijf een adviesdienst leveren aan een buitenlandse NIET EU firma, en nu hoef ik hier vanuit Nederland geen BTW te rekenen.? Korrekt?

In principe importeerd mijn klant mijn dienst?

 

Wie geeft een duidelijk antwoord?

 

Groet vanuit een regenachtig Brabant.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb enkele vragen waar ook een belastingdienst telefoon geen duidelijk antwoord op kan geven?

Als ik als Nederlandse ondernemer/bedrijf een dienst (advies) inkoop ( geen materialen) vanuit Amerika, hoef ik hierover geen Amerikaanse BTW te betalen. Betaal netjes de factuur en boek hem in de boekhouding. Korrekt?

Maar in principe heb ik toch iets geimporteerd?

Goederen importeer je, diensten niet, dus geen invoerrechten.

Amerikaanse BTW hoef je niet te betalen (zolang ze dit niet bij jou in rekening brengen)...Geef hun duidelijk aan dat je in Nederland gevestigd bent en lever je BTW-nummer aan ter bewijs...Dan hoeven zij je geen BTW te berekenen.

 

Nu ga ik als Nederlands bedrijf een adviesdienst leveren aan een buitenlandse NIET EU firma, en nu hoef ik hier vanuit Nederland geen BTW te rekenen.? Korrekt?

Correct. ;)

In principe importeerd mijn klant mijn dienst?

Het woordje importeren heeft in principe niets met BTW te maken, wel met invoerrechten etc.

Maar diensten importeer je per defenitie niet.

 

Wie geeft een duidelijk antwoord?

Duidelijk genoeg ? ???

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Was helemaal duidelijk tot mijn boekhouder deze vraag stelde:

 

??? ???

 

Een puntje van aandacht: het gaat hier om de Nederlandse BTW, niet de Amerikaanse ! De regeling, die mijn belastingadviseur bedoelt betreft het in Nederland moeten afdragen van de BTW. Normale situatie: NL-bedrijf 1 (BTW-plichtig in Nederland) levert dienst aan NL-bedrijf 2 (BTW-plichtig in Nederland) en factureert incl. BTW. Niets aan de hand, bedrijf 2 betaalt de BTW en bedrijf 1 draagt deze af aan de staat. Deze situatie: USA-bedrijf 1 (niet BTW-plichtig in Nederland) levert dienst aan NL-bedrijf 2 (wel BTW-plichtig in Nederland) en factureert

excl. BTW. Nu loopt de staat BTW mis en wil die toch ontvangen. Nu zou volgens de regels de afdrachtplicht verschuiven naar NL-bedrijf 2. Dat is iets anders als wat ik hierboven beschrijft.

 

Alvast weer bedankt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.