• 0

Constructie BV in combinatie met Eenmanszaak

Heden werk ik als zelfstandige interim professional (ZZP'er) via een eenmanszaak. Nu overweeg ik mensen in dienst te nemen, maar deze medewerkers wil ik in een BV onder brengen. Gescheiden van mijn eigen activiteiten uit risico oogpunt. Nu verwacht ik in het begin hooguit een dag in week bezig te zijn met het begeleiden van en acquisitie voor deze medewerkers. In plaats van een volwaardig directeurs loon (niet reeel gezien mijn inspanningen) wil ik middels een managementfee de gewerkte uren, tegen reeele vergoeding, in rekening brengen vanuit mijn eenmanszaak.

Noch mijn zoek tocht op belastingsites, noch mijn accountant kon mij vertellen of deze constructie mag. Ik hoop hier een antwoord op mijn vraag te vinden en als het mag, zijn er dan aandachtspunten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

wil ik middels een managementfee de gewerkte uren, tegen reeele vergoeding, in rekening brengen vanuit mijn eenmanszaak.

Dat gaat niet werken. Het is onzakelijk voor de BV (waarom de EMZ betalen voor kennis die de DGA zelf bezit en/of de DGA zelf kan uitvoeren?) en je ontloopt op deze wijze het gebruikelijk loon DGA ook niet: eerder de kans op dubbele belasting!

Ik hoop hier een antwoord op mijn vraag te vinden

Bij deze. Zie ook dit topic

Verder sluit ik me bij Hermes aan. Hoop gedoe, dan beter payrollen. Tenzij uiteraard het personele risico niet het enige risico is dat je met de BV wilt scheiden van je prive vermogen. In dat geval moet je gewoon als DGA een gebruikelijk loon toepassen en de fiscus schriftelijk verzoeken dit vooralsnog verlaagd te mogen toepassen ivm geen of te weinig winst

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar