• 0

"the problem isn't how to innovate"

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie de threat "on-begrip" daarin staat inderdaad dat een uitvinding nog niets betekent. Pas wanneer de uitvinding voor het eerst zijn nut gaat bewijzen ben je bezig met innoveren. Dit kan alleen wanneer het idee (de uitvinding) is geaccepteerd door haar omgeving!

 

Juist met innoveren kun je je onderscheiden. Goede ideeen zijn er zat, maar nuttige toepassingen daarvan zijn moeilijker omdat ze in bestaande systemen (ook sociale systemen) moeten worden geintegreerd. Voornamelijk de verandering in werkwijze e.d. is wat innoveren binnen bestaande bedrijven zo moeilijk maakt. Mensen houden niet van verandering, pas als zij het nut hebben ervaren accepteren ze het. Voordat, zijn ze bang voor risico en onzekerheid!

 

Vaak ligt de nadruk bij innovatie teveel op techniek en niet goenoeg op de mens binnen het bedrijf!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Maar deze quote (het eerste deel zeker) impliceert naar mijn mening meer dan in het topic on-begrip naar voren komt:

 

Liggen er niet al erg veel innovaties te 'wachten' tot een ondernemend type ze oppakt, er een paar van in een pakket samenvoegt en er zo een concreet product van maakt (lees: er gebeurt niets mee, de ideeën zijn min of meer vrij verkrijgbaar en het is dus voor anderen heel makkelijk deze op te pikken en op de markt te zetten, zonder je ook maar te bekommeren om de daadwerkelijke innovator: de persoon die het op de markt zet verdient er immers geld mee, klaar - even los van patenten, maar veel echt commerciële plannen zijn niet te vangen in patenten naar mijn mening).

 

Ik ben geen uitvinder, en ik ben geen innovator. Wel kan ik snel ideeën van anderen zo onderbouwen en uitwerken zodat het commercieel interessante plannen worden. Ik hoef dus maar op internet rond te kijken, me eenvoudig te verdiepen in een onderwerp en de ideeën komen bij me boven, al dan niet direct gebaseerd op andermans ideeën.

 

Ik weet niet precies wat ik hiermee wil zeggen... Ik denk dat ik bedoel dat innovatie helemaal niet zo belangrijk is, het gaat om de huidige ideeën op de markt te zetten. Misschien een stelling: er is zoveel al bedacht, waarom je bekommeren om het zelf bedenken van innovatie(s) als je met wat eenvoudige samenvoegingen relevante producten en diensten kunt 'genereren'?

Link naar reactie
  • 0

Dat is nou juist wat ik bedoel en ook schrijf hierboven!

Innoveren is het voor het eerst in gebruik nemen van nieuwe ideeen. Er zijn veel goede ideeen maar deze zijn nog niet wereldkundig zodat er ook niet op voortgeborduurd kan worden.

 

Ik heb een aantal jaar geleden wekelijks op het BIE gezeten in Rijswijk om octrooionderzoeken te doen. Iemand dacht iets nieuws bedacht te hebben maar dan bleek het al 60 jaar geleden door een Japanner bedacht te zijn......precies hetzelfde.....er is alleen nooit wat mee gedaan.

 

En dat doen is nou juist waar het om gaat bij innovatie!

 

Kanban

 

Ps. Decorum ook jij bent erg innovatief!

Link naar reactie
  • 0

HE!? Ik begrijp je niet meer??

 

Eerst zeg je:

 

Innoveren is het voor het eerst in gebruik nemen van nieuwe ideeen.

 

en dan zeg je:

 

Iemand dacht iets nieuws bedacht te hebben maar dan bleek het al 60 jaar geleden door een Japanner bedacht te zijn......precies hetzelfde.....

 

Is innoveren dan niet het voor het eerst actief maken van ideeën, bestaand of niet? Dromen en denken is leuk, maar je hebt doeners nodig om het van de grond te krijgen...

 

Ik denk dat innovatie behoorlijk van belang is, ik denk alleen dat de daadwerkelijke betekenis van het woord van minder belang is. Wat mij betreft heeft iedereen zijn eigen interpretatie van het woord, zolang ik maar in de toekomst van alle innovatieve middelen gebruik kan maken ;)

 

Als ik het me goed herinner is de fax ergens in 1800 uitgevonden.. een typisch geval van de slogan die Decorum plaatste dus...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Is innoveren dan niet het voor het eerst actief maken van ideeën, bestaand of niet?

 

Juist wel!

Het gaat dus vooral om innoveren en niet alleen op het uitvinden. Het in gebruik nemen...daar gaat het uiteindelijk om. De daadkracht! Of dat nou met een al gepantenteerde vinding is of iets nieuws wat jezelf hebt bedacht.

 

ZRSKI we hebben het over hetzelfde hoor no worries

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zo'n doener: niet het idee telt maar wat je er mee doet.

Creatief zijn is niet zo moeilijk (draai het bord nog maar een keer om) en het is zelfs niet ontzettend moeilijk om een product uit te vinden (gaat toch meestal per ongeluk), maar als je een concept neerzet:

 

- probeer je je eigen vraag te creeren en je brengt liever nooit een nieuw product in een nieuwe markt, maar een nieuw product in een bestaande markt danwel een oud product in een nieuwe markt.

- laat je meteen zien hoe iets werkt en dat is vrijwel niet te beschermen

- kun je achteraf geen geld vragen omdat vooraf niemand opdracht gaf

- was de manier waarop je een product in wilt zetten nooit de manier waarop de eigenaar het product nu gebruikt en daarom klopt zijn achterliggende organisatie (marketing, installatie, opvolging)vaak niet.

- is timing alles, want als het jaarbudget op is ben je nog wat maanden fucked

- vind ik het erg moeilijk om een prijs te bepalen voor een absoluut heldere toegevoegde waarde, maar dan wel van andermans producten die te duur zijn om zelf in te kopen.

 

Ik probeer deze vraagstukken op te vangen door:

- mogelijk kosten uit te sparen door bestaande producten te gebruiken

- die bestaande producten zijn bekender en daarom vertrouwder

- die bestaande producten maken dat je per deel van het concept kunt verwijzen naar trackrecord van dat ingredient en de gelukkige gebruikers.

- zoveel mogelijk mensen en middelen van bestaande bedrijven gebruiken

- geen probleem verzinnen voor je oplossing, maar de oplossing aandragen voor een erkend nagging probleem dat je in de media bent tegengekomen en waarvoor je eerst diep research hebt gedaan naar de spelers en hun belangen(actorenanalyse).

- het nijpende van het vraagstuk maakt dat er pijn is, ook in slechte tijden

- de belangenanalyse van de spelers maakt dat er iemand kan scoren en dus het risico waard maakt

 

Overdrachtelijk: een nieuw, maar herkenbaar gerecht maken van bestaande producten. Boter bloem en ei = cake, boter bloem en kaas = quiche. Het is het verkoopmodel (franchise, thuisbezorging) die het succes voor een belangrijk deel bepaalt.

Je moet alleen niet aan de deur komen als iedereen net gegeten heeft.

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0

Pffff....ik word zo moe van dit soort discussies ::) ....mag ik het mijne er van zeggen ?

 

Ik loop een klein tijdje mee in dit forum, spreek en lees veel over uitvindingen, innovatie en uitvinders daarbuiten en werk ongeveer al zon 10 jaar binnen de lijnen marketing/innovatie. Ik denk dus dat ik de twee kanten van de medaille gezien heb. Mijn reacties op de stelling zijn :

 

* JA ! Innovatie is moeilijk. NEE ! het is niet een kwestie van "even" wat creativiteit. In dat geval waren alle 10.000 idioten die een NIMA-diploma hebben, resp. alle andere 500.000 commercielen al lang gaan zitten op hun zolderkamertjes om "even" wat dingetjes te bedenken voor de mensheid en die zelf te vermarkten.

* Je zou voor de aardigheid eens een brainstorm moeten meemaken die in alle bedrijven in Nederland minstens 1 keer per maand wordt gehouden. Er komt veel uit, maar denk niet dat het innovatie is. Of dat de "vindingen" geimpleenteerd worden.

* Innovatie vereist een bepaalde houding/zienswijze op een probleem. Mensen die deze houding/zienswijze hebben, zijn niet automatisch ondernemers of de meest sociaal en communicatief vaardige types.

* Het gemakkelijkste kan je dit zien in de dienstverlening : makkelijker innovatie dan daar is er niet : geen gedoe met patenten, technologie en lastig te prototypen producten. Niets van dat al ! Ideetje, uitwerking, wat geld, mensen en processen stroomlijnen en voila ! Een nieuwe idee/concept is geboren, je vraagt een meerprijs ervoor en klaar is kees.....toch ?

 

Maar nee. Laatst had een rapport het ook al uitgewezen : innovatie in dienstverlenend Nederland is bedroevend, iets wat mijn werkervaring ook wel uitwijst. Er is dus blijkbaar meer nodig dan "alleen maar" een vinding oppakken en vermarkten.

 

Ik ontken overigens niet dat ondernemen ook een vak apart is met zijn eigen moeilijkheden. Misschien is het ook een belangrijke bottleneck voor innovatie in Nederland. Maar zeker niet het enige en grootste.

 

Link naar reactie
  • 0

Innovatie is niet moeilijk als je leert te kijken, voelen en een oplossing voor een bestaand probleem zoekt.

 

Innovatie wordt pas moeilijk als je, je niet verdiept in de markt, een oplossing zoekt voor een niet bestaand probleem en koste wat het kost toch iets wilt uitvinden.

 

 

Waarom zit er nu pas in Bolletje beschuiten een inkeping? Omdat er iemand bij productie ook eens een rol beschuit kocht en het probleem, hoe krijg ik die beschuit uit de rol, omzette in een "uitvinding".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je kijkt naar de tendens binnen de innovatie, dan is de algemene stelling vaak dat "alles er al is" en dat we alleen nog maar "kunnen verbeteren". Misschien waar, maar zo'n tendens was er begin vorige eeuw ook. Nou is het wel zo dat veel recente uitvindingen op het gebied van consumentenproducten vaak meer van hetzelfde zijn, of inspringen op een groeiende behoefte aan luxe en exclusiviteit. Plattere schermen, snellere computers, mooier design, meer-in-een-apparaat... Wat dat betreft zou je kunnen stellen dat het met innovatie in Nederland matig gesteld is.

 

Ik denk wel dat het ontzettend moeilijk is om een grote groep mensen vandaag de dag aan iets nieuws te laten wennen. Er is al veel voor vanalles.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

These days, the problem isn't how to innovate; it's how to get society to adopt the good ideas that already exist. Sure, innovation is critical, but it doesn't amount to anything unless the rest of the world does something with it.

 

Douglas Engelbart, uitvinder en oprichter Bootstrap Alliance

(uit: FastCompany)

 

Ik vond het wel prikkelend, deze uitspraak. :)

 

Ik kan me in deze quote helemaal vinden. Marktgericht innoveren is voor de echte innovators (vaak onderzoekers of techneuten) vaak erg moeilijk gebleken en vaak blijven grote innovaties steken hierop. Andersom is een innovatie marktrijp maken ook erg moelijk gebleken omdat de toepassingen vaak te "gezocht" zijn om aan te slaan bij de consument. Innovatie word nu in de markt gezet als we praten over evolutionaire zaken als; sneller, design en compactheid of de combinatie van diverse bestaande functionaliteiten. De echte "ballen" om fundementele innovatie in de markt te zetten is er niet, men speelt commercieel op zeker en het ontbreekt aan de echte "innovators" aan macht binnen grote ondernemingen of ondernemers kwaliteit om innovaties op de markt te krijgen. Zeker in deze tijd waar ondernemingen op zeker spelen komen we geen $#$$% verder.

 

How do I know, ben precies in deze arena werkzaam geweest en heb gezien dat bvb bij een Philips de marketeers / productmanagers altijd winnen. Dat is wel eens andersom geweest en werkte toen ook niet.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Een innovator binnen een bedrijf is een bedreiging voor de gevestigde orde. :-X

En wordt dus de tent uitgewerkt, door collega's en directie.

Spreek uit vele jaren ervaring. >:(

 

Merkava

 

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ;D

 

Toch is het "gap management" tussen markt en innovatie precies wat bedrijven succesvol maakt. Of niet :P

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ;D

 

Toch is het "gap management" tussen markt en innovatie precies wat bedrijven succesvol maakt. Of niet :P

 

Cheers, Ron

 

JA precies, je bent alleen vergeten het woord tijdelijk voor succesvol. te zetten.

 

Het bedrijf waar ik het laatst uitgedondert ben daar heerst nu een sfeer waarin niemand zijn mond meer open durft te doen.

Dus als de directie een beslissing neemt die absoluut fout is zal het voltallig personeel gewoon keurig ja knikken als nee wordt bedoeld.

En dat op het moment dat er nieuwe concurenten aan de horizon verschijnen ;D

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0
JA precies, je bent alleen vergeten het woord tijdelijk voor succesvol. te zetten.

 

Tja voor sommigen is foreward thinking de gewoonste zaak van de wereld ;D

 

Ik denk een bestanddeel van ondernemerschap, op vacantie onmoette ik een eigenaar van een restaurant en hij was ook altijd bezig met innovatie; nieuwe gerechten, arangementen, inrichting, marketing, etc.

 

Met andere woorden Innovatie is een breed begrip maar staat voor vernieuwing en daar heeft onze "normen en waarden" guru met zijn zeeuwse gereformeerde doctrine (niets tegen Zeeuwen en Gereformeerden overigens :P) geen bal verstand van, dus laat dat innovatie platvorm maar (o jee dat was een andere discussie :-X).

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.